Nu ik al een tijdje linux gebruik heb ik er inmiddels ook al wat meer ervaring mee. Maar het valt niet mee mensen zo ver te krijgen.
Ze hebben allemaal heel veel interesse, en zie ook wel de voordelen. Begrijpen ook dat de overstap niet veel groter of zelfs gelijk is aan een overstap naar een nieuwe versie windows.
Ook het feit dat er veel mensen zijn die alle voordelen van linux begrijpen.
Met enige regelmaat wordt er met dermate veel interesse gereageerd dat ik regelmatig denk dat ze serieus aan een overstap denken.
Maar daar blijft het bij, de definitieve stap blijft simpelweg uit. Men blijft hangen in het vertrouwde, ondanks onze uitleg dat dat allemaal wel mee valt (want de meesten doen niet meer dan wat mailen, surfen, cd-tje branden, en soms een filmpje bewerken, wat allemaal prima, zo niet beter gaat onder linux). En sommigen omdat ze vast zitten aan win-games.
En het veiligheidsaspect is hierin meestal geen overweging omdat iedereen in naïviteit nog steeds denkt dat "het allemaal wel meevalt". Ze hebben allemaal al facebook en twitter. En ik ken er veel die helemaal content zijn met 10 en niets njente nul kennis hebben van de achtergrond.

Ik denk dat het een lange termijn verhaal blijft van gewoon volhouden en wachten tot men zover komt. Dat daar niet meer invloed op uit te oefenen valt dan blijven attenderen. Zoals ik ook (vele jaren) lang getwijfeld heb tot ik het zo beu was dat ik het toch maar geprobeerd heb.
Inmiddels zijn er diverse geinteresseerden in mijn omgeving. Een keer worden ze het beu, en dan kennen ze het alternatief al en is de stap wat kleiner (dan geen alternatief kennen). Soms lopen ze er al tegenaan met een wat oudere laptop die langzaam wordt. Dan probeer ik ze alvast daarmee zover te krijgen voor de ervaring. De grote overstap lukt toch nog niet. En ondertussen blijf ik lekker roepen hoe blij ik ben met linux en hoe stabiel het is, blijf ik als zij weer een crash hebben herhalen dat ik dat eigenlijk nooit heb.
Mijn visie. Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen.