Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?  (gelezen 60079 keer)

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #125 Gepost op: 2011/06/28, 10:13:14 »
voor mijn opleiding heb ik dan toch eimndelijk een goede laptop gevonden, ik wilde eerst zelf een laptop samenstellen, maar ik ben goedkoper uit als ik er een koop bij de campusshop.
nu zit daar windows 7 bij. mijn ouders zeiden: "zet ubuntu dan maar naast windows, misschien moet je dat wel gebruiken voor je opleiding" (terwijl ze op de open dag toch echt hebben gezegd dat ze cross-platform werken). alfijn, als ik windows wil behouden, dat wil ik toch even weten waar ik aan toe ben, dus ik heb MS haar EULA even gedownload en daar schrok ik toch van.
bron: http://www.microsoft.com/About/Legal/EN/US/IntellectualProperty/UseTerms/Default.aspx
microsoft stelt dat:
ze informatie over jouw, je computer en je internetgebruik mogen verzamelen voor "verbetering" van hun producten. wat "verbetering" inhoud staat er niet bij.

verder stelt de licentie:
Citaat
d. Alternatieve versies. De software kan meerdere versies bevatten, zoals een 32-bits en een
64-bits versie. U mag slechts één versie tegelijkertijd gebruiken. Als de fabrikant of installateur u
een eenmalige keuze biedt tussen taalversies, mag u uitsluitend de taalversie gebruiken die u
selecteert.

ik heb op mijn huidige ubuntu-pc zowel het nederlandse als het engelse als het japanse taalpakket staan en ik wissel geregeld tussen die 3!
het kunnen wisselen tussen taalpaketten is voor mij dus een essentiële functie die ik niet wil missen. oordeel: niet mee eens!
nog zo'n stukje:
Citaat
e. Apparaatverbindingen. U mag maximaal 20 andere apparaten toegang geven tot de software
die op de gelicentieerde computer is geïnstalleerd, uitsluitend voor het gebruik van File Services,
Print Services, Internet Information Services en Internet Connection Sharing en Telephony Services.

euuuh en wat als ik nu als ik meer dan 20 telefoons de toegang geef tot mijn bestanden via bluetooth? wat meent microsoft zich hier wel niet!

maar het word nog veel gekker!
Citaat
5. VALIDATIE.
a. Het validatieproces controleert of de software is geactiveerd en een juiste licentie heeft. Ook
wordt geverifieerd of er geen ongeautoriseerde wijzigingen zijn aangebracht aan de validatie-,
licentie- of activeringsfuncties van de software. Tijdens de validatie wordt ook gecontroleerd op
bepaalde schadelijke of ongeautoriseerde software met betrekking tot dergelijke
ongeautoriseerde wijzigingen.
Doordat wordt gevalideerd of u beschikt over een juiste licentie,
wordt u in staat gesteld de software of bepaalde functies van de software te gebruiken of te
profiteren van andere voordelen. Het is niet toegestaan de validatie te omzeilen. Dit is om
gebruik van de software zonder licentie te voorkomen. Meer informatie vindt u op
go.microsoft.com/fwlink/?Linkid=104610.

Microsoft is bijvoorbeeld gerechtigd om
· de software te herstellen en de eventuele ongeautoriseerde wijzigingen die het juiste gebruik
  van de software beïnvloeden,
met inbegrip van de omzeiling van de activerings- of
  validatiefunctie van de software, te verwijderen, te isoleren of uit te schakelen; of
· te controleren op schadelijke en ongeautoriseerde software waarvan bekend is dat deze
  betrekking heeft op de ongeautoriseerde wijzigingen, en deze te verwijderen; of
· een bericht te versturen dat de software niet van een geldige licentie is voorzien en geen
authentiek Windows-product is.

wat ik hier lees is dus dat microsoft jouw computer mag controleren op "ongeautoriseerde software" of dit nu te maken heeft met validatie of niet.
dit betekent dus dat microsoft mag bepalen welke programma's jij wel of niet mag installeren.
een voorbeeld van dergelijke "ongeautoriseerde wijzigingen" is bijvoorbeeld het hacken van je uxtheme.dll (geeft mogelijkheid tot installeren van meer thema's) of het uitvoeren van de super-turbo-tango-patcher (hackt alle systeembestanden om de iconen te vervangen).

dit staat slechts in de eerste 5 pagina's. moet ik hier werkelijk mee akkoord gaan?
mag een opleiding eigenlijk wel eisen dat je een product moet gebruikt wat zo'n beperkende licentie heeft?

okè de meeste lezen die licentie niet, maar ik zou toch mensen aanraden hem eens te lezen en te kijken of ze er wel echt mee eens zijn, leg het dan eens naast de GNU-GPL2 en je hebt zowieso weer een paar mensen over....

ik zou dus eerder bang worden voor microsoft windows dan voor ubuntu...
voor mij maakt dit het een nog groter raadsel waarom iedereen windows gebruikt...
« Laatst bewerkt op: 2011/06/28, 10:14:57 door niekn »

« Reactie #126 Gepost op: 2011/06/28, 10:56:38 »
Omdat niemand de EULA leest  :D Maar je hebt helemaal gelijk, dat is precies wat ik bedoelde met de vrijheid die je op Linux wel hebt. De vrijheid om te installeren waar je wil, zovaak je wil, in elke taal die je wil enz.

« Reactie #127 Gepost op: 2011/06/28, 11:12:51 »
Gewoon LiveCd erin Gparted starten en heel die meuk eraf donderen Niek ! lol

Tja Microsoft staat bekend om haar 'onbegrijpbare' licenties; terwijl ze geld zouden moeten geven om hun OS te gebruiken  XD.

Maar het is inderdaad bijna ondoenbaar om die EULA juist te interpreteren. Alleen voor dat al is een overstap naar Linux een goede keuze.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #128 Gepost op: 2011/06/28, 14:55:21 »
Stalen neuzen en s'nachts rond gaan, goede tips dank daarvoor. XD

@niekn, Lees die van Apple en Google ook maar eens, ik denk dat je dan ook niet vrolijk wordt.
Jij reageert en je leest het nog, de meeste gebruikers lezen het niet eens en als ze het lezen, dan zeggen ze dat het wel mee valt.
Het is een rede voor mij om geen gebruik te maken van de cloud van Apple, Google en Microsoft.

« Reactie #129 Gepost op: 2011/06/28, 15:08:51 »
De beste oplossing: helemaal geen Cloud!
Als er een lompe idioot alles perongeluk of expres formateert... Ja, leg dat maar es uit.

« Reactie #130 Gepost op: 2011/06/28, 15:11:28 »
Als er een lompe idioot alles perongeluk of expres formateert... Ja, leg dat maar es uit.
Tja, als een of andere lompe idoot je laptop laat vallen, je usb-stick kwijtraakt, je bestanden "per ongeluk" overschrijft, zomaar de stekker uit de pc trekt of met een magneet langs de computer gaat... heb je ook een probleem ;)

Offline Wout55

• Lid
« Reactie #131 Gepost op: 2011/06/28, 15:15:01 »
Dat is nou echt het laatste waar je je bij de Cloud zorgen over hoeft te maken. Ze zullen vast wel een heel goed backupsysteem hebben waar je thuis nooit aan kan tippen. ^-^ Bijvoorbeeld dubbele systemen waarbij er eentje draait en de ander schaduw draait zodat hij bij een storing alles meteen kan overnemen. Nee, de problemen zijn hacks en het combineren van gegevens van cliënten door derden (overheden etc). Ik gebruik de cloud wel maar er staat geen gevoelige informatie op.

« Reactie #132 Gepost op: 2011/06/28, 15:18:18 »
Het verschil is, bij de Cloud heb je geen controle.
Ik benadeel Cloud niet, dat doe ik zelf ook vaak, maar er is gewoon minder eigen controle.
In dat geval is Cloud ook beter voor de sloddervossen en leken, het tegenovergestelde heeft ook veel voordeel aan, maar die zijn ook stukke zuiniger.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #133 Gepost op: 2011/06/28, 15:54:12 »

Daar hoef je niet bang voor te zijn, want als ze het goed doen hebben ze meerdere backups van alles.

Het probleem is privacy.
Een ander ding waar ik van verwacht dat gaat komen, is dat je straks vrijwel alles vanuit de cloud doet en je daar alles hebt staan en dat je programma's alleen opstarten als je een verificatie vanuit je cloud hebt gehad.
Een ander ding wat ik zeker verwacht, is dat je straks een abonnement moet hebben voor je cloud en het gratis gedeelte vol met reclames zit en als je daar dus vanaf wilt, je moet gaan betalen.

Ik had het hier pas geleden nog over met iemand en die voorziet net als mij dat straks alles online gaat en al je apparaten in verbinding staan met het internet, zodat alles gelijk naar de server gaan.
Een voorbeeld, je neemt een foto met je digitale camera en je foto komt niet op een SD kaartje of iets maar het word gelijk doorgestuurd naar je cloud.
Films, muziek en alles wat je maar kunt bedenken staat straks allemaal op een externe server waar je naar kunt kijken maar verder niets meer mee kunt.
Dit om illegale praktijken te voorkomen, abonnementen op te strijken en controle over alles te hebben.
Ze kunnen dan precies zien wat je doet, waar je zit, waar je van houd en nog veel meer.
Ze kunnen dan nog beter de reclame op je afstellen en zo nog meer geld aan je verdienen.
Het gevecht is al begonnen en zal alleen nog maar heviger worden. Kijk naar wat Apple doet met hun cloud en wat ze nu al zeggen over cd's en dvd's en zij zijn niet de enige. Microsoft doet het nu anders maar dat gaat ook veranderen. Zij hebben wat meer moeite om te wisselen omdat voor hun de markt anders is maar Google daarin tegen zet nu al van alles in de cloud en richt zich zeer op het online opslaan van je bestanden.

Doel van die jongens is straks om alles online te hebben en als je iets wilt delen met iemand, dan kun je dat doorsturen en kunnen zij precies zien waar het om gaat en zo kunnen ze voorkomen dat je software verspreid.
Je hebt straks apparaten zonder opslag mogelijkheden maar met een snelle internetverbinding en Wifi.
Je communiceert straks ook via die apparaten en de tablets en die nieuwe telefoons zijn daar de voorloper van samen met het Chromebook.

Ik wil het niet maar ga er maar vanuit dat het gaat gebeuren en vooral nu het internet sneller en sneller word en nog meer verspreid word, komt het alleen maar dichter bij.

« Reactie #134 Gepost op: 2011/06/28, 16:09:42 »
Ik lees dat nooit maar ik kan bij iedere "regel" wel een opmerking maken  =D

Ook opmerkelijk:

Citaat
c. Aantal gebruikers. Behalve voor zover anders bepaald in deze licentievoorwaarden mag u de
software slechts door één gebruiker tegelijk op de gelicentieerde computer worden gebruikt.

Waarom kan je dan gebruikers aanmaken?
« Laatst bewerkt op: 2011/06/28, 16:13:11 door lord4163 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #135 Gepost op: 2011/06/28, 16:21:31 »

Ook opmerkelijk:

Citaat
c. Aantal gebruikers. Behalve voor zover anders bepaald in deze licentievoorwaarden mag u de
software slechts door één gebruiker tegelijk op de gelicentieerde computer worden gebruikt.

Goed lezen, er staat tegelijk en niet dat je het niet door meer mensen mag laten gebruiken.

« Reactie #136 Gepost op: 2011/06/28, 16:29:50 »
Dan nog is het een dom punt. Nu mag ik nooit meer multiplayer spelen :(
Simpelbuntu

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #137 Gepost op: 2011/06/28, 16:34:15 »

Ook opmerkelijk:

Citaat

tjah en dit is ook weer zo'n kritiek punt:
Citaat
Door de software te gebruiken gaat u akkoord met deze voorwaarden. Indien u niet akkoord
gaat met de voorwaarden, mag u de software niet gebruiken. U dient in dat geval contact op
te nemen met de fabrikant of installateur om te informeren naar het gehanteerde
retourenbeleid. U dient zich te houden aan het beleid. Dit kan uw rechten beperken of
vereisen dat u het volledige systeem waarop de software is geïnstalleerd retourneert.
ik wil graag windows terugbrengen, maar de laptop heb ik nodig voor mijn opleiding! op deze manier komen ze dus aan geld wat ze eigenlijk niet verdienen...

Offline Wout55

• Lid
« Reactie #138 Gepost op: 2011/06/28, 16:48:51 »

Doel van die jongens is straks om alles online te hebben en als je iets wilt delen met iemand, dan kun je dat doorsturen en kunnen zij precies zien waar het om gaat en zo kunnen ze voorkomen dat je software verspreid.

Ja, maar hier ligt voorlopig de grens die niet overschreden mag worden, althans in Nederland niet. Ze mogen dus niet kijken wat er in de pakketjes zit zelfs niet naar het soort pakketjes. Te vergelijken met het briefgeheim of het verbod om telefoongesprekken af te luisteren. Daar is juist die discussie in de Tweede Kamer over geweest waardoor de plannen van KPN en consorten om voor Skype gesprekken aparte tarieven te gaan rekenen meteen in de kiem werden gesmoord. Het zijn pakketsjouwers en ze mogen gewoonweg niet kijken wat erin zit. ;) Maar ik vertrouw het allemaal niet zo en ben dus niet van plan gevoelige info in de cloud te zetten.
Maar... dwalen we eigenlijk niet af van de angsten voor Ubuntu. Wat dit betreft is Ubuntu one net zo gevaarlijk als elke andere cloud. :(
« Laatst bewerkt op: 2011/06/28, 16:51:04 door Wout55 »

« Reactie #139 Gepost op: 2011/06/28, 16:59:37 »

Het probleem is privacy.
Knip

Een voorbeeld, je neemt een foto met je digitale camera en je foto komt niet op een SD kaartje of iets maar het word gelijk doorgestuurd naar je cloud.

Grappige is dat dit nu al misbruikt word door inbrekers....
Uit de digitale info van de foto halen ze ook de x- y- coördinaten, waarna ze thuis ff langskomen om de kostbare zaken te verhuizen.
Of je nu wilt of niet.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #140 Gepost op: 2011/06/28, 17:13:34 »
ubuntu one is de enige die geen mp3-tje van mij heeft verwijderd wegens "copyrightschending" (ookal gebruik ik de dienst alleen maar om het van pc1 op pc2 te zetten, ik ben dan op beide pc's ingelogd op mijn eigen naam en na overdracht verwijder ik het weer)

maar jah, ik ken ook veel mensen die android geweldig vinden en dat toch niet naar ubuntu durven te kijken.
het app-store idee (ow nee, ik bedoel pakketbeheer, app-store is een trademark van apple :o :o :o ) is zowel op android als ubuntu hetzelfde, dus wat is daar ingewikkeld aan?
op de telefoon gebruiken ze het al te graag, maar op de desktop vinden ze het vreemd.

en dat vind ik nu vreemd....

« Reactie #141 Gepost op: 2011/06/28, 20:10:16 »

Ja, maar hier ligt voorlopig de grens die niet overschreden mag worden, althans in Nederland niet. Ze mogen dus niet kijken wat er in de pakketjes zit zelfs niet naar het soort pakketjes. Te vergelijken met het briefgeheim of het verbod om telefoongesprekken af te luisteren. Daar is juist die discussie in de Tweede Kamer over geweest waardoor de plannen van KPN en consorten om voor Skype gesprekken aparte tarieven te gaan rekenen meteen in de kiem werden gesmoord. Het zijn pakketsjouwers en ze mogen gewoonweg niet kijken wat erin zit. ;) Maar ik vertrouw het allemaal niet zo en ben dus niet van plan gevoelige info in de cloud te zetten.
Maar... dwalen we eigenlijk niet af van de angsten voor Ubuntu. Wat dit betreft is Ubuntu one net zo gevaarlijk als elke andere cloud. :(

En daarvoor heb je dus een home server die Linux draait met ftp server (vsftpd}  :D
Simpelbuntu

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #142 Gepost op: 2011/06/28, 20:26:30 »

Tussen niet mogen en doen zit wel een verschil en lees de voorwaarden en je ziet dat ze het eigenlijk gewoon doen.
Tevens zeggen ze dat je het kunt afsluiten maar de server staat over de grens en dan gelden die NL regels niet.

@Gandyman, jep en Facebook en dergelijke worden ook gebruikt om te kijken wanneer je op vakantie bent.

maar terug ontopic.

Met Linux kun je, je eigen cloud maken en ben je veilig. Als je dat promoot en je laat zien hoe het werkt en wat mogelijk is, dan kan het ook mensen over halen.
Wel zeggen dat ze een Linux desktop moeten hebben om het te doen. XD

« Reactie #143 Gepost op: 2011/06/28, 20:54:37 »
Met OwnCloud van de makers van KDE heb je binnen een paar minuten je eigen cloud-server opgezet.

Offline Wout55

• Lid
« Reactie #144 Gepost op: 2011/06/29, 08:54:39 »
Met OwnCloud van de makers van KDE heb je binnen een paar minuten je eigen cloud-server opgezet.
Ja Vistaus, dat is fijn maar dat wil ik natuurlijk helemaal niet. Ik wil niet permanent een server draaien. Als ik de deur uitga dan gaan alle computers uit. En ik kan wel bij de makers van OwnCloud ruimte huren maar wat is dan het verschil met andere aanbieders van Cloudservices? Ik denk dat de behoefte aan een Cloudservice voortkomt uit synchronisatieproblemen. In mijn eigen huis heb ik een lokaal netwerk waarmee ik met wat moeite vanaf 1 plek 4 computers kan bedienen. Maar ga ik de straat op of naar mijn werk dan doemen de synchronisatieproblemen op. Die dingen wil ik het liefst op zo min mogelijk plaatsen, tegen zo min mogelijk kosten en platform-onafhankelijk vastleggen,
Voor een klein deel van die dingen gebruik ik dropbox. De spullen op mijn werk kan ik van thuis uit benaderen dus dat is ook geen probleem. Maar ik zie wel dat het lastiger wordt. Tenzij je een eigen cloudservice van een locale machine opzet waarbij je dan meteen midden in de beveiligingsproblemen zit ben je altijd afhankelijk van derden.  :(
« Laatst bewerkt op: 2011/06/29, 12:14:27 door Wout55 »

« Reactie #145 Gepost op: 2011/06/29, 10:27:12 »
Je heb ook zuinige alternatieven. http://www.synology.com/products/product.php?product_name=DS111&lang=nld En Android is ook Linux maar lijkt mij geen fijn besturingssysteem.
Simpelbuntu

« Reactie #146 Gepost op: 2011/06/29, 11:35:15 »
Geloof het of niet, maar Android is echt een heerlijke Linux distro.
Het is zelfs het meest complete mobiele OS, ter vergelijking met Windows Phone 7.x, iOS en Symbian.
Ik noem BlackBerry OS niet echt een smartphone OS meer, aangezien jongeren het als smartphone gebruiken, maar ook erg achterloopt.
Ook Meego noem ik geen smartphone OS, want het is meer een Tablet OS, en er is maar 1 smartphone die het draait.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #147 Gepost op: 2011/06/29, 14:53:36 »
Er komt een 2de telefoon die het gaat draaien.

Ik ga thuis mijn eigen cloud draaien om te zien hoe het werkt.
Moet wel kijken hoe ik het ga beveiligen zodat alleen ik erop kan met mijn laptop.
Het hoeft namelijk vanaf een andere computer.

Linux als server is trouwens voor veel mensen gewoon geworden.
Dat horen ze op het werk en ze denken dat Linux alleen voor de server is.

Ik denk dat als meer en meer mensen met Linux in aanraking komen op het werk, dat het ook sneller voor de desktop geaccepteerd word.

« Reactie #148 Gepost op: 2011/06/29, 15:46:12 »
Ik gebruik nu ook Linux (Debian) alleen op servers, maar meer omdat ik hier nog een PC heb staan, maar die heeft geen draadloze kaart, en aangezien ik die als een grafische server wil gebruiken, heeft het ook geen meerwaarde.
Ook moet Ubuntu 11.10 maar es beter werken op een Macbook Pro, want mede hierdoor heb ik 11.04 niet meegemaakt.
En bovendien gebruik ik OS X nu vooral, omdat ik dan meer op m'n werk kan, en op m'n toekomstige opleiding.
Ook kan ik in OS X ook zo veel Linux distro's draaien als ik maar wil (ik heb VMWare Fusion, dus alleen Unity werkt dan niet).
Als ik het leuk vind, draai ik 3 Linux distro's, en op elke bureaublad 1, in full screen.

Hiermee moedig ik ook mensen aan om Linux te draaien, althans, ik doe m'n best.
Bevalt Fedora niet? Dan maar Ubuntu.
Nee? Dan maar OpenSUSE.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #149 Gepost op: 2011/06/29, 18:08:53 »
Als het goed is, is er onlangs wat aangepast en moet Ubuntu 11.04 nu wel goed draaien op de pro.
Tja voor het geen wat jij gaat doen heb je het nodig.

Nu bezig met Ubuntu server op mijn p4 te zetten en daar eyeOS op te zetten.
Eens kijken hoe dat draait.
Als het werkt doe ik als test wat vrienden mailen met de link om te kijken of ze er op kunnen en wat laten testen kwa beveiliging en of het goed werkt kwa snelheid en dergelijke.

Tevens als het bevalt eens kijken voor een snellere server op een externe locatie met een snellere upload.
Was eigenlijk niet de bedoeling maar net heeft een vriend mij gemaild die wat meer mensen aan Linux heeft geholpen en daar over ChromeOS heeft gesproken. Hij had interesse in het geen wat ik aan het doen was en wil het zelf ook opzetten.
Misschien dat we het dus ergens op gaan zetten voor een aantal mensen als test.

Eerst maar eens werkend zien te krijgen en kijken wat het precies is en hoe het werkt.