Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?  (gelezen 68253 keer)

Offline chris.

• Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #75 Gepost op: 2011/03/16, 23:47:30 »
Ik zou niets liever willen, maar mijn werkgever denk hier helaas anders over,, die ziet me als onmisbaar.

Offline jabuca

• Lid
« Reactie #76 Gepost op: 2011/03/18, 11:26:23 »
 Hallo Gerrit, een geluk bij een ongeluk; jij bent ongedeerd!!! En geen nasleep van papieren invullen, politie, aangifte verzekering etc. Maar de schrik zal er wel inzitten.  En de eerste helft zit er bijna op!! Succes verder.

Vr.gr. jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #77 Gepost op: 2011/03/19, 09:58:01 »
Hallo

Ik zit nu weer in Senegal in Bignona in het mooie koloniale hotel. Intussen heb ik weer een primeurtje en ook wat foto's; ik heb zowaar wat blikjes mirinda gescoord (hint; zoek maar eens op in dit forum, soort van cult Fanta) het smaakt ook goed, niet eens zo zoet.
De demonstratie in Tanji voor de lokale leraren ging na een kleine hapering (sommigen vielen in slaap gedurende de express kort gehouden inleiding) erg goed. 95 procent had nog nooit met een computer gewerkt, maar ze gingen direct aan de slag met gcomris etc. Erg leuk om mee te maken en ik weet meteen hoe in Senegal de zaak iets te stroomlijnen (denk ik)
Mijn gezicht lijkt op iets uit een zombie movie; een soort van infectie opgelopen met het nat scheren (iets wat ik normaal nooit doe). Ik heb gelukkig wat smeerseltjes en pillen maar afwachten of het wat wordt, anders moet ik de foto's van mij achteraf maar door de gimp heen trekken.
We gaan straks naar Cap Skirring om wat te relaxen,daar zijn we wel aan toe na alle indrukken hier.

Verzekeringen? Politie papieren invullen? is er niet bij, de man is al blij "dat ik hem zomaar heb laten gaan" en ik ben allang blij dat er inderdaad geen politie bij hoefde te komen. Die was ik nl. al 3 keer op 1 stukje weg tegen gekomen ivm. de benodigde belastings stickers (hebben wij niet nodig, maar ze proberen je toch maar even te tillen)

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2011/04/13, 10:09:08 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Pfoeh

• Lid
« Reactie #78 Gepost op: 2011/03/19, 10:34:39 »
Leuke verhalen om te lezen Gerrit.
Keep up the good work.

Gr.
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

sprokkel

• Gast
« Reactie #79 Gepost op: 2011/03/20, 16:24:23 »
Veel succes good work,, en mogen er nog vele projecten volgen! , ik sta er voor open,, en zal  kijken wat er allemaal aan oude pc en rand apparatuur is voor het volgende project
« Laatst bewerkt op: 2011/03/20, 16:26:37 door sprokkel »

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #80 Gepost op: 2011/03/22, 21:58:39 »
Hallo

Zooow, ik heb net een ongewilde Dance Electrique gedaan; met mijn stomme kop even een een snoertje fatsoeneren dat nog aan de 220 Volt bleek te hangen. Ondanks dat het via mijn blote voeten en linkerhand ging, het gelukkig overleeft. Straks maar iets medicinaals met alcohol innemen tegen de schrik.
Vanmiddag in Diegoune samen met Fanusa onze voorbereiding voor morgen uitgeprobeerd op een erg uitgeputte dame, die daar de de directrice is. Het arme mens had net vandaag inspectie gehad en daar hangt haar baan vanaf.
Voorbereiding voor morgen i.p.v. afgelopen Maandagavond, want Senegal is ook Afrika en daar gaan dingen ook wel eens anders dan gedacht.
Vandaag kwam ik achter uit de hobbelbak stappen, waar ook de computers in lagen. Dat was een tikkie oncomfortabel; de schokbrekers hebben intussen een omgekeerde werking; ze veroorzaken meer schokken dan dat ze iets lijken te dempen. En achterin de Daihatsu Rocky zitten geen stoelen, dus we wisselen eerlijk om de beurt, vandaag was het dus mijn beurt. Oumar Sane reed en Fanusa zat daarnaast. Zien die mensen de blanke toubab daar uitstappen en vragen verbaast; u zit achterin?? Ik leg uit dat de commandante 1 en commandante 2 echt wel voorin mogen zitten van mij, aangezien mijn naam monsieur "pas de problem," is. Ze lachen zich een bult en vinden dat wel een positieve vorm van discriminatie.
Een aantal straten en pleinen is door ons herdoopt, tot bijv. Place Idi Amin (stond ooit een Idi Amin lookalike te zaak te traineren) de Rue de Belle Femme, (erg veel mooie, statige dames in die straat) Dit levert wel grappige spraak verwarringen op, als locals bijvoorbeeld meeluisteren over onze rijplannen.
Vandaag was het dusdanig warm dat één van onze computers een lichte inzinking kreeg. Sinds kort zijn er hier ook muggen, ondanks dat ik geen klamboe heb en deet moet lenen (heel lichte doceren, ik ben allergisch voor dat spul) ben ik nog niet gestoken.
Ga ik nu samen met Fanusa nog wat dingen nalopen.

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2011/04/13, 10:10:32 door mrGee »

Offline chris.

• Lid
« Reactie #81 Gepost op: 2011/03/22, 22:28:46 »
Gerrit, zoals altijd weer een genoegen je belevenissen te lezen:)

sterke en veel plezier met je goede queeste, en ga zo door :)

« Reactie #82 Gepost op: 2011/03/22, 22:56:10 »
Knap, man. Wij duimen vanop het thuisfront.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #83 Gepost op: 2011/03/22, 23:06:39 »
Place Idi Amin, ROFLOL (de film 'Last king of Scotland' ooit gezien? Aanrader)...
Gerrit, geweldig weer om deze verhalen te lezen. Hopelijk lukt het om jullie doelstellingen onder lokale dynamieken tot stand te brengen, dat is het belangrijkste. Voor de rest, als dit soort 'gebeurtenissen in de kantlijn' mensen een stukje nader tot elkaar brengt is dat een stukje hoop voor de toekomst. Heel veel succes met al jullie inspanningen voor het goede doel, vele millimeters maken uiteindelijk een hele lange lijn  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

« Reactie #84 Gepost op: 2011/03/23, 08:10:39 »
Ja tis heel leuk om te lezen, lijkt wel een spannend boek af en toe.

ennuh computers met Ubuntu rondbrengen is ondertussen een spannende safari geworden.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline jabuca

• Lid
« Reactie #85 Gepost op: 2011/03/23, 10:23:22 »
Gelukkig dat de grond daar droog en niet zo vochtig is als hier.
Ongewild toch veel spanning en sensatie!
Succes!! :D

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #86 Gepost op: 2011/03/24, 00:00:01 »
Hallo

Aangezien ik nog steeds internet heb, maar weer wat van me laten horen. Drukke dag gehad, wat demonstraties en donaties op schooltjes gedaan, 2 duiveltjes uitgedreven uit de katholieke school en ook het schooltje waar alles vorig jaar begon inzake educatie, voorzien van een andere computer en wat randapparatuur De dame had eigenhandig de zaak aangevuld met filmpjes en muziek voor "haar" kinderen, er zitten er nu een stuk of 55, met maar haar als enige leerkracht.

Op de terugweg vanuit Baila naar Bignona ging onze voiture en panne; water weg en slang van de radiateur geknald, gelukkig zagen we nog iets van een stoomwolkje tijdens het gebeuren, dus direct maar gestopt. M.b.v. wat lokale mensen er weer water in geplempt, de slang terug en een klem geïmproviseerd( mijn tanden zitten nog een beetje los  ;))
Voor de zekerheid de kachel op heet en de raampjes open, de dame die een lift kreeg zal het wel warm hebben gehad, galant als ik ben, maar weer achterin gaan zitten bij de zak met de bananen. Daar was het namelijk ook niet zo warm. Het pleintje waar we haar afzetten, is nu dus omgedoopt tot de; Madame des bananes Place. En een lokale benzine pomp moet ik nog wat Frans voor uitzoeken; daar was een knokpartij aan de gang, zal wel iets met battaile worden schat ik zo.

Vanmiddag dus de presentatie gedaan bij de inspecteur van de scholen van de gehele Casamance en een aantal genodigden en hun ict-er. Zat onze tolk natuurlijk ergens anders, nl. in Zichuinchor waar hij trouwens eigenhandig 2 andere computers heeft geïnstalleerd en gedemonstreerd. Later kwam hij gelukkig toch nog, er was weer wat uitgelopen i.v.m. het noodzakelijke geklep en een bezoek aan de gouverneur aldaar. Ondanks mijn gammele Frans, het gewenste weten over te brengen.
De demonstratie was een succes, vooral toen bleek dat ze eigenlijk niet eens zozeer waren geïnteresseerd in het edu deel of in de auto software, maar in het Ubuntu systeem als geheel, omdat in hun windows systemen, alles was weggeknaagd door virussen. Nu gaat er waarschijnlijk iets geregeld worden en aanvraagbrieven e.d. om zaken in goede banen te leiden, zoals opleiding van een lokaal iemand voor maintenance, we zullen zien.

Ik probeer nu de sound die alleen nog loopt via de koptelefoon en niet meer via de luidsprekers van de laptop van Fanusa een Dell inspiron 6400 recht te trekken, met mijn eigen tips erbij is het me helaas nog niet gelukt. Toch maar weer windows op plempen??  :evil: :rolleyes:

Groeten Gerrit

« Laatst bewerkt op: 2011/04/15, 19:19:55 door mrGee »

« Reactie #87 Gepost op: 2011/03/24, 00:21:36 »
Gerrit volgens mij , heb je zelf ook een slokje wijwater nodig. Denk alleen aan een Tar... (gadver ik krijg het er nog steeds niet uit) volgens mij kan je dan wonderen verrichten, zal daar ook wel op prijs gesteld worden. XD
Windows is wel een goed alternatief, zal ik 3.11 opsturen ???
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #88 Gepost op: 2011/03/24, 01:52:54 »
Zo kom je nog eens ergens, Gerrit... Wat dacht je van "Pompe Bagarre" voor het tankstation ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline chris.

• Lid
« Reactie #89 Gepost op: 2011/03/24, 20:06:44 »
Weer geweldig om te lezen Gerrit, blijf ons updaten, ik lees dit met veel plezier :)

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #90 Gepost op: 2011/03/25, 00:17:04 »
Hallo

Ben weer terug in Tanji Gambia, bij het verlaten van het hotel in Bignona de enorme kakkerlak die al die tijd in het nachtkastje zat vrijgelaten, na eerst een fotoshoot. Ook een wandelende tak en een hagedis er mooi op gekregen. We zaten wat krapjes in de auto die eigenlijk bedoeld is voor 2 man maar nu was gevuld met 4 man. Wel liggen er allerlei eierschalen nu in de auto; een wegwerp actie van die zooi, had tot gevolg, dat het weer terug de auto in waaide en nu overal aanwezig is.
Wat triest nieuws gehoord; iemand had een dood pasgeboren babytje gevonden bij zijn compound, het zat in een plastic zak en na sectie bleek dat het levend in de zak was gedaan. De moeder is intussen gevonden en aan de politie overgedragen. Dit was een wanhoopsdaad na een "avontuurtje" met een andere dan haar man, zeer verdrietige zaak.
Fanusa en ik zijn in een ziekenhuis in Sanyang geweest dat wordt onderhouden door een Nederlands
echtpaar, Hans en Ali. Dit is een mooi uitgerust net ziekenhuis, we hebben een rondleiding gekregen en voor Afrikaanse begrippen lijkt het zelfs op een privekliniek (de kliniek is voor algemeen belang)
De computer daar nagekeken en OpenEmr geïnstalleerd en daar iets van gedemonstreerd. Het lijkt precies te zijn wat ze zoeken voor een patientenregistratie systeem. De dame aldaar (weeral een Aminata, dat is de vierde die van wanten weet die ik zo ken) ging meteen er mee bezig. Ook wat edu software laten zien en op de laptop van Hans gezet. Later met het echtpaar daar aan het strand wezen eten, erg lekker, gezellig en een mooie zonsondergang gezien. Na een typische Afrikaanse mop te hebben verteld over de "Gorilla removal service" was de eigenaar van de eet-toko daar zo mee in zijn sas, dat er een speciale korting op het totaal bedrag volgde.

Groeten Gerrit

« Laatst bewerkt op: 2011/04/13, 10:15:00 door mrGee »

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #91 Gepost op: 2011/03/25, 00:24:49 »
Wat een -deels- hilarische maar ook menselijke verhalen Gerrit, je zou er onderhand een boek over kunnen schrijven  ;) Voor de rest, hou je haaks en hou vooral de vlag hoog. Heel veel succes met jullie mooie onderneming daar, respect  ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/03/25, 00:27:07 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

« Reactie #92 Gepost op: 2011/03/25, 05:22:30 »
't Blijft prachtig, Gerrit.
Post je die "Gorilla removal Service" ook een keer in het moppentopic ? Geef ik je de volgende keer korting in de Stamkroeg XD  XD

Offline jabuca

• Lid
« Reactie #93 Gepost op: 2011/03/25, 13:00:00 »
Weer een mooi/droevig verhaal Gerrit. Ja, dit soort dingen komen jammer genoeg overal voor. En net wat asphyxia schreef; 'jij kunt er wel een boek over schrijven met al jou ervaringen daar. Succes verder!!

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #94 Gepost op: 2011/04/01, 17:03:20 »
Hallo

De hele week was voornamelijk gevuld met de teacher training voor de Gtti in Serekunda, samen met
Ep Gernaat van Timloto. Aan het eind van de week was men in staat om eigen lesbrieven te maken
met de computer. Van Ep kreeg men automotive, hoofdzakelijk uitlijnen, oscilloscoop meten en iets
met sensoren. Omdat alles naar onze wens ging (uiteindelijk ;)) krijgen ze straks hun officiële certificaat.
Etentje, hotemetoten erbij en misschien weer de televisie, ik heb mijn hoofd maar even flink glimmend
opgepoetst.
Gisteren in een ziekenhuis geweest; op alle 4 computers allerlei virussen (windows natuurlijk  =D) en nu is
hun patiënten registratie systeem in gevaar. Ik heb alvast een backup gemaakt naar mijn linux laptoppie.
Kijken of er dit weekend een gaatje is om alles vanaf "bare metal" te herinstalleren, incl. hulp van de de studenten uit Gambia die het patiënten systeem hebben geschreven.
Op wat leuke tussendoortjes na, geen bijzondere dingen meegemaakt deze week, het voelde meer als een
werkweek aan. Zondag vertrek ik naar de Casamance voor een soort werkvakantie bij kennissen/vrienden
daar. Ik weet niet of ik in die hoek internet heb, maar dan meld ik me wel weer.
Onze tolk Fanusa gaat vanavond terug naar Conakry, diverse mensen hebben al aangeven en laten merken
dat ie flink zijn best heeft gedaan. Hij heeft ook weer veel Linux kennis erbij, alleen is door alle drukte
zijn interne geluidsysteem nog niet aan de praat, gelukkig werkt het wel op de hoofdtelefoonuitgang.

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2011/04/02, 21:08:04 door mrGee »

« Reactie #95 Gepost op: 2011/04/01, 17:14:14 »
Ik ga dit topic ook even bijhouden. Het klinkt allemaal erg interessant :)
Op de chat te vinden als debiantux

« Reactie #96 Gepost op: 2011/04/01, 17:21:13 »
Knap, Gerrit. Ik hoop dat er al iemand een ontwerp klaar heeft voor een medaille ... XD

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #97 Gepost op: 2011/04/02, 21:47:54 »
Hallo

De uitreiking van de diploma's is nu geweest; geen televisie,maar wel één afgevaardigde ergens van en
de ellenlange toespraken waren gelukkig beperkt. Onze tolk Fanusa is intussen veilig aangekomen in
Guinee Conakry, met één van  de koffers die ik mocht achterlaten in Afrika, hij heeft ook één van
de Ubuntu shirts en wat andere zaken meegekregen.
Vanmorgen naar het ziekenhuis geweest, aangezien ik toch moest wachten op mijn afspraak, met
kunst en vliegwerk een gammele transistor radio hersteld van de watchman. De persoon waar ik
de afspraak mee had, bleek één van de studenten te zijn die de database heeft gemaakt. Hij was
zelfs op de hoogte van wat linux distro's en was erg blij met de pdf's van mijn external drive. Na wat
controle van de database die ik op mijn laptop heb, leek hem die nog intact te zijn. Een plan opgesteld
om de zaak recht te trekken, dit zal hij samen met een andere maintenance figuur moeten doen, die
hij eerst maar eens moet testen op competentie, aan de hand van het gemaakte plan.
Terloops meldde hij dat hij voor Qcell werkte waarop ik toch op moest biechten dat ik hem eigenlijk
een beetje zou moeten pijnigen ivm. de tragedie met het internetcafé in Tanji. Maar hij bleek één van de
lager echelon mensen te zijn met weinig invloed. Wel vertelde hij dat daar mensen worden ontslagen
die een usb flash drive het bedrijfspand binnen brengen. Gezien de hoeveelheid virussen die op alle
machines leven in het ziekenhuis een wijs besluit.
Eén van de studenten heeft nu ook een virus opgelopen na een connectie in een internetcafé. Vanavond
proberen zijn foto's via een live Ubuntu te redden. Morgen dus weer naar Senegal, daar heb ik wel zin,
een soort vakantie tussendoor met weinig verplichtingen.

Groeten Gerrit

« Laatst bewerkt op: 2011/04/13, 10:17:04 door mrGee »

« Reactie #98 Gepost op: 2011/04/03, 02:03:11 »
Je reist wat af, Gerrit...

Offline jabuca

• Lid
« Reactie #99 Gepost op: 2011/04/03, 09:06:47 »
Het was weer leuk om te lezen Gerrit. Succes verder!!