ik zei:
Wat mij betreft is het risico sterk beperkt, volledig afraden lijkt me niet aan de orde.
Dus ja, er is een risico, maar dat is in de context waarin *ik* (en diverse andere forumgebruikers) wine gebruik, te verwaarlozen en weegt niet op het voordeel daarvan. Kijk, als je wine zou gebruiken zoals Windows (je installeert alles wat los en vast zit, bij wijze van spreken), ja, logisch dat er dan iets binnensluipt (in het kader van: water is nat).
De kern van de zaak is: is dat risico wel zo beperkt? Het lijkt er namelijk op, dat het integendeel behoorlijk groot is. Niet alleen theoretisch, maar ook in de praktijk. Zelfs als je het houdt bij legale Windowsprogramma's in Wine.
We hebben binnen deze forumgemeenschap, in dit draadje, een belangrijk praktisch voorbeeld gezien, namelijk de ervaringen van Henkp.
Henkp is, zoals je ongetwijfeld weet, een zeer ervaren computergebruiker (van oudsher Windows, maar sinds geruime tijd ook Linux). Hij meldt dat hij
uitsluitend legale programma's in Wine had geïnstalleerd, maar dat er (bij nader onderzoek, enige tijd later) toch kwaadaardige Windowsprogramma's in Wine aanwezig bleken te zijn.
Dat is uiteraard slechts één praktijkvoorbeeld, maar wat er nota bene in de officiële FAQ van Wine zelf staat, is ook niet erg geruststellend. Voor de volledigheid wederom:
http://wiki.winehq.org/FAQ#head-1c91cac836dd52754c846d2ef62be4f346eebe87Ik begrijp dat in de bedrijfspraktijk van jouw initiatief De Vrije PC, Wine blijkbaar een belangrijke rol speelt. Een beleidswijziging t.a.v. Wine zou voor De Vrije PC dus flinke consequenties kunnen hebben, wat natuurlijk bepaald niet leuk is.
Ook zou het wegvallen van Wine als aanvaardbaar veilige optie, de aantrekkelijkheid van Linux voor Windowsgebruikers kunnen verminderen. Wederom niet iets om blij van te worden.
Maar uiteindelijk gaat het mij erom, een
reëel risicoprofiel van Wine vast te stellen. Wat ik tot nu toe heb gelezen en gehoord, stemt mij verre van optimistisch over Wine.