Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp  (gelezen 24902 keer)

Offline HWE64

  • Lid
Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #125 Gepost op: 2016/11/19, 12:51:48 »
Hoi Pjotr,

Ja, dat is ook nog zoiets. Ik kom er net achter dat dat artikel in NRC wellicht een lelijke misser bevat. De besparing is niet 1%, het is minder dan 1%. Omgezet naar normaal taalgebruik: de besparing is niets.

Lekker stuk journalistiek dan weer. Klakkeloos & kritiekloos bronnen overnemen en erg domme typefouten maken op de koop toe.

groet,

Just

Hoi Just,
Dat geeft men toch nooit toe. Je kent toch wel de artikelen van de Overheid?
Artikel 1 : De Overheid heeft altijd gelijk.
Artikel 2 : Indien de Overheid geen gelijk heeft treed direct artikel 1 inwerking.

gr. Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #126 Gepost op: 2016/11/19, 13:04:39 »
Hoi Henk,

Dit artikel was van NRC, overigens in mijn ogen één van de betere kranten.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #127 Gepost op: 2016/11/19, 14:01:16 »
NRC schreef “amper 1 procent”, of hebben ze dat gewijzigd na jouw lezing, Just?
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #128 Gepost op: 2016/11/19, 14:06:23 »
Hoi Bert,

Zou NRC op ons Forum zitten? Niets is ondenkbaar. De Telegraaf doet alles in Linux, bijvoorbeeld.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline HWE64

  • Lid
Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #129 Gepost op: 2016/11/19, 18:17:50 »
Wat een misleidende voorlichting vanavond op het 18:00 uur journaal. Daar werd gezegd: iedereen krijgt een slimme meter. Ze zeggen niet dat dit vrijwillig is. Ze kunnen dit n.l. niet verplichten ( uitspraak rechter). 
Nu willen ze de mensen ook nog een scherm van €200,- aansmeren. Het is net of je daar energie mee bespaart. Dat moeten gewoon de mensen zelf doen ongeacht of je wel of geen schermen aan de muur hebt hangen. :evil: :evil: :evil:
 Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Frederik

  • Gast
Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #130 Gepost op: 2016/11/19, 19:01:13 »
Nu willen ze de mensen ook nog een scherm van €200,- aansmeren. Het is net of je daar energie mee bespaart.

Dat zou best eens kunnen (heb het journaal niet gezien). Ondanks de slimme meter heb ik totaal geen idee welk apparaat hier in huis het meeste stroom vreet. Met zo'n  scherm schijnt dat wel mogelijk te zijn, daarmee kun je zien (?) welk individueel apparaat stroom verbruikt en hoeveel en daar zou je dan op kunnen bezuinigen.
Ik ben nu te lui om me te gaan verdiepen in energiemanagers.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #131 Gepost op: 2016/11/19, 19:53:15 »
Nu willen ze de mensen ook nog een scherm van €200,- aansmeren. Het is net of je daar energie mee bespaart.

Dat zou best eens kunnen (heb het journaal niet gezien). Ondanks de slimme meter heb ik totaal geen idee welk apparaat hier in huis het meeste stroom vreet. Met zo'n  scherm schijnt dat wel mogelijk te zijn, daarmee kun je zien (?) welk individueel apparaat stroom verbruikt en hoeveel en daar zou je dan op kunnen bezuinigen.
Ik ben nu te lui om me te gaan verdiepen in energiemanagers.
Ter verduidelijking: De slimme Kwh meter meet het verbruik volgens mij alleen in de hoofdvoeding. Wil je iedere groep apart meten dan moet je daar meet punten in  laten zetten. Als je dus uit wil vogelen wie de grote verbruikers zijn dan moet je iedere vermoedelijke verbruiker apart in en uit schakelen en dan kijken op de meter of het scherm.
ik heb zelf niet zo'n meter (en die komt er ook niet in) dus ik moet naar een ander huis gaan kijken hoe die meter daadwerkelijk meet. Met gas is dit natuurlijk het zelfde. Daar geld natuurlijk ook de scheiding tussen op gas koken en de cv op gas. Dit wordt allemaal op 1 punt gemeten, bij het reduceer en hoofd afsluiter.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #132 Gepost op: 2016/11/21, 10:54:14 »
Wat een misleidende voorlichting vanavond op het 18:00 uur journaal. Daar werd gezegd: iedereen krijgt een slimme meter. Ze zeggen niet dat dit vrijwillig is. Ze kunnen dit n.l. niet verplichten ( uitspraak rechter). 
Nu willen ze de mensen ook nog een scherm van €200,- aansmeren. Het is net of je daar energie mee bespaart. Dat moeten gewoon de mensen zelf doen ongeacht of je wel of geen schermen aan de muur hebt hangen. :evil: :evil: :evil:
 Henk

Nog 1 klein stapje verder en de overheid gaat bepalen welke apparaten je moet wegdoen.
Want die gegevens worden natuurlijk gedeeld op termijn. Het kan niet missen.

Net zoals het nu al steeds lastiger wordt om met een oldtimer steden in te gaan bijvoorbeeld.

Ik vind de bemoeienis schrikbarend.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #133 Gepost op: 2016/11/21, 11:12:35 »
Ter verduidelijking: De slimme Kwh meter meet het verbruik volgens mij alleen in de hoofdvoeding. Wil je iedere groep apart meten dan moet je daar meet punten in  laten zetten. Als je dus uit wil vogelen wie de grote verbruikers zijn dan moet je iedere vermoedelijke verbruiker apart in en uit schakelen en dan kijken op de meter of het scherm.
Niet helemaal: elke apparaat heeft zijn eigen 'verbruikspatroon' (vgl: schepen/duikboten herkennen aan het geluidsprofiel). Daarmee kun je het herkennen, en vastleggen wat de verbruiker precies wanneer doet, uit hoeveel personen het huishouden bestaat, hoe gezond ze leven, werkritme etc.

En als je dit koppelt aan andere bronnen (kijkgedrag TV, internetgedrag, postcode, kadaster, betalingsgedrag, lidmaatschappen etc) heb je helemaal een goed beeld.


Uiteraard is het doel vd slimme meters niet bezuiningen, maar big data schrapen.
Net zoals Uber niet mensen aan een baan wil helpen als Uberchauffeur, maar die chauffeurs helpen Uber om data te verzamelen voor de omschakeling op zelfrijdend vervoer (de huidige Uberchauffeurs helpen dus mee om zichzelf overbodig te maken....).

Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #134 Gepost op: 2016/11/21, 13:02:36 »
Al heeft het me vaak tot hoofdbreken geleidt, wat ben ik blij dat ik zo eigenwijs ben.  =D

Hier geen 'slimme' meter (die nu zo slim niet eens blijkt, zoals hier allang verwacht was).
@pjotr. Zoals ik inderdaad al zei kunnen wij weinig meer besparen op energie en stook. Schimmelvorming, maar ook hygiëne (douchen, afwassen, textielwas) zijn zaken waar je niet omheen kunt.

Hier geen 'slimme' auto. Al heb ik wel net mijn oldtimer moeten verkopen omdat het geen doen meer was om hem rijdend te houden. De financiele voordelen welke de meervoud en soms complexiteit aan onderhoud dekten zijn al langer afgepakt.
En ook wij komen al wat jaren niet meer uit onder computergestuurde ontstekingsmechanisme. Nu al verlang ik soms terug naar de ouderwetse puntjes en rotor met tijdmechanisme waar je zelf nog vanalles mee kon fixen met wat schuurpapier en een simpele stroboscooplamp.

Hier (nog) geen 'slimme' digitale tv. Heeft er ooit iemand al bij stil gestaan dat ook dan gewoon bijgehouden kan worden wat je kijkt, dus waar jouw interesses liggen?

Patientendossier. Bezwaar gemaakt, al is dat een weg vol hindernissen geweest met belachelijke argumenten.
"Nu kunnen we het nog niet doorvoeren want missen we nog aanvullende van persoon C."
"Maar u heeft het wel van persoon A en B? Vreemd, want daar zat dat van persoon C ook bij. Aangetekend verzonden.
Maar dan verzenden we het nog wel een keer, want wij raken niet zo snel ontmoedigd."  :evil:
EPD is van de baan, maar ondertussen kan men bij de apotheek (en waar nog meer?) ongevraagd onze medische gegevens deels inzien.

Digid? "Zonder is onmogelijk want papier verdwijnt."
Nou, het gaat nog steeds prima zonder hoor. Kost wel af en toe een briefje met verzoek papieren post te handhaven, maar ondanks dat nog steeds niet gezwicht.  :evil:

Nu straks verplicht een 'slimme' auto. Dat wordt een mooi spel van kijken hoe lang wij 'domme' tweedehands kunnen blijven rijden.
Straks iedereen in gereguleerde optocht over de snelweg, en als ik dan 1x rem staat alles stil. Bepaal ik dan de verkeersstromen? =D

En met wat addons wordt op internet hier ook al het nodige gehinderd.

Verder geen op afstand te bedienen koffiezetapparaat of magnetron of wat dan ook in huis. En ook dat blijft zo.
Al zal ook daar je keuze beperkt gaan worden. Stofzuiger van 1800 of 2000 wat is niet meer te krijgen. En er is nu al geen koffiezetapparaat meer te koop wat gewoon aan blijft staan. Ze MOETEN wettelijk geregeld voortaan na een zooi minuten uit springen.

Binnenkort alleen nog digitale radio vanuit hilversum. Dus tegen die tijd nog maar de lokale zenders instellen. Want die zullen voorlopig nog wel analoog blijven.
Ik ben er nog niet uit in hoeverre men digitale radio kan gaan volgen. Hangt daar dan een persoonsregistratie achter? Kan men dan ook autoradio's uitpeilen en registreren waar ze zich bevinden?

Leuk deze spelletjes, voor zolang het duurt. Maar ik realiseer me heel goed dat ook ik er niet eindeloos onderuit kom. Ooit zal ik moeten zwichten, buiten alle facetten waarin de zwicht binnen ons leventje allang doorgevoerd is. Privacy wordt al veelvuldig geschonden. :-/
De romeinen al boden met de arena's het volk het gemak van amusement en plezier, en deelde ondertussen brood uit. Zodat het volk overzien en beheerst kon worden.
Ik wil me best in de maatschappij inpassen maar in elk geval behoudt ik me het recht mijn privacy te waarborgen voor zover me dat lukt (want een ander doet dat niet voor mij).
« Laatst bewerkt op: 2016/11/21, 13:24:16 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #135 Gepost op: 2016/11/21, 13:12:02 »
Hier (nog) geen 'slimme' digitale tv. Heeft er ooit iemand al bij stil gestaan dat ook dan gewoon bijgehouden kan worden wat je kijkt, dus waar jouw interesses liggen?
Het kan niet alleen, maar het gebeurt ook. Op grote schaal:
http://www.howtogeek.com/233742/how-to-stop-your-smart-tv-from-spying-on-you/

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #136 Gepost op: 2016/11/21, 13:20:33 »
Patientendossier. Bezwaar gemaakt, al is dat een weg vol hindernissen geweest met belachelijke argumenten.
Voor dat dossier moet je toestemming geven, geen toestemming is dus geen opname in dat dossier.
Hier heb ik al 4 keer een brief gehad, met het verzoek deze getekend in te leveren, om mij aan te melden via Internet.
De brieven gaan in de prullenmand en aanmelden via internet doe ik ook niet, dus mogen mijn gegevens niet in het EPD (heet tegenwoordig anders) worden opgenomen.
Mijn grootse bezwaar is, dat de verantwoordelijkheid bij een lek niet is geregeld, je kunt dus niemand ter verantwoording roepen.
Ik ben er nog niet uit in hoeverre men digitale radio kan gaan volgen. Hangt daar dan een persoonsregistratie achter? Kan men dan ook autoradio's uitpeilen en registreren waar ze zich bevinden?
Een dab radio volgen, kan op dezelfde manier als een analoge radio volgen.
Gewoon kijken op welke frequentie de lokale oscillator werkt.
Die heeft echter maar een bereik van hooguit 3 meter, dus dat is zo goed als onmogelijk.
Vergeet ook niet, dat radio-omroep maar in één richting gaat, er is dus geen terugkoppeling.
Vergelijk het met b.v. Digitenne, alles gebeurt in jouw decoder, het is dus éénrichtingsverkeer.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline loti

  • Lid
Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #137 Gepost op: 2016/11/21, 13:54:34 »
Citaat
Niet helemaal: elke apparaat heeft zijn eigen 'verbruikspatroon' (vgl: schepen/duikboten herkennen aan het geluidsprofiel). Daarmee kun je het herkennen, en vastleggen wat de verbruiker precies wanneer doet, uit hoeveel personen het huishouden bestaat, hoe gezond ze leven, werkritme etc.

In een huis staan altijd meerdere apparaten tegelijk aan,  hoe kan men hieruit een verbruikspatroon per apparaat vaststellen?

Offline HWE64

  • Lid
Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #138 Gepost op: 2016/11/21, 14:19:33 »
Voor dat dossier moet je toestemming geven, geen toestemming is dus geen opname in dat dossier.
Hier heb ik al 4 keer een brief gehad, met het verzoek deze getekend in te leveren, om mij aan te melden via Internet.
De brieven gaan in de prullenmand en aanmelden via internet doe ik ook niet, dus mogen mijn gegevens niet in het EPD (heet tegenwoordig anders) worden opgenomen.
Mijn grootse bezwaar is, dat de verantwoordelijkheid bij een lek niet is geregeld, je kunt dus niemand ter verantwoording roepen.
Pas geleden heeft de Eerste kamer een wet goedgekeurd die de Zorgverzekeraar in staat stelt om het patientendossier in te zien. Dus je kan niets meer delen met je huisarts of de zorgverzekeraar kan ook meekijken en stel dat je ieder jaar overstapt naar een ander dan weten zo alle zorgverzekeraars alles van je . Dus de huis arts is nog niet meer veilig.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #139 Gepost op: 2016/11/21, 14:33:21 »
Pas geleden heeft de Eerste kamer een wet goedgekeurd die de Zorgverzekeraar in staat stelt om het patientendossier in te zien.
Dan hebben ze aan mijn huisarts een verkeerde, daar is het dossier niet via Internet te benaderen.
Opvragen gaat dan ook alleen op papier :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #140 Gepost op: 2016/11/21, 15:27:49 »
Pas geleden heeft de Eerste kamer een wet goedgekeurd die de Zorgverzekeraar in staat stelt om het patientendossier in te zien.
Dan hebben ze aan mijn huisarts een verkeerde, daar is het dossier niet via Internet te benaderen.
Opvragen gaat dan ook alleen op papier :lol:

Krijg jij nog een papieren receptje mee voor de apotheek?
Wij niet. Ik heb op het scherm meegekeken en wat daar stond kan de apotheek nooit zelfstandig verkregen hebben. Er is hier allang een elektronisch dossier met koppelingen. Zij het beperkt, maar toch.

En de zorgverzekeraars weten allang wat jij zoal hebt.
Voor elke aandoening staat weer een ander tarief. Er zijn geen twee tarieven hetzelfde. En de zorgaanbieders zijn gebonden aan de opgelegde declaratietarieven, want anders frauderen zij.
Als er dus 101 euro gedeclareerd wordt op jouw naam weten ze dat je aandoening A hebt, en als er 102 euro gedeclareerd wordt heb je aandoening B. 103 euro, aandoening C. 104 euro, aandoening D. Enzovoorts.
Sneaky hè!?
« Laatst bewerkt op: 2016/11/21, 15:34:24 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline HWE64

  • Lid
Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #141 Gepost op: 2016/11/21, 15:42:42 »
En de zorgverzekeraars weten allang wat jij zoal hebt.
Voor elke aandoening staat weer een ander tarief. Er zijn geen twee tarieven hetzelfde. En de zorgaanbieders zijn gebonden aan de opgelegde declaratietarieven, want anders frauderen zij.
Als er dus 101 euro gedeclareerd wordt op jouw naam weten ze dat je aandoening A hebt, en als er 102 euro gedeclareerd wordt heb je aandoening B. 103 euro, aandoening C. 104 euro, aandoening D. Enzovoorts.
Sneaky hè!?
Zelfs d.m.v. die wet is het medisch geheim zo lek geworden als een mandje. :evil: :evil: :evil:
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #142 Gepost op: 2016/11/21, 15:50:13 »
Krijg jij nog een papieren receptje mee voor de apotheek?
Wij hebben een apotheek-houdende huisartsen praktijk, daar is geen papier voor nodig.
Ze schrijven gewoon voor wat ze kwijt willen, of waar ze veel aan verdienen :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #143 Gepost op: 2016/12/09, 13:42:20 »
Tijd voor bewustwording...

Citaat
Fabrikant 'connected vibrator' schikt in zaak over doorsturen gebruiksdata

De fabrikant van de 'connected vibrator' We-Vibe heeft de privacyzaak over het doorsturen van data als gebruiksduur, resterende accutijd en temperatuur geschikt. Ook heeft het bedrijf zijn privacyvoorwaarden aangepast.

Details over de schikking staan niet in het document dat Ars Technica publiceert. Een paar maanden geleden begon een vrouw een rechtszaak tegen Standard Innovation, het bedrijf achter de We-Vibe-vibrator, met de claim dat het bedrijf gegevens van de bijbehorende app verzamelde. De app zou onder andere de geselecteerde instellingen van vibrator, de accuduur en de temperatuur doorsturen, zonder dat de gebruiker hier expliciet toestemming voor heeft gegeven.

De vrouw stelde dat Standard Innovation inbreuk maakte op privacyrechten en meerdere Amerikaanse wetten overtrad met het onderscheppen van de gegevens. Ook zou ze het product niet aangeschaft hebben als ze wist dat gebruiksdata doorgestuurd werd. Wel gaven haar advocaten toe dat de verzamelde data van nut kunnen zijn voor de fabrikant. De zaak werd als class-action aangebracht, waardoor andere gebruikers zich aan konden sluiten.

Standard Innovation stak de hand in eigen boezem en beloofde de beveiliging te verbeteren, privacydeskundigen zijn beleid te laten doorlichten en duidelijker te communiceren wat er met de data gebeurt. Ook stelde het bedrijf een update van de app in het vooruitzicht, waardoor gebruikers meer controle krijgen over wat er doorgestuurd wordt. Het bedrijf claimt dat geen gebruikersgegevens in verkeerde handen zijn gevallen. Het voorval is een voorbeeld van hoe internet-of-things-toepassingen op gespannen voet kunnen staan met het recht op privacy.
https://tweakers.net/nieuws/118825/fabrikant-connected-vibrator-schikt-in-zaak-over-doorsturen-gebruiksdata.html

Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #144 Gepost op: 2016/12/09, 16:20:30 »
Tijd voor bewustwording...

Citaat
Fabrikant 'connected vibrator' schikt in zaak

Of niet. Is het niet leuk om op zijn tijd onverwacht verrast te worden met een spontane vibratie?  ;)
Dit lijkt me een leuke uitdaging voor hackers. ^-^
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #145 Gepost op: 2016/12/15, 10:41:11 »
Pas geleden heeft de Eerste kamer een wet goedgekeurd die de Zorgverzekeraar in staat stelt om het patientendossier in te zien.
Dan hebben ze aan mijn huisarts een verkeerde, daar is het dossier niet via Internet te benaderen.
Opvragen gaat dan ook alleen op papier :lol:

Krijg jij nog een papieren receptje mee voor de apotheek?
Wij niet. Ik heb op het scherm meegekeken en wat daar stond kan de apotheek nooit zelfstandig verkregen hebben. Er is hier allang een elektronisch dossier met koppelingen. Zij het beperkt, maar toch.

En de zorgverzekeraars weten allang wat jij zoal hebt.
Voor elke aandoening staat weer een ander tarief. Er zijn geen twee tarieven hetzelfde. En de zorgaanbieders zijn gebonden aan de opgelegde declaratietarieven, want anders frauderen zij.
Als er dus 101 euro gedeclareerd wordt op jouw naam weten ze dat je aandoening A hebt, en als er 102 euro gedeclareerd wordt heb je aandoening B. 103 euro, aandoening C. 104 euro, aandoening D. Enzovoorts.
Sneaky hè!?
Haha,van mij weten ze dat niet!Ik ben al een eeuwigheid niet meer bij de huisarts geweest.. :laugh:
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline softbart

  • Lid
Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #146 Gepost op: 2016/12/15, 18:00:04 »
Pas geleden heeft de Eerste kamer een wet goedgekeurd die de Zorgverzekeraar in staat stelt om het patientendossier in te zien.
Dan hebben ze aan mijn huisarts een verkeerde, daar is het dossier niet via Internet te benaderen.
Opvragen gaat dan ook alleen op papier :lol:

Krijg jij nog een papieren receptje mee voor de apotheek?
Wij niet. Ik heb op het scherm meegekeken en wat daar stond kan de apotheek nooit zelfstandig verkregen hebben. Er is hier allang een elektronisch dossier met koppelingen. Zij het beperkt, maar toch.

En de zorgverzekeraars weten allang wat jij zoal hebt.
Voor elke aandoening staat weer een ander tarief. Er zijn geen twee tarieven hetzelfde. En de zorgaanbieders zijn gebonden aan de opgelegde declaratietarieven, want anders frauderen zij.
Als er dus 101 euro gedeclareerd wordt op jouw naam weten ze dat je aandoening A hebt, en als er 102 euro gedeclareerd wordt heb je aandoening B. 103 euro, aandoening C. 104 euro, aandoening D. Enzovoorts.
Sneaky hè!?
Haha,van mij weten ze dat niet!Ik ben al een eeuwigheid niet meer bij de huisarts geweest.. :laugh:
Dan weten ze genoeg.  ^-^ ^-^
groet,

Theo

Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #147 Gepost op: 2016/12/16, 11:46:35 »
En hoe dan wel?Is nog uit de tijd van voor het algemeen patientdossier..Ok,wat de huisarts TOEN van me wist staat er dan in,maar ook dat is erg weinig.Ben gewoon een heel gezond mens en ga niet voor een pleister al naar de huisarts.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #148 Gepost op: 2016/12/16, 18:14:30 »
En hoe dan wel?Is nog uit de tijd van voor het algemeen patientdossier..Ok,wat de huisarts TOEN van me wist staat er dan in,maar ook dat is erg weinig.Ben gewoon een heel gezond mens en ga niet voor een pleister al naar de huisarts.

Als je ooit ergens gegoogeld hebt naar aandoeningen of website(s) van zorgaanbieders en verzekeraars bezocht hebt is er al een zeer grote kans dat je 'interesses' geregistreerd zijn.

Social media is er ook goed in. Zodra er op ongeacht welke website een like-knop te zien is wordt er al een hele strits informatie over je verzameld. Zelfs als je zelf niet aangemeld bent bij zo'n social media aanbieder. Dat is zoals ze zeggen 'om je per direct prima van dienst te zijn binnen je interessegebieden zodra je je aanmeldt'.  :evil:

Verder. Bonuskaart? Airmiles? Pin je? Online betalingen?
Dat laatste gaat nog leuker worden. Binnenkort weten grote commerciele bedrijven zelfs wat je verdient, en veel meer. Dan kijken ze op je bankrekening mee wat je zoal koopt en wie je betaald.
  :evil: :evil: :evil:
http://www.trouw.nl/tr/nl/39683/nbsp/article/detail/4426192/2016/12/01/Derden-mogen-straks-meekijken-in-je-bankrekening.dhtml

Citaat
Onder nieuwe Europese regelgeving zijn banken straks verplicht betaalgegevens van hun klanten door te leveren aan derden als die daarom vragen

Lowlands. Ik denk dat je schrikt als je te weten komt wat men nu al van je weet.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Frederik

  • Gast
Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #149 Gepost op: 2016/12/16, 21:33:44 »
Zo simpel als je het nu weer voorstelt is het niet, er staat in het artikel ook héél duidelijk:

Die partijen hebben daar wel een vergunning voor nodig. Ook moet de klant hier toestemming voor geven, iedere keer dat de betaalgegevens in andere handen overgaan. Dat is wettelijk vastgelegd onder een aantal voorwaarden: aan wie de gegevens worden verkocht, welk deel van de betaalgegevens worden geleverd en voor welk doel ze worden verkocht. Ook moet een consument altijd nee kunnen zeggen.

Nee is nog altijd Nee!