@obiku
Ik ben het voor een groot deel met je eens.
Ergens ook weer niet.
Dat we hier af en toe MS afzeiken is de volkssport op dit forum. Komt waarschijnlijk omdat menigeen ooit gillend van ellende hiervan is weggerend (mijzelf incluis).
Wat me zelf opvalt, als ik in mijn eigen omgeving de 'doorsnee' gebruiker mag karakteriseren, is dat de meeste computergebruikers niet eens weten dat er alternatieven zijn voor een OS. Hele volksstammen denken dat Windows het enige OS is, en noodzakelijk voor je peecee zoals een wandcontactdoos voor je electrische apparaat, en uitsluitend afkomstig van de Camorra van Redmond.
En daar begint, denk ik, de insteek van deze discussie. Voor een 'nerd', die vaker de krochten van internet over computergebruik induikt, is het al sneller en makkelijker om de overstap te doen.
Maar voor de doorsnee gebruiker is afstappen van Windows zoiets als ineens op kamers te gaan wonen. Fun, die vrijheid, maar oeps, wat doe ik met de was. En een doorsnee gebruiker -ik realiseer me dat ik generaliseer, maar goed- wil gewoon alleen wat trutten op msn, youtube, facebook, hyves, en andere kleine zelfstandigen. Zitten die echt te wachten op Ubuntu?
Daarnaast, als je alle voordelen opnoemt- gratis, bijna 30 000 pakketbronnen, geen last van virussen, sneller, etc. - wordt men bijna wantrouwig. 'Hoe kan het dat dit dan nog in een niche zit, er moet iets niet kloppen' hoor je ze bijna denken.
Je moet bijna diep respect krijgen voor het Sales Dept. van MS dat ze deze situatie hebben bereikt.
Het sleutelwoord is denk ik 'BEKENDHEID'. Tot voor een paar maanden geleden had ik zelf bv. nog nooit van Ubuntu gehoord.
Met bekendheid begint de acceptatie van degenen die hiervoor openstaan.
Daarnaast, verwacht geen wonderen. Als je de profetische uitstraling van Richard Stallman vergelijkt met de snoeiharde en zakelijke bedoelingen van springkip Ballmer en consorten, die het zelfs in hun hoofd halen om Linux uitvindingen voor zichzelf te patenteren, kan je een minder vriendelijk klimaat verwachten.
Ik denk dat er een doorbraak nodig is in de bekendheid, en ik ben het eens met het feit dat m.n. op zakelijk gebied dit nodig is. Als er meer bedrijven op open-source software draaien, wordt de acceptatiedrempel snel lager.