Ik ben in deze draad gekenschetst als een dolle dwaas die mensen onzinnige plannen door de strot wil duwen en niet wil luisteren naar mensen met ervaring en anderen aanzet dit ook te doen. Ik ben op dit soort opmerkingen niet ingegaan omdat dit dodelijk is voor een constructieve inhoudelijke discussie. Nu het voorstel van tafel is voel ik me gerechtvaardigd om dit beeld dat geschetst is recht te zetten. Ik vind de manier waarop er door sommigen op de persoon gespeeld wordt niet acceptabel.
Tommie74: Ik ben blij dat je dit nog eens oprakelt, je doelt duidelijk op mij en stelt jezelf niet in vraag. Mag ik dan ook nog eens een paar punten aanhalen die voor mij rechtvaardigen waarom ik zo heftig reageer. Voor ik ermee begin wil ik wel even benadrukken dat ik het helemaal niet tegen u als persoon heb maar op je plan en hoe je het aan ons wil opdringen. Ik gebruik nu het woord opdringen omdat je je plan in feite bijna niet aangepast hebt aan de realiteit die er bij een release party hoort.
Ik heb hierboven al aangegeven dat ik bereid ben geweest mijn plan aan te passen op basis van goede inhoudelijke kritiek. Daarnaast dring ik dit plan aan niemand op, daar heb ik in het geheel geen bevoegdheid voor, ik ben een normaal lid en geen leiding. En zelfs als ik deel zou hebben uitgemaakt van de leiding zou ik geen plan hebben doorgedrukt waar de gemeenschap in het algemeen niet achter staat.
- Heb je al contact opgenomen met iemand of een paar mensen die ervaring hebben met release parties?
Ja hoor, toen Leoquant dit voorstelde in het begin van deze draad heb ik hem gevraagd dit voor me te doen omdat ik hier nieuw ben. Je kan dit teruglezen in de draad.
- Er is nog steeds geen rechtspersoon in Ubuntu-nl en mensen die zich voor een release party inzetten plaatsen zich uit hoofde verantwoordelijk voor het gebeuren. Ga je daar je vrijwilligers voor waarschuwen? Ik heb er nog niets over gelezen.
Ik maak deel uit van het groepje dat hiermee aan de slag is, en heb al in het begin van de draad die hier over gaat duidelijk aangegeven dat dit absoluut nodig is.
- Ik heb het idee geoppert om een professioneel bedrijf mee te betrekken bij de organisatie, zij zijn als bedrijf een rechtspersoon en kunnen veel eenvoudiger financieel inspringen als er wat fout gaat. Uiteraard is dit geen ideale situatie maar het zou een oplossing kunnen zijn tot Ubuntu-nl wel een rechtspersoon wordt. Heb je mij niet gezegd dat ik daar maar een ander draadje voor moet beginnen? Daardoor veeg je het idee ineens van tafel.
Zoals je het in de draad verwoorde kon ik er niet uit opmaken dat je een bedrijf wou betrekken voor de financiele waarborg. Ik kreeg de indruk dat je deze wou betrekken bij het organisatorische werk. Ik ben op de opmerking die je hierover maakte wel degelijk ingegaan. Ik heb gevraagd wat je ermee bedoelde omdat dat mij niet duidelijk was. Op deze vraag ben je vervolgens verder niet ingegaan. Tevens heb ik aangegeven dat in mijn zienswijze een bedrijf prima bepaalde rollen op zich kan nemen en dat de discussie over of er wel of niet professionelen mee moeten doen er een is die niet direct bij deze draad hoort. En dat hierover wellicht beter een aparte draad geopend kan worden. Dit was misschien wat voorbarig, maar er was alle ruimte om hier op te reageren.
- Vrijwilligers zijn onbetaalbaar en leveren zeer goed werk, maar het blijven vrijwilligers met een privéleven en velen lopen achter op de timing die er beoogd wordt. Hierdoor moet je als organisator achter iedereen aanlopen en delegeren en bijsturen waar nodig, dit is een zeer arbeidsintensieve taak. Jij gaat er zomaar vanuit dat vrijwilligers hun taak zonder meer goed zullen invullen. Of niet?
Nee hoor, ik ga er niet van uit dat alles zomaar vanzelf gaat. Het plan probeert vrijwilligers zoveel mogelijk te ondersteunen door het aanrijken van ervaringen met voorgaande edities van de party en voorziet in het opstellen van een takenlijst door deelnemers. Op deze takenlijst kan door middel van het aankruisen wat gedaan is voor iedereen die dat wil inzichtelijk worden hoe het verloop is. Tevens wordt er in het plan in teams samengewerkt waardoor het vrij lastig is om ongemerkt de boel te laten versloffen. Ook voorziet het plan in een voorzitter die zich inhoudelijk niet met het plan bezig houdt maar zijn aandacht voor een groot deel op het proces en de mensen kan richten, en kan bijsturen als dat nodig is.
- Je maakt een plan op waarin er 14 vrijwilligers zullen zijn (+ een paar reserven). Je gaat er dus vanuit dat je deze mensen zonder problemen zult vinden? Wanneer je er 6 vindt die in de buurt wonen van de plaats van de RP (max 40km of zo) mag je al heel blij zijn.
Het hoeven er geen 14 te zijn, als je het plan goed had bekeken had je gezien dat iemand meer dan één rol op zich kan nemen. Daarnaast is het niet voor alle rollen nodig dat mensen dicht bij de locatie van de RP wonen. Maar ik geef je gelijk dat dit het zwakke punt is van het voorstel. Vandaar dat ik ook de bereidwilligheid van vrijwilligers wilde toetsen om hier aan mee te werken. Maar wanneer mensen met ervaring zich zo openlijk continue negatief over het plan uitlaten heeft dit weinig zin. Dit smoort ieder enthousiasme. Hiermee wil ik niet beweren dat het anders gelopen zou zijn als dit niet was gebeurt. Ik vermoed eerlijk gezegd dat er in deze gemeenschap inderdaad niet genoeg mensen zijn die mee willen werken aan zo'n project. Daar geef ik je gelijk in. Maar goed, dit plan was dan ook op de toekomst gericht.
- En heel belangrijk, je doet zelf niet mee, je lanceert een plan zonder zelf verantwoordelijkheid te willen nemen voor je eigen organisatiestructuur. Dat is op zich al een teken dat er met je plan vanalles niet deugd en dus zeer onacceptabel.
Ik heb gezegd dat ik geen RP wil organiseren, het voortouw hier in nemen. Ik heb daarbij duidelijk aangegeven dat ik niet de eigenschappen bezit die daar voor nodig zijn. Jij hebt duidelijk aangegeven in de draad dat je geen respect voor me hebt zolang ik niet een Release Pary heb georganiseerd. Ik hoop dat er mensen zijn die hier anders over denken en respect voor iemand op kunnen brengen die zijn beperkingen probeert te onderkennen.
Enfin er zijn nog een paar punten waar ik vragen bij heb (zoals de invulling) maar daar zal ik nu niet verder op ingaan.
Verder wil ik de werkgroep die zich bezighoud met de rechtspersoon veel succes wensen en hoop ik dat er voor mei een rechtspersoon is.
Dank hiervoor, we zullen ons best doen.
Uiteraard wil ik niet liever dat er een aantal mensen zullen opstaan die zich willen inzetten voor de release parties in mei en wil ik deze graag gaan bezoeken.
Wutnubu heeft inmiddels initiatief genomen om met een groepje bij elkaar te gaan zitten. Double12 en Maarten123 hebben aangegeven er ook weer over te denken om mee helpen. Hier heb je al een brok aan ervaring bij elkaar. Ik heb er alle vertrouwen in dat er wederom iets goeds gaat komen.