Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?  (gelezen 68070 keer)

Offline joop13

• Lid
Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #125 Gepost op: 2011/07/13, 14:10:41 »
Het gaat de goede kant op met dit draadje. Ik ben blij met de inzet van MinsH. Zo krijgen we meer mogelijkheden om de zaken te regelen. Wel zou het leuk zijn als MinsH ook naar Gambia/Senegal zou kunnen om mee te helpen bij de educatie van de mensen daar.

Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline MinsH

• Lid
« Reactie #126 Gepost op: 2011/07/14, 00:10:18 »
Oei, Joop13, dan zul je toch met sterke argumenten op tafel moeten komen. Ik ben geen reiziger; ik vind Frankrijk al ver (en dat vanuit Maastricht!)

Offline joop13

• Lid
« Reactie #127 Gepost op: 2011/07/14, 00:13:55 »
Oei, Joop13, dan zul je toch met sterke argumenten op tafel moeten komen. Ik ben geen reiziger; ik vind Frankrijk al ver (en dat vanuit Maastricht!)

Nee, ik kom niet met sterke argumenten! Het gaat erom of je tijd én gelegenheid én zin én mogelijkheid hebt om daar in Gambia/Senegal naast MrGee de mensen te helpen met het begrijpen en bedienen van de computers en vooral de software die wij daar heen sturen.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Offline MinsH

• Lid
« Reactie #128 Gepost op: 2011/07/14, 00:17:54 »
Wat ik zeg, eigenlijk alleen geen zin...............

Offline joop13

• Lid
« Reactie #129 Gepost op: 2011/07/14, 00:20:58 »
Wat ik zeg, eigenlijk alleen geen zin...............
Jammer, maar even goede vrienden! Ik dacht alleen door je enthousiaste reactie in dit draadje een mogelijkheid te zien om Gerrit wat extra hulp te kunnen geven.

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #130 Gepost op: 2011/10/11, 11:38:24 »
Hallo

Binnenkort (31 okt.) vertrek ik weer naar Gambia, dit keer met de Gambian Future Fund (die oa. de ticket hebben betaald)
Daar wordt samen met iemand van de Hogeschool Windesheim, die daar een educatie project doet, om het onderwijs
op nivo te krijgen, het ministerie van onderwijs benaderd met "onze" Go for Africa remastering, maar dan in een iets
ander jasje (ander behang, ik moet nog even logo's sprokkelen ;-) ) Door middel van een demo die ik nog aan het
voorbereiden ben op een laptop.

Apropos laptop; gisteren is er een hele stapel aan laptops gedoneerd, die allemaal moesten voorzien van software.
In no time die remasteringen op 25 Fujitsu Siemens Lifebook C1410 gezet; dat ging op zich van een leien dakje
(gelukkig maar, want ze gaan uiterlijk vrijdag de container in (nee niet de afvalbak ;) ) Ze gaan als ondersteuning van het
project mee. Ik moet vandaag/morgen nog wat aan dat behang doen en gek genoeg aan de resoluties; ondanks dat ze
bouwtechnisch gelijk zijn( lspci geeft ook dezelfde chipset) zitten er kennelijk verschillen in de lcd panels zelf , ik ben nu 3
smaken tegen gekomen, een aantal native op 1280x800, maar de meesten op 1024x768 en een tussenvorm.
Wifi/audio/microfoon/netwerk en touchpad werkt out of the box.

Voor Go for Africa, dat aanstaande februari 2012 weer hoopt te vertrekken, ziet het er als volgt uit; dit jaar dus geen container,
geld is ernstig op. Wel gaan er weer studenten al rijdend daar naar toe en zij nemen een aantal computers mee in hun "barrel"
Intussen is er een tweede enthousiaste ict-figuur die ook mee gaat, als het goed is vormen wij daar een team. Dat zie ik
wel zitten, twee weten meer dan één en we liggen elkaar wel qua  werk/karakter. Erik was altijd werkzaam in de Ict (zat met
name op een hoger level dan ik te rommelen in moederborden etc.) maar heeft een omschakeling gemaakt richting de zorg.
Van Linux weet ie deels wat van, maar hij pikt ontzettend snel op en heeft leuke andere initiatieven, waar ik weer niet aan had
gedacht; kortom lijkt me leuk.
Ook al omdat het niet geheel zeker is hoe één en ander uitpakt voor mij, Go for Africa betaal ik nl. zelf ('t is ook een beetje ipv. mijn
"normale" vakantie en deels aftrekbaar van de belasting ) en ik ben daar dan 6 weken. Waarin mijn vaste lasten wel doorgaan
en er niets verdiend wordt. Ben nu bezig met een raar soort bijbaantje op een fabriek, om toch wat extra geld te genereren.
(ik loop daar dus ook wel eens met een enorm kapmes te zwaaien en heb al een treffer geplaatst op mijn been, gelukkig 
is het een bot kapmes) Sponsors zoeken is nou niet echt aan mij besteed en ik wil ook niet het idee hebben, dat als ik eens een
paar dagen daar mijn eigen plan trek, dat dat van een andermans centen gaat. Ik wil mij ook gaan oriënteren op een baantje
daar, voor een Europese firma, als het goed is heb ik in november daar een gesprek over, maar dat is een tussendoor idee
dat ik nog niet goed heb doorgenomen, we zien wel.

Ik meld me denk ik wel weer, als ik daar ben, ik zit dan niet in Tanji maar in een compound in Brikama, ik hoop nog wel wat mensen
op te zoeken her en der (Senegal (foto´s weer mee nemen etc.)).

Groeten Gerrit

« Laatst bewerkt op: 2011/10/12, 16:11:13 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline joop13

• Lid
« Reactie #131 Gepost op: 2011/10/11, 11:59:55 »
Dat ziet er enthousiast uit! Veel plezier in Gambia met dit 'nieuwe' project. Leuk dat het aantal enthousiastelingen nu verdubbeld :D is dat in Gambia aan de gang gaat! Veel plezier daar en we zien de foto's wel een keer!

Offline Tom

• Lid
« Reactie #132 Gepost op: 2011/10/11, 12:13:37 »
Ik wil mij ook gaan oriënteren op een baantje
daar, voor een Europese firma, als het goed is heb ik in november daar een gesprek over, maar dat is een tussendoor idee
dat ik nog niet goed heb doorgenomen, we zien wel.
  > En ook vooral hiermee toy toy  :).
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #133 Gepost op: 2011/10/11, 19:42:39 »
Veel succes/moed/doorzettingsvermogen, Gerrit !
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #134 Gepost op: 2011/10/11, 19:53:40 »
Succes en goede reis en behouden thuiskomst!!!
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

« Reactie #135 Gepost op: 2011/10/11, 20:30:40 »
Heel veel succes Gerrit!!
Kubuntu 20.04

« Reactie #136 Gepost op: 2011/10/11, 21:05:19 »
Gerrit je bent weer goed bezig. Heel veel succes in Afrika en ik lees graag je reisverslagen, als de zelfbouw antennes goed functioneren.  :)
Ga je weer naar het zelfde gebied als vorig jaar? Of heel ergens anders?
In ieder geval een goede reis en hopelijk snel tot ziens op een party.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline chris.

• Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
« Reactie #137 Gepost op: 2011/10/11, 21:10:49 »
Niets anders als respect,, en ik wens je naast veel succes ook veel plezier toe, en een behouden thuiskomst.

En keep us posted dmv je reisverslagen, Geweldig om te lezen inderdaad :)

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #138 Gepost op: 2011/10/11, 22:15:31 »
Hallo

Dank je wel allemaal  8-), er komt sowieso een website die Erik ergens onderbrengt en waarop we
alles eens bij elkaar zetten. Mijn verslagen bij elkaar harken en daar plaatsen is ook niet het werk;
dat zijn de foto's, ik heb wel een selectie, maar dat is zonder  bijpassende labels of een anekdote die
erbij hoort, zo nietszeggend. En over het algemeen ontbreekt het me aan tijd of lig ik op apegapen.

Brikama, dat is meer zuidelijk en een tikkie oostelijk gelegen van Tanji, maar stel je van afstanden niet
teveel voor, de Engelsen hebben die grens min of meer bepaald indertijd, naargelang hun kanonneerboot
vanaf de rivier het land in kon schieten en de rest is soms onder invloed van brandy en een liniaal omkaderd.

Ik hoop in de vrije tijd een aantal vrienden te bezoeken en moet voor enkelen wat officiële documenten van
Europa naar Gambia zien te brengen. En men verwacht wat foto's retour en ik wil kijken of al mijn beloofde
bruiden nog steeds single zijn  =D  "Hé, don't you recognize me? I  am the sister of your future wife to be" 

Groeten Gerrit

« Reactie #139 Gepost op: 2011/10/11, 23:13:39 »
Vertel Gerrit heb je al iemand op het oog?  XD

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #140 Gepost op: 2011/10/12, 16:08:15 »
@ Gijsbert,

Ik kan niet ontkennen dat daar heel erg knappe dames rondlopen, maar het is meer andersom.
En dat is niet omdat ik er nou zo attractief uitzie, maar dat heeft meer met hun toekomst
verwachtingen te maken; white man has money,  of ze zien het als joke, dussss.  ;)
Mocht ik al plannen in die richting hebben, dan heb ik me voorgenomen, om daar de grootste
tijd van het jaar te gaan wonen.

Groeten Gerrit

« Reactie #141 Gepost op: 2011/10/12, 17:31:32 »
Je weet maar nooit waar je tegen aanloopt of door besprongen wordt. XD
Even zonder dollen, geniet van je verblijf daar en succes met het project.

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #142 Gepost op: 2011/11/01, 19:10:48 »
Hallo

Zo ik ben heelhuids aangekomen en logeer in een voor mijn begrippen best wel luxueus huis. Was nog wat
verder aan het voorbereiden, want de laatste dagen waren nogal hectisch. Zo is er nu een klein lesje Mandinka
Engels in Openteacher gestopt en heb ik e-learning voor kids en de classworks academy website er ook maar
offline bij in gepropt. Morgen om 1300 uur (GMT; gambia maybe time ;)) sharp, op het Gambia College; eerste
demo en om 1500 uur nog een keer voor andere mensen die gerelateerd zijn aan het ministerie van educatie,
ben benieuwd wat ze er van gaan vinden. Op de achtergrond is men al bezig geweest om lokale ict-ers aan te
trekken en eentje heb ik net (telefonisch) gesproken. Zo verder weinig nog meegemaakt; zat 'thuis' te werken
en op wat stroom/water uitval na, niets bijzonders. Gisteravond wat studentes langs gehad, die voor ons gekookt
hebben; dat was heel erg goed te eten. Ook ik wordt geacht te koken, misschien dat ik/we daar dan eens een
 keertje ziek van ga(an) worden  ;) (hoop ik niet, want veel te druk om dagenlang het toilet te gaan bevolken)

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2012/02/06, 13:11:47 door mrGee »

« Reactie #143 Gepost op: 2011/11/01, 22:14:41 »
Gambia Maybe Time... :lol:  LOL

Ben trots en een tikje jaloers op je, Gerrit. Doet me denken aan mijn jeugd.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

« Reactie #144 Gepost op: 2011/11/01, 23:14:26 »
Leuk verslagje Gerrit.Hoop dat alles voorspoedig gaat en hou ons op de hoogte. :)
Kubuntu 20.04

Offline jabuca

• Lid
« Reactie #145 Gepost op: 2011/11/03, 07:59:11 »
Fijn dat je goed bent aangekomen, en wat jou kookkunst betreft; dat zal wel meevallen :D
Ik hoop dat jou missie weer slaagt!!

Vr.gr. jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #146 Gepost op: 2011/11/03, 11:17:03 »
Hallo

Zo, ik heb weer iets van stroom en internet, dus maar iets van me laten horen. De demonstraties waren
gisteren en zover we kunnen bepalen was dit succesvol. Toevalligerwijs waren er nog meer ingevlogen
experts ter plaatse (eentje woont in Nederland slechts 15 km. van mij vandaan) die ook met Linux werken
en bijvoorbeeld zich bezig houden met solar en internet en schoolnetwerken met thinclient systemen.
Die zijn min of meer spontaan bij aangeschoven, dan wel uitgenodigd. Die konden mooi mijn geïmproviseerde
demo aanvullen wat ze dan ook deden.
Vanwege tussentijdse stroomuitval kon de beamer geen dienst meer doen, dus allemaal gezellig om de laptop
gaan zitten en dingen laten zien. Daarna nogmaals hetzelfde, maar dan in iets gecomprimeerde vorm aan
een afgevaardigde van een ministerie gedemonstreerd.Dit om te bepalen of het iets is voor een landelijke uitrol,
waar dan ook iets van een commissie en ondersteunende ict-ers uit moet rollen. Men was ook daar al reeds op
zoek naar zoiets; een e-learning systeem.
Plaatselijke ict-er was wel erg huiverig voor toepassing van Linux systemen, maar nadat Sander van
Nice International al had aan  gegeven dat zij voor hun internet café opzet in Afrika ook Linux succesvol
inzetten, voornamelijk ook vanwege de alom aanwezige virussen in de Windows systemen, moeten er nu
ict-ers bij gezocht worden die dan ook opgeleid worden om de scholen te gaan onderhouden.
We gaan afwachten hoe snel en wanneer en of er überhaupt iets gaat gebeuren, dat gaat hier gewoon anders,
so; insjallah we will succeed  ^-^

Apropos virussen; ben nu een mapje van iemands telefoon aan het redden/scannnen; alles waar een usb stick of
sd kaartje in gaat wordt kennelijk besmet, gelukkig heb een klein voorraadje rubbertjes mee  ;)

Alhoewel ik hier in een ogenschijnlijk rustige buurt zit, gebeuren hier ook wel dingen, zoals in ons huis. Werd
gistermorgen wakker en zag een enorme plas bloed bij het toilet en voetstappen die weer naar buiten gingen.
Buiten stond onze watchman Mamadou hevig te bloeden uit één van de grootste hoofdwonden die ik tot nu had
meegemaakt. Hij was flauwgevallen en had de wasbak geraakt en was een tijdje bewusteloos op de grond
blijven liggen. Zo goed als het ging er flink wat verband omheen gedraaid en vandaag lijkt ie weer de oude te
zijn.

Groeten Gerrit

« Laatst bewerkt op: 2012/02/06, 13:13:06 door mrGee »

« Reactie #147 Gepost op: 2011/11/03, 11:50:18 »
Je moet ook alles kunnen en durven, zelfs verpleegster spelen... XD

« Reactie #148 Gepost op: 2011/11/04, 00:44:08 »
Hoi Gerrit,

Veel succes daar! Prachtig zoals jij dat weet te verwoorden!

Geef je in Apeldoorn ook weer een presentatie?
Met foto's erbij (laat die bloederige maar achterwege...) is het nog nog boeiender!

Ik volg je!  =D

« Reactie #149 Gepost op: 2011/11/04, 19:42:40 »
Geweldig verslag Gerrit, als de huis tuin en keuken antenne het blijft doen, wachten we hier met smart op het volgende verslag. :)