Dan zal ik mij ook maar voorstellen. Ik ben 60 jaar oud en gepensioneerd ingenieur in de lucht- en ruimtevaarttechniek.
Tijdens mijn studie aan de Koninklijke Militaire School in Brussel ben ik in 1967 voor het eerst in aanraking gekomen met computers, dat was een General Electric DC Analog computer. Daarna volgden de IBM mainframes 1401, 360 en 370. Op deze machines schreef ik systeemsoftware in assembler en toepassingssoftware in Fortran, ADA, Cobol en PL/1. Tussendoor nog software geschreven in RPG op IBM S32, S34 en S36. Ook op Siemens 2000, Nixdorf en Philips P4800. Zoals steeds bij Philips was de P4000 serie heel ver zijn tijd vooruit en daarom zijn deze prachtige computers ook verdwenen. Philips was van mening dat hun coaxiaal netwerk beter was dan Ethernet of Token Ring. Dat was het ook, maar het was geen standaard.
Vanaf ca. 1974 ook DEC PDP8 en PDP11 geprogrammeerd voor wetenschappelijke toepassingen. Daarna kwamen de DEC VAX machines met VMS. Dat VMS leek een beetje op UNIX. Echt met UNIX/AIX werk ik sinds 1984 ook weer in een wetenschappelijke omgeving.
Mijn eerste eigen "PC" was de Tandy TRS-80 in 1978. Die werd gevolgd door een Apple ][ en later door een Apple //e. Deze laatste was "quatro boot" ! Op de onboard 6502 processor draaide Applesoft en ProDOS. Op een Z80 insteekkaart draaide CP/M en op een Motorola 6809 insteekkaart draaide Flex, een UNIX derivaatje. De Apple //e had twee hdd van elk 5 MB. Daarna overgegaan op Intel 8086, 80186, 80286, 80386, 80486, enz. Tussendoor heb ik nog heel even een Apple Lisa gehad, de voorloper van de Mac. Op deze machines programmeerde ik in assembler, Basic, Pascal, Fortran, COBOL en C.
Met Linux ben ik begonnen rond 1994 met Slackware. In dat jaar werkte ik bij de ESA en daar werd uitsluitend Solaris gebruikt op Sparc Workstations. Bij de ESA ben ik ook in aanraking gekomen met een echte supercomputer, de Cray. Daarna heb ik vanaf de allereerste distributie steeds Suse gebruikt.
En sinds 6 maanden gebruik ik Ubuntu op verschillende machines. Windows 7 gebruik ik alleen nog voor AVCHD videobewerking met Premiere, Premiere After Effects en Canopus Imaginate. Helaas werkt videobewerking nog niet goed onder Linux cq. er is geen Linux software die voldoet aan mijn eisen.