Heb nu chromium + pepperflash in gebruik en dat werkt voor RTL XL!
Heb je speciale redenen om Chromium te kiezen ipv Chrome, dan hoef je die extra ingreep niet te doen.
Of gaat het om het open-bron principe?
Ja, dat en het feit dat ik dan geen extra ppa hoef toe te voegen: zowel chromium als pepperflash zitten in de repo. En wat betreft het open source-principe: chromium is idd open source, maar pepperflash is dat dan weer niet. Maar dat is dan weer het compromis dat ik nog wel wil maken, je moet toch wat....
Had ook geen beeld bij RTLxl. Bij mij was ooit in Linux-Mint 17.1 Ubutu-restricted-extras geïnstalleerd. Deze verwijderd. RTLxl doet het weer.
Flash 17.0.0.134 draait hier onder Pipelight en ook Silverlight. Dus hier was "Ubuntu-Restricted-Extras" de boosdoener.
Waarschijnlijk dat de flash uit *ubuntu-restricted-extra's botst met die van pipelight. Het is ook wel een gekunstelde constructie hoor dat pipelight. Want zowel flash als silverlight draaien als Windows-executable op een aangepaste versie van Wine. Gezien die complexiteit zijn problemen zoals je die beschrijft te voorzien. Zelf houd ik van KISS = Keep It Simple Stupid.
EDIT. Op de machine waar ik het eigenlijk op nodig had (de 'familie-PC', kijk zelf geen RTL XL

), crasht de (pepper-) flash-player binnen chromium. Jammerrrr. De saga is nog niet ten einde.......