Hallo
Inderdaad, dit draadje schiet bij tijd en wijle weer omhoog, op de achtergrond gebeurt er van alles en
ook wel een beetje niets. Dat heeft met meerdere dingen te maken, waaronder ook een beetje mijn
persoonlijke situatie. Ik heb in zekere zin, last van een Afrikaanse mind set; ik heb neiging bij veel zaken
hier te denken "waar gaat dit eigenlijk over". Kortom bij veel dingen, zit ik nog steeds met mijn hoofd bij
projectjes in Afrika, terwijl ik hier wordt geacht ook een beetje mijn geld te verdienen. (zie zieltogende
zzp-beweging

)
Veel zaken bij Go for Africa zijn nu ook wat onduidelijker als vorig jaar, daar volgen nog wat vergaderingen
over. Aan de uitkomst daarvan wordt ook bekeken hoe nu verder. Zo is helaas deze week duidelijk
geworden dat er een bepaalde subsidie niet is toegekend. Vorig jaar was het één en ander al moeilijk
te realiseren, zo is er toen voor vervoer van o.a. de computers en de autotechnische materialen de
samenwerking gezocht met het Gambianfuturefund om samen en container daarheen te krijgen
waarbij zij het transport konden betalen.
Deze keer is het onzeker of er überhaupt een container wordt weggestuurd. Bij niet wegsturen worden wat
computers in de auto's zelf daar naartoe gereden; dat is niet optimaal maar het is niet anders.
Vervoer van een lege container kost al gauw iets van 6000 of 7000€ ook een beetje naar gelang van hoe de
pet van de douane staat
Wat betreft inzamelen; men heeft nu iets van 120 tft's (via de de kanalen van
MinsH, nog bedankt daarvoor)
en een toezegging van een school (via
joop13) voor een groot aantal machines. Ik weet niet of die al in
de loods zijn op dit moment. We zoeken nog luidspreker setjes voor educatie en spanning sloffen (verdeeldozen),
beiden zullen denk ik wel nieuw aangeschaft dienen te worden.
Dus, qua hardware schijnen we er beter voor te staan als vorig keren. Binnenkort gaan we eens nadenken over
de remasteringen; ik wou nog even wachten totdat 10.04.3 uitkomt en dan vanaf daar het lijstje met software
en wat andere (nieuwe dingen) erop en flink testen. Idee is nu ook om meer dedicated machines te maken; dus
expliciet automotive/ expliciet lagere school/expliciet ziekenhuis. Waarbij, omdat de remastering dvd's toch
mee gaan, enkele machines daar op wens kunnen worden omgezet naar een andere functie.
Want naast de software moeten er nog flink wat movies en pdfs/ebooks op. Dit laatste is eigenlijk nog belangrijker
dan de programmatuur, zien is doen in Afrika en papieren boeken wegen gewoon teveel.
Vorige inzet was er echt haast mee, vanwege het tijdig moeten inpakken van de container, die haast lijkt nu in
ieder geval minder te zijn. En om geld te genereren (bijv. voor aanschaf van die spannings sloffen) kan mogelijk
een klein deel van de hardware na te zijn gecontroleerd en voorzien van software, dan aan een andere stichting
worden "verkocht". Waarbij dus niet de machine nog wat waard is, maar meer de moeite die erin is gestoken en
het geld controleerbaar ten goede moet komen aan Afrika. Machine gaat dan via de andere organisatie naar een
andere deel van Afrika (tenminste, dit moet nog besloten worden)
Via één van de Go for Africa gangers is er ook nog een ict-er, die dicht in de buurt woont van Boekel (waar de loods staat)
en die kennis van Linux heeft en hardware kan herstellen binnen gerold. Ik heb net vandaag een antwoord mailtje van hem
gehad. Dus via deze Helpdesk Gambia draad kan er wel weer wat geregeld worden, via Pb's naar mij toe en via de
officiële goforafrica website mailadres info@....... (of ook wel jan@..........) kan dat ook (Jan Huizinga stuurt dat toch
vaak weer door naar mij)
@MinsH, leuk dat je het in ieder geval in de gaten houdt, als je dit draadje zo volgt, zie je dat het inderdaad met horten
en stoten gaat. En natuurlijk mag je meedoen, dat bepaal ik trouwens niet; iedereen die zich geroepen voelt, "mag
meedoen" (Mits je natuurlijk niet meer schade aan richt dan er al was

)
Daarbij lijkt het (en soms voelt dat ook zo) dat ik alles hier en daar regel, dat is ongewenst. Stel dat ik het niet meer trek
of inderdaad failliet ga en of ...... vul maar in. Dan mag het niet zo zijn, dat alles dan in stort, vandaar dat ik ook blij ben met
een ict-er daar in de buurt die ook betrokken is.
Dit Gambia/Senegal helpdesk gebeuren heeft ook best wel een grote offspin; ik ken nu veel meer projecten in Afrikaanse
landen; een aantal organisaties wil op eigen kracht het educatie deel inzetten, ik heb mijn neus laten zien op wat colleges en
hogescholen die hun studenten bijv. iets nuttigs willen laten doen. Ook zie je dat de ebooks en movies die we overal vandaan
plukken een eigen impact kunnen hebben, op soms een hele community. Het is meer het verspreiden van een bepaald idee en de
plaatselijke bewoners maken dat dan tot een succes, dat gaat met kleine stapjes, maar kan grote (positieve) gevolgen hebben.
Dingen die in onze ogen al lang bekend zijn, daar hebben veel mensen in Afrika nog nooit iets van gezien en als ze het al zien
dan zie je soms hun ogen al oplichten en hebben ze al een toepassing bedacht of het iets aangepast, zodat het aansluit bij hun wens.
Groeten Gerrit