Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Project] Nieuw ubuntu-nl.org thema (forum)  (gelezen 384018 keer)

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
Re: [Project] Nieuw ubuntu-nl.org thema (forum)
« Reactie #200 Gepost op: 2010/11/09, 18:46:03 »
Ik heb geen bronnen, maar het is aan te raden om de breedte te beperken, omdat lange regels niet fijn zijn om te lezen.

Hier heb ik ook geen bronnen van, maar ook ergens gelezen!
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #201 Gepost op: 2010/11/09, 19:08:59 »
Ik heb geen bronnen, maar het is aan te raden om de breedte te beperken, omdat lange regels niet fijn zijn om te lezen.
Hier heb ik ook geen bronnen van, maar ook ergens gelezen!
Bij het ontwerpen van een website wordt inderdaad meestal een vaste breedte aangeraden.
Ik wilde de manier van het huidige en veel andere forums overnemen. Maar om in de huidige stijl te blijven vind ik een vaste breedte ook prima.

Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

« Reactie #202 Gepost op: 2010/11/10, 00:01:30 »
De nieuwe staat er op zonder de error.
Gr.
Benjamins
Informatie over linux: Alles over Linux

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #203 Gepost op: 2010/11/10, 11:22:00 »
Ik heb weer een aantal ideeen uitgewerkt (let niet op de blauwe links) voor de nieuwe Voorpagina van het forum. Ik heb veel gekeken naar het nieuwe wiki thema en het internationale ubuntu forum (oude thema). Ik ben benieuwd naar jullie mening:
http://wiki.ubuntu-nl.org/Artwork/Projecten/WebsiteTheme/Forum/FrontLayout

Wat zijn goede punten van de verschillende ontwerpen en waar kan nog wat verbeterd worden.

Documentatie Terminal

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #204 Gepost op: 2010/11/10, 11:50:52 »
Ik vind het opsplitsen in 3 kolommen maar niets. Er staat dan ook niet meer bij waar het forum over gaat, en wat het nieuwste topic is waar in is gereageerd? Dit vind ik juist handige dingen.

Ik blijf bij de laatste 2 plaatjes. De op 1 na laatste vind ik het mooist.

Offline Stijnen

• Lid
« Reactie #205 Gepost op: 2010/11/10, 12:14:26 »
Het horizontaal plaatsen van de 'boards' vind ik wel wat, maar denk dat ik één van de weinigen ben. Gewoon meteen een goed overzicht zonder gescroll (wat wellicht in de toekomst alleen maar erger wordt met toevoegingen)

Wat betreft forum informatie en het gebrek eraan, dat is natuurlijk een kleine moeite om erbij te doen, en moet mijns inziens ook wel aanwezig zijn. Dus beschrijving, en wat ,waar wanneer een laatste bericht is geplaatst. Eventueel het aantal topics en berichten, maar lijkt me niet essentieel.

Maar mijn algemene commentaar blijft nog steeds aanwezig, op één of andere manier komt het forum gewoonweg niet over. Er zijn talloze minimale fora die toch enorm veel uitstraling hebben, en dat blijf ik missen. Niet dat ik het beter kan, laat ik daar even duidelijk om zijn.
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

« Reactie #206 Gepost op: 2010/11/10, 12:52:32 »
Maar dan beginnen we weer over smaken. Het is gewoon onmogelijk dat iedereen hetzelfde goed vind.

Ik vind thema 1 er heel goed uitzien en zou het aangenaam vinden om deze dagelijks te bekijken.

« Reactie #207 Gepost op: 2010/11/10, 14:21:53 »
Ik vind thema 1 mooi en duidelijk.

Ik ben het er wel mee eens dat het nieuwe thema wat minder "zacht" is dan het huidige thema. Maar ik zie dat als een gevolg van de keuzes die Canonical gemaakt heeft bij de nieuwe brand guidelines van Ubuntu in het algemeen. Het ziet er allemaal wat strakker uit dan voorheen.

Offline Stijnen

• Lid
« Reactie #208 Gepost op: 2010/11/10, 14:36:08 »
Eigenlijk zou er een simpele sketch tool moeten zijn waar je even gemakkelijk een indruk kunt geven hoe het één en ander misschien aangepast zou kunnen worden.

Zoals ik het voor mij zie zou ik het volgende doen, hoewel ik dit puur denk, dus het kan ook spuuglelijk zijn/worden:

-De horizontale sectie kolommen invullen met oranje en witte letters (Dit geeft mijns inziens wat meer body aan het gehele forum)
zoals hier: http://www.omgubuntu.co.uk/2010/10/ubuntu-forums-to-get-new-design-before-natty/

-De horizontale board kolommen meer verticale spacing geven (bijv. beschrijving onder de board namen, geeft meer volume aan het forum)
-De horizontale board kolommen onderscheiden door middel van lijnen
-Meer verticale breedte van het gehele forum
zoals hier: https://bbs.archlinux.org/
of zoals hier: http://www.omgubuntu.co.uk/2010/10/ubuntu-forums-to-get-new-design-before-natty/

Overige opmerking:
Het onderste deel met Notes, Privacy, Legal etc. valt een beetje uit haar plaats vergeleken met de rest van het forum. Nu heeft de officiele Ubuntu site dit ook, en komt ook niet geheel overeen met de overige kleuren op de website, maar integreert beter.

Vervolgens een keuze maken of je de horizontale kolommen van de boards een tint mee geeft, lichtgrijs, wit, gradient achtig etc.

Nu is dit inderdaad smaak, maar wellicht kom je op deze manier wel tot meer creatieve oplossingen en ideeen. Het is namelijk niet zo makkelijk een thema te beoordelen met concrete argumenten.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/10, 14:47:41 door Stijnen »
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #209 Gepost op: 2010/11/10, 22:05:11 »
Eigenlijk zou er een simpele sketch tool moeten zijn waar je even gemakkelijk een indruk kunt geven hoe het één en ander misschien aangepast zou kunnen worden.

Voor wie overweg kan met inkscape, scribus, photoshop etc. Wees zo vrij om bij te dragen door aanpassingen te maken in het screenshot en deze ook op de site te zetten. We kunnen in het team wel wat creativiteit gebruiken.

Met je feedack zal ik wanneer ik tijd heb eens gaan sparren. Bedank alvast

Documentatie Terminal

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #210 Gepost op: 2010/11/10, 23:12:25 »
Kon het niet laten, dus nog maar even een nieuwe versie toegevoegd
http://wiki.ubuntu-nl.org/Artwork/Projecten/WebsiteTheme/Forum/FrontLayout

(even nog niet op het onderste deel letten, die is bij de verandering mee gegaan, maar niet op de goede manier)

Documentatie Terminal

« Reactie #211 Gepost op: 2010/11/10, 23:41:43 »
Ziet er netjes uit, is duidelijk.
Gr.
Benjamins
Informatie over linux: Alles over Linux

DarkEra

• Gast
« Reactie #212 Gepost op: 2010/11/11, 12:41:48 »
Dan blijft het wit... so what. Niet alles kan naar ieder z'n persoonlijk wensen aangpast worden. :rolleyes:

Offline Stijnen

• Lid
« Reactie #213 Gepost op: 2010/11/11, 13:45:26 »
Lijkt me dat iemand dat best mag zeggen, zeker als de meerderheid er zo over zou denken, dan is het iets om mee te nemen in je ontwerp. Wat betreft de oranje sectiekolommen, vind ik het opzich al een verbetering.

Mijn 'probleem' is echter niet zozeer het veel aanwezige wit/grijstinten, maar dat het wel uitstraling mist. En dit is lastig te verwoorden, maar denk dat dit niet per se met het 'wit' te maken heeft, maar veel meer in het feit dat het forum misschien wel enorm 'plat' overkomt. Dat zijn veel meer detail kwesties mijns inziens.

Dus wellicht moeten bepaalde zaken net dat effectje meekrijgen waardoor het er iets meer uitspringt, een tint, schaduw, ronde hoeken, watermerkje in de sectiekolommen, andere iconen etc.

ps.
Misschien ook een idee om definiteive besluiten te nemen, wat betreft de structuur van het forum (horizontaal/verticaal) cellen en kolommen en hun inhoud. Op een gegeven moment moet je ergens een punt achter te zetten, anders blijf je bezig  ^-^

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #214 Gepost op: 2010/11/11, 14:03:23 »
Ik vind de kopjes/lijnen kleuren geven al een hele vooruitgang!

Mijn 'probleem' is echter niet zozeer het veel aanwezige wit/grijstinten, maar dat het wel uitstraling mist. En dit is lastig te verwoorden, maar denk dat dit niet per se met het 'wit' te maken heeft, maar veel meer in het feit dat het forum misschien wel enorm 'plat' overkomt. Dat zijn veel meer detail kwesties mijns inziens.
Hier kan ik mij ook erg in vinden. Zelf heb ik er ook een beetje mee gestoeid, en wat kleurtjes e.d. aangepast. Maar ben daar nog niet tevreden over. Ik ben ook niet zo creatief.

Het zou mooi zijn als iemand met wat gevoel voor ontwerp een soort screenshot of voorbeeld maakt. Het liefst meerdere en dat we hierover kunnen oordelen. En dan kunnen we iets gaan implementeren in een thema. Tot nu toe hebben er vooral mensen aan het thema gewerkt die goed zijn met HTML maar niet superveel gevoel hebben voor design (met alle respect voor Ronnie die al heel veel goed werk heeft verzet).

De ontwerper van het artwork logo, heeft die toevallig zin om hier ff naar te kijken? ;) Of die anderen die hadden meegedaan.

Offline jules--p

• Lid
« Reactie #215 Gepost op: 2010/11/12, 15:51:20 »
http://www.mikesplanet.net/forums/forum.php

Hier vind ik totaal niks aan.

Offline akjssdk

• Lid
« Reactie #216 Gepost op: 2010/11/12, 22:06:26 »
Ik ben bezig geweest met het thema, en vooral met de icoontjes, daar kon nog heel wat aan veranderd worden. Ik zal een rijtje icoontjes uploaden als ik klaar ben.

Even om conflicten te voorkomen, is er iemand anders bezig met icoontjes? Ik had geloof iets gelezen dat ronnie bezig was, maar wat hij allemaal al gedaan heeft weet ik niet.

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #217 Gepost op: 2010/11/12, 23:16:05 »
nee, ik was niet met de icoontjes bezig. Thomas de Graaff is er wel een tijd mee bezig geweest en heeft al goed werk geleverd. Deze zijn hier te vinden: http://wiki.ubuntu-nl.org/Artwork/Projecten/WebsiteTheme/Forum/Iconen

Ook ben ik bezig geweest internationaal contact te zoeken. Caio Alonso van het brazilliaanse team is te hulp geschoten. Hij heeft ook contact gezocht met alle andere LoCo's die SMF gebruiken via de volgende mail:

Citaat
Hi! I'm working with Ubuntu-nl on developing a theme for SMF following the Ubuntu's new design guidelines. And since your LoCo team uses SMF too, I would like to ask you guys if you have any development on this regard being made, so that we can prevent duplication of efforts and put all LoCos that use SMF under the same theme.

Also, volunteers to help in this task are more than welcome, we are staying in #ubuntu-nl-artwork @ irc.freenode.net, here's some screenshots of our current progress.

Thanks in advance,
Caio Alonso

Dus wie weet krijgen we er een hoop mankracht bij. Dat zal ook betekenen dat de manier van communiceren zal veranderen. De communicatie zal voorlopig verplaatsen naar #ubuntu-nl-artwork en de code zal voorlopig geupload worden naar https://code.launchpad.net/%7Eubuntu-nl-artwork/ubuntu-nl-artwork/light-smf-theme

Maar ook dit kan in de toekomst veranderen en de 'koppeling' met ubuntu-nl verdwijnen. Ik zal jullie af en toe nog wel via dit topic up-to-date houden. Wil je meecommuniceren dan kan dat via IRC.

Documentatie Terminal

« Reactie #218 Gepost op: 2010/11/12, 23:25:06 »
Ik vind thema 1 (die dus helemaal boven aan op de wiki-pagina staat) ook het allerprettigst.
Als men thema 2 (dus die onder de allereerste) wil, stem ik daar ook mee in.
Maar thema 2 heeft echt wel mijn voorkeur, vind hem echt schitterend! :)

Offline akjssdk

• Lid
« Reactie #219 Gepost op: 2010/11/13, 12:42:29 »
Even een paar vraagjes:

Is het echt nodig dat alle icoontjes in het .gif formaat moeten? Of kunnen ze ook gwn in .png? Als ik naar de template kijk staan de extensies daar gewoon hard in gecodeerd, dus het zou in principe moeten. Png is namelijk gwn veel handiger dan gif, je krijgt transparantie, betere kwaliteit, en het is makkelijker te maken.

En m.b.t. van het internationaal gaan van ons thema, waar is dan ons hoofd communicatie middel? Houden we er wel een forum of iets dergelijks in? Alles over IRC is ook niet alles. Of gaan we verder op launchpad?

Verdere vraagjes stel ik wel weer als ik weet waar dat mag XD

« Reactie #220 Gepost op: 2010/11/13, 12:59:13 »
@akjssdk: In .png? Doe het dan gelijk goed en doe het in .svg, is nog veel mooier :)

Offline akjssdk

• Lid
« Reactie #221 Gepost op: 2010/11/13, 13:29:48 »
Maar dat wordt dan weer niet ondersteund door alle browsers, en png met doorzichtigheid wordt al niet ondersteund door ie, alleen door een hack.

« Reactie #222 Gepost op: 2010/11/13, 17:42:32 »
Maar dat wordt dan weer niet ondersteund door alle browsers, en png met doorzichtigheid wordt al niet ondersteund door ie, alleen door een hack.

IE 8 en 9 ondersteunen PNG met doorzichtigheid keurig. En laat dat nu net de meestgebruikte versies op het moment zijn..
SVG wordt ondersteund door IE 8, IE 9, Firefox, Konqueror, Opera, Safari, Chromium en vast nog wel meer. Kijk, daar heb je het overgrote deel al ;)

Offline akjssdk

• Lid
« Reactie #223 Gepost op: 2010/11/13, 18:43:39 »
Het probleem is dat IE8 GEEN svg ondersteund, en daarmee ondersteun je als site dus als je svg gaat gebruiken gewoonweg 25% van je bezoekers niet. Vandaar dat svg niet wijdverbreidt is als standaard. En svg is technisch gezien wel veel mooier, vanwege de schaalbaarheid, de grootte etc, maar als je het eindresultaat met een hoge kwaliteit png vergelijkt, zie je eigenlijk geen verschil. Dat verschil is pas zichtbaar als je gaat inzoomen.

Maar wat ik dan wel leuk zou vinden is de browser statistieken voor dit forum, heeft iemand die? Of wordt er niks gebruikt op dit forum?

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #224 Gepost op: 2010/11/14, 14:40:56 »
Even een paar vraagjes:

Is het echt nodig dat alle icoontjes in het .gif formaat moeten? Of kunnen ze ook gwn in .png? Als ik naar de template kijk staan de extensies daar gewoon hard in gecodeerd, dus het zou in principe moeten. Png is namelijk gwn veel handiger dan gif, je krijgt transparantie, betere kwaliteit, en het is makkelijker te maken.

En m.b.t. van het internationaal gaan van ons thema, waar is dan ons hoofd communicatie middel? Houden we er wel een forum of iets dergelijks in? Alles over IRC is ook niet alles. Of gaan we verder op launchpad?

Verdere vraagjes stel ik wel weer als ik weet waar dat mag XD

png heeft inderdaad betere kwaliteit en transparantie ivm gif. Maar gif is wel een stuk kleiner dan png, wat weer beter is voor de server. Een echte server kenner ben ik niet, maar teveel data over sturen is niet goed. Ook te veel server requests is niet goed. Ik heb gehoord dat het ooit beter is om een hele groep iconen in één plaatje te zetten en dan met CSS alleen het juiste icoon te laten zien. Zijn er server beheerders die wat meer over de impact van png kunnen zeggen op de server performance?

Het hoofdcommunicatiemiddel zal zeker niet het forum worden. Ook IRC zie ik niet helemaal zitten (alleen handig voor directe feedback, taakverdeling etc, maar niet voor de grotere beslissingen). Ik denk dat het een mailinglijst gaat worden, maar welke weet ik nog niet.

Het zou een aparte thread kunnen worden op ubuntu-art zo zorg je ook voor een grote groep van belangstellenden. Maar het kan ook aan aparte mailinglijst worden. Tot nu toe kunnen jullie nog gewoon in dit forum reageren, dan laat ik dat wel via IRC weten.

Ik houdt jullie op de hoogte

Documentatie Terminal