Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gutsy Gibbon (7.10) problemen.  (gelezen 108750 keer)

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Gutsy Gibbon (7.10) problemen.
« Reactie #325 Gepost op: 2007/10/05, 14:45:12 »
Citaat van: Artfreddy
Citaat van: Johanvd
Vraagje. Als je een ATI in je pc hebt, wordt dit ondersteund in de Gutsy of niet ?
Zou het graag willen weten, daar dit het enige probleem vormt.
Kwestie van eventueel niet te zitten klooien. Ondertussen weet ik dat Kubuntu 7.10 wel installeerd, raar maar waar, doch verliest zijn beeld, er blijven alleen nog lijnen over. En dan is het gedaan... CTRL..ALT en BACKSPACE doet dan ook geen wonderen.
Dit probleem lijkt sterk op het installeren van Ubuntu op de Mac naar mijn mening, maar dit is maar een leek-mening hoor.
Freddy
In de laptop zit een ATI X700 chip. Die werkt automatisch, zonder aan de instellingen te moeten rommelen.
Zelfs Compiz Fusion doet het prima.
Waarom, of wat is volgens u de reden voor het haperen op de desktop Packard Bell I-Media met ATI ? De laptop werkt perfect en alles draait vlug en goed.
Weet je raad, dank bij voorbaat,
Freddy
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten.
Een mogelijke oorzaak is dat Packard Bell andere varianten van hardware gebruikt. Dit doen Dell, Medion en veel bouwers van andere systemen en laptops ook. De ene videochip is de andere niet, en daar kunnen de drivers soms niet goed mee omgaan. Ik heb ook heel veel problemen gehad met mijn laptop, maar nu loopt alles redelijk tot goed. Het kan dus goed gaan, maar je kan ook veel fouten tegenkomen. Kijk bijvoorbeeld ook maar eens naar alle problemen die hier op het forum voorbij komen met draadloze netwerkkaarten.

Een andere oorzaak is misschien wel een defect aan je hardware. Bijvoorbeeld een voeding die instabiel is kan onvoorspelbare problemen geven, van videoproblemen tot harde schijven die onleesbaar worden. Een harde schijf die kapot aan het gaan is geeft ook allerlei vreemde verschijnselen. Het zelfde gaat op voor andere onderdelen in je systeem, en die problemen zijn niet altijd makkelijk op te lossen.

Wat ook nog kan is dat je een fout hebt gemaakt bij het installeren of verkeerde instellingen hebt ingesteld.

Kortom: sommige problemen zijn lastig te diagnosticeren en daardoor moeilijk om op te lossen. Als je die computer mee zou kunnen nemen naar de release party kunnen er meer mensen naar kijken. Misschien vinden zij de oplossing wel :)

Offline vliegje20

• Lid
« Reactie #326 Gepost op: 2007/10/05, 14:59:12 »
Het is goed vervelend met de updates van gutsy!

inmiddels weer gimp

« Reactie #327 Gepost op: 2007/10/05, 15:34:10 »
In de laptop zit een ATI X700 chip. Die werkt automatisch, zonder aan de instellingen te moeten rommelen.
Zelfs Compiz Fusion doet het prima.
Waarom, of wat is volgens u de reden voor het haperen op de desktop Packard Bell I-Media met ATI ? De laptop werkt perfect en alles draait vlug en goed.
Weet je raad, dank bij voorbaat,
Freddy
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten.
Een mogelijke oorzaak is dat Packard Bell andere varianten van hardware gebruikt. Dit doen Dell, Medion en veel bouwers van andere systemen en laptops ook. De ene videochip is de andere niet, en daar kunnen de drivers soms niet goed mee omgaan. Ik heb ook heel veel problemen gehad met mijn laptop, maar nu loopt alles redelijk tot goed. Het kan dus goed gaan, maar je kan ook veel fouten tegenkomen. Kijk bijvoorbeeld ook maar eens naar alle problemen die hier op het forum voorbij komen met draadloze netwerkkaarten.

Een andere oorzaak is misschien wel een defect aan je hardware. Bijvoorbeeld een voeding die instabiel is kan onvoorspelbare problemen geven, van videoproblemen tot harde schijven die onleesbaar worden. Een harde schijf die kapot aan het gaan is geeft ook allerlei vreemde verschijnselen. Het zelfde gaat op voor andere onderdelen in je systeem, en die problemen zijn niet altijd makkelijk op te lossen.

Wat ook nog kan is dat je een fout hebt gemaakt bij het installeren of verkeerde instellingen hebt ingesteld.

Kortom: sommige problemen zijn lastig te diagnosticeren en daardoor moeilijk om op te lossen. Als je die computer mee zou kunnen nemen naar de release party kunnen er meer mensen naar kijken. Misschien vinden zij de oplossing wel :)
Dit zal nog wel een tijdje duren vooralleer ik daar tijd voor over heb mijn beste... Doch komt nog wel. Volgend jaar in april moet dit al wat minderen en het jaar daarop in april hang ik mijn pennen aan de haak en ook mijn beroep, andere en betere.
En, de pc is nog maar nagezien. T'ja ik vind het euvel wel hoor, wie z'n hersenen gebruikt en dit forum komt er wel.
Bedankt voor Uw antwoord.
Freddy
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

« Reactie #328 Gepost op: 2007/10/05, 23:00:34 »
Citaat van: raydekok
Citaat van: leoquant
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/15426
voor de oplossing almaddin ;)
sudo dpkg -i --force-all /var/cache/apt/archives/gimp_2.4.0~rc3-1ubuntu5_i386.deb

hielp mij ook. verder draaid ie rete strak zo af en toe eens zo iets maar verder niks. nog geen echt bijzondere dingen meegemaakt.
Ik heb gedaan:
sudo apt-get update
sudo apt-get -f install

« Reactie #329 Gepost op: 2007/10/05, 23:23:54 »
Citaat van: Dadio
Citaat van: raydekok
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/15426
voor de oplossing almaddin ;)
sudo dpkg -i --force-all /var/cache/apt/archives/gimp_2.4.0~rc3-1ubuntu5_i386.deb

hielp mij ook. verder draaid ie rete strak zo af en toe eens zo iets maar verder niks. nog geen echt bijzondere dingen meegemaakt.
Ik heb gedaan:
sudo apt-get update
sudo apt-get -f install
ja nee werkte dus niet had ik al gedaan.
homemade HTPC

« Reactie #330 Gepost op: 2007/10/05, 23:43:58 »
- Probeer het als volgt:

sudo dpkg -i --force-overwrite /var/cache/apt/archives/gimp_2.4.0~rc3-1ubuntu5_i386.deb

- En daarna:

sudo apt-get -f install

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/gimp/+bug/148985

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #331 Gepost op: 2007/10/06, 00:05:01 »
Gelukkig heb ik even gewacht met updaten toen ik over die problemen las. Vanavond moesten er wel zo'n 200 updates uitgevoerd worden, maar dat ging vlekkeloos :)

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #332 Gepost op: 2007/10/06, 08:53:59 »
gutsy update: restricted modules worden achtergehouden: broken X
:( en dat net met de laatste updates....:O

Offline Roland

• Lid
    • http://www.black-wrangler.nl
« Reactie #333 Gepost op: 2007/10/06, 09:11:09 »
Zelfde probleem hier, En nu kan ik de resticted drivers van m´n netwerkkaart ook niet meer inschakelen.
Ik hoop dat het dit weekeind nog opgelost gaat worden, anders zit ik minimaal een week zonder internet :(

Gr Roland.
Ubuntu user #12040 ;)

« Reactie #334 Gepost op: 2007/10/06, 09:19:27 »
ff terug naar 12 en het gaat weer.
internet deed het bij mij ook nog wel gek want hij wilde mijn beeldscherm herkenen???
waarom het is maar een beeldscherm.
homemade HTPC

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #335 Gepost op: 2007/10/06, 09:30:48 »
een regressie naar een andere kernel gaf geen oplossing! das toch gek...daar ook een gebroken X. kom overigens wel in een grafisch rommeltje, dat wel.

weet iemand een manier om die restricted modules te forceren? of gewoon de updates uitzitten?
@roland, dat met het internet is idd vreemd....:(

« Reactie #336 Gepost op: 2007/10/06, 09:42:00 »
een regressie naar een andere kernel gaf geen oplossing! das toch gek...daar ook een gebroken X. kom overigens wel in een grafisch rommeltje, dat wel.

weet iemand een manier om die restricted modules te forceren? of gewoon de updates uitzitten?
@roland, dat met het internet is idd vreemd....:(
Terug naar de vorige kernel en dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
gaf mij de oplossing.

Voorlopig is die restricted modules niet te forceren, want hij bestaat (nog) niet.

oh en mijn vorige probleem is pas opgelost door eerst gimp te verwijderen, geforceerd, daarna sudo apt-get -f install en de gimp versie uit de archieven geforceerd te installeren en daarna weer sudo apt-get -f install te doen. Om vervolgens weer een lijst updates te kunnen binnenhalen erna en te installeren. Toen pas deed het probleem zich niet meer voor. Maar ben allang blij dat ik het heb kunnen oplossen.
"I may not have ended up where I intended to go, but I think I ended up where I intended to be" Douglas Adams
8834 http://ubuntucounter.geekosophical.net/
Acer Aspire 7116: Ubuntu 10.04+Windows Vista Home Premium
PCs: Fedora 13, Ubuntu 10.10 en Windows 2000 professional(3 pcs)

Offline Roland

• Lid
« Reactie #337 Gepost op: 2007/10/06, 09:51:27 »
Citaat van: arie
Citaat van: Roland
Zelfde probleem hier, En nu kan ik de resticted drivers van m´n netwerkkaart ook niet meer inschakelen.
Ik hoop dat het dit weekeind nog opgelost gaat worden, anders zit ik minimaal een week zonder internet :(

Gr Roland.
als je nu zonder internet zit kan je toch ook de drivers niet meer ophalen als ze komen?
Ik bedoelde dus de "draadlozenetwerkkaart" :P
Ik zit nu thuis met een kabeltje in m´n Klaptop, dat werkt nog gewoon.
Maar volgende week (Vanaf zondagavond) zit ik weer (Zucht) in een hotel met alleen wifi.

@raydekok

Met 12 werkt idd wifi weer, :) ,Stom,Stom. Niet aan gedacht ;)

Gelukig, Geen week zonder Internet :P

Gr Roland
Ubuntu user #12040 ;)

Offline Tecumseh

• Lid
    • http://tecumseh.homeip.net
« Reactie #338 Gepost op: 2007/10/06, 10:13:10 »
Gisteren liep ik ook tegen een falende X aan, met heel veel moeite weer aan de praat gekregen. Resolutie kon na de failsafe niet anders dan 640x480. Proberen te herconfigureren liet me enkel achter met een resolutie van 2048x1536. Oftewel van het ene uiterste naar het andere...

sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorgbood gelukkig uitkomst waardoor ik weer op de normale resolutie van 1280x1024 verder kon. Restricted drivers waren echter niet aan de praat te krijgen ivm missende modules pakket.

Net weer geprobeerd en de module is eindelijk aanwezig, even kijken of ik compiz weer draaiende krijg.

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #339 Gepost op: 2007/10/06, 10:19:25 »
zeer snelle correctie, en de beschikbaarheid van de restricted modules gaf echter geen oplossing........nog steeds geen opt. X

Offline Roland

• Lid
« Reactie #340 Gepost op: 2007/10/06, 10:51:49 »
Mijn probleempje is door de update opgelost.
Heb weer draadloos met kernel 13 :D .
Alleen het afsluiten gaat niet meer zoals het moet, Als ik via exit  klik op afsluiten of herstarten freezed het systeem voor ca 60 sec en dan kan ik normaal afsluiten of herstarten.
Via de terminal werkt het direct zonder freeze :( .
Alleen op m´n desktop!!, op m´n klaptop werkt het normaal??

Zal ook wel weer opgelost worden ;)

Gr Roland.
Ubuntu user #12040 ;)

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #341 Gepost op: 2007/10/06, 13:23:32 »
ik heb via de restricted driver man. de nvidia-drivers geinstalleerd, en kom via een 600X800 inlogschermpje scheef in beeld, weer in een normale X met desktopeffects.

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
« Reactie #342 Gepost op: 2007/10/06, 14:44:26 »
Gutsy draait bij mij als een speer, ik heb CompizFusion effects zoals wapperende vensters en zo maar geen kubus :(. Ik vrees dat mijn videokaart geen kubus ondersteuning krijgt in Gutsy.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline vliegje20

• Lid
« Reactie #343 Gepost op: 2007/10/06, 14:47:37 »
even een vraagje is er al een wiki voor compiz? Want ik weet niet hoe ik alles in moet stellen om ook effecten te krijgen.

Btw net 148 updates gehad en die installeerden zonder problemen.

Offline bartek

• Lid
« Reactie #344 Gepost op: 2007/10/06, 14:57:02 »
Post je vraag eens bij documentatie vliegje20.
Het lijkt me een heel goede tip om CompizFusion ook in de Nederlandstalige Wiki te hebben. Misschien wil er wel iemand een schrijven of vertalen van een engelstalige site.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #345 Gepost op: 2007/10/06, 15:00:40 »
Citaat van: bartek
Gutsy draait bij mij als een speer, ik heb CompizFusion effects zoals wapperende vensters en zo maar geen kubus :(. Ik vrees dat mijn videokaart geen kubus ondersteuning krijgt in Gutsy.
Heb je de geavanceerde instellingen al eens bekeken? Standaard staat de kubus namelijk uit.
In Synaptic kan je het pakket compiz-config-nogwat installeren, waarmee je een extra menu-optie krijgt.

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #346 Gepost op: 2007/10/06, 15:07:17 »
weet iemand hoe ik van een inlogscherm: 600x800 en vervormd, weer in een normale resolutie kan zetten? na het inlogscherm start X weer normaal met desktopeffects. het lijkt alsof X te laat opstart?

Offline bartek

• Lid
« Reactie #347 Gepost op: 2007/10/06, 15:08:00 »
Als ik de kubus selecteer vraagt ie om de desktop wall uit  te schakelen en daarna kan ik zelfs niet meer van werkblad wisselen ... nog minder dus.
De andere tip ga ik straks eens proberen.

« Reactie #348 Gepost op: 2007/10/06, 15:46:08 »
Citaat van: bartek
Dan zijt gij nog goed af, ik krijg niets. De visuele effects blijft bij mij "none" :(

Mijn grafische kaart wordt dan ook bar slecht ondersteund in elke linux...

breukkie

• Gast
« Reactie #349 Gepost op: 2007/10/06, 16:25:56 »
Sinds de update van vanmorgen kan ik de 3d graphics niet meer draaien. melding is dan .

You need to install the package

linux-restricted-modules-2.6.22-13-generic

for this program to work.

Gaat ik naar synaptic bestaat dit pakket niet maar wel een gelijkend pakket . 2.6.22-13-18 generic restricted modules .
Probeer deze te instaleren en de melding is

linux-restricted-modules:
 Vereisten: linux-restricted-modules-generic but it is not going to be installed

Denk dat het even wachten word helaas werkt mn kubus nu niet en kan mn desktop effecten zonder dit geheel ook niet aan de praat krijgen.