Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gutsy Gibbon (7.10) problemen.  (gelezen 108795 keer)

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Gutsy Gibbon (7.10) problemen.
« Reactie #375 Gepost op: 2007/10/09, 10:38:11 »
Citaat van: Tecumseh
Klopt helemaal, maar wat is het nut van het toevoegen van een pakket aan de standaard (universe) repo's als het pakket niet volledig geleverd wordt.

Klopt dat er geen problemen moeten zijn bij het installeren van de debs die van virtualbox.org afkomen. Echter heb je dan niet de Open Source Edition maar de Commercial Edition. Deze is weliswaar vrij te gebruiken maar enkel voor persoonlijk gebruik. Het is dus een keuze maar wel een die iedereen voor zichzelf moet kunnen maken. Ik denk dus niet dat de standaard reactie moet zijn dat men deze versie maar moet installeren.

Bottomline, bugfix duurt best lang al ondertussen en zou vlotgetrokken moeten worden voordat gutsy uitkomt.
Grappig hoor, af en toe is het net of ik mezelf hoor praten: we zijn het volledig met elkaar eens alleen we weten het niet van elkaar. Dat je primair op zoek moet gaan naar oorzaak van het probleem en aan de hand daarvan bugs melden, is ook mijn ding en roep ik ook vaak, maar in dit geval is er al een bug aangemeld, wordt er aan gewerkt en wordt er gevraagd om een workaround. Zie dit dus ook als tijdelijke oplossing totdat de bug is opgelost misschien? Overigens, 'mijn' oplossing stond ook al in het bugrapport waarbij ook bevestigd wordt dat de feist-packages onder gutsy werken.

Jouw opmerking over het wel of niet gebruiken van de OSE-versie is helemaal waar, over dit punt denken wij precies hetzelfde, getuige mijn poging om juist dit soort aspecten naar voren te halen in mijn 'filosofie' topic (loopt wat uit de hand).

Wat betreft de keuze voor wel of niet OSE: in de OSE zitten niet alle features van de gesloten variant, met name usb-ondersteuning ontbreekt, belangrijk om een afgewogen keuze te maken:
http://virtualbox.org/wiki/Editions

Offline Dave

• Lid
« Reactie #376 Gepost op: 2007/10/09, 18:44:20 »
bij de installatie inderdaad wat foutmeldingen maar na afronding kon het taalpakket alsnog volledig geinstalleerd worden.
Na de voorgestelde upgrade was daar nog een aanvulling op.
Ook de nidia GLX driver werkt nu weer, was in feisty maar niks.
Zie de vensters wel wapperend binnen komen en wat meer effecten.
Wel mooi maar vertraagd mijn systeempje behoorlijk.
Eens uitvogelen of dat nog uit te schakelen is.
Voor een sneller systeem ziet het er zonder meer goed uit.

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #377 Gepost op: 2007/10/09, 19:25:11 »
uitschakelen: systeem: voorkeuren: uiterlijk: desktopeffecten. toch?

Offline ml2mst

• Lid
    • ml2mst-gmail
    • Mijn Weblog
« Reactie #378 Gepost op: 2007/10/09, 19:52:39 »
Hartelijk dank voor de antwoorden, speciale dank aan Markba. Ik heb een snelkoppeling van de link in mijn Bladwijzers gezet, waar ik dit soort akkefietjes in het vervolg zal melden.

Mijn excuses dat ik het op de verkeerde plek heb gemeld, maar dankzij het antwoord van Markba, weet ik waar ik in het vervolg moet zijn.

Mijn bedoeling was alleen maar een foutje te melden, dat is de reden waarom ik nu met de Beta werk. Je werkt met een beta versie om de ontwikkelaars te helpen, schoonheidsfoutjes op te lossen. Ze kunnen alleen opgelost worden als je ze ook meldt en het liefst ook nog op de goede plek :D

De boodschap was niet bedoeld als "Help: hij doet het niet", want dat heb je nou een maal met Beta versies, toch ;)

Hoe dan ook, ik ben razend enthousiast over Gutsy. Het is een gigantische stap in de goede richting, voor de acceptatie van GNU/Linux door non geeks.

Nog 8 nachtjes slapen en dan is het zo ver. Hoewel ik 45+ ben, voel ik me nu net een kind in de Sinterklaas tijd :) Heerlijk toch?
Kubuntu 20.04, Windows 10 Pro Hoofdcomupter
Kubuntu 20.04, Windows 10 Home op Laptop
Kubuntu 14.04 op Core 2 Duo
Ubuntu MATE 15.10 op Raspberry PI 3B

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #379 Gepost op: 2007/10/09, 19:57:42 »
@ml2mst
heerlijk dat enthousiasme! zonder een spoor van ironie. :D
gr. leon

(eigenlijk hebben we al in de zak van de sint rondgekeken, maar dat heb je met nieuwsgierige "kinderen".)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #380 Gepost op: 2007/10/09, 20:18:00 »
Citaat van: ml2mst
Hoewel ik 45+ ben, voel ik me nu net een kind in de Sinterklaas tijd :) Heerlijk toch?
Nog 3 weken, dan ben ik 55.
Gutsy gebruik ik vanaf het prille begin, 4 weken geleden had ik een echte crash, die een nieuwe installatie noodzakelijk maakte, verder bleef alles lopen.
Met Dapper moest ik elke maand een nieuwe installatie doen, tot het goed en stabiel werkte.
Gutsy is m.i. de grootste stap voor de thuis-gebruiker sinds windows-95 ;)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

artvds2708

• Gast
« Reactie #381 Gepost op: 2007/10/09, 20:18:48 »
Amen !

« Reactie #382 Gepost op: 2007/10/09, 20:41:12 »
Nog 8 nachtjes slapen en dan is het zo ver. Hoewel ik 45+ ben, voel ik me nu net een kind in de Sinterklaas tijd :) Heerlijk toch?
Haha.... dit is zo herkenbaar.
De vorige keer hebben mijn zoon en ik hier een heeeele kleine installparty gehouden. Ik vermoed dat wij ook deze keer weer zoiets onnozels zullen doen.
Eigenlijk is kind zijn soms best wel lekker.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline Tecumseh

• Lid
    • http://tecumseh.homeip.net
« Reactie #383 Gepost op: 2007/10/09, 21:08:43 »
Mijn excuses dat ik het op de verkeerde plek heb gemeld, maar dankzij het antwoord van Markba, weet ik waar ik in het vervolg moet zijn.
Waarom excuses. Het hier melden naast het melden op launchpad kan ook best handig zijn. Wellicht dat je door het melden van de bug een workaround weet die we tijdelijk kunnen gebruiken en andersom weten wij met zijn allen iets waarmee jij het aan de praat kan krijgen.

Zoals je al zegt draai je de beta om foutjes te kunnen melden om het geheel naar een hoger plan te tillen.

Offline llevering

• Lid
    • http://www.levering.eu
« Reactie #384 Gepost op: 2007/10/09, 22:45:07 »
Citaat van: Vintendo
Reocard? Ik heb alleen de third party driver van NVidea aanstaan. Voor de rest bood hij mij niks aan bij het restricted driver management.
Het draait ook niet om drivers, maar om de software packages. AWN zit (nog) niet in de standaard repository van Ubuntu, daarvoor zal er eerst een stable versie moeten komen. Tot die tijd zal je een (third party) repository moeten toevoegen waaruit Ubuntu de benodigde AWN packages kan downloaden.

Een precieze beschrijving hoe je het werkend krijgt, staat hieronder:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=2307772

Het kan zijn dat je dit allemaal al is gedaan hebt, maar bij een upgrade naar Gutsy worden alle Third-party repositories uitgezet om problemen te voorkomen.

« Reactie #385 Gepost op: 2007/10/09, 23:11:03 »
Citaat van: llevering
Citaat van: Vintendo
Reocard? Ik heb alleen de third party driver van NVidea aanstaan. Voor de rest bood hij mij niks aan bij het restricted driver management.
Het draait ook niet om drivers, maar om de software packages. AWN zit (nog) niet in de standaard repository van Ubuntu, daarvoor zal er eerst een stable versie moeten komen. Tot die tijd zal je een (third party) repository moeten toevoegen waaruit Ubuntu de benodigde AWN packages kan downloaden.

Een precieze beschrijving hoe je het werkend krijgt, staat hieronder:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=2307772

Het kan zijn dat je dit allemaal al is gedaan hebt, maar bij een upgrade naar Gutsy worden alle Third-party repositories uitgezet om problemen te voorkomen.
Dat had ik gedaan. Toen heb ik hem opnieuw geïnstalleerd(partities veranderen) en teon was ik vergeten dat te doen. Toppie!

« Reactie #386 Gepost op: 2007/10/10, 07:30:42 »
Citaat van: r0n.
Hoewel ik 45+ ben, voel ik me nu net een kind in de Sinterklaas tijd :) Heerlijk toch?
Nog 3 weken, dan ben ik 55.
Gutsy gebruik ik vanaf het prille begin, 4 weken geleden had ik een echte crash, die een nieuwe installatie noodzakelijk maakte, verder bleef alles lopen.
Met Dapper moest ik elke maand een nieuwe installatie doen, tot het goed en stabiel werkte.
Gutsy is m.i. de grootste stap voor de thuis-gebruiker sinds windows-95 ;)
Nog zo eentje, BIJNA 60... En daar ik de beta verklooit heb wacht ik op de 18de. Op dit ogenblik een verse install doen is nutteloos. Nu berust ik, en ga lekker downloaden ( Als het vlot ) laat in de avond of s'nachts. En dan een verse install doen de dag erna met Gutsy op 2 pc's. Als ik niet te veel slaap krijg natuurlijk. Moet ons Monique leren hoe ze Ubuntu installeert op de pc. Werken op haar pc doet ze reeds lang, doch installeren... ( Ben zelf wel nog maar een leek, doch ! ) Ik leef naar dit moment.
EN, ik hoop dat haar Packardtje loopt als een trein... Samen installeren, lekkerrrrr.
Freddy
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

« Reactie #387 Gepost op: 2007/10/10, 08:00:58 »
Heb wel een vraagje, omtrent de Gutsy.
Zoals reeds vroeger besproken heeft de Packard Bell een schermresolutie van 1440x900.
Als ik Ubuntu erop zet geeft hij standaard een resolutie van 1280x1024. Volgens mij geeft dit GEEN verschil, toch niet zichtbaar.
Als ik tracht in Kubuntu deze resolutie te veranderen ( Test doen ) valt het beeld uit.
Ben ik dan niet beter de zaak zo te laten inpaats van te zitten klooien met de resolutie ? Kwaad kan het allicht niet, denk ik.
Dit vraag ik als ik de Gutsy installeer deze niet te verprutsen met schermresoluties.
Noot : Zou niet graag Mandriva installeren op haar Pack-Brol, en ze werkt ook liever met Ubuntu.
Geef me een klein beetje uitleg aub.
Groet,
Freddy
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Offline ml2mst

• Lid
    • ml2mst-gmail
    • Mijn Weblog
« Reactie #388 Gepost op: 2007/10/10, 08:10:27 »
Citaat van: Tecumseh
Waarom excuses. Het hier melden naast het melden op launchpad kan ook best handig zijn. Wellicht dat je door het melden van de bug een workaround weet die we tijdelijk kunnen gebruiken en andersom weten wij met zijn allen iets waarmee jij het aan de praat kan krijgen.

Zoals je al zegt draai je de beta om foutjes te kunnen melden om het geheel naar een hoger plan te tillen.
OK, hier is een werkende work around:

Ik heb eerst op http://www.virtualbox.org het Feisty en vervolgens Debian Etch pakket gedownload en proberen te installeren, ging ook fout. Uiteindelijk heb ik het algemene (distributie onafhankelijke pakket gedownload).

i386: http://www.virtualbox.org/download/1.5.0/VirtualBox_1.5.0_Linux_x86.run

Of als je een 64 bitter hebt: http://www.virtualbox.org/download/1.5.0/VirtualBox_1.5.0_Linux_amd64.run

Vervolgens maak je het bestand uitvoerbaar met chmod of door eigenschappen van je bestandsmanager (Natulus, Konquerror of Dolphin)

Vervolgens in een terminal:

sudo ./VirtualBox_1.5.0_Linux_x86.run install

Akkoord gaan met de licentie, ff wachten;
Virtuele machine aanmaken en spelen maar :)

En oh ja, ik ben nog wat bugjes tegen gekomen, en werd automatisch naar bugs.launcpad geleid. Da's dus ook alweer opgelost ;)
Kubuntu 20.04, Windows 10 Pro Hoofdcomupter
Kubuntu 20.04, Windows 10 Home op Laptop
Kubuntu 14.04 op Core 2 Duo
Ubuntu MATE 15.10 op Raspberry PI 3B

Offline glupper68

• Lid
« Reactie #389 Gepost op: 2007/10/10, 10:07:41 »
Heeft iemand al een oplossing voor geluidsproblemen met de Realtek High Definition geluidscard? Dat is het enige wat op mijn klaptop onder Gutsy niet werkt. Verschillende opties door,  forumleden aangedragen, geprobeerd maar ik krijg er maar gen geluid uit.  Ook een tar. bestand van de website met drivers geprobeerd maar dat lukte ook niet.
Voorlopig even geen Ubuntu op mijn systeem totdat Gutsy uitkomt. Dan probeer ik het nog eens.
Jammer, op mijn gewone pc draaide het goed(feisty), maar die is nu geheel ingebruik bij de kids.

Dus bij deze een noodhulp roep!!
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

Offline Dave

• Lid
« Reactie #390 Gepost op: 2007/10/10, 11:48:18 »
de updates vliegen om je oren. gister al weer een rits, net updates voor de glx en nog wat binnen, en nog geen 5 minuten later een kernel update(alweer) aan bod.
Wordt opnieuw opstarten nu, altijd weer spannend na dergelijk

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #391 Gepost op: 2007/10/10, 11:49:28 »
Citaat van: Dave
de updates vliegen om je oren. gister al weer een rits, net updates voor de glx en nog wat binnen, en nog geen 5 minuten later een kernel update(alweer) aan bod.
Wordt opnieuw opstarten nu, altijd weer spannend na dergelijk
je moet wel eerst je zin afmaken voordat je reboot! anders

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #392 Gepost op: 2007/10/10, 11:53:53 »
lol

Je bent wel op dreef, de laatste dagen, Leon!  :-)

gekky29

• Gast
« Reactie #393 Gepost op: 2007/10/10, 16:38:22 »
hoe zet je compiz eigenlijk uit ? :)

« Reactie #394 Gepost op: 2007/10/10, 16:57:02 »
metacity --replace

of zet dit in een bestand, maak het uitvoerbaar en met 1 klik wisselt ge tussen compiz en metacity

#!/bin/sh

# click to start, click to stop

if pidof compiz.real
then
 exec metacity --replace
else
 exec compiz --replace

fi

Offline Rulus

• Lid
« Reactie #395 Gepost op: 2007/10/10, 16:58:58 »
Citaat van: gekky29
hoe zet je compiz eigenlijk uit ? :)
System > Preferences > Appearance > Desktop Effects > None

Offline Dave

• Lid
« Reactie #396 Gepost op: 2007/10/10, 18:56:51 »
voorkeuren/uiterlijk/visuele effects

langezwieper

• Gast
« Reactie #397 Gepost op: 2007/10/10, 21:05:18 »
Hoelang is jullie batterijtijd van de laptop nu? bij mij was he altijd een uur en 40 min (op vista 2 uur en 15 minuten) en nu met gusty een uur en 10 minuten (alles volledig opgeladen)
Iemand hier een mogelijke oplossing voor?

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #398 Gepost op: 2007/10/11, 01:50:56 »
Ik kan 1 uur en 55 minuten werken, maar dat hangt ook af van of ik de Wi-Fi en laptopkoeler gebruik en hoe helder het scherm staat.
In Windows weet ik het eigenlijk niet, het is al een tijd geleden dat ik dat opgestart heb :)

« Reactie #399 Gepost op: 2007/10/11, 04:16:39 »
Citaat van: langezwieper
Hoelang is jullie batterijtijd van de laptop nu? bij mij was he altijd een uur en 40 min (op vista 2 uur en 15 minuten) en nu met gusty een uur en 10 minuten (alles volledig opgeladen)
Iemand hier een mogelijke oplossing voor?
Je kan proberen de Tracker-instellingen wat strakker te zetten (via System-->Preferences-->Indexing Preferences) en eventueel Tracker uitschakelen (via System-->Preferences-->Sessions). Zie:

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/tracker/+bug/130794

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/tracker/+bug/130817

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/tracker/+bugs?field.searchtext=tracker&search=Search

Als het goed is zijn de ergste tracker-plooien nu wel gladgestreken, maar op sommige hardware blijft het problemen geven.