Voordat ik bij deze organisatie kwam werken (ik doe dit in deeltijd als vrijwilliger) hadden ze al best veel computers met Ubuntu 14.04 LTS en aanverwanten klaar gemaakt. Dus wij stonden er wel degelijk voor open. Maar wat mijn aanspreekpunt op de ict afdeling tegen mij zei was echt iets in de trand van ''er is gewoon geen vraag naar, mensen willen Windows'' Je staat er soms van te kijken, soms komen mensen met die computers terug naar ons ''we kunnen geen GTA 5 spelen'' .....
Werkelijk waar, maar dit klinkt wel heel ridicuul (niet persoonlijk bedoeld). Van iedereen waarvoor wij linux hebben uitgeleverd (loopt in de 100-den, veelal op een donor-PC), was er werkelijk helemaal niemand die zegt: ''we kunnen geen GTA 5 spelen'' of "wij willen windows". Nu kan het zijn dat de ervaring van Stichting Leergeld met de doelgroep (mensen met beperkte financiele middelen) totaal anders is dan die van ons (De Vrije PC), maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Heb meer het idee dat de personen op de sleutelposities helemaal niet zo linux-minded zijn en daarom iedere stok om mee te slaan aangrijpen. Iets met onwil, onbekendheid en/of er niet 100% voor gaan.
Wel heb ik zoiets van STEL we gaan bij onze organisatie computers voortaan uitleveren met Linux, dan ook massaal. En niet sommige met Windows en sommige met Linux.
That's the spirit! Precies zo doen wij het.
Maar dit is niet aan mij om te beslissen, en zoals ik het nu zie wil men bij onze organisatie gewoon Windows blijven uitleveren.
Denk dat het verschil is met ons. Anderen kunnen met ons samenwerken, op onze voorwaarden. Het is dan graag of niet. En dat heeft niets te maken met gebrek aan flexibiliteit of zo (zo kan het uitgelegd worden), maar alles met het idee dat wij voor 100% zeker weten dat linux voor onze doelgroep de beste keuze is.