Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Project] Nieuw ubuntu-nl.org thema (forum)  (gelezen 298887 keer)

Re: [Project] Nieuw ubuntu-nl.org thema (forum)
« Reactie #225 Gepost op: 2010/11/14, 14:42:47 »
@Ronnie: Wij hebben wel een hele goeie server met veel ruimte, dus PNG kan makkelijk.

@assjdk: IE 8 ondersteunt wel SVG hoor. Heb het laatst nog getest op deze laptop met IE 8 op Win 7.

Offline akjssdk

  • Lid
Re: [Project] Nieuw ubuntu-nl.org thema (forum)
« Reactie #226 Gepost op: 2010/11/14, 15:00:14 »
@ronnie: Wat we ook zouden kunnen doen is een sprite gebruiken voor alle icoontjes, dit zorgt voor minder load op de server. Ook is het voor icoontjes die door de hele site door worden gebruikt vaak zo dat door de meeste browsers gwn gecached worden.  Maar m.b.t. het verschil tussen gif en png in formaat, dat is vaak in het voordeel van png, kijk maar eens hierheen: http://warp.povusers.org/grrr/PNGvsGIF/.

@vistaus: IE 8 ondersteunt svg alleen door plugins, google maar eens, er zijn honderden sites die dat allemaal zeggen. Jij hebt waarschijnlijk 1 van die plugins.

O, en zet iemand die mailinglist dan op? Dan kan daar verder worden gepraat over de technische details :P

Re: [Project] Nieuw ubuntu-nl.org thema (forum)
« Reactie #227 Gepost op: 2010/11/14, 15:16:46 »
@akjssdk: Nee hoor, mijn IE 8 heeft geen enkele plugin, behalve Java en Flash.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: [Project] Nieuw ubuntu-nl.org thema (forum)
« Reactie #228 Gepost op: 2010/11/15, 00:53:42 »
@ronnie: Wat we ook zouden kunnen doen is een sprite gebruiken voor alle icoontjes, dit zorgt voor minder load op de server. Ook is het voor icoontjes die door de hele site door worden gebruikt vaak zo dat door de meeste browsers gwn gecached worden.  Maar m.b.t. het verschil tussen gif en png in formaat, dat is vaak in het voordeel van png, kijk maar eens hierheen: http://warp.povusers.org/grrr/PNGvsGIF/.

@vistaus: IE 8 ondersteunt svg alleen door plugins, google maar eens, er zijn honderden sites die dat allemaal zeggen. Jij hebt waarschijnlijk 1 van die plugins.

O, en zet iemand die mailinglist dan op? Dan kan daar verder worden gepraat over de technische details :P

Een sprite bedoelde ik inderdaad. Ook heb ik een aantal programma's opgezocht (pngnq, pngcrush en pngquant) Met deze tools heb ik een test gedaan op een png van het nieuwe thema. Hieronder de resultaten


Bij de gif is duidelijk te zien dat de rand erg ruw is. Bij de gereduceerde png is dit nauwelijks aanwezig. Qua bestandsgrootte zijn ze nagenoeg gelijk. Moet wel toegeven dat het wel even puzzelen is tussen de bestandsgrootte en het resultaat. Maar ik moet zeggen dat met deze tools, png de gif zeker wel verslaat.

Het volgende commando heb ik gebruikt voor het uiteindelijke resultaat:
pngquant -nofs 16 on.png

De optie -nofs betekend dat de dithering geordend is (werkt beter voor de rechte lijnen in het icoon)
16 is het aantal kleuren dat gebruikt mag worden, verlaag je deze verder, dan wordt het icoon niet meer rond, maak je deze groter, dan wordt ook het bestand groter.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/15, 00:59:19 door Ronnie »
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline akjssdk

  • Lid
Re: [Project] Nieuw ubuntu-nl.org thema (forum)
« Reactie #229 Gepost op: 2010/11/15, 07:36:47 »
Ik zou dan idd ook voor een sprite gaan, alleen technisch gezien weet ik niet of dat haalbaar is, ik heb daar ff naar gekeken, je zou mss in de files uit de default directory moeten gaan aanpassen, als ik het zo zie.

Hier zegt een developer van smf echter: klik
Citaat
Basic differences are that 1.1.x is predominantly tabular with a lot of inline styles, separate images for everything, and only one css file, while 2.0 is predominantly divs and other weirdness with minimal use of tables, several sprite images to reduce http requests and cache times, and has several css files to deal with IE stupidity and other things. These are now in a dedicated css folder and so image url's require a slightly different syntax compared to the old 1.1.x style.css.


Dus misschien kunnen we wat afkijken bij een smf2 theme?

Re: [Project] Nieuw ubuntu-nl.org thema (forum)
« Reactie #230 Gepost op: 2010/11/15, 10:21:44 »
Als de icoontjes in png kunnen zou ik daar in ieder geval blij mee zijn. De kwaliteit van de gif's vond ik eigenlijk niet goed genoeg. Stel dat het png's worden, hoe zou dat dan werken? Kan ik dan gewoon dezelfde bestandsnamen aanhouden voor de icoontjes, waarbij .gif vervangen wordt door .png?

Re: [Project] Nieuw ubuntu-nl.org thema (forum)
« Reactie #231 Gepost op: 2010/11/15, 13:16:36 »
Ik ben ook voor PNG :)

Offline akjssdk

  • Lid
Re: [Project] Nieuw ubuntu-nl.org thema (forum)
« Reactie #232 Gepost op: 2010/11/15, 15:27:20 »
Als de icoontjes in png kunnen zou ik daar in ieder geval blij mee zijn. De kwaliteit van de gif's vond ik eigenlijk niet goed genoeg. Stel dat het png's worden, hoe zou dat dan werken? Kan ik dan gewoon dezelfde bestandsnamen aanhouden voor de icoontjes, waarbij .gif vervangen wordt door .png?

Het probleem zou een beetje zijn dat als we png gaan gebruiken voor alle icoontjes, dat we dan een enorme hoeveelheid relatief grote icoontjes hebben. Wat we (volgens mij) wel kunnen doen om te kijken hoe het eruit ziet, gwn alle .gif extensies vervangen door .png, en dan maar kijken hoe het eruit ziet. Dan kunnen we later altijd nog alles in een sprite stoppen, maar om alleen maar een impressie te geven lijkt mij dat het beste.

Re: [Project] Nieuw ubuntu-nl.org thema (forum)
« Reactie #233 Gepost op: 2010/11/15, 16:05:20 »
@akjssdk: Zoals hierboven gezegd, is .png maar 5kb groter dan .gif, dus zoveel verschilt maakt dat niet.

Offline akjssdk

  • Lid
Re: [Project] Nieuw ubuntu-nl.org thema (forum)
« Reactie #234 Gepost op: 2010/11/15, 16:47:51 »
@Thomas de Graaff: ik ben ook bezig met icoontjes, voornamelijk echter voor het admin en profiel gedeelte, kun je mss jouw sourcefile opsturen van je icoontjes, zodat ik die ook kan gebruiken? Ik ga namelijk proberen alles in png te zetten.

O ja, waar is nu het thema te downloaden? Volgens mij heb ik namelijk een erg oude versie van het thema :P
« Laatst bewerkt op: 2010/11/15, 16:54:38 door akjssdk »

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: [Project] Nieuw ubuntu-nl.org thema (forum)
« Reactie #235 Gepost op: 2010/11/15, 16:48:59 »
@Thomas de Graaff: ik ben ook bezig met icoontjes, voornamelijk echter voor het admin en profiel gedeelte, kun je mss jouw sourcefile opsturen van je icoontjes, zodat ik die ook kan gebruiken? Ik ga namelijk proberen alles in png te zetten.

Onderaan op deze pagina te vinden (icons.svg)
http://wiki.ubuntu-nl.org/Artwork/Projecten/WebsiteTheme/Forum/Iconen
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline akjssdk

  • Lid
Re: [Project] Nieuw ubuntu-nl.org thema (forum)
« Reactie #236 Gepost op: 2010/11/15, 16:55:11 »
O kijk, ik kijk weer eens niet verder dan mijn neus lang is, dankjewel :P

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: [Project] Nieuw ubuntu-nl.org thema (forum)
« Reactie #237 Gepost op: 2010/11/25, 23:14:58 »
Ik heb weer eventjes geklooid met het thema. Een kleine aanpassing waardoor ik hoop het iets minder druk te maken heb ik toegevoegd op de wiki (ronde hoeken en minder oranje lijntjes).

Verder heb ik ook online een installatie gedaan op: http://rachidbm.com/ubuntu-nl/
Deze wordt automatisch om de zoveel tijd bijgewerkt naar de nieuwste code uit Launchpad, dus dan kost het niet steeds moeite om een nieuwe versie online te zetten.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: [Project] Nieuw ubuntu-nl.org thema (forum)
« Reactie #238 Gepost op: 2010/11/26, 00:36:22 »
Goed bezig Wazzzaaa. Zo zien we dat graag!
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Re: [Project] Nieuw ubuntu-nl.org thema (forum)
« Reactie #239 Gepost op: 2010/12/10, 10:57:34 »
Het is hoog tijd om de Ubuntu creatief tentoonstelling te voorzien van wat verse inhoud. Nog twee inzendingen te gaan voor een volgende verkiezing. Het ontwerp van het nieuwe thema lijkt me een geschikte kandidaat. :)

Is het een idee als iemand een screenshot van het nieuwe thema ontwerp op de inzendingenlijst zet?
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Creatief/Inzendingen

Re: [Project] Nieuw ubuntu-nl.org thema (forum)
« Reactie #240 Gepost op: 2010/12/11, 15:03:57 »
Ziet er goed uit Rachid, die online installatie met het nieuwe thema :)
Helaas zie ik nog wel enkele lay-out bugs in het thema :(

jesse2314

  • Gast
Re: [Project] Nieuw ubuntu-nl.org thema (forum)
« Reactie #241 Gepost op: 2011/01/23, 10:55:05 »
Ik kreeg een pm van ronnie waar in stond dat hij is gestopt met het nieuwe thema.
Dit komt omdat hij te kort heeft aan helpers.
Ronnie heeft hulp nodig, hij kan dit niet in zijn eentje.
Voor de gene die willen mee helpen aan het nieuwe thema.
Die kunnen ronnie even pmen.

Hoe meer helpers hoe sneller het nieuwe thema er is ;)


jesse2314

  • Gast
Re: [Project] Nieuw ubuntu-nl.org thema (forum)
« Reactie #242 Gepost op: 2011/01/23, 12:21:50 »
Het pb staat ook niet op het forum ;)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: [Project] Nieuw ubuntu-nl.org thema (forum)
« Reactie #243 Gepost op: 2011/01/23, 12:23:47 »
Wanneer er hulp vanuit de gemeenschap nodig is, dan zal iemand van het team het toch op het forum kunnen zetten?
Nu lijkt het op vliegen in het donker ...... :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: [Project] Nieuw ubuntu-nl.org thema (forum)
« Reactie #244 Gepost op: 2011/01/23, 13:21:59 »
Het is niet zo dat het nieuwe thema niet doorgaat. Het is alleen zo dat Ronnie liever heeft dat iemand anders het overneemt. Dat begreep ik van hem op IRL-meeting. Maar inderdaad kan ie dat beter zelf toelichten verder ;)

Re: [Project] Nieuw ubuntu-nl.org thema (forum)
« Reactie #245 Gepost op: 2011/01/23, 15:50:45 »
Goed, wat ik hierboven zei is dus echt waar. En verder mag Ronnie het toelichten ;)

Slotteke.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: [Project] Nieuw ubuntu-nl.org thema (forum)
« Reactie #246 Gepost op: 2011/01/23, 21:12:42 »
Ik ben inderdaad (ten dele) gestopt met het nieuwe forum thema. Dat wil zeggen dat ik op dit moment niet meer actief veranderingen aanbreng in het thema, en ook niet bezig ben met anderen te stimuleren mee te doen.

De reden is een samenkomst van ...
 - Gebrek aan inspiratie. In eerste instantie had ik verwacht met het internationale thema genoeg inspiratie op de doen, om er een mooi forum van te maken. Dit viel mij achteraf toch tegen.
 - De code van het forum vind ik te onoverzichtelijk om er gemakkelijk wijzigingen in te brengen.
 - Weinig hulp vanuit de community (zowel eigen community als de internationale)

Het hele project is zo opgezet dat iedereen die mee WIL helpen, ook mee KAN helpen. Iedereen heeft dezelfde rechten (behalve de leden van het team, die hebben ook het recht om de wijzigingen door te voeren in de hoofdbranche. Iedereen die een actieve bijdrage heeft geleverd kan ook deze rechten eenvoudige krijgen). Er is dus helemaal geen rede waarom het nieuwe thema niet door zal gaan, alleen gebrek aan designers en ontwikkelaars.

Alle hulp is nog steeds welkom, maar mijn bijdrage zal dus weinig zijn. Wel ben ik nog steeds bereid om wijzigingen na te kijken, te voorzien van feedback en door te voeren in de hoofdbranche. Ook personen die mee willen helpen, maar niet goed weten hoe of wat, zet een bericht in het desbetreffende topic en ik zal je verder helpen:  http://forum.ubuntu-nl.org/artwork/nieuw-ubuntu-nl-org-thema-(forum)/

Op welke gebieden is er hulp nodig:
 - Design (met een beeldbewerkings programma voorbeelden maken hoe jij het nieuwe thema graag zou willen zien)
 - Webdevelopment (de plaatjes omzetten naar HTML/CSS code)
 - Icon designers, voor de resterende iconen
 - Testers, om alle fouten in het nieuwe thema te vinden (pas aan het eind van het ontwerp stadium)
 - Projectleider, iemand die actief bij dit project betrokken wil zijn, de community kan motiveren om mee te helpen, beslissingen wil nemen etc

Verder wil ik alvast de volgende personen bedankten voor hun geweldige inzet:
 - Thomas de graaff voor het iconen thema,
 - benjamins  voor de hosting van de demo site
 - Rachid (Voorheen Wazzaaa) voor de hosting van de nieuwe demo site en bijdragen aan het thema zelf
mocht ik nog iemand vergeten zijn, mijn excuses.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline akjssdk

  • Lid
Re: [Project] Nieuw ubuntu-nl.org thema (forum)
« Reactie #247 Gepost op: 2011/01/23, 21:43:14 »
Jammer dat je gestopt ben, maar ik kan je dan ook vinden in je redenen: vooral de code is echt een rotzooi, er wordt nog gewerkt met tables! Dat werkt echt voor geen meter, en eigenlijk heb je om alles lekker te krijgen iemand nodig met ervaring met SMF. En volgens mij is zo'n iemand er niet, alhoewel ik nie weet wie het eerste thema heeft gemaakt.

Nou wil ook wel helpen met de icoontjes, ik had al een keer een beginnetje gemaakt, die zal ik weer es opzoeken. En als er dan een fatsoenlijk 'skelet' staat, dus gwn dat alle info op de goeie plek staat wil de webdevelopment ook wel doen, maar ik heb gewoonweg geen verstand van SMF, dus dat wordt moeilijk voor mij.

En ik hoop dat er snel een projectleider kan worden gevonden, want het project heeft wel een hele goeie en mooie start gehad, dus hopen dat we dat verder kunnen zetten!

Re: [Project] Nieuw ubuntu-nl.org thema (forum)
« Reactie #248 Gepost op: 2011/01/23, 21:43:16 »
@Ronnie: Misschien handig als je deze oproep ook even in het Ubuntu-NL board plaatst; dan krijg je denk ik wel wat enthousiastelingen om mee te helpen ;)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: [Project] Nieuw ubuntu-nl.org thema (forum)
« Reactie #249 Gepost op: 2011/01/24, 00:46:25 »
Bedankt voor de uitgebreide uitleg Ronnie. Ik heb geprobeerd je te ondersteunen, maar ik loop ook een beetje vast. Het grootste probleem is dat ik een programmeur ben, en erg slecht in het bedenken hoe iets eruit moet komen te zien.

Ik denk dat het belangrijkste wat we missen is:
Op welke gebieden is er hulp nodig:
 - Design (met een beeldbewerkings programma voorbeelden maken hoe jij het nieuwe thema graag zou willen zien)
Het zou fijn zijn als er een plaatje (Gimp- of Photoshopbestand) komt met hoe de site er precies uit moet komen te zien. Dus precies op welke plek alles komt, en welk kleurtje elke link e.d. heeft. Als dit er is zou ik dat nog wel om kunnen zetten naar een forumthema. De grootste stappen kunnen dan gezet worden. Dat testen en project leiden komt dan denk ik vanzelf wel goed.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!