Je menu.lst posten kan nooit kwaas natuurlijk.
ff resume......
Je hebt 2 HDtjes erin zitten op Raid 0 , dus dubbele capaciteit.
Omdat dit onzichtbaar is weet je dus nooit of je op de 1e HD zit of de 2e HD zit te mieren.
Je maakt zomaar ergens ruimte vrij en installeerd Ubuntu.
BTW ik denk dat die dreamlinux een lucky shot was

enyway.
Nu installeer je Ubuntu, Grub gaat zich nestelen ( hoort zich te nestelen) in de MBR van de HD die als 1e boot.
Anders werkt dit verhaal natuurlijk niet.
Nu zou je nog wel zo kunnen denken dat Grub zich netjes in de MBR van HD 1 nesteld en dan Ubuntu zich ergens aan het eind van HD2 bevind, want HD 1 is vol en op HD2 heb je ruimte gemaakt.
Nu boot je de pc, die start op van HD1 en nu Grub verwijst naar HD2 start Ubuntu.
Heel misschien staat er ook een stukje Ubuntu op HD1 maar de rest op HD2 en dan gaat de kernel de fout in omdat hij net niet de Raid drivers kan pakken of activeren.
Wat ik nu probeer uit te leggen is een situatie schets waarom het fout kan gaan, zodat je misschien begrijpt waarom het ook fout gaat.
Mijn idee was daarom ook dat je ff 1 HD afkoppelt, en dan kijkt of Windows nog werkt en hoeveel ruimte je eigenlijk nog heb op die HD.
Kijk wanneer je alleen maar kijkt en boot zou er nooit data verloren hoeven te gaan.
Je installeerd namelijk nog nix, je kijkt alleen maar.
En stel dat, je nog genoeg ruimte heb op HD1 zou je misschien dan Ubuntu kunnen installeren op die HD1 en als dit allemaal achter de rug is zou je HD2 weer kunnen aankoppelen.
Maagoe, dit doen we eerst nog niet.
Ik heb wel een interesante WIKI gevonden die over dit probleem gaat,
FakeRaidHowtoEchter dit is een oplossing en deze is niet zalig makend, je kan hem echter wel proberen te volgen.
De makkelijkste stap zou zijn een IDE schijfje erin te hangen en hierop Ubuntu te installeren,

Hier vind je een zeer uitgebreide
HOW TO voor Raid toestanden.
Leuke TIP:
Wanneer je wel Grub ziet is dat een goed teken, je kan dan proberen de kernel te laden en de initrd,
En wanneer dat lukt is er geen raid/grub probleem.
Open de shell en typ dan:
kernel (
druk nu op de tab toets om alle mogelijke opties te bekijken wanneer je niet weet op welke partitie de kernel staat.
Het zou er ongeveer moeten uitzien zoals dit ±
kernel (sd0,0)/boot/vmlinuzDoe hetzelfde voor initrd en druk de "b" key om te booten.
Andere TIP:
Maak op bijde HDtjes een kleine ruimte vrij van zeg maar 40 Mb en maak hier partitie's van dit word dan je (hd0,0)partitie en installeer op 1 of beide Grub.
Deze HOW TO zou goed moeten werken voor je, echter dit doe je allemaal via de shell.
KLIKDaarin staat niet het aanmaken van het Raid array, maar dat is eenvoudig te doen door mdadm te apt-getten en dan het array te maken
Deze HOW TO is speciaal geschreven voor Dapper 6.06
KLIKMakkelijkste lijkt me een 3e IDE HD erbij te knalluh
Dit is zomaar een verzameling zaakje die over RAID gaan en waar je misschien wat goede info uit kan halen.
Sja jij wilde RAID he ??
Misschien dat het met nieuwste Ubuntu FEISTY die over 2 weekjes uitkomt allemaal wat makkelijker werkt en wel meteen goed gaat.
SCCS