Wil je echt de boer op en thuisgebruikers, organisaties en instanties over laten stappen, dan moet dat, in allerlei opzichten, goed verzorgt overkomen. En ik weet niet of daar een taak ligt voor Ubunu-NL in de huidige vorm.
De vraag die Maarten hier stelt is de vraag die eigenlijk aan alle vragen vooraf zou moeten gaan.
Het is de vraag naar wie/wat we eigenlijk willen/moeten/kunnen zijn.
Willen we een vrijwilligersclub zijn voor en door vrijwilligers? Staat de gezellige betrokkenheid en onderlinge uitwisseling en hulpvaardigheid hoog bij ons in het vaandel of willen we ons profileren, op de kaart zetten, scoren, professionaliseren of noem maar op.
Wat mij betreft is het zo dat wanneer Ubuntu professioneel op de kaart gezet moet worden, ik dat graag aan professionals overlaat. Ook naar de overheid toe ligt wat mij betreft helemaal niet en taak voor ons clubje. Wel voor professionals die werken met open source.
Of zie ik dat fout?
Wat Maarten en laacque hier vertellen klopt als een bus, ik zie het wel een beetje anders. Er zijn 2 soorten gebruikers, de professionele en de computerliefhebbers. Wil je Ubuntu verkopen aan professionals dan moet je inderdaad een goede verzorging hebben van je party, het moet er professioneel uitzien en aanvoelen. Deze taak kan niet uitgevoerd worden door de vrijwilligers van Ubuntu-nl. Helaas, nog niet. De computerliefhebbers prullen graag zelf en hebben niet veel toeters en bellen nodig, zij willen ervaren Ubuntu-gebruikers ontmoeten die ervaringen delen, mensen waarmee ze vlot kunnen communiceren. Toeters en bellen vanuit professioneel oogpunt boeit hun niet. Hier kan Ubuntu-nl wel een belangrijke rol spelen.
Waar wringt nu het schoentje. We bereiken ondertussen al een heel grote groep computerliefhebbers, de naam Ubuntu en Linux worden heel vaak vernoemd in sites zoals Tweakers, Webwereld en dergelijke. Maar .... deze sites worden alleen bezocht door computerliefhebbers ... De gewone gebruiker, die het meeste baat heeft bij Ubuntu krijgt deze input niet. Voor een gewone gebruiker de overstap wil wagen willen ze eerst zien dat er achter het product een respectabel geloofwaardig bedrijf staat ... Mensen zijn enorm reclamegevoelig.
We hebben dus een mix nodig van Ubuntero's en professionals die van Ubuntu een geloofwaardig product willen maken. Het ene gaat niet zonder het andere, anders blijven we hangen bij een beperkte groep die Ubuntu professioneel gebruiken en een groep computerliefhebbers die het voor de lol installeren. Op dit moment zijn de enige mensen die de overstap willen wagen mensen die problemen hebben met Windows (om wat voor reden dan ook) en die iets anders willen. Wij kunnen deze cirkel van kleine groep gebruikers doorbreken als we samenwerken met professionals. Zij moeten hun aandacht wat meer op de gewone gebruikers durven richten, Ubuntero's moeten hun nerdy imago wat afschudden zodat ook de gebruikers bij hun in de straat geholpen worden.
Enfin, ik heb het gevoel dat we een punt bereikt hebben dat we een ander doelpubliek moeten kunnen aanspreken. En een betere samenwerking tussen Ubuntu-nl en professionals zoals Jan Stedehouder, Guy Duportail (hij doet geweldig werk overigens) en Maarten123 (en andere professionals, sorry als ik mensen vergeet) dringt zich op. Ubuntu-nl moet plaats maken voor deze mensen in hun rangen en deze professionals zullen soms financieel moeten inversteren in gebruikers die niet hun eerste doelgroep zijn. We groeien langzaam boven ons kunnen om de markt voor Ubuntu nog verder open te breken, beide partijen moeten water bij de wijn doen.