Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Voorstel organisatiestructuur ReleaseParties . was :Organisatie Release Parties  (gelezen 61551 keer)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Je hebt geen ongelijk Pjotr, als simpele forum-moderator heb ik hier niet veel in te vertellen.
Je weet hoe het gaat in een club, leiden is lijden .......
Juist Ron, de echte beslissingen worden ergens gemaakt...... en wel niet door jou.
Ron, je wordt geswaffeld waar je bij staat. En trust me, het is niet eens lekker ook.
Zo zie ik het niet Akke,
"we" zijn in een record tempo gegroeid tot waar we nu zijn, de organisatie aanpassen is te laat gebeurd (ben ik zelf mede schuldig aan).
Nu de organisatie op de rails staat, moet er nog e.e.a. gestroomlijnd worden, dat heeft even tijd nodig, op de wiki staat er een heel stuk over, compleet met een organogram.
We kunnen wel "iets" oprichten, maar wanneer we het goed willen doen (en dat willen we toch allemaal ?), dan moet dat met toe- en instemming van Canonical, dan zijn we ook vanuit die kant ondersteund.
De molen draait, maar met de snelheid van een ministerie, en dat is niet de schuld van ons.
Nu een hoop mensen vrij hebben met de feestdagen, hoop ik, dat er op korte termijn meer te melden valt.

Voor de goede orde, ik ben alleen moderator/steunpunt en weiger meer op mijn schouders te nemen, volgens mijn vrouw is het hier drukker dan op het spreekuur van de huisarts :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Bartek:

Ik zie dit draadje toch iets anders: een enthousiaste vrijwilliger heeft een plan en wordt door anderen de grond in getrapt. Ik ben het met je eens dat het plan niet geheel realistisch is maar in plaats samen met hem het plan te verbeteren wordt er in de laatste berichten weer de stichting bijgehaald en wordt er weer met modder gegooid over dit onderwerp.

Bij de release parties voor Gutsy en Hardy is er te veel werk naar 1 persoon gegaan, de release parties voor Intrepid waren weer een heel andere opzet waar ook nog aan gesleuteld kan worden. Het is daarom dat ik het een goed idee vindt dat er hierover voorstellen gedaan worden en gediscussieerd wordt. Dat een voorstel in eerste instantie onrealistisch is doet er niets aan af. Nu is bijvoorbeeld de informatie over de eerdere release parties weer eens opgezocht en bekeken.

Wat de stichting betreft: die plannen lopen al van ver voor augustus 2007. Deze plannen hebben we een paar keer noodgedwongen in de koelkast moeten zetten omdat er sterke signalen vanuit canonical kwamen dat zij het ongewenst vinden dat LoCoteams rechtspersonen worden. We zijn als Ubuntu NL nu eenmaal niet alleen, maar onderdeel van een wereldwijd geheel en moeten we ook zeker met canonical rekening houden.

En sja, meningsverschillen heb je altijd. Dat hoort erbij en ik ben het helemaal met je eens dat in een team iedereen zijn mening moet kunnen hebben en ventileren. Ik vind het alleen naar dat mensen gaan natrappen nadat ze om wat voor reden ook het team verlaten. De rest van het team wordt hier nu in een kwaad daglicht gesteld terwijl we dat totaal niet verdienen.

Offline Bitbuntu

• Lid
Wat de stichting betreft: die plannen lopen al van ver voor augustus 2007. Deze plannen hebben we een paar keer noodgedwongen in de koelkast moeten zetten omdat er sterke signalen vanuit canonical kwamen dat zij het ongewenst vinden dat LoCoteams rechtspersonen worden. We zijn als Ubuntu NL nu eenmaal niet alleen, maar onderdeel van een wereldwijd geheel en moeten we ook zeker met canonical rekening houden.

Wat heeft Canonical hier eigelijk op tegen? Je mag wel je nek uitsteken op eigen risico een party organiseren om hun product aan de man te brengen. Maar als je het iets of wat profesioneler en degelijker wilt aanpakken zou het niet mogen van hun?
En lees ik dat goed dat het LoCoteams zijn? waar staat die LoCo voor? Low Cost of Loco als vertaalde woord voor gek? Of staat het voor locomotief. Hard werken voor hun karretjes vooruit te trekken?

Offline wutnubu

• Lid
Omdat ik de naam Ubuntu als oorzaak van emoties veel zie vallen in deze draad, kan ik het niet laten toch maar weer eens de Code of Conduct en de Leadership Code of Conduct te citeren:

http://www.ubuntu.com/community/conduct
http://www.ubuntu.com/community/leadership-conduct

Leadership By Example
We expect leadership by example. In Ubuntu, leadership is not an award, right, or title; it is a privilege. A leader will only retain his or her position as long as he or she acts as a leader. This means that they act with civility, respect, and trust in the ways described in the Code of Conduct. It also means that their contributions are sustained, significant, and reliable for the period that they lead. Leaders in Ubuntu are not autocrats. Leaders in Ubuntu can not and will not stay leaders only because they got there first. Their role stems from shared recognition and respect from their team.

Conflicts of Interest
A leader notices when they are conflicted and delegates decisions to others on their team or to other teams or governing councils. When in doubt, leaders publicly ask for a second opinion. They realize that perceived conflicts of interest are as important as real conflicts of interest and are cognizant of perceptions; they understand that their actions are as tainted by perceived conflicts as by real ones.

Keeping the Personal Personal
No team is an extension of its leader's personality and leaders' personal feelings and desires will diverge from the interest of their teams. When acting in their capacity of leaders, leaders should not ignore their own beliefs, feelings, and principles but must hold the interests of their team and the Ubuntu community above their own convictions. Leaders make difficult choices but are careful to act in the best interests of their communities. They work with established processes in the community and delegate decisions to others who can.

Alles opbouwend kritisch bedoeld,

Groet

Offline wutnubu

• Lid
Dit leek me een goede manier om dingen kort te sluiten, ik houd jullie op de hoogte:

--------------------------------------------------------------------------------
dear Jono,

As a former member of the Ubuntu-NL Loco-team I still read the posts on the forum on http://forum.ubuntu-nl.org.

There is an ongoing discussion (since august 2007) about the creation of a foundation or something like that, which should support the volunteers that organize the release parties and other events and Ubuntu related stuff.

Unfortunately the LoCo-team leaders do not communicate on this issue other than saying that Canonical is holding things back and so the so much wanted structure for the financial and organizational side of it is still missing. People we could rely on are stepping back because of it. Flames rise high in the accompanying discussion this X-mas-time again.

Not the Ubuntu way I believe and so I decided to ask your opinion on this issue.

Is there any objection at Canonical in this matter?, is Canonical against a legal structure that supports those who work for Ubuntu?
And if yes, why......

We like to hear answers, because of the fact that the unpleasant discussion that takes place these days is not a good way to deal with the thing we all love best, Ubuntu.

Excuse for my poor english, you should see me write in dutch ;-)

Have a warm and tender X-mas and a great new-year.

Hope to hear from you soon.

Sincerely,

mijn naam
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
@Dennis: ik ben helemaal niet "met modder aan het gooien" en "aan het natrappen". Dit zijn mijn twee berichten:

http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,35241.msg345807.html#msg345807
en
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,35241.msg345877.html#msg345877

Ik vind dat eerlijke en opbouwende kritiek. Ik maak ernstig bezwaar tegen jouw kwalificaties daarvan.

Dit is trouwens de eerste keer, dat ik hoor van tegengas door Canonical inzake de oprichting van een stichting. Maar mijn mening heeft deze gemeenschap recht op *volledige* openheid van zaken: het gaat immers om een fatsoenlijke bescherming van onze vrijwilligers bij (onder andere) Release Parties.

Kortom: onderbouwing dus.

- Wat heeft Canonical precies gezegd en wanneer?
- Wie was de woordvoerder van Canonical in de discussie?
- Wie was de woordvoerder van Ubuntu-NL in deze discussie?
- Welke argumenten zijn er over en weer gebruikt?
« Laatst bewerkt op: 2008/12/24, 10:54:48 door Pjotr »

Offline KenSentMe

• Lid
    • http://www.vandenieuwenhof.nl
Ik kan geen onderbouwing geven voor het contact met Canonical, ik ben daar niet bij betrokken geweest. Wat ik me wel afvraag of er groen licht van Canonical moet zijn om een dergelijke vereniging of stichting op te richten. Volgens mij moet die organisatie namelijk buiten Ubuntu-nl worden opgericht en kan een organisatie van een releaseparty bij die stichting/vereniging aankloppen als er middelen nodig zijn om het een en ander te bereiken (bijvoorbeeld vergoeding voor vrijwilligers etc.) Ubuntu-nl wordt in dat geval geen rechtspersoon. Er wordt een organisatie opgericht die Ubuntu-nl bij een aantal zaken ondersteunt. Of sla ik de plank weer eens compleet mis?

KenSentMe: nee, je slaat de plank niet compleet mis. Een rechtspersoon zal inderdaad naast Ubuntu NL bestaan. Maar nog steeds is goed overleg met Canonical noodzakelijk, zij zijn nog altijd eigenaar van het Ubuntu handelsmerk.

Offline DarkStar

• Lid
    • Mijn persoonlijke website
KenSentMe: nee, je slaat de plank niet compleet mis. Een rechtspersoon zal inderdaad naast Ubuntu NL bestaan. Maar nog steeds is goed overleg met Canonical noodzakelijk, zij zijn nog altijd eigenaar van het Ubuntu handelsmerk.

Dus zoals ik het nu lees is overleg noodzakelijk, maar is het blijkbaar niet verboden om toch een rechtspersoon op te richten, terwijl in een vorig bericht vermeld werd dat Canonical dat (blijkbaar) wel op één of andere manier had tegengehouden...

Er werd hier al meerdere keren gevraagd naar meer info, maar deze vragen blijven onbeantwoord...

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline KenSentMe

• Lid
    • http://www.vandenieuwenhof.nl

Gelukkig :)

Over dat handelsmerk: de stichting/vereniging/geheim genootschap hoeft toch niet het handelsmerk van Ubuntu te dragen. Als dat de bottleneck is noemen we het toch gewoon Club van mensen die linux een warm hart toe dragen (en dan richten we ons stiekum alleen op Ubuntu, ssst, niet verder vertellen.)

Offline wutnubu

• Lid
En gelukkig staat Ubuntu voor "humanity to all", een oud afrikaans woord. Daar rust geen rechten op, in geen enkele vorm.

Behalve natuurlijk als je een besturingssysteem gaat maken dat die naam draagt en dat wil hier niemand.

En een stichting of vereniging oprichten die tot doel heeft iets of iemand te promoten lijkt me niet iets dat onderhevig is aan merkenrecht, maar corrigeer me als ik het mis heb.

Groet

Offline Bitbuntu

• Lid
ik wil me er niet verder mee bemoeien, maar ik vind dat de relatie tussen sommigen hier niet echt goed verloopt. Volgens mij gaat hier nooit een goed huwelijk van komen.
Er zijn naar mijn inziens teveel mensen met teveel ideen die iets willen opzetten. Te veel partijen is nooit goed voor een degelijke organistatie. Kijk maar naar de Belgische regering. Die bakken er ook niets van. Hoe meer partijen hoe meer mensen die aan de kant staan te schreeuwen dat het niet goed is.
En dan heb je ook nog het fenomeen van belangens. Die wilt dit omdat hem dat beter uit komt en die wilt dan weer dat. Ik wil geen beschuldigende vinger uitsteken naar onze eerste minister (want zijn onschuld is nog niet bewezen), maar het is toch weer bewezen dat wegens belangenvermening een bestuur (in dit geval de regering) ten gronden kan brengen.
En volgens mij zijn er weer anderen die achter de schermen iets op aan het richten zijn. Zonder dat de ene het weet van de andere.
En wat Canonical hierover te zeggen heeft is mij ook niet duidelijk. Je hoort hier verschillende verhalen.
Zoals ik het zie is hier weinig samenhang om iets goeds op poten te zetten. ik heb al in verschillende besturen en organisaties gezeteld, en neem maar van mij aan dat het moeilijker is dan sommigen het zich hier voorstellen.
Maar ja, wie ben ik?
Ook zie ik hier gedreven jongens die er iets van willen maken. Ik bewonder hen want de meeste mensen zijn niet meer zo ondernemingsgezind. Maar ik vindt het jammer enrezijds dat zij niet luisteren naar de ervaren mensen, en anderzijds dat de ervaren mensen weinig steun bieden aan deze gedreven jongens.

Ik wil geen pastoor spelen, maar:
Dierbaren beminden, heb mekander lief zoals ge uzelf lief hebt. En wees allen trouw aan de heer ons OS. Heilig steeds de dag des release, en verkondig het geloof van het opperOS. Gaat nu allen heen in vrede.

Met de beste kerstwensen nog aan allen hier op het forum.  

Offline Bitbuntu

• Lid
En gelukkig staat Ubuntu voor "humanity to all", een oud afrikaans woord. Daar rust geen rechten op, in geen enkele vorm.

Behalve natuurlijk als je een besturingssysteem gaat maken dat die naam draagt en dat wil hier niemand.

En een stichting of vereniging oprichten die tot doel heeft iets of iemand te promoten lijkt me niet iets dat onderhevig is aan merkenrecht, maar corrigeer me als ik het mis heb.

Groet

Als ik Canonical was, en er zijn mensen gedreven mijn product te promoten zou ik zeggen: Go for it. en zou ik stilletjes denken: Maar kom niet af voor centen, want ik wil nog eens naar de ruimte gaan :)

Offline Drummies

• Lid
Citaat van: Pjotr

Maar mijn mening heeft deze gemeenschap recht op *volledige* openheid van zaken: het gaat immers om een fatsoenlijke bescherming van onze vrijwilligers bij (onder andere) Release Parties.

Kortom: onderbouwing dus.

- Wat heeft Canonical precies gezegd en wanneer?
- Wie was de woordvoerder van Canonical in de discussie?
- Wie was de woordvoerder van Ubuntu-NL in deze discussie?
- Welke argumenten zijn er over en weer gebruikt?

klasse Pjotr,dit zijn vragen die hout snijden ben benieuwd of er een bevredigend antwoord komt

Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Dit leek me een goede manier om dingen kort te sluiten, ik houd jullie op de hoogte:

--------------------------------------------------------------------------------
dear Jono,

As a former member of the Ubuntu-NL Loco-team I still read the posts on the forum on http://forum.ubuntu-nl.org.

There is an ongoing discussion (since august 2007) about the creation of a foundation or something like that, which should support the volunteers that organize the release parties and other events and Ubuntu related stuff.

Unfortunately the LoCo-team leaders do not communicate on this issue other than saying that Canonical is holding things back and so the so much wanted structure for the financial and organizational side of it is still missing. People we could rely on are stepping back because of it. Flames rise high in the accompanying discussion this X-mas-time again.

Not the Ubuntu way I believe and so I decided to ask your opinion on this issue.

Is there any objection at Canonical in this matter?, is Canonical against a legal structure that supports those who work for Ubuntu?
And if yes, why......

We like to hear answers, because of the fact that the unpleasant discussion that takes place these days is not a good way to deal with the thing we all love best, Ubuntu.

Sincerely,

mijn naam
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

@ mijn naam ;) Sterk geschreven, ik hoop dat je snel een antwoord krijgt. Al vermoed ik wel dat Jono eerst gaat informeren bij de teamleiding over het "hoe en wat" en het antwoord dat je ontvangt zal dus beide partijen tegemoetkomen. Maar goed, de bedoeling is hier duidelijk niet om de relatie verder te verzuren maar net meer duidelijkheid te verschaffen om de mensen wat dichter bij elkaar te brengen. Ik hoop dat het lukt. Top :)
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline reekje

• Lid
    • http://www.reekje.nl
Volgens mij heeft  KenSentMe gelijk. maar ja ik ben geen jurist of zo.
Zo is het te minste in de zorg wel.
Naast de instelling waar ik woon zijn er nog twee stichtingen:
een vrienden van de de instelling die aller handen dingen bekostigd waar de instelling normaliete geen geld voor heeft.
en een voor de bewindvoering voor bewoners.
De instelling zelf is ook een stichting
bijde eerst genoemde stichtingen hebben in hun naam de naam van de instelling

Je zou die voor ubuntu-nl ook UB-NL kunnen noemen dan zit je minder met de naam

Het zijn maar ideen

groetjes v reekje

De naam van de rechtspersoon is op zich makkelijk. Er zijn genoeg "Vrienden van... " stichtingen/verenigingen. Eenvoudig en duidelijk.

Even ter update. Uit het overleg van het Ubuntu-NL team van 20 december j.l.:

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Meetings/Meeting20081220

Citaat
Punt 7
Idem voor de release parties
We wachten op documenten van .fr en .de wat betreft release parties. Vervolgens gaan Arie en Tommie (van het forum-voorstel) kijken wat we kunnen overnemen, en hoe het geïntegreerd kan worden.

Offline Soul-Sing

• Lid
De reden dat de teamleiding niet zo actief is in deze discussie, is dat we de ontwikkelingen op internationaal vlak even aan moeten kijken. Er zijn een paar grote party geweest in Frankrijk (enkele duizenden bezoekers!) en in Duitsland.
Omdat we niet nog een keer het wiel uit willen vinden, of doorgaan op de oude manier wat te belastend is voor een klein groepje mensen, wachten we eerst af wat die andere landen aan plannen en ervaringen publiceren.
De voorstellen van Tommie74 zien er wel goed uit, dus waarschijnlijk kunnen we die combineren met de internationale plannen.

Hetzelfde geldt ook voor het opzetten van een rechtspersoon voor Ubuntu-NL. Dat moet én in samenspraak met Canonical, én volgens de ervaringen die ze in FR en DE hebben opgedaan. Maar dat is een ander topic.

Dit hebben we ook al grotendeels uitgelegd tijdens de meeting: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Meetings/Meeting20081213

update 2

Omdat ¨het wiel¨ niet tweemaal uitgevonden hoeft te worden wordt er gekeken naar de opzet en structuur van de verschillende party´s in europa. Met deze insteek heb ik het idee dat de discussie en inbreng in dit draadje wat overbodig is gebleken. Pijnlijk zelfs op momenten. Waarom tommie wel het wiel opnieuw laten uitvinden denk ik dan? om redenen van de typisch eigen nederlandse en belgische situatie en cultuur? Om dat laatste was het me juist te doen...., om dat te laten zien.

edit: tommie en arie succes uiteraard.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/27, 19:58:06 door leoquant »

Offline wutnubu

• Lid
Dit is het antwoord van Jono:
========================================================
SWAT also emailed me about this - I have kicked off a discussion
with our legal department to see what I can find out.

Jono
========================================================
Jono Bacon
Ubuntu Community Manager

dear Jono,

And if yes, why......

Sincerely,

mijn naam

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Als ik het zo lees is de discussie dus pas begonnen bij canonical?
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Als ik het zo lees is de discussie dus pas begonnen bij canonical?

Ik vermoed eerder dat Jono ook niet alle ins-and-outs op zijn netvlies heeft staan en even gaat checken bij de juridische afdeling.

Offline wutnubu

• Lid
Ach, als het op het moment van "nu" maar in de aandacht staat.

Groet

Voor iedereen die deze draad aan het hart gaat een update:

Er is een poll aangemaakt om te kijken of het voorstel in deze draad enigszins haalbaar is als het aankomt op de medewerking van vrijwilligers in het team. Dit is, terecht, aangemerkt als een kritisch punt van het voorstel. Het betreft deze poll:

http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,36426

Verder is gebleken dat de haalbaarheid van het voorstel als het aankomt om praktische inzet de nodige twijfel oproept. Graag roep ik iedereen die Release Parties een warm hart toe draagt op om te kijken hoe dit voorstel meer realistisch gemaakt kan worden. Wat moet er aan het voorstel veranderen, hoe kan het beter, wat mist er?

Een oproep om deze discussie te houden op een respectvolle manier.

Met vriendelijke groet,
Thomas.

Ik gooi de handoek in de ring.

De mensen met ervaring zien helemaal niets in het voorstel en zijn niet bereid om dit als uitgangspunt te nemen om te komen tot iets beters. Hoewel ik iemand ben die best even tegen de stroom in zwemt om te kijken of dat wat oplevert besef ik ook wel dat het tegen de stroom in zwemmen meestal betekend dat je onverstandig bezig bent.

Wat mij betreft kan dit topic gesloten worden.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/10, 21:31:57 door tommie74 »