Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp  (gelezen 33436 keer)

Offline HWE64

• Lid
Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #100 Gepost op: 2016/11/07, 12:40:12 »
Het is niet mijn feestje, maar misschien is het tijd voor een apart topic....   ???
@VuurVosje, daar heb je gelijk in maar na 44 jaar ervaring in energie opwekking en distributie mag ik toch wel iets zeggen. :)
gr. Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #101 Gepost op: 2016/11/07, 15:02:57 »
@partyrabbit, mijn excuses. Ik moet nu diep door het stof gaan want ik heb ongelijk en jij hebt natuurlijk gelijk wat die slimme meter betreft. :evil: Vanavond zet ik de schermafdruk (te groot)op deze topic moet nu weg.
Henk

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #102 Gepost op: 2016/11/07, 17:32:08 »
@partyrabbit, mijn excuses. Ik moet nu diep door het stof gaan want ik heb ongelijk en jij hebt natuurlijk gelijk wat die slimme meter betreft. :evil: oVanavnd zet ik de schermafdruk (te groot)op deze topic moet nu weg.
Henk
Bediening slimme meter

« Reactie #103 Gepost op: 2016/11/07, 23:25:14 »
@partyrabbit, mijn excuses. Ik moet nu diep door het stof gaan want ik heb ongelijk en jij hebt natuurlijk gelijk wat die slimme meter betreft. :evil:
Het gaat mij niet om gelijk of ongelijk Henk. Het gaat mij om duidelijkheid. Want ik heb een hekel aan het zwaar overbelichten van alleen alle voordelen zodat toch niet onbelangrijke nadelen uit het zicht gehouden worden. Je zou bijna gaan denken dat er sprake is van misleiding.  :evil:
Dus je hoeft voor mij niet diep door het stop hoor.  ;)

Ik kan er verder ook niets aan doen dat het zo is. Het enige wat ik er tegen kon doen was weigeren om mijn bovengenoemde redenen, en dat hebben wij ook gedaan.
« Laatst bewerkt op: 2016/11/07, 23:27:02 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #104 Gepost op: 2016/11/07, 23:46:06 »
@partyrabbit, mijn excuses. Ik moet nu diep door het stof gaan want ik heb ongelijk en jij hebt natuurlijk gelijk wat die slimme meter betreft. :evil:
Het gaat mij niet om gelijk of ongelijk Henk. Het gaat mij om duidelijkheid. Want ik heb een hekel aan het zwaar overbelichten van alleen alle voordelen zodat toch niet onbelangrijke nadelen uit het zicht gehouden worden. Je zou bijna gaan denken dat er sprake is van misleiding.  :evil:
Dus je hoeft voor mij niet diep door het stop hoor.  ;)

Ik kan er verder ook niets aan doen dat het zo is. Het enige wat ik er tegen kon doen was weigeren om mijn bovengenoemde redenen, en dat hebben wij ook gedaan.

@partyrabbit, ik mag gerust door het stof gaan want wat ik gelezen heb in de handleiding, daar word ik gewoon bang van dat ze gewoon op afstand afkunnen schakelen. Het lijkt bepaalde landen wel maar gelukkig heeft de rechter beslist dat we mogen weigeren EN DAT ZAL IK DUS OOK ZEKER DOEN.
gr. Henk

« Reactie #105 Gepost op: 2016/11/09, 12:40:08 »
Heb ik mijn goede verkennersdaad voor vandaag weer verricht dan.  8-)

Weet je waarom ik op dit soort onderwerpen zo fel in haak?
Omdat de grote meerderheid van de burgers dit soort 'lastige bijkomstigheden' niet weet, en zelfs als je het uitlegt niet eens WILLEN WETEN en jou meteen voor paranoide zouden willen verklaren.

Maar ondertussen accepteert de grote meerderheid het allemaal, waardoor het voor mij/tegenstanders amper tegen te houden is. Daardoor wordt het mij door mijn strot geduwd.  :-[
Want als 80% van de burgers op zijn achterste poten zou gaan staan zou dit allemaal niet zo snel ingevoerd en toegestaan worden.
Dus, zegt het voort, zegt het voort!

Aan de andere kant; story of my life.  ^-^
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Frederik

• Gast
« Reactie #106 Gepost op: 2016/11/09, 13:10:46 »
Want als 80% van de burgers op zijn achterste poten zou gaan staan zou dit allemaal niet zo snel ingevoerd en toegestaan worden.

Waarom zouden die burgers dat doen ?
Water wordt aan ons geleverd tegen kostprijs en voor gas en licht kun je zelf op zoek naar de goedkoopste energieleverancier.
De reden voor de buitengewoon wantrouwende houding jegens energieleveranciers in dit topic ontgaat mij.

« Reactie #107 Gepost op: 2016/11/09, 13:21:35 »
Water wordt aan ons geleverd tegen kostprijs en voor gas en licht kun je zelf op zoek naar de goedkoopste energieleverancier.
De reden voor de buitengewoon wantrouwende houding jegens energieleveranciers in dit topic ontgaat mij.

De reden daarvoor is hierboven al genoemd.
Met het internet der dingen krijgen derden allerhande bevoegdheden die eigenlijk niet gepast zijn. Ondertussen wordt je tot je onderbroek toe geregistreerd en gedelegeerd.

Dit is hetzelfde met dat hele spionage verhaal. Jarenlang heeft iedereen gedacht dat het nooit zou gebeuren want "dat doen ze toch niet want zou wel heel ver gaan", en ondertussen terwijl nu pas het besef begint te komen is het al zo ver ingeburgerd dat er geen weg terug meer is.
Ondertussen beklagen velen zich voortaan over google/facebook en andere informatieverzamelaars, maar we laten het meteen wel weer gewoon allemaal gebeuren.

Wat ik dan nog wel eens zeg. Als er een vreemde aan je deur staat die vraagt of hij binnen alles (boodschappen, bezit, meterstanden, verbruiksinformatie, toiletpapier) mag bekijken en registreren vindt je het belachelijk en weiger je.
Via de digitale omweg laat iedereen het klakkeloos toe. En ondertussen zijn er al legio voorvallen te noemen van misbruik, oneigenlijk gebruik, en grote problemen hiermee, met ieders goedkeuring.
Hoe naïef kun je zijn.

Ondertussen is het bijvoorbeeld bij solicitaties 'vreemd' als men je niet kan nakijken op facebook en dergelijke.
Wie geen facebook heeft (ik) wordt als onbetrouwbaar bestempeld en doet niet meer mee. Want "dan zul je wel wat te verbergen hebben".
Je wordt dus maatschappelijk verplicht om aan facebook, slimme meter en zo meer mee te doen en zo mee te werken aan al die privacyschending.
En dat is absurd!!
« Laatst bewerkt op: 2016/11/09, 13:24:56 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #108 Gepost op: 2016/11/09, 13:32:19 »

Wie geen facebook heeft (ik) wordt als onbetrouwbaar bestempeld en doet niet meer mee. Want "dan zul je wel wat te verbergen hebben".
Je wordt dus maatschappelijk verplicht om aan facebook, slimme meter en zo meer mee te doen en zo mee te werken aan al die privacyschending.
En dat is absurd!!

Facebook e.d. doe ik niet aan mee. Mensen accepteren bijna alles totdat de bom barst dat zie je wel in Amerika en dat komt ook in maart 2017 in Nederland. Zo nu stop ik er mee want dit is slecht voor het hart.
Henk

« Reactie #109 Gepost op: 2016/11/09, 14:31:49 »
Citaat
Als er een vreemde aan je deur staat die vraagt of hij binnen alles (boodschappen, bezit, meterstanden, verbruiksinformatie, toiletpapier) mag bekijken en registreren vindt je het belachelijk en weiger je.
Via de digitale omweg laat iedereen het klakkeloos toe.

Precies!

Parallel daaraan: iedereen plakt een brief dicht en vindt dat niet meer dan normaal, maar verzendt via internet de meest gevoelige informatie onbeschermd.
Bert Ernste (Xubuntu 24.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

« Reactie #110 Gepost op: 2016/11/09, 14:48:22 »
(...) dat zie je wel in Amerika en dat komt ook in maart 2017 in Nederland. Zo nu stop ik er mee want dit is slecht voor het hart.
Henk

En jij denkt dat dat wat wijzigt?  =D Er is geen (minister-) president die het systeem kan serieus veranderen.
Als er bijvoorbeeld crisis is is er te weinig geld en zal er bezuinigd moeten worden.
Als ergens oorlog is krijg je vluchtelingen (zoals ook in 40-45 nl-ers naar elders vluchten).
En als een artikel ergens goedkoper is koopt men daar en gaat men niet duur hier kopen.
Werkeloosheid? Discriminatie ouderen arbeidsmarkt? Dan kunnen politici hard roepen dat 'op te gaan lossen', terwijl er te weinig geld en daardoor te weinig banen zijn waardoor 'bazen' niet meer mensen aan kunnen nemen en selectief zullen zijn.
Grote bazen die 'te veel' verdienen? Balkenende verdient nu zelf boven zijn eigen in het leven geroepen balkenende-norm.  :evil:
Geen  (minister-) president die daar allemaal verandering in aan kan brengen. Of nou Pietje, Jantje of Truusje gekozen wordt.
Sterker nog, ze werken er allemaal net zo hard aan mee en daardoor net zo hard in de hand.

Al doet dat weinig met mijn hart, inderdaad kunnen we daar beter over stoppen want daarmee kunnen we nog wel een 10+ pagina's groot apart topic mee vullen.
- I ♥ Linux -

Frederik

• Gast
« Reactie #111 Gepost op: 2016/11/09, 15:53:16 »
En dat is absurd!!

Strikt genomen en feitelijk onjuist! Ik heb geen Facebook account, maak geen gebruik van andereSocial Media, heb geen slimme telefoon (en al was dat wel zo nog geen man overboord) en verder heeft niemand inzage in mijn toiletpapier gebruik en andere gebruiken.
Sinds twee weken heb ik wel (geheel vrijwillig en niet verplicht) een slimme meter voor gas en licht. En dát beleef ik niet als privacy schending, eerlijk gezegd vind ik het wel handig.
Desgewenst kan ik het op afstand laten uitlezen van de meterstanden stopzetten en uitschakelen.

« Reactie #112 Gepost op: 2016/11/09, 16:29:29 »
Sinds twee weken heb ik wel (geheel vrijwillig en niet verplicht) een slimme meter voor gas en licht. En dát beleef ik niet als privacy schending, eerlijk gezegd vind ik het wel handig.
Desgewenst kan ik het op afstand laten uitlezen van de meterstanden stopzetten en uitschakelen.

Wacht maar tot hackers door hebben hoe ze je meterstanden kunnen manipuleren.
Tot inbrekers er ook gebruik van gaan maken om uit te lezen wanneer jij niet thuis bent of op vakantie.
En vooral, wacht maar tot je in conflict komt over een onjuiste rekening die jij MOET betalen en zij met dreiging van een druk op de knop betaling af kunnen gaan dwingen. Dat is nog niet, maar gaat er zeker komen.
Wacht maar tot er computerstoringen ontstaan wanneer het hun uit komt en jij geen poot meer hebt om op te staan.
Allemaal dingen die nu al gebeuren maar wat alleen maar makkelijker wordt.

Ondanks dat ik beschik over een gezond portie wantrouwen, verbaas ik me elke week toch weer over het gemak waarin het allemaal toepasbaar is en vooral hoe snel, als ik het programma 'Hunted' kijk.
En geheel niet verbaasd maar bevestigd was ik met de uitzendingen op NPO over privacy en wat er nu al kan en gebeurd.

Een sleutel van je huis op de foto op internet en inbrekers kunnen hem al na laten maken om binnen te komen, wanneer ze weten dat jij je verwarming uit hebt en dus niet thuis bent. Hoeveel foto's van sleutels 'van ons nieuwe huis' staan er wel niet op facebook en instagram?
Geen angst maar nu al realiteit hè.
« Laatst bewerkt op: 2016/11/09, 16:34:02 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #113 Gepost op: 2016/11/09, 18:32:36 »
Even een kanttekening.
Hier is de energie leverancier ook eigenaar van de grootste internet provider in de regio.
Mijn slimme meters hebben een display, dus alles is te controleren.
De meters maken zelf verbinding met de provider, gewoon met een UTP kabel naar het modem.
In het modem vindt port-forwarding plaats, van port 80 naar mijn laptop en niets meer.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

« Reactie #114 Gepost op: 2016/11/09, 22:13:10 »

Laat me raden....Je werkt bij een energieleverancier?? =D
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Frederik

• Gast
« Reactie #115 Gepost op: 2016/11/10, 01:04:33 »

Grapjurk :) Ik ben zo zuinig geweest in mijn leven dat ik kon sparen (wie doet dat nog) en voor mijn 65ste kon stoppen met werken en in mijn huis brandt nergens licht waar het niet noodzakelijk is.

Overigens kan Ron ook bij Delta het automatisch laten uitlezen van de meters stopzetten, als hij dat al zou willen  O0

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #116 Gepost op: 2016/11/10, 10:00:45 »
Overigens kan Ron ook bij Delta het automatisch laten uitlezen van de meters stopzetten, als hij dat al zou willen  O0
Gewoon het UTP kabeltje losmaken :lol:

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #117 Gepost op: 2016/11/10, 11:46:28 »
Gewoon het UTP kabeltje losmaken :lol:
Ron, krijgt Delta dan ook direct bericht?
Henk

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #118 Gepost op: 2016/11/10, 12:07:38 »
Ron, krijgt Delta dan ook direct bericht?
Geen idee,
de halve zool die hem kwam aansluiten liep te vloeken, omdat er nog bedrading van vroeger lag, toen we 3-fasen hadden, voor een boiler.
Dat hebben zijn collega's echt zelf gedaan.
De oude bedrading heeft hij dusdanig hardhandig verwijderd, dat (zoals achteraf bleek), een koperen doorverbindingsstrip in de groepenkast los brak.

« Reactie #119 Gepost op: 2016/11/10, 20:11:49 »

Grapjurk :) Ik ben zo zuinig geweest in mijn leven dat ik kon sparen (wie doet dat nog) en voor mijn 65ste kon stoppen met werken en in mijn huis brandt nergens licht waar het niet noodzakelijk is.

Nou ja,omdat jij kennelijk de energie leveranciers verschrikkelijk goed vertrouwt!
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #120 Gepost op: 2016/11/19, 10:20:04 »
Slimme meters: 1% besparing . We missen een display. In Engeland .... Ja. In Engeland. Waarom herinner ik me van dat land nou heel andere huizen? Of rijden ze daar tegenwoordig rechts? Ja, dat slaat nergens op, maar goed voorbeeld doet goed volgen.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #121 Gepost op: 2016/11/19, 10:33:26 »
Slimme meters: 1% besparing . We missen een display. In Engeland .... Ja. In Engeland. Waarom herinner ik me van dat land nou heel andere huizen? Of rijden ze daar tegenwoordig rechts? Ja, dat slaat nergens op, maar goed voorbeeld doet goed volgen.

groet,

Just
Met schermpje: drie procent besparing..... Maar met of zonder schermpje: je levert in op privacy en veiligheid. Ik verkoop mijn privacy en veiligheid niet voor een paar procent besparing op m'n gasrekening.

Overigens is er wel een grens aan wat je kunt besparen op gas: de schimmelgrens.

Een paar jaar geleden heb ik de standen van m'n klokthermostaat moeten verhogen, omdat er schimmel ontstond op bepaalde plekken in huis. Stoken doe je niet alleen voor het comfort van de bewoners, maar ook tegen het vocht.
« Laatst bewerkt op: 2016/11/19, 10:41:14 door Pjotr »

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #122 Gepost op: 2016/11/19, 11:20:58 »
Hoi Pjotr,

Ja, dat is ook nog zoiets. Ik kom er net achter dat dat artikel in NRC wellicht een lelijke misser bevat. De besparing is niet 1%, het is minder dan 1%. Omgezet naar normaal taalgebruik: de besparing is niets.

Lekker stuk journalistiek dan weer. Klakkeloos & kritiekloos bronnen overnemen en erg domme typefouten maken op de koop toe.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!

Frederik

• Gast
« Reactie #123 Gepost op: 2016/11/19, 12:23:28 »
De besparing is niet 1%, het is minder dan 1%. Omgezet naar normaal taalgebruik: de besparing is niets.

Het PBL erkend dat ook:
http://www.pbl.nl/nieuws/nieuwsberichten/2016/slimme-meter-energiebesparing-blijft-achter-bij-verwachting

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #124 Gepost op: 2016/11/19, 12:40:49 »
Hoi Frederik,

Als ik het goed begrijp heeft het PBL het onderzocht en zijn dit hun conclusies. Misschien ga ik dat onderzoeksrapport maar eens lezen.

groet,

Just