Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?  (gelezen 97737 keer)

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #525 Gepost op: 2015/12/22, 13:57:35 »
Nu ik al een tijdje linux gebruik heb ik er inmiddels ook al wat meer ervaring mee. Maar het valt niet mee mensen zo ver te krijgen.
Ze hebben allemaal heel veel interesse, en zie ook wel de voordelen. Begrijpen ook dat de overstap niet veel groter of zelfs gelijk is aan een overstap naar een nieuwe versie windows.
Ook het feit dat er veel mensen zijn die alle voordelen van linux begrijpen.
Met enige regelmaat wordt er met dermate veel interesse gereageerd dat ik regelmatig denk dat ze serieus aan een overstap denken.

Maar daar blijft het bij, de definitieve stap blijft simpelweg uit. Men blijft hangen in het vertrouwde, ondanks onze uitleg dat dat allemaal wel mee valt (want de meesten doen niet meer dan wat mailen, surfen, cd-tje branden, en soms een filmpje bewerken, wat allemaal prima, zo niet beter gaat onder linux). En sommigen omdat ze vast zitten aan win-games.
En het veiligheidsaspect is hierin meestal geen overweging omdat iedereen in naïviteit nog steeds denkt dat "het allemaal wel meevalt". Ze hebben allemaal al facebook en twitter. En ik ken er veel die helemaal content zijn met 10 en niets njente nul kennis hebben van de achtergrond. =D

Ik denk dat het een lange termijn verhaal blijft van gewoon volhouden en wachten tot men zover komt. Dat daar niet meer invloed op uit te oefenen valt dan blijven attenderen. Zoals ik ook (vele jaren) lang getwijfeld heb tot ik het zo beu was dat ik het toch maar geprobeerd heb.
Inmiddels zijn er diverse geinteresseerden in mijn omgeving. Een keer worden ze het beu, en dan kennen ze het alternatief al en is de stap wat kleiner (dan geen alternatief kennen). Soms lopen ze er al tegenaan met een wat oudere laptop die langzaam wordt. Dan probeer ik ze alvast daarmee zover te krijgen voor de ervaring. De grote overstap lukt toch nog niet. En ondertussen blijf ik lekker roepen hoe blij ik ben met linux en hoe stabiel het is, blijf ik als zij weer een crash hebben herhalen dat ik dat eigenlijk nooit heb.

Mijn visie. Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/22, 14:02:25 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #526 Gepost op: 2015/12/22, 15:46:01 »
Deel gedeeltelijk de ervaring van partyrabbit.

Op de een-of-andere lijkt de grootste weerstand bij doorgewinterde windows-gebruikers te liggen. Die blijven maar wikken-en-wegen en maar twijfelen omdat ze angstig voor de overstap zijn. Zelf geven we workshops voor overstappers en dan zie je dat het aanvankelijke enthousiasme (tijdens de workshop) verdampt zodra ze met anderen hebben gesproken (lees: windows-"fans" die vaak geen enkele linux-ervaring hebben maar wel "weten" dat dat linux niet werkt => raar). Jammer, maar dat is hoe het werkt.

Wat wel makkelijk gaat zijn de mensen die niet bijzonder nadenken over het systeem dat ze willen, maar meer dat hun systeem gewoon niet meer werkt en wij voor hun een oplossing kunnen bieden (met linux dan). Vaak is het "verkoopgesprek" binnen 5 min. gepiept en kunnen we aan de slag. Vaak zijn ze al dolblij als we laten zien dat we hun bestanden kunnen terughalen op hun nieuwe verse (linux-) systeem én weer kunnen openen.

Daarnaast is het zo dat al onze donatie-PC's van linux (Ubuntu of Lubuntu) voorzien zijn; deze PC's geven we aan mensen die het nodig hebben. Willen ze dus een PC, dan krijgen ze er automagisch linux bij, een keuze hebben ze niet, iig niet bij ons. En die keuze is doorgaans helemaal niet nodig want wat het gros wil doen met een PC, kunnen ze prima met linux, daar hoeft geen windows voor aan te pas te komen.

Beetje mixed bag dus. Heel paradoxaal is het dus dat onze ervaring is dat hoe meer je gaat nadenken over je systeem, hoe moeilijker is om over te stappen (vanaf windows). Denk je daar minder over na of niet, dan is het juist erg eenvoudig. Denk dat vertrouwen hebben in de partij die voor jou linux installeert wel heel erg meewerkt......

« Reactie #527 Gepost op: 2015/12/22, 18:36:47 »
Denk dat vertrouwen hebben in de partij die voor jou linux installeert wel heel erg meewerkt......

Dat speelt bij mij helemaal niet. De personen waar ik het ook zoal over heb zijn diegenen die toch al zodra win zegt "neemt u contact op met een netwerkbeheerder" bij mij aan de bel hangen omdat ze weten dat ik bijna alles opgelost krijg wat op te lossen is. Dat vertrouwen is er gewoon al en heeft (nog) geen enkele invloed op een overstap. Dat zijn wel allemaal geïnteresseerde luisteraars, dat wel. Dus wie weet ooit.

Verder inderdaad herkenbaar Markba.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

FrSu

• Gast
« Reactie #528 Gepost op: 2015/12/23, 09:50:58 »
Ik gebruik al een tijdje ChaletOS een Xubuntu afgeleide die je een Win 7 uiterlijk kunt geven. Hiermee lijkt Linux erg op een vertrouwde omgeving voor een Win gebruiker.

Destijds kwam mijn twijfel meer van onbekende programma's dan van het systeem zelf. De meesten kennen Libre Office, Firefox etc. niet als vervanger van de voor hun bekende als Microsoft Office, Internet Explorer etc.

Als men meer bekend is met deze programma's zal de overstap makkelijker zijn, denk ik.

Offline markba

• Lid
« Reactie #529 Gepost op: 2015/12/23, 09:54:29 »
Denk dat vertrouwen hebben in de partij die voor jou linux installeert wel heel erg meewerkt......
Dat speelt bij mij helemaal niet.
Het was ook niet persoonlijk bedoeld....  =D

Meer in het algemeen: stel, je hebt het idee opgevat om linux te gaan gebruiken. En via via kom je dan aan een voor jouw volledig onbekende. Dan is het vanwege die onbekendheid moeilijker om eventuele bezwaren los te laten omdat je de persoon niet kent en daardoor (nog) niet het vertrouwen daarin kunt hebben dat het allemaal goed komt.

Verder heb je gelijk dat zelfs al heb je het vertrouwen, het nog geen zekerheid voor succes is....  :'(

« Reactie #530 Gepost op: 2015/12/23, 10:56:59 »
Die laatste regel Markba. My 2 cents.

Verder had ik het geheel niet persoonlijk opgepakt. Dat doe ik niet snel.
- I ♥ Linux -

« Reactie #531 Gepost op: 2015/12/23, 13:32:24 »
Ik gebruik al een tijdje ChaletOS een Xubuntu afgeleide die je een Win 7 uiterlijk kunt geven. Hiermee lijkt Linux erg op een vertrouwde omgeving voor een Win gebruiker.

Destijds kwam mijn twijfel meer van onbekende programma's dan van het systeem zelf. De meesten kennen Libre Office, Firefox etc. niet als vervanger van de voor hun bekende als Microsoft Office, Internet Explorer etc.

Als men meer bekend is met deze programma's zal de overstap makkelijker zijn, denk ik.

Nou, LibreOffice dat ben ik met je eens, maar Firefox kennen veruit de meeste gebruikers toch wel, al was het maar van naam.

FrSu

• Gast
« Reactie #532 Gepost op: 2015/12/23, 14:03:16 »
Als standaard browser in Linux zou nu Google Chrome dan waarschijnlijk meer voor de hand liggen. Firefox als browser en Thunderbird als mailprogramma zie ik door veel Windows gebruikers in mijn omgeving niet veel gebruikt worden.

Maar ik weet nog goed dat de onbekendheid met Linux programma's, als vervanger voor in Windows bekende programma's, toen voor mij een behoorlijke drempel was om over te stappen. Ik gebruikte in het begin ook nog Evolution als vervanger van Outlook, totdat ik de overstap maakte naar Gmail.

Offline Dennissch

• Lid
« Reactie #533 Gepost op: 2015/12/23, 14:07:01 »
Ik denk dat het belangrijkste is dat mensen uberhaubt weten dat er een (of meerdere) alternatieven zijn voor Windows, Office en andere programma's. Ik heb een ICT bedrijfje als hobby gehad, vaak hadden mensen geen officepakket, of geen legale licentie. Als die mensen er voor open stonden bood ik ze een gratis open source  alternatief. Ik heb dus bij best veel mensen LibreOffice geinstalleerd. (In een eerder tijdperk begonnen met Open Office bij mensen te installeren)

Nu werk ik in deeltijd bij een organisatie dat computers opknapt voor de derde wereld en voor stichting leergeld. Ook hier installeren we altijd LibreOffice. Dit zijn momenteel veelal Vista machines en af en toe Windows 7 machines. linux willen ze bij ons niet aan beginnen helaas, vooral omdat de mensen naar wie ze toe gaan veelal alleen Windows willen. Zo zonde want alle pentium 4's met xp licentie worden gerecycled.. Een xubuntu of iets zou prima moeten lopen er op voor basis werk lijkt mij. Nu knappen we pc's op die eigenlijk al langzaam zijn na een frisse installatie van Windows. Daarom alleen al zou ik Linux er op willen eigenlijk. Wellicht dat men het bij ons ook niet aandurft ivm de vele vragen die gebruikers gaan stellen.

Anyway de kern: Als de mensen die niet over willen naar Linux, wel LibreOffice op hun Windows machine zouden zetten zou het ook beter gaan om wat tegengas te geven aan Microsoft haar enorm dominante positie.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/23, 14:10:43 door Dennissch »

« Reactie #534 Gepost op: 2015/12/23, 14:19:10 »
Als standaard browser in Linux zou nu Google Chrome dan waarschijnlijk meer voor de hand liggen. Firefox als browser en Thunderbird als mailprogramma zie ik door veel Windows gebruikers in mijn omgeving niet veel gebruikt worden.

Maar ik weet nog goed dat de onbekendheid met Linux programma's, als vervanger voor in Windows bekende programma's, toen voor mij een behoorlijke drempel was om over te stappen. Ik gebruikte in het begin ook nog Evolution als vervanger van Outlook, totdat ik de overstap maakte naar Gmail.

Google Chrome in veel distro's is geen topic vanwege de gesloten licentie. Chromium kan wel, er zijn ook diverse distro's die Chromium standaard hebben, zoals bijv. de populaire distro Antergos.

« Reactie #535 Gepost op: 2015/12/23, 16:51:17 »
Schiet me even binnen. Staat dit topic openbaar te lezen voor niet geregistreerde gebruikers? Net als veel van dit forum wel toch?
Dan is dit topic alleen al hele goede reclame met alle benoemde voordelen. Dit alles wordt dan vanzelf vaker gevonden als men er op internet naar zoekt.
- I ♥ Linux -

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #536 Gepost op: 2015/12/23, 17:24:09 »
Jahoor Rabbit,

Tik maar "Verspreiding Linux" in een goede zoekmachine!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

« Reactie #537 Gepost op: 2015/12/23, 18:21:09 »
Even zonder dollen jvecht. Inderdaad wordt deze site niet snel gevonden als je niet echt gericht zoekt.
"Linux installeren" levert op google pas een resultaat op pagina 2 bijna onderaan. "Alternatief windows" geeft in elk geval op de eerste 10 pages geen vermelding naar deze site (niet verder gekeken).
 :-(

Ik heb in de bronpagina gekeken (van ubuntu-nl.org) en er staat ook geen metatag in terwijl een pagina juist dáár in beginsel op ingelezen wordt door robots. Of is er iets in robot.txt opgenomen?

Eerste prioriteit. Zorgen dat je gevonden wordt en bovenaan komt in de zoekmachines.
Om te beginnen met het toevoegen van een metatag. (hierin zeker: alternatief windows)
En daarna zorgen dat overal links staan naar deze site. Daar kickt google op.

Daar ligt nog een marketing taak. Altijd gevonden worden op internet is toch verspreidings-tactiek #1.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/23, 19:16:10 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

FrSu

• Gast
« Reactie #538 Gepost op: 2015/12/23, 18:25:04 »
Dat is een goede, Partyrabbit! =D

Offline markba

• Lid
« Reactie #539 Gepost op: 2015/12/24, 09:44:12 »
Jahoor Rabbit,
Tik maar "Verspreiding Linux" in een goede zoekmachine!
Google: 3e plaats
Bing: 1ste plaats
DuckduckGo: 1ste plaats

« Reactie #540 Gepost op: 2015/12/24, 12:44:57 »
Ja, nu bij mij ook. Had ik er overheen gekeken dan?
Maar die andere zoekopdrachten leveren minder op. Ubuntu-nl.org staat vaker niet dan wel snel in beeld. Volgens mij kan met die zoekresultaten nog bekendheid gewonnen worden.
- I ♥ Linux -

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #541 Gepost op: 2015/12/24, 12:51:53 »
Ja, nu bij mij ook. Had ik er overheen gekeken dan?
Maar die andere zoekopdrachten leveren minder op. Ubuntu-nl.org staat vaker niet dan wel snel in beeld. Volgens mij kan met die zoekresultaten nog bekendheid gewonnen worden.

Ik denk dat dit niet de bedoeling is, vanwege het feit dat dit een Forum is waar je lid van moet zijn, indien je wat wilt plaatsen.
Dus eigenlijk een besloten gemeenschap. Waar van het lijkt mij niet de bedoeling is, dat alles bij Google terecht komt.

Het is geen openbare Website, daar ligt dat geheel anders.  =D

« Reactie #542 Gepost op: 2015/12/24, 12:59:15 »
Veel van dit forum staat toch gewoon openbaar leesbaar Henk.
En ik heb het niet eens zozeer over het forum, maar ook de informatieve site waaronder dit forum hangt, ubuntu-nl.org.

En toch al te vinden via Google. Waarom dan niet zorgen voor hogere rankings? Waarom prospects zoeken als je ze ook kunt prikkelen hier heen te komen met twijfels en vragen? En dat deel wat je van het forum niet openbaar wilt moet je maar afschermen (members only).
Dit forum is er ook om nieuwe Linux gebruikers op weg te helpen. Wat is er dan mis met 1 stapje daarvoor helpen, in de keuze?  ^-^

Maar dat is mijn visie op marketing, mede via internet. Het is natuurlijk niet aan mij wat het beleid van hier daarin is.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/24, 13:02:07 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #543 Gepost op: 2015/12/24, 13:02:02 »
En ik heb het niet eens zozeer over het forum, maar ook de informatieve site waaronder dit forum hangt, ubuntu-nl.org.

En toch al te vinden via Google. Waarom dan niet zorgen voor hogere rankings? Waarom prospects zoeken als je ze ook kunt prikkelen hier heen te komen met twijfels en vragen? En dat deel wat je van het forum niet openbaar wilt moet je maar afschermen (members only).
Dit forum is er ook om nieuwe Linux gebruikers op weg te helpen. Wat is er dan mis met 1 stapje daarvoor helpen, in de keuze?  ^-^

Voor mij is er niets mis mee!  =D =D

Offline PKing

• Lid
« Reactie #544 Gepost op: 2015/12/24, 13:04:21 »
Nu ik bijna Kerstfeest heb, kan ik wel wat tijd vrijmaken =D

Nu ik al een tijdje linux (Xubuntu) draai op de drie computers hier in huis, zie ik wel de voordelen, maar er zijn zeker nadelen.

De oudere mensen willen tegenwoordig ook bijvoorbeeld zelf hun TomTom updaten, dat gaat dus niet met Linux.
Hetzelfde geld voor veel Android toestellen heb ik het idee, aangezien ik tegenwoordig een oude Samsung heb kan ik daar wat mee testen, en in Xubuntu kom ik niet verder als de massa opslag van het desbetreffende apparaat.
Even VB draaien met een W7 versie is voor een gewone gebruiker niet te doen.

Libre office geeft toch wel veel problemen in de convertering naar "gewone" office.
Mijn dochter die ook Xubuntu draait is op mijn aanraden overgestapt naar het ODT formaat (dacht ik) dat kan ook in andere office versies gelezen worden.
Het converteren van bestanden geeft nu eenmaal bijna altijd kleinere of grotere verliezen/problemen.

Natuurlijk is het een goed en soepel draaiend OS, maar juist die dingen waar in Windows gewoon software voor beschikbaar is, lijkt Linux het een beetje te laten lopen.
Als ontwikkelaar zou ik als eerste optie nu voor mijn OS een goede samenwerking met Android ontwikkelen, dan zet je een belangrijke stap.
Maar daar merk ik nog niets van....
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

« Reactie #545 Gepost op: 2015/12/24, 13:46:51 »

Maar dat is mijn visie op marketing, mede via internet. Het is natuurlijk niet aan mij wat het beleid van hier daarin is.

Voor zover ik weet (maar ben wel redelijk leek, dus ik ga alleen uit van @Johan van Dijk's reactie van een paar jaar geleden ;)) hebben we een robots.txt die geïndexeerd wordt door zoekmachines als Google.

Overigens, heb even op Bing gezocht en "Ubuntu installeren" als zoekterm levert niet op 1 onze website als resultaat op, maar wél de Ubuntu-NL-wikipagina over het installeren. "Ubuntu" als zoekterm levert ubuntu-nl.org als tweede resultaat op op Bing, behoorlijk hoog dus. De internationale site (ubuntu.com) staat op 1, maar dat is op zich ook wel logisch.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/24, 13:49:47 door Vistaus »

« Reactie #546 Gepost op: 2015/12/24, 13:57:46 »
Voor zover ik weet (maar ben wel redelijk leek, dus ik ga alleen uit van @Johan van Dijk's reactie van een paar jaar geleden ;)) hebben we een robots.txt die geïndexeerd wordt door zoekmachines als Google.

Dan kan stap 2 soelaas bieden.
Google rankt hoger als er meer naar je verwezen wordt. De link naar dit forum dan zoveel mogelijk op sites van derden zien te krijgen.
Denk dan aan startpagina's maar zeker ook pagina's van leden e.d..
Positie 1 zal ook niet meevallen zonder betalen, maar altijd vermelding op de eerste pagina moet toch haalbaar zijn.
- I ♥ Linux -

Offline markba

• Lid
« Reactie #547 Gepost op: 2015/12/24, 14:11:55 »
Google rankt hoger als er meer naar je verwezen wordt. De link naar dit forum dan zoveel mogelijk op sites van derden zien te krijgen.
Is een goeie. Zal dit forum ook eens toevoegen als link op de site van De Vrije PC. Heb ik mn goeie daad voor dit jaar weer gedaan haha.

« Reactie #548 Gepost op: 2015/12/24, 14:16:14 »
Heb ik dan ook meteen mijn goede daad gedaan door jou tot een goede daad aan te zetten??  =D
- I ♥ Linux -

Offline markba

• Lid
« Reactie #549 Gepost op: 2015/12/24, 14:19:09 »
Heb ik dan ook meteen mijn goede daad gedaan door jou tot een goede daad aan te zetten??  =D
Ja, jij bent ook klaar voor dit jaar. Maar ja, 2016, dat wordt moeilijk om daarin nog iets goeds te doen  =D