Zoals jij dit stukje tekst schrijft durf ik te concluderen dat je een verfent windows gebruiker bent en nog maar pas met Linux bekent bent.
Anders had je geweten dat Linux een totaal andere wereld is toz van windows en daarom ook niet net zo makkelijk als windows besmet kan raken of kan vervuilen......
Zelfs als je een 1/2 jaar of langer je update's zou negeren zou je nog niet zo makkelijk besmet kunnen raken als met windows.
Als je voor familie een computer in orde maakt ergo mensen die totaal digibeet zijn, kan je de handel zo instellen dat Linux altijd op ieder moment automatisch update.
En op je laatste vraag ?
Neen niet voor nu en niet voor de toekomst zal Linux net zo makkelijk te besmetten zijn, of dezelfde kant opgaan als met windows, domweg omdat Linux een andere wereld is en de mogelijkheden zeer beperkt zijn, en fouten binnen een paar uur verholpen worden.
Ik ken Linux al meer dan 5 maanden
Je mag me noemen hoe je wil, maar ik kan er niet tegen als mensen zoveel slechte dingen over Windows zeggen als ze het een lange tijd niet hebben gebruikt. Je lijkt heel er een fervent Linux gebruiker, die in verloop van tijd alleen maar slechte verhalen hoort.
Even voor jouw beeldvorming,
Ik ben 58 jaar en ben al met computers bezig sinds ze gemaakt werden, puur door mijn electronica hobby....
Ik was de 1e in Nederland die in 1983 een Commodore 64 kB ombouwde naar 128kB door simpelweg de geheugen chips eruit te solderen en nieuwe erin te solderen en de software aan te passen.
Toen nog lang gewerkt met DOS (QDOS- Quick Dirty Operating System) en toen kwam windows uit op 3 floppy's .........
MAW - Ik werk waarschijnlijk al langer met computers en met windows als dat jij oud bent..... en weet alles van Windows...
Ik werk ook al heel lang met Linux (Debian is mijn favo) , echter omdat er geen fatsoenlijke desktop was heb ik het nooit op mijn normale pc gehad.
Pas toen de desktop netjes en werkbaar werd en uiteindelijk Mark met Ubuntu uitkwam is het definitief op mijn PC gekomen en is windows door het raam eruit geflikkert.
Alleen in VB heb ik het nog om windows software voor mijn werk te testen maar voor de rest komt er geen windows meer in huis,
ik heb al genoeg ramen in mijn huis....

~Het lijkt wel of de meeste Linux gebruikers Windows haten, omdat ze Linux 'perfect' of beter vinden. Maar geen enkel OS is beter,
want dat verschilt per persoon.
Nee niet waar,
Linux is superieur aan windows.
Windows is een leuk programma, ooit gemaakt voor de consument, zit vol fouten, is nooit afgemaakt en de consument die het tegen betaling mag gebruiken (want je word nooit eigenaar van de aangekochte software) word ook nog eens gevraagd om alle fouten te melden aan Microsoft.
Waardoor je dus onbetaald werk voor hun doet.
Als je de lijst met built nummers bekijkt zul je al zien dat er nooit een stabiele versie uitgegeven word, simpelweg omdat ze de software niet afmaken.
Windows is niet gemaakt voor jouw of mijn plezier, windows is gemaakt om geld aan te verdienen.
Is nix mis mee, maar ik word er een beetje gek van dat ik mijn PC niet kan vertrouwen en dagelijks uren bezig ben om dat ding goed aan het werk te houden....
Ik zit liever met een pot sop op de bank naar een film te kijken....
Als je niet wist wat Windows was, zou je ook waarschijnlijk niet weten wat je fijn vind aan Linux.
Precies, ik weet heel goed wat windows is en ken het uit en ten treure en heb er al een boel last mee gehad......
Vandaar dat ik uit ervaring kan zeggen dat windows waardeloos is en dat Linux goed is.
Als je mij uiteindelijk zou vragen welk OS ik fijner vind, zou ik niet kunnen kiezen, want ik vind Windows en Linux fijn om te gebruiken. Mijn ouders hebben het verboden om Linux te installeren op mijn surface 2 tablet, dus had ik na wat testjes een goede live USB stick gemaakt zodat ik veilig gewoon Linux erop kan gebruiken 
Of je iets fijn of mooi vind is een smaak en een beleving, en dat is voor ieder mens anders, en daar valt ook niet over te twisten.
Ik heb het puur over kwaliteit en niet over smaak of gevoel...
Waarom je ouders verbieden Linux te installeren op die tablet kan ik alleen maar naar raden ?
Dat ding kost geld en ze zijn bang dat je hem kapot maakt kan bijv. zo'n reden zijn ......

Jouw ouders weten ook niet wat Linux is anders hadden ze je wel gesmeekt om het erop te zetten

Tot Slot:
Ik werk nog dagelijks op mijn werk met windows......
Windows XP en windows vista op een 42 tal tablet's en laptops....
En het bedrijf zelf werkt met windows 7 Enterprise....
1 groot drama en gedrocht en onwerkbaare langzame klote zooi.....
Van alles werkt er nix meer goed.....
Maagoed... dit alles voor jouw beeldvorming, dat ik zelfs nu terwijl ik thuis geen windows meer gebruik toch een ongezouten mening heb over het
slechtste stuk software OOIT gemaakt.