Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux (Ubuntu) in de media krijgen. Visibiliteit is belangrijk!  (gelezen 50074 keer)

Re: Linux (Ubuntu) in de media krijgen. Visibiliteit is belangrijk!
« Reactie #25 Gepost op: 2009/11/02, 22:04:59 »
En Arie, je hebt wel je woordje klaar maar doe dan ook wat aan die avatar van je ;)
wil je hem groter hebben?
He he, nee, is duidelijk genoeg zo.

« Reactie #26 Gepost op: 2009/11/03, 21:46:03 »
Alle ideeën welkom.
We gaan met z'n allen geld inzamelen! En als we dan genoeg geld bij elkaar hebben, kopen we zendtijd bij Nederland 1, 2, en drie. En dán zenden we een 5minuten durende commercial over Ubuntu uit, tegelijk op alledrie de zenders zodat ze er niet onder uit kunnen.

Geniaal.

Wel op Prime time neem ik aan? Niet dat je om 3 uur 's nachts zo'n reclame hebt ;)
Maar hoeveel gaat dat kosten, in totaal?
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

« Reactie #27 Gepost op: 2009/11/03, 22:02:05 »
Citaat
We gaan met z'n allen geld inzamelen! En als we dan genoeg geld bij elkaar hebben, kopen we zendtijd bij Nederland 1, 2, en drie. En dán zenden we een 5minuten durende commercial over Ubuntu uit, tegelijk op alledrie de zenders zodat ze er niet onder uit kunnen.

Geniaal.

Wel op Prime time neem ik aan? Niet dat je om 3 uur 's nachts zo'n reclame hebt
Maar hoeveel gaat dat kosten, in totaal?

Da's misschien nog niet zo gek,  zo is Blender toch ook ooit vrijgekocht?  Maar het is misschien toch wat realistischer om omroepen/programmamakers te gaan aanspreken, desnoods eerst op de regionale tv.  Tv mensen uitnodigen op een release party ofzo.  Achwat: we vragen gewoon aan Paul De Leeuw om peter van Ubuntu Nederland te worden!  Als zo iemand meestapt, dan is de rest peanuts.
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.

Offline obiku

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2009/11/15, 19:39:19 »
Ik heb deze discussie van boven tot onder gelezen, en daarin vallen me een aantal dingen op en tegen.

Als eerste lijkt dit een vete te worden tegen Windows gebruikers (waarbij Windows gebruikers als heidenen worden afgeschilderd, en Ubuntu genruikers het licht zouden hebben gezien). Daar valt me dus het eerste al tegen. Windows zou slecht goed zijn, en Ubuntu de verlossing........ Ik dacht dat Ubuntu een Linux OS was, met andere woorden men moet proberen Windows gebruikers de positieve dingen van Linux te laten zien. Of dit nu Ubuntu, Fedora, Debian od Suse is.
Wat betreft de "kruistochten" in die tijd probeerde men het Christelijke geloof bij een ander op te dringen, zonder aandacht te besteden aan andere geloven. En dat was dus al weer verkeerd denken van diverse mensen. Hetzelfde geld voor Linux. Binnen Linux zijn dus meerdere stromingen, zie boven. Maar dat wil niet betekenen dat Het Linux "geloof" het enige is. Men moet omgaan met wat vertrouwd is en goed werkt.
Voor de één is dat een Linux OS, de ander een Mac OS en weer een ander kiest voor Windows.

Nu hebben wij als Linux gebruikers al een grote achterstand op Windows. En deze achterstand zal nog lang, als het niet voor goed is, duren. Vele computer gebruikers hebben deze machines nodig vanwege het werk. En hierover is al gemeld dat bedrijven er vele miljoenen ingestoken hebben en het daarom slecht te verkopen is aan de finance afdeling om weer een hoop centen hier in te pompen om een ander OS te gaan gebruiken.
Aangezien deze mensen die op het werk met een windows OS moeten werken soms ook thuis verder moeten gaan met hun werk, zal er thuis ook een Windows OS staan. Dit om de boel makkelijk te synchroniseren.

Dus om Linux verder te kunnen verspreiden zal er in de zakelijke wereld aandacht aan besteed moeten worden. En daar zal men de markt moeten gaan overwinnen. Ik geloof dat de overheid in ieder geval al een anzet heeft gegeven om open source te stimuleren. Om de zakelijke wereld te kunnen bereiken zal er voor iedere windows toepassing een Linux variant moeten zijn.

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #29 Gepost op: 2009/11/15, 20:50:23 »
@obiku

Ik ben het voor een groot deel met je eens.
Ergens ook weer niet.

Dat we hier af en toe MS afzeiken is de volkssport op dit forum. Komt waarschijnlijk omdat menigeen ooit gillend van ellende hiervan is weggerend (mijzelf incluis).

Wat me zelf opvalt, als ik in mijn eigen omgeving de 'doorsnee' gebruiker mag karakteriseren, is dat de meeste computergebruikers niet eens weten dat er alternatieven zijn voor een OS. Hele volksstammen denken dat Windows het enige OS is, en noodzakelijk voor je peecee zoals een wandcontactdoos voor je electrische apparaat, en uitsluitend afkomstig van de Camorra van Redmond.

En daar begint, denk ik, de insteek van deze discussie. Voor een 'nerd', die vaker de krochten van internet over computergebruik induikt, is het al sneller en makkelijker om de overstap te doen.
Maar voor de doorsnee gebruiker is afstappen van Windows zoiets als ineens op kamers te gaan wonen. Fun, die vrijheid, maar oeps, wat doe ik met de was. En een doorsnee gebruiker -ik realiseer me dat ik generaliseer, maar goed- wil gewoon alleen wat trutten op msn, youtube, facebook, hyves, en andere kleine zelfstandigen. Zitten die echt te wachten op Ubuntu?
Daarnaast, als je alle voordelen opnoemt- gratis, bijna 30 000 pakketbronnen, geen last van virussen, sneller, etc. - wordt men bijna wantrouwig. 'Hoe kan het dat dit dan nog in een niche zit, er moet iets niet kloppen' hoor je ze bijna denken.

Je moet bijna diep respect krijgen voor het Sales Dept. van MS dat ze deze situatie hebben bereikt.

Het sleutelwoord is denk ik 'BEKENDHEID'. Tot voor een paar maanden geleden had ik zelf bv. nog nooit van Ubuntu gehoord.
Met bekendheid begint de acceptatie van degenen die hiervoor openstaan.

Daarnaast, verwacht geen wonderen. Als je de profetische uitstraling van Richard Stallman vergelijkt met de snoeiharde en zakelijke bedoelingen van springkip Ballmer en consorten, die het zelfs in hun hoofd halen om Linux uitvindingen voor zichzelf te patenteren, kan je een minder vriendelijk klimaat verwachten.

Ik denk dat er een doorbraak nodig is in de bekendheid, en ik ben het eens met het feit dat m.n. op zakelijk gebied dit nodig is. Als er meer bedrijven op open-source software draaien, wordt de acceptatiedrempel snel lager.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/15, 21:05:43 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline obiku

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2009/11/16, 07:14:37 »
Begrijp me goed he, ik ben zelf ook iemand die een aantal weken gelden van het vertrouwde Windows is weggerend naar Linux. Dus ja ik zeik MS ook vaak af. En dat deed ik al in de tijd dat ik Windows al OS had draaien  :) :).

Waar ik op probeerde te ageren is dat de discussie er steeds meer over gaat dat MS slecht voor een PC gebruiker is, en Ubuntu de verlossing is...... En als we zo denken, dan zijn we net zo bezig als de gehele MS community of iedere andere community die vindt dat er naast zijn eigen -geloof, OS, etc,- overtuiging niets anders is. M.a.w. het lijt er zelfs af en toe op alsof Ubuntu ook verheven is boven andere Linux distibutie's.

Wat men moet gaan doen is i.d.d. MS gebruikers de voordelen te laten zien van Linux (Ubuntu) ten opzichte van Windows. En de zakelijke wereld kan je dat alleen maar wijsmaken door een dure Windows applicatie naast een gratis open-source applicatie te zetten, en dan het prijs verschil duidelijk te communiceren.

En waar zal men moeten gaan beginnen........ Dan denk ik dat op diverse beurzen er dus veel aandacht aan open-source besteed moet gaan worden. Te beginnen met een HCC beurs en dergelijke. Maar uiteindelijk ook op andere beurzen.

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #31 Gepost op: 2009/11/16, 10:00:56 »
mijn eerste reactie bij ubuntu was:
wat the fuck! mijn netwerkkaart, videokaart en wecam doen het METEEN?????
en die menu's! ook veel overzichtelijker. die pakketlijst is geniaal enz.

ik dacht eerst ook dat je niet zonder windows kon en nam de problemen maar voor lief.
nu besef ik dat die problemen eigenlijk niet horen!
ja ik zeik windows af, dat klopt. maar ik ben niet voor ubuntu, ik heb verschillende OS-ses getest (BSD, solaris, skyos, menuetOS, BeOS enz.) en ik kom elke keer tot de conclusie dat ELK systeem beter en slimmer in elkaar zit dan windows, het gaat mij er niet om dat mensen linux nemen als het maar geen windows is!

ook gisteren weer, bij de mediamarkt. 130 pc's allemaal windows, windows, windows, windows, windows en dan ergens eel klein hoekje met MAC. maar dit heet koppelverkoop! koppelverkoop is tegen de wet! zo'n man moet mij een pc besturingssysteemloos verkopen als ik daar om vraag DAT IS DE WET!

Offline HapsHash

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2009/11/16, 11:42:13 »
Wat men moet gaan doen is i.d.d. MS gebruikers de voordelen te laten zien van Linux (Ubuntu) ten opzichte van Windows. En de zakelijke wereld kan je dat alleen maar wijsmaken door een dure Windows applicatie naast een gratis open-source applicatie te zetten, en dan het prijs verschil duidelijk te communiceren.

Dank God op je blote knieen dat Linux klein is en moet blijven!!
Teroverweging veronderstel dat volgend jaar heel de wereld het "Licht" zie en dat Linux 50% van de OS markt pakt
Jullie zijn dan toch niet zo naief om te denken dat Linux met al zijn gratis proggies dan gratis blijft!!!
M.v.g.

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #33 Gepost op: 2009/11/16, 17:45:23 »
euuuhh
licentietechnisch kan het niet zijn dat men er ineens veel voor gaat vragen:
de GNU-GPL-licentie (waar 90% van het linux-systeem onder valt) geeft duidelijk aan dat degene waaraan je het verkoopt DEZELFDE RECHTEN moet krijgen als jij hebt gekregen. dat houd in dat als je geld voor een linux-distributie vraagt, je NOOIT meer kunt vragen dan dat het OS waard is. iemand kan namelijk gewoon de broncode nemen en er een gratis versie van maken. ook zegt de GPL dat software die onder GPL zit onder GPL moet blijven. dus licentietechnisch is het onmogelijk dat linux veel geld gaat kosten (en 15 euro heb ik er nog wel voor over, windows kost 285!). dat is het mooie van opensource. ook als men het systeem gaat uitrusten met reclame kan gewoon een 3e persoon de broncode nemen en de reclame verwijderen. DIT MAG GEWOON en daar kun je gewoon niet onderuit, als je dit wel doet heet dit rechtenschending en kun je voor de rechter gesleept worden.

dus dankzij de GNU-GPL zal linux blijven zoals het is, ookal krijgt het een groot marktaandeel.

Offline chaos7

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2009/11/16, 20:14:41 »
.........
En waar zal men moeten gaan beginnen........ Dan denk ik dat op diverse beurzen er dus veel aandacht aan open-source besteed moet gaan worden. Te beginnen met een HCC beurs en dergelijke. Maar uiteindelijk ook op andere beurzen.

euuhh is er niet laatst een HCC dag geweest met daarbij een installparty van 9.10 Karmic Koala? ik dacht dat het in de reehorst te ede was?
en dat het heeeeeeeeeel erg druk was?
en ik er niet was.
maar ik denk dat dit echt wel de goede weg is voor meer bekendheid.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline chris.

• Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
« Reactie #35 Gepost op: 2009/11/16, 20:17:03 »
dit was idd een goed begin en op de HCC dagen is er ook een ubuntu-nl stand, nog meer gebruikers die kennis kunnen komen maken :)

« Reactie #36 Gepost op: 2009/11/18, 23:53:53 »
Nogmaals, 'De heidenen bekeren.'   Staat dus niet voor niets tussen '     '.  Wat ik dus bedoelde was: 99% van de mensen heeft geen flauw idee dat er nog iets anders bestaat dan Microsoft, het minste wat we kunnen doen is hen vertellen dat het venster veel groter is dan Windows, liefst met goede (geslaagde) voorbeelden.  Een andere reden waarom ik deze beeldspraak gebruikt heb is dat ik nogal eens de indruk krijg dat veel mensen hier zich wentelen in hun zelfvoldaanheid.  En dan bedoel ik zoiets als: 'Ach die MS slaafjes, wat een idioten, wij weten beter!  Lekker puh!'.  Kortom (om bij hetzelfde thema te blijven): preken voor de eigen parochie.  Wat OpenSource/Linux/Ubuntu nodig heeft is een perswoordvoerder, ofzoiets.  Iemand die een wekelijks rapport communiceert met de pers.  Laat dat rapport dan door iemand anders/een groep mensen opgesteld worden.  Als het AD en de NOS en de Courant, etc. regelmatig iets over Linux/Ubuntu/OpenSource bericht, dan gaat de rest bijna vanzelf.  En nee, niet iedereen moet aan de OpenSource, maar ze moeten wel weten dat het bestaat.  Of nog beter: het minstens geprobeerd hebben, en er met de buurman over praten.

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2009/11/19, 08:31:57 »
Nogmaals, 'De heidenen bekeren.'   Staat dus niet voor niets tussen '     '.  Wat ik dus bedoelde was: 99% van de mensen heeft geen flauw idee dat er nog iets anders bestaat dan Microsoft, het minste wat we kunnen doen is hen vertellen dat het venster veel groter is dan Windows, liefst met goede (geslaagde) voorbeelden.
+1

« Reactie #38 Gepost op: 2009/11/19, 10:04:43 »
Nogmaals, 'De heidenen bekeren.'   Staat dus niet voor niets tussen '     '.  Wat ik dus bedoelde was: 99% van de mensen heeft geen flauw idee dat er nog iets anders bestaat dan Microsoft, het minste wat we kunnen doen is hen vertellen dat het venster veel groter is dan Windows, liefst met goede (geslaagde) voorbeelden.
+1
[/quote

Waar haal jij Ubuntu 10.04 vandaan?   :D
𝕸𝖎𝖘𝖈𝖊𝖗𝖊 𝖚𝖙𝖎𝖑𝖊 𝖉𝖚𝖑𝖈𝖎. (Ter leering ende vermaeck)
𝕹𝖎𝖑 𝖛𝖔𝖑𝖊𝖓𝖙𝖎𝖇𝖚𝖘 𝖆𝖗𝖉𝖚𝖚𝖒. (Niets is moeilijk voor hen die willen)
https://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  24.04 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & TELLO drone (voor AI)

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #39 Gepost op: 2009/11/19, 10:51:16 »
Thijsg draait denk ik een pre-release daarvan. :)

« Reactie #40 Gepost op: 2009/11/19, 11:56:46 »
Thijsg draait denk ik een pre-release daarvan. :)

Maar hoe komt ie daaraan ?     ???
(of is het alleen maar toegankelijk voor ontwikkelaars?)
𝕸𝖎𝖘𝖈𝖊𝖗𝖊 𝖚𝖙𝖎𝖑𝖊 𝖉𝖚𝖑𝖈𝖎. (Ter leering ende vermaeck)
𝕹𝖎𝖑 𝖛𝖔𝖑𝖊𝖓𝖙𝖎𝖇𝖚𝖘 𝖆𝖗𝖉𝖚𝖚𝖒. (Niets is moeilijk voor hen die willen)
https://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  24.04 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & TELLO drone (voor AI)

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2009/11/19, 20:49:58 »
9.10 installeren, en dan in je sources.list karmic veranderen in lucid, daarna updaten
Juist. Het is wel geinig, zo'n tienvoudige opstart. Het lijkt moeilijker dan het is, Ubuntu, Xubuntu en Kubuntu zijn grotendeels hetzelfde. ;)

Offline reekje

• Lid
    • http://www.reekje.nl
« Reactie #42 Gepost op: 2009/11/24, 23:16:05 »
Dus dit zijn de iedeeen:

Laat zien dat je een ubuntu gebruiker bent, door stickers op auto fiets voordeur en door ubuntu kleding, een ubuntu tas en een sticker op je laptop.
Heb altijd een cd bij je.

Zet in je Handtekening in je mail en op forums dat je een ubuntu gebruiker bent en link naar ubuntu.

Maak een site met daar op een interactieve animatie van een instal en het nbasis gebruik van ubuntu, en misschien ook van andere makkelijke linuxen.

Zamel met een groet groep geld in om op praimtime op de tv reclame uit te zenden.

neem contact op met bepaalde bekende personen zoals Paul de leew of je met ubuntu in hun proggramma kan komen.

plaats een advertentie met uitleg bij sire en postbus 21

probeer op de plaatselijke radio en of tv te komenen

stuur persberichten naar radio tv en kranten

plaats kleine advertenties in de advertentie rubriek van kranten en bladen

plaats een bammer op je site naar goede uitleg over wat ubuntu is

Ik dacht dat al aardig wat iedeen zijn.

Ik weet ook dat iemand ook een plaatje had gemaakt voor in de mail een digital foldertje
met een opsomming van de voordelen van ubuntu

Ga naar youtube en zoek daar een ubuntu filmpje wat volgens jou de voordelen juist weer geeft, of maak er zelf een en plaatd dat op je site, blog, hyves, myspace, twitter pagina  ezv

organiseer flachmops, dat geeft bekendhijd aan de naam.

Je zet ergens op internet een datum tijd en een teken af bijvoorbeeld dat je een ubuntu t schirt aan doet.
en laat iedereen die dat wil er naar linken , zet het in al je mailtjes ed.
en post het in fora
dan zorg je dat je op de afgesproken plaats bent en dan zal je zien dat er veel mensen op die plek schijnbaar toevallig allemaal in een ubuntu shirt langs komen.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/24, 23:21:55 door reekje »

Offline chaos7

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2009/11/24, 23:41:06 »

Je zet ergens op internet een datum tijd en een teken af bijvoorbeeld dat je een ubuntu t schirt aan doet.
en laat iedereen die dat wil er naar linken , zet het in al je mailtjes ed.
en post het in fora
dan zorg je dat je op de afgesproken plaats bent en dan zal je zien dat er veel mensen op die plek schijnbaar toevallig allemaal in een ubuntu shirt langs komen.
geweldig idee :D :D
mensen zijn van nature erg nieuwsgierig
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

« Reactie #44 Gepost op: 2009/11/25, 21:50:46 »
En dan heb ik geen man meer  :'( :'(
sja, dat heeft ook zijn nadelen, zelf weer boodschappen doen, zelf afwassen en noem maar op  XD XD

Vergeet vooral het buiten- en binnenzetten van de vuilnisbak niet :evil:

En zo promoten we ubuntu dezer dagen :p

Offline leendert

• Lid
    • Dutchgimpers.nl
« Reactie #45 Gepost op: 2009/11/27, 10:33:53 »
Of net als bij dat verhaal van Pietje bel, dat ze in heel de stad overal zwarte handen opgezet hadden
Toen hadden alle mensen het er over, het stond in de kranten etc.
Heel Nederland vol Ubuntu logo'tjes  =D

Offline reekje

• Lid
« Reactie #46 Gepost op: 2009/11/27, 10:45:06 »
 :D :D :D

dat is een goede!

maar plak ze alleen waar dat mag

anders komt ubuntu in een kwaad licht en dat moeten we ook niet hebben

groetjes van reekje

« Reactie #47 Gepost op: 2009/12/01, 13:48:02 »
een bammer?
Voor elkaar, met elkaar... toch?

Offline reekje

• Lid
« Reactie #48 Gepost op: 2009/12/01, 22:35:32 »
Stickers overal waar dat mag
en poosters overal waar dat mag
een linkje in je handtekening overal waar dat mag
en regelmatig een flachmop organiseren en ergens op een groot station veel mensen met ubuntu kenmerken bij elkaar laten komen.

Dan maak ik hier de eerste afspraak voor de flechmop

wie: iedereen die kan en of wil
wat: een flechmop, dus je even laten zien
waar: NS station Deventer , bij de hoofdingang
wanneer: Zaterdag 16 januari rond 14.00
waarom: ubuntu promoten
hoe: Zet gewoon een ubuntu pet op, kleedje in ubuntu kleuren of kleding
en heb je een ubuntu tas neem die dan mee.

tot ziens in deventer

Idereen, of die wel of niet kan komen, kan helpen
door naar deze afspraak op diens site of blog te linken

groetjes van reekje

« Laatst bewerkt op: 2009/12/01, 22:53:19 door reekje »

« Reactie #49 Gepost op: 2009/12/01, 23:09:19 »
@Reekje,

Ik lees nu pas je voetnoot, laat het je  niet tegenhouden!

Verder lees ik hier veel goede ideeën, het ene al wat realistischer dan het andere.  Maar: ça bouge.

Misschien tijd om eens enkele ideeën te gaan uitvoeren?

Mijn idee is: Linux/Ubunu/Open Source moet iets 'gewoon' worden, iets alledaags, met zijn voor- en nadelen.  Met mensen die het proberen en dan hervallen in MS software en dan bedenken dat Open Source toch fijner is en het nog eens proberen (maar deze keer in dual boot?), enz... .  Samengevat: het gaat minstens 5 à 10 jaar duren (best case/worst case scenario).