Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Raar beeld  (gelezen 7932 keer)

dean3009

• Gast
Raar beeld
« Reactie #25 Gepost op: 2007/04/03, 17:56:26 »
Lol, ik heb geen 5 harde schijven! Ik heb er maar 2 van 80gb die in raid 0 staan... Dus samen 160gb. :s
Ik heb net root (hd4,1) geprobeerd en er kwam dat hij niet bestond...
Alvast bedankt :)

PS: Misschien geeft Raid 0 Linux aan of zo dat ik 5 schijven heb :|...

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Raar beeld
« Reactie #26 Gepost op: 2007/04/03, 18:00:25 »
Ai, raid.... Helaas, daar heb ik geen ervaring mee. Weet wel dat het lastig is.

dean3009

• Gast
Raar beeld
« Reactie #27 Gepost op: 2007/04/03, 18:08:04 »
Ik heb ondertussen ook dit geprobeerd:
sudo bash
mkdir /mnt
mount /dev/hde2 /mnt
chroot /mnt /bin/bash
mount -a
cd /boot
maar dan moest ik mknintrd -o /boot/initrd.img-26.15-26-386 2.6.15-26-386erachter doen
maar die mknintrd command bestaat niet in Dapper heb'k gelezen.. Ik hoop echt dat iemand een oplossing vindt voor dit probleem.

---Edit---
Deze heb ik zelf getrokken, is wel met mijn GSM, dus kwaliteit beetje minder

Raar beeld
« Reactie #28 Gepost op: 2007/04/03, 22:02:38 »
Je ziet ook op het plaatje de onderste regel waar hij het opgeeft:
ALERT /dev/sda7 does not exist

Dit soort dingen leest hij allemaal uit zijn menu.lst

Het 2e plaatje ziet er nog spannender uit :P
< Filesystem type is ext2fs>
Waarom ext2 ???
Lijkt me dat dit ext3 moet zijn hoor ?

ik denk dat je  1 en ander niet goed heb gedaan bij de installatie en dat je die installatie nog eens over moet doen.

Daarbij wel aangeven dat hij de partitie's waar Ubuntu op komt moet formateren.
En let erop dat er bij de root ( / ) een vinkje staat opdat deze master word.

Waarschijnlijk heb je dit niet gedaan en daarom vind hij nix.

In het uiterste geval zou je misschien zoals in de wiki omschreven hde kunnen veranderen in hda

Maar ik vrees dat je opnieuw moet installeren.......

Of zie ik iets over het hoofd ??

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Raar beeld
« Reactie #29 Gepost op: 2007/04/03, 22:04:43 »
@Gandyman: het is een Raid configuratie..... Moeilijk, moeilijk.

dean3009

• Gast
Raar beeld
« Reactie #30 Gepost op: 2007/04/03, 23:49:30 »
Ik had nogtans op ext3 staan :s... En bij de installatie zag ik niets van een vinkje van master... Alvast bedankt.. PS: Kun je die Menu.lts editen via live cd?

Raar beeld
« Reactie #31 Gepost op: 2007/04/04, 12:02:25 »
ah raid hmzzzz.
Ben blij dat ik hier nog niet aan begonnen ben :P

Heb wel goede ervaringen met Sata die zelfs door Dapper moeiteloos gegeten word.

@ dean3009

Wanneer je de HD kan benaderen of bekijken kan je idd alles editten.
Kwestie van bekijken en proberen.

Je zag niets van een vinkje ??
Hmz helemaal aan het einde wanneer je de installatie aan het doorlopen bent, krijg je een overzicht hoe Ubuntu zich gaat installeren, volgens mij kan je daar alsnog een vinkje zetten bij de /  (root)  of zie je een vinkje staan.
En anders 1 stap terug dat je dit moet doen.
(dit ff uit mijn hoofd))

BTW  In de Linux wereld word dit de flag  genoemd.
Dit kan je ook zien wanneer je met de Gparted cd boot, die laat dan ook zien wat de master is zeg maar....
Eventueel kan je via Gparted ook een flag zetten bij de partitie waar hij het eerst naar moet kijken.

Want hoe dan ook het lijkt er een beetje op dat dit het prob is waar je mee vecht.
tis een klein probje maar wel cruciaal voor de goede werking.

LET OP:
Met sommige (nieuwe) moederborden kan je in de problemen komen wanneer je in de bios een paar dingen heb aanstaan.
Bijv.
Plug n play OS
Legacy USB drivers

Schakel dit uit in de bios wanneer je tegen vreemde problemen aanloopt.
Of schakel het zowiezo uit, om problemen te voorkomen.

Last but not least ?
Lees DIT POSTJE van pjort nog ff door, misschien dat hier het knelpunt zit bij jouw.

SCCS

dean3009

• Gast
Raar beeld
« Reactie #32 Gepost op: 2007/04/04, 12:39:14 »
Ok, zal ik eens bekijken.. En over de installatie... Hij vraagt me eerst waar hij zich wil installeren.. Dit bepaal ik zelf. Dan kan ik partities bijmaken/deleten enz.. Dan moet ik de root en  swap aanduiden, er is wel een vinkje, maar dat is van Herformateren geloof ik. (Ook uit men hoofd :P) En tijdens dat ik die partities kon deleten en aanmaken zag ik staan dan die partities van Windows en Linux allebei boot stond.. Maar toen ik met de live cd naar Computer ging (of hoe heet dat ook) en ik drukte op eumh, de harde schijf waar Linux op staat. En er kwam Unable to mount hard disk of zo iets in die aard. Heeft dit hier iets mee te maken? Ik ga later op de dag eens alle schijven unmounten (als ze toevallig gemount zijn) en dan de juiste eens mounten als dat lukt.. Owjah, en van dat postje van pjotr123, moet ik dan gewoon alle partities vernietigen behalve mijn Windows en 'Opslagruimte' ? En hoe maak ik een schijf logisch? Kan dat met die Gparted?? Ik hoop het dan wel :P... 'k Hoop dat het lukt want ik wil wel eens met Ubuntu willen werken :(.

Raar beeld
« Reactie #33 Gepost op: 2007/04/04, 13:16:18 »
Als er 2 partitie's als boot staan gaat het niet echt lekker, dan raakt Grub waarschijnlijk wel in de war...

Je kan idd beter met die Gparted cd de boel ff slopen en dan in orde maken.
In Ubuntu zit ook die Gparted echter een uitgeklede versie die minder krachtig is.

En dan laat je idd die Windows partitie met rust en de rest sloop je en maak je maar voor alle zekerheid extendet , want zoals gezegt het zal Linux worst wezen waar hij op moet staan.

Wel ff een NOTE.
De SWAP MOET altijd als laatste staan.

En in Gparted kan je dus ook een vinkje zetten bij de / (root) partitie.
Tenminste zo staat het bij mij, maar ik heb geen SATA dus weet niet of dit wat uitmaakt.

Na het slopen maak je dus met Gparted een partitie /  en een SWAP aan.
Deze 2 kan je dan tijdens de installatie van Ubuntu gewoon aanwijzen.

En formateren kan nooit geen kwaad en is zelfs aan te raden want dan kan hij het zelf naar zijn zin maken :P

SCCS

dean3009

• Gast
Raar beeld
« Reactie #34 Gepost op: 2007/04/04, 14:51:19 »
Ik heb dus met Gparted mijn Windows Vista met rust gelaten en men Opslagruimte van ongeveer 115 gb verkleint naar 100 gb (ongeveer) en dan die 15 onderverdeelt voor Linux, gelukkig is er niks verwijdert van mijn Opslagruimte, stonden spelletjes enzo op dak niet op cd had :o. Ik ga nu proberen Ubuntu te installeren. Kan je met Ubuntu FAT32's hd's zien? Zal wel makkelijk zijn. Maar toen ik in Gparted zat, zag ik  bij mijn Windows Partitie een driehoek met een uitroepteken in? :s Alvast bedankt

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Raar beeld
« Reactie #35 Gepost op: 2007/04/04, 15:01:56 »
Wellicht kun je je RAID beter opheffen en verderwerken met een "normale" aansluiting van je harde schijven. Linux is sowieso al wennen in het begin, en zo kunnen we je veel beter helpen.

dean3009

• Gast
Raar beeld
« Reactie #36 Gepost op: 2007/04/04, 15:44:41 »
Ik heb 4 IDE aansluitingen... Die hebben een RAID driver nodig. In de BIOS kan ik die RAID ook op gewoon zetten, dus twee van 80.. Maar als ik dat doe ben ik al mijn bestanden enzo kwijt. Ik heb net Ubuntu geinstalleerd, en ik krijg weer hetzelfde probleem! Ik heb het zo gewoon als in je post staat:
- hda1: primair, actief, boot flag, NTFS: Windows
- restruimte volledig extended maken. Extended ruimte als volgt opdelen in logische partities:
- hda5: logisch, FAT32: documenten van Windows en van Ubuntu. Uitwisselingspartitie. 1GB
- hda6: logisch, EXT3: /  (de root, oftewel Ubuntu zelf)    circa 5 Gb, is zat.
- hda7: logisch, EXT3: /home  (je "mijn documenten")   2 Gb?
- hda8: Linux Swap (je hebt maar één swap nodig, al heb je tien Linuxvarianten op je schijf!) Iets groter dan je RAM-geheugen. Vuistregel: RAM plus 200 Mb.
Alleen heb ik hde5 als NTFS (opslag) en dan eentje hoger bij alles. hde6 als FAT32 dus enz. Wat doe ik dan toch fout? :s

Raar beeld
« Reactie #37 Gepost op: 2007/04/04, 18:32:39 »
Zomaar een vraag in het algemeen ???

Is het niet mogelijk dat dean3009 even 1 HD loskoppeld, ( tijdelijk)

Dan Ubuntu installeerd.

En daarna de 2e HD erbij zet ?

Ik krijg toch sterk de indruk dat er iets in de war geschopt word door dat RAID waardoor Grub niet meer weet waar hij moet kijken.

Misschien en in het ergste geval Staat Grub er wel 2x op en raakt hij hierdoor van slag ??

Zomaar ff mijn gedachtegang.

Ik zal als ik tijd heb vanavond er ff induiken wat er gonst iets in mijn hoofd over dat RAID gedoe.

En we zullen er toch uit moeten komen he ??

dean3009

• Gast
Raar beeld
« Reactie #38 Gepost op: 2007/04/04, 18:45:34 »
Als ik er een van loskoppel gaat hij dus een deel missen van de schijf. Je kunt toch ook niet in een auto rijden met drie wielen? :P En DreamLinux werkte er goed op, waarom Ubuntu dan niet? :o En hoe edit is menu.lst dan via Live CD? en /etc/fstab? Als ik sudo gedit //etc/fstab doe dan krijg ik iets heel anders.. IK denk die fstab van de cd zelf ? :s En ja, ik hoop het dat we eruit komen :P :) Maar wat ik niet snap is dat DreamLinux er wel op werkte... Maar daar kreeg ik mijn Internet niet werkend op en op Ubuntu werkt het zo al. Alvast bedankt.
Edit: Ik heb ergens gevonden dat GRUB ook via de UUID kan booten.. Als ik dat nou eens doe? Dan boot hij toch de juiste harde schijf? Ik weet de UUID van mijn root:
ff0c47d3-5ade-4124-bd1a-f17c36a357a1
Maar hoe open ik menu.lst en verander ik het? Ik weet hoe het in de menu.lst moet want ik heb hier een voorbeeld op papier.. En hoe ik die fstab moet aanpassen heb ik hier ook op papier maar hoe open ik hem via live cd? :s

-------------Edit--------------
'k Heb een manier gevonden hoe ik mijn menu.lst kan editen (ook mijn fstab). Moet ik hem hier eens posten? Owjah. Ik heb geprobeerd met die UUID en het is gewoon hetzelfde als dat het /dev/hde7 zou zijn.. Ook met alert! :s

Raar beeld
« Reactie #39 Gepost op: 2007/04/04, 23:38:21 »
Je menu.lst posten kan nooit kwaas natuurlijk.

ff resume......

Je hebt 2 HDtjes erin zitten op Raid 0 , dus dubbele capaciteit.
Omdat dit onzichtbaar is weet je dus nooit of je op de 1e HD zit of de 2e HD zit te mieren.
Je maakt zomaar ergens ruimte vrij en installeerd Ubuntu.
BTW ik denk dat die dreamlinux een lucky shot was :P

enyway.
Nu installeer je Ubuntu, Grub gaat zich nestelen ( hoort zich te nestelen) in de MBR van de HD die als 1e boot.
Anders werkt dit verhaal natuurlijk niet.

Nu zou je nog wel zo kunnen denken dat Grub zich netjes in de MBR van HD 1 nesteld en dan Ubuntu zich ergens aan het eind van HD2 bevind, want HD 1 is vol en op HD2 heb je ruimte gemaakt.

Nu boot je de pc, die start op van HD1 en nu Grub verwijst naar HD2 start Ubuntu.
Heel misschien staat er ook een stukje Ubuntu op HD1 maar de rest op HD2 en dan gaat de kernel de fout in omdat hij net niet de Raid drivers kan pakken of activeren.

Wat ik nu probeer uit te leggen is een situatie  schets waarom het fout kan gaan, zodat je misschien begrijpt waarom het ook fout gaat.

Mijn idee was daarom ook dat je ff 1 HD afkoppelt, en dan kijkt of Windows nog werkt en hoeveel ruimte je eigenlijk nog heb op die HD.
Kijk wanneer je alleen maar kijkt en boot zou er nooit data verloren hoeven te gaan.
Je installeerd namelijk nog nix, je kijkt alleen maar.

En stel dat, je nog genoeg ruimte heb op HD1 zou je misschien dan Ubuntu kunnen installeren op die HD1 en als dit allemaal achter de rug is zou je HD2 weer kunnen aankoppelen.

Maagoe, dit doen we eerst nog niet.

Ik heb wel een interesante WIKI gevonden die over dit probleem gaat, FakeRaidHowto
Echter dit is een oplossing en deze is niet zalig makend, je kan hem echter wel proberen te volgen.

De makkelijkste stap zou zijn een IDE schijfje erin te hangen en hierop Ubuntu te installeren, :P

Hier vind je een zeer uitgebreide HOW TO voor Raid toestanden.

Leuke TIP:
Wanneer je wel Grub ziet is dat een goed teken, je kan dan proberen de kernel te laden en de initrd,
En wanneer dat lukt is er geen raid/grub probleem.
Open de shell en typ dan:
kernel (druk nu op de tab toets om alle mogelijke opties te bekijken wanneer je niet weet op welke partitie de kernel staat.

Het zou er ongeveer moeten uitzien zoals dit ±
kernel (sd0,0)/boot/vmlinuz

Doe hetzelfde voor initrd en druk de "b" key om te booten.

Andere TIP:
Maak op bijde HDtjes een kleine ruimte vrij van zeg maar 40 Mb en maak hier partitie's van dit word dan je (hd0,0)partitie en installeer op 1 of beide Grub.

Deze HOW TO zou goed moeten werken voor je, echter dit doe je allemaal via de shell.
KLIK
Daarin staat niet het aanmaken van het Raid array, maar dat is eenvoudig te doen door mdadm te apt-getten en dan het array te maken

Deze HOW TO is speciaal geschreven voor Dapper 6.06
KLIK

Makkelijkste lijkt me een 3e IDE HD erbij te knalluh :P

Dit is zomaar een verzameling zaakje die over RAID gaan en waar je misschien wat goede info uit kan halen.

Sja jij wilde RAID he ??

Misschien dat het met nieuwste Ubuntu FEISTY die over 2 weekjes uitkomt allemaal wat makkelijker werkt en wel meteen goed gaat.

SCCS

dean3009

• Gast
Raar beeld
« Reactie #40 Gepost op: 2007/04/05, 13:28:25 »
Bedankt Gandyman voor alle reacties in dit topic. Ik snap er niet echt veel van op die Wiki maarja. Ik ga even op de zolder rondneuzen achter een IDE schijf. Daar dan Ubuntu op installeren want zal veel makkelijker zijn.. Alvast bedankt... Maar gaat dat wel? Twee harde schijven in raid 0 en dan in een ander raid slot gewoon 1 ide schijf? :s ----Edit---- Kan ik een DVD Rewriter en een Harde Schijf op 1 IDE kabel zetten? Normaal wel hé. Toen ik op de zolder kwam zag ik meteen een hardeschijf van 20 gb. Nou ja, ik voelde eraan en was vochtig (val mee) en toen rook ik en wat rook ik? Pis :s Kan ook wat anders geweest zijn maar was precies pis dan :P Dan maar die van 7gb als die ook niet ondergepist is...
---Edit---
Huh, ik heb die van 7gb erin gestoken maar hij zegt dat het maar 3gb is! :s

---Edit---
Ik heb ook altijd problemen he, nu komt er Error 17 als ik GRUB laad! Ik heb er een andere IDE schijf ingestoken en die heet hda. Daar heb ik linux op geinstalleerd (alleen linux, swap op andere) Help?! :(

---Edit---
Ik heb met die cd die Gandyman gezegd heeft (niet Gparted) Linux geboot en er kwam Error 13: Invalid or unsupported executable format...
Dus als ik GRUB gewoon boot zonder cd ofzo Error 17
En als ik Linux boot via die cd Error 13, als ik Windows boot niks... Die boot hij gewoon.. Help! :(

Raar beeld
« Reactie #41 Gepost op: 2007/04/05, 16:38:52 »
Mijn Hemel wat een toestanden maak je ervan :P

Gewoon die Raid0 HDtjes af koppelen.
Alleen die IDE HD aansluiten ( Als MASTER en die WRITER als SLAVE) en dan de pc booten van de Live cd.
Ubuntu Installeren , cd eruit halen, en booten van die HD en ff kijken of alles in orde is.

BTW zorg ervoor dat er geen zooi van vorige installatie's op die Raid0 HDtjes is achtergebleven.

effin, als Ubuntu gewoon netjes werkt ( uiteraard in de bios aangeven dat die IDE schijf de 1e Boot schijf is,
DAN PAS pc uitzetten en die RAID0 HDtjes aansluiten.

Nu heb je het probleem dat Grub niet die Windows installatie ziet en dat die RAID0 schijfjes niet gemount zij / worden, omdat ze onbekend zijn.

Dit is heel simple op te lossen met "Diskmounter" een proggie wat onze Dennis geschreven heeft.

Je zit vrolijk in Ubuntu te werken en opent nu Terminal venster.

vervolgens typ/copieer je hetvolgende erin :
wget http://media.ubuntu-nl.org/scripts/diskmounterklik op enter
sudo bash diskmounterklik op enter
rm diskmounterklik op enter

Nu zijn de andere HDtjes gemount en blijven dit ook.

je kan nu rebooten of Ctrl+Alt+Backspace  doen.

SCCS