Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux (Ubuntu) in de media krijgen. Visibiliteit is belangrijk!  (gelezen 49950 keer)

Offline reekje

• Lid
    • http://www.reekje.nl
Re: Linux (Ubuntu) in de media krijgen. Visibiliteit is belangrijk!
« Reactie #75 Gepost op: 2009/12/06, 18:25:41 »
Wie schrijft een goede tekst?
We kunnen natuurlijk altijd een persbericht of een redactioneel stukje schrijven en dat naar alle kranten kabelkranten en grote websites sturen, of ze het plaasten is een tweede

ps
>    Personalize  your  Computer
vind ik wel een goede

groetjes van reekje

Offline Luuk58

• Lid
« Reactie #76 Gepost op: 2009/12/06, 18:55:55 »
Serieus: de Trouw heeft een te klein marktaandeel om zo'n advertentie in te zetten en het is te duur.
Was de eerste digitale krant die ik tegen kwam 8)

of ze het plaasten is een tweede
En daarom kunnen we beter adverteren in plaats van persberichten uitsturen. Zo'n persbericht plaatsen ze toch nooit... =D

Personalize  your  Computer
Daar zit niks meer van open source in...

edit: een advertentie (fullcolor voor logo + evt screenie) als hierboven in het AD op een van de eerste pagina's kost al bijna 4000 (VIERDUIZEND) euro. Volgende slimheids-idee aub!
« Laatst bewerkt op: 2009/12/06, 19:28:54 door Luuk58 »

Offline reekje

• Lid
« Reactie #77 Gepost op: 2009/12/06, 19:48:57 »
oeps Dat rot geld ook altijd. :(

Maar ik zit ook al te broeden op promotie materiaal.
Als het idee wat meer vorm heeft zal ik het hier wel posten.

groetjes van reekje

Offline Luuk58

• Lid
« Reactie #78 Gepost op: 2009/12/06, 20:18:25 »
Maar ik zit ook al te broeden op promotie materiaal.
Als het idee wat meer vorm heeft zal ik het hier wel posten.
De advertenties zelf zijn geen probleem, de ruimte kopen wel...

Offline reekje

• Lid
« Reactie #79 Gepost op: 2009/12/06, 21:06:05 »
laten de creatieve schrijvers/tekenaars een (strip)boek uitgeven waar
ubuntu in voor komt, en dan maar hopen dat veel mense die boeken lezen

het is maar een idee

groetjes van reekje

Offline Bertel

• Lid
« Reactie #80 Gepost op: 2009/12/06, 22:16:56 »
Personalize  your  Computer
Daar zit niks meer van open source in...

Mijn idee: "verpersoonlijken" kan alleen met open source,
maar daar mag ieder het zijne van vinden.  ;)

Wat is vrije software?

« Reactie #81 Gepost op: 2009/12/06, 22:46:46 »
We maken een filmpje en zetten het op Youtube!  En dan denk ik aan zoiets als het volgende:http://www.youtube.com/watch?v=ju-sAKUEQTs.  Dat was maandenlang een hype in België, letterlijk iedereen kende het vanbuiten (zelfs mijn neefje van 7 jaar oud).  Kunnen we met het nodige knip- en plakwerk ook niet zoiets in elkaar boxen voor Ubuntu.  Met zeg maar scenes uit: Ghostbusters/The Sopranos/Startrek.  Genre: er is een computer gevonden met een 'vreemd' OS op, en de Ghostbusters/maffia/Trekkies worden ter hulp geroepen. 'It's alive Jim, but not as we know it.', dat zou de conclusie van die doc. uit Startrek kunnen zijn.  Enfin, als het eindshot maar de grootste lol achter een Ubuntu machientje inhoud.  Dat moet toch echt kunnen?  Nu ik het erover heb: wat is een goed alternatief voor Windows Movie Maker.  Heb al iets gelezen over Cinerella(?), maar dat was niet bijster positief...
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.

Offline reekje

• Lid
« Reactie #82 Gepost op: 2009/12/06, 23:35:53 »
http://en.wikibooks.org/wiki/Movie_Making_Manual-Linux_in_film_production#2D

allemaal links voor filmmaken naar software die handig is

groetjes van reekje

« Reactie #83 Gepost op: 2009/12/07, 00:03:03 »
Thanx Reekje, zal ik me eens in verdiepen.

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #84 Gepost op: 2009/12/07, 08:10:37 »
We maken een filmpje en zetten het op Youtube!  En dan denk ik aan zoiets als het volgende:http://www.youtube.com/watch?v=ju-sAKUEQTs.  Dat was maandenlang een hype in België, letterlijk iedereen kende het vanbuiten (zelfs mijn neefje van 7 jaar oud).  Kunnen we met het nodige knip- en plakwerk ook niet zoiets in elkaar boxen voor Ubuntu.  Met zeg maar scenes uit: Ghostbusters/The Sopranos/Startrek.  Genre: er is een computer gevonden met een 'vreemd' OS op, en de Ghostbusters/maffia/Trekkies worden ter hulp geroepen. 'It's alive Jim, but not as we know it.', dat zou de conclusie van die doc. uit Startrek kunnen zijn.  Enfin, als het eindshot maar de grootste lol achter een Ubuntu machientje inhoud.  Dat moet toch echt kunnen?  Nu ik het erover heb: wat is een goed alternatief voor Windows Movie Maker.  Heb al iets gelezen over Cinerella(?), maar dat was niet bijster positief...
Dat is echt een goed idee.

Offline track

• Lid
« Reactie #85 Gepost op: 2009/12/07, 13:31:33 »
Één punt waar je even op moet letten:  pas op dat je geen rechten schendt !
Met name als je iets ergens uitknipt mag dat niet zonder voorwaarden.
(en dat geldt ook voor het geluid, zie al de "zwijgende" filmpjes op youtube)

Wat wél mag is een bekende scene na te spelen, en dan misschien op een grappige manier ..
Daar leven ook de commedians van, hè ?

track

Offline Luuk58

• Lid
« Reactie #86 Gepost op: 2009/12/07, 15:23:21 »
Dat je een video maakt voor Ubuntu betekent niet dat je het ook met Ubuntu moet maken hè ;)
Er zijn goeie videobewerkingspakketten voor Ubuntu, maar die kunnen qua functies én gebruikersvriendelijkheid echt niet op tegen wat er allemaal voor Mac OS en Windows is...

« Reactie #87 Gepost op: 2009/12/07, 15:42:02 »
Dat je een video maakt voor Ubuntu betekent niet dat je het ook met Ubuntu moet maken hè ;)
Er zijn goeie videobewerkingspakketten voor Ubuntu, maar die kunnen qua functies én gebruikersvriendelijkheid echt niet op tegen wat er allemaal voor Mac OS en Windows is...
Maar ik zou het wel een slechte zaak vinden. Wat je ook doet, maak het liever met een misschien kwalitatief wat minder open bron programma dan met een kwalitatief beter gesloten bron programma. Lijkt mij anders toch een verkeerde insteek.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #88 Gepost op: 2009/12/07, 17:53:15 »
Cinelerra en dergelijke is niet al te gebruikersvriendelijk, maar Cinelerrra is gericht op wat meer professioneel gebruik (naar men zegt). Dus functies zal het niet te kort komen, tenzij je Magix huppeldepup met 500 overgangen (terwijl een beetje bewerker, zeker de pro, het beperkt tot eenvoudige dingen als in-en uitfaden) als "norm" voor kwaliteit beschouwt.
Kino enz. is inderdaad wat te eenvoudig, maar is ook slechts bedoeld voor mensen die hun video's niet uitgebreid willen gaan zitten te bewerken.

En Gijsbert heeft een punt, je gaat i.g.v. zo'n filmpje toch geen full HD speelfilm maken, maar houdt het redelijk beperkt. Het hoeft ook niet toppie-toppie superdeluxe neusje-van-de-zalm te zijn. In de beperktheid toont zich de meester.

Offline Luuk58

• Lid
« Reactie #89 Gepost op: 2009/12/07, 19:20:44 »
Ik wil juist een video editor die net zo veel kan als Cinerella of Kdenlive, maar net zo makkelijk is als Kino of Openshot.
Voor Windows heb ik er al een paar. Voor Mac ook, maar ik heb geen Mac =D

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #90 Gepost op: 2009/12/07, 20:37:40 »
Lives misschien? Alleen functioneert die bij mij niet goed (heel instabiel) op mijn 64-bits systeem.

« Reactie #91 Gepost op: 2009/12/07, 22:35:49 »
@Track, je hebt een punt ivm de rechten.  Maar dikwijls wordt er niet echt moeilijk gedaan, het zijn maar fragmenten & het is onbetaalbare reclame.  Wie huurt er nu nog een video van Ghostbusters?  Een Youtube hit kan dan veel helpen.
Anderzijds: een persiflage is veiliger (kent iemand een Mister T (The A Team) lookalike of Mister Bean?  Of ...?), en we kunnen opnemen wat we willen.  Carnaval komt er toch aan?  Daar moeten toch wat kostuums en attributen te recycleren zijn?  Qua Ghostbusters denk ik bv aan een kapotte bladblazer, een likje verf, wat folie en dat ziet er goed uit.  Wat ik in mijn hoofd heb: iemand ontdekt een 'behekste' Pc, en roept de GhostBusters te hulp.  Die kunnen er niets mee, hup: telefoontje naar een Soprano (een Hels Angel?), maar die doet het in zijn broek.  Dan maar The A Team!  Wandelt er plots een opoe de kamer binnen die zich doodleuk achter de Pc zet en ermee aan de slag gaat.  De hele bende nieuwsgierig en al snel dolenthousiast.  Dan denkt die Soprano: 'Dat moet ik hebben!'.  Hij trekt zijn revolver en eist Ubuntu op.  Waarop opoe: 'Dat kun je niet stelen.  Het is gratis!'.  Eindshot: depressieve Soprano (wegens fin de carière).  Ofzoiets.  Of: een fake tv-journaal.  Een anker kondigt een 'onbekend computervirus' aan en gaat live naar de verslaggever ter plaatse.  Die intervieuwt een gezagsddrager die wat blabla verkoopt en ondertussen loopt opoe het beeld binnen en...  Om het echt simpel te houde kan het in stop motion met wat pancartes tussen (zoals in een stomme film dus).

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #92 Gepost op: 2009/12/08, 18:03:18 »
Ik heb zo het idee dat het beste niet teveel uit de kast getrokken kan worden. Denk aan de recente oh-zo-goede Brand bier reclame (de wielrennende toerist). Die is ook redelijk eenvoudig van opzet als je kijkt naar het "verhaal", maar werkt wel goed als het gaat om boodschap en "aantrekkelijkheid" (voor iedereen geinig, niet over-de-top geacteerd, etc).

Offline Luuk58

• Lid
« Reactie #93 Gepost op: 2009/12/09, 17:49:10 »
-lang verhaal-
Dat kan toch veel simpeler!

Simpele computeraar:
"Oh nee, mijn computer loopt weer vast! Ach en wee, warempel, etc. Wat moet ik nu toch doen!"

*deur wordt opengetrapt*

Nerd in een superman-pak met een zware supermannenstem:
"Ik kan je redden!" *tatadaaa*

Nerd in superman-pak laat ubuntu cd zien oid.
[insert infomercial-achtige promotiebeelden voor ubuntu here]

Simpele computeraar met werkende computer:
"Dank u, nerd met superman-pak en ubuntu cd!"

Nerd in superman-pak vliegt weg en link naar site over ubuntu komt in beeld.

Oh.
Nee.
Laat maar.
Te veel fantasie. :')

Offline track

• Lid
« Reactie #94 Gepost op: 2009/12/09, 19:09:50 »
Eerlijk gezegd tredt Uby eerder niet als "superman" op vind ik.

Een beetje kolderieker zou het volgens mij veel leuker overkomen:

Een student zit blijkbaar druk aan zijn eindwerk en - bats- komt er het bekende blauwe scherm.  Hij aan het vloeken in alle talen.

Komt omatje binnen (weet je wél, zo'n echte puritaanse oma met een witte dot en blauwe schort) en zegt kalmerend:
Tjonge nee, je weet toch dat dat niks is. Kijk eindelijk een keer hier .. - zoom op de Uby- CD in haar hand .. <cut>
mooie muziek, Uby-scherm, de oma zit naast hem voor het scherm en toont: "het is vrij, en kijk, .. hier <mount met de muis Win..> krijgen we jouw proefwerk ook weer terug. <cut>
Een getekende koala die in de camera kijkt en dan grijnst.  (of pinguïn , kan ook) Onderschrift:  Ubuntu. Welcome in the free world.

track
« Laatst bewerkt op: 2009/12/09, 19:12:21 door track »

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #95 Gepost op: 2009/12/09, 20:27:08 »
Eerlijk gezegd tredt Uby eerder niet als "superman" op vind ik.

Een beetje kolderieker zou het volgens mij veel leuker overkomen:

Een student zit blijkbaar druk aan zijn eindwerk en - bats- komt er het bekende blauwe scherm.  Hij aan het vloeken in alle talen.

Komt omatje binnen (weet je wél, zo'n echte puritaanse oma met een witte dot en blauwe schort) en zegt kalmerend:
Tjonge nee, je weet toch dat dat niks is. Kijk eindelijk een keer hier .. - zoom op de Uby- CD in haar hand .. <cut>
mooie muziek, Uby-scherm, de oma zit naast hem voor het scherm en toont: "het is vrij, en kijk, .. hier <mount met de muis Win..> krijgen we jouw proefwerk ook weer terug. <cut>
Een getekende koala die in de camera kijkt en dan grijnst.  (of pinguïn , kan ook) Onderschrift:  Ubuntu. Welcome in the free world.

track
+1, maar komt er een opa of een oma en hoe oud is hij/zij? :rolleyes:

« Reactie #96 Gepost op: 2009/12/09, 21:45:08 »
Simpel & eenvoudig?

=>  Je neemt een tafel, een stoel en een laptop (en eventueel een stapeltje blanco CD's en/of 1GB usb sticks).  Je installeert je op een locatie waar veel volk passeert (treinstation/Universiteitsaula of studenten restaurant/ ...).  Liefst met een stopcontact en internetconnectie.  Vervolgens vraag je aan willekeurige voorbijgangers of ze Linux/Ubuntu kennen en of ze dat eens 10 minuutjes willen proberen.  Daag ze uit: zonder hulp op internet raken, in de map met video's geraken...  Laat ze Ubuntu Googelen (en het aantal hits noemen), laat ze hun mail checken.  Hebben ze toevallig een usb stick bij?  Laat maar inpluggen en openen.  Vertel ze dat het gratis is en vooral: vrije software!   Als laatste: laat ze hun eigenste Ubuntu Live CD branden of opstartbare usb stick maken.  Uiteraard neemt de webcam alles op.  Dit moet toch leuke beelden opleveren?

« Reactie #97 Gepost op: 2009/12/09, 23:26:34 »
persoonlijk zou ik dan niet voor de koala gaan maar voor het konijn. zo best is die koala helaas nu eenmaal niet

« Reactie #98 Gepost op: 2009/12/10, 14:48:57 »
persoonlijk zou ik dan niet voor de koala gaan maar voor het konijn. zo best is die koala helaas nu eenmaal niet

Persoonlijk zou ik eerder voor Tux kiezen, die is toch zowat het beeld van Linux, dat sommige mensen al wat kennen, als je nu nog eens 30 andere dieren afkomt, denken ze dat het over een dierentuin gaat ofzo.

Offline leendert

• Lid
    • Dutchgimpers.nl
« Reactie #99 Gepost op: 2009/12/10, 15:02:47 »
Een virale marketing (google maar eens, of: http://www.nrc.nl/media/article1733538.ece/Reclame_vermomd_als_geintje_ ...en voorbeeld: http://www.dutchcowboys.nl/viral/13793) achtige aanpak is ook een goed idee, en hoeft niets te kosten!

Een heel grappig filmpje maken (met hierin dus reclame voor Ubuntu verwerkt, maar dit hoeft niet het hoofdonderwerp van het filmpje te zijn), op youtube zetten....
Vervolgens sturen alle ubuntu'ers een linkje naar dit filmpje door naar hun contactpersonen, als zij het echt heel grappig vinden sturen ze dat ook weer door naar hun contactpersonen en zo gaat het heel Nederland en België door....
« Laatst bewerkt op: 2009/12/10, 15:07:46 door leendert »