Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?  (gelezen 97974 keer)

Offline Henkp

• Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #550 Gepost op: 2015/12/24, 14:52:12 »

Voor zover ik weet (maar ben wel redelijk leek, dus ik ga alleen uit van @Johan van Dijk's reactie van een paar jaar geleden ;) ) hebben we een robots.txt die geïndexeerd wordt door zoekmachines als Google.

Tja, maar met een robots.txt file kan je ook zelfs heel Google zijn zoek tocht blokkeren.
Het is maar net wat je in die robot.txt zet.  =D

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #551 Gepost op: 2015/12/24, 14:57:11 »
Nu werk ik in deeltijd bij een organisatie dat computers opknapt voor de derde wereld en voor stichting leergeld. Ook hier installeren we altijd LibreOffice. Dit zijn momenteel veelal Vista machines en af en toe Windows 7 machines.
So far so good....

Toevallig zijn we nu in contact met Netwerk tegen armoede. Binnen dat netwerk valt ook Stichting Leergeld. Heb daar aangegeven dat linux (Ubuntu/Lubuntu) voor ons de enige optie is. Zowel uit praktisch als ideëel motief. Als wij dus PC doneren, zal dat nóóit met Windows zijn.
Citaat
linux willen ze bij ons niet aan beginnen helaas, vooral omdat de mensen naar wie ze toe gaan veelal alleen Windows willen.
Dat snap ik dus niet. Zoals ik ook al hierboven heb aangegeven, zijn mensen blij als ze überhaupt iets hebben dat werkt. Als mensen zeggen dat ze alleen windows willen, is dat in onze ervaring te wijten omdat men helemaal niet weet wat linux is. En onbekend maakt onbemind. En het zou al helemaal wat zijn, als Stichting Leergeld dit zelf zegt (dat mensen geen linux willen), dan is er nog een lange weg te gaan.

Dus als we naar nieuwe strategieën kijken, dan is samenwerken met organisaties in de ideële sfeer een hele mooie denk ik. Niet alleen om die mensen te helpen, maar ook om linux en het gedachtengoed daarachter te kunnen verspreiden.

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #552 Gepost op: 2015/12/24, 15:08:13 »
Heb ik dan ook meteen mijn goede daad gedaan door jou tot een goede daad aan te zetten??  =D
Ja, jij bent ook klaar voor dit jaar. Maar ja, 2016, dat wordt moeilijk om daarin nog iets goeds te doen  =D

Maar 2016 hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Nu met voor de meeste mensen een hoop vrije dagen,
is het dan een leuke tijd om een gratis Weblog aan te maken bij wordpress.com en daar wat over Ubuntu in te schrijven.
En tevens een link naar deze Site. Mijn ervaring is dat je bij wordpress.com veel gegoogeld word, en je snel veel bezoekers trekt.

Het belangrijkste is dan wel, om er minimaal eens per week wat op te schrijven.  =D

Offline PKing

• Lid
« Reactie #553 Gepost op: 2015/12/24, 15:35:36 »
Je zou een soort "open" weblog kunnen maken, en dat meerdere mensen van dit forum (nee ik ben geen vrijwilliger) er wat op schrijven per toerbeurt?

Eventueel met moderatie vanauit hier...
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Dennissch

• Lid
« Reactie #554 Gepost op: 2015/12/24, 15:39:01 »
Nu werk ik in deeltijd bij een organisatie dat computers opknapt voor de derde wereld en voor stichting leergeld. Ook hier installeren we altijd LibreOffice. Dit zijn momenteel veelal Vista machines en af en toe Windows 7 machines.
So far so good....

Toevallig zijn we nu in contact met Netwerk tegen armoede. Binnen dat netwerk valt ook Stichting Leergeld. Heb daar aangegeven dat linux (Ubuntu/Lubuntu) voor ons de enige optie is. Zowel uit praktisch als ideëel motief. Als wij dus PC doneren, zal dat nóóit met Windows zijn.
Citaat
linux willen ze bij ons niet aan beginnen helaas, vooral omdat de mensen naar wie ze toe gaan veelal alleen Windows willen.
Dat snap ik dus niet. Zoals ik ook al hierboven heb aangegeven, zijn mensen blij als ze überhaupt iets hebben dat werkt. Als mensen zeggen dat ze alleen windows willen, is dat in onze ervaring te wijten omdat men helemaal niet weet wat linux is. En onbekend maakt onbemind. En het zou al helemaal wat zijn, als Stichting Leergeld dit zelf zegt (dat mensen geen linux willen), dan is er nog een lange weg te gaan.

Dus als we naar nieuwe strategieën kijken, dan is samenwerken met organisaties in de ideële sfeer een hele mooie denk ik. Niet alleen om die mensen te helpen, maar ook om linux en het gedachtengoed daarachter te kunnen verspreiden.

Voordat ik bij deze organisatie kwam werken (ik doe dit in deeltijd als vrijwilliger) hadden ze al best veel computers met Ubuntu 14.04 LTS en aanverwanten klaar gemaakt. Dus wij stonden er wel degelijk voor open. Maar wat mijn aanspreekpunt op de ict afdeling tegen mij zei was echt iets in de trand van ''er is gewoon geen vraag naar, mensen willen Windows'' Je staat er soms van te kijken, soms komen mensen met die computers terug naar ons ''we kunnen geen GTA 5 spelen'' ..... Wel heb ik zoiets van STEL we gaan bij onze organisatie computers voortaan uitleveren met Linux, dan ook massaal. En niet sommige met Windows en sommige met Linux.  Maar dit is niet aan mij om te beslissen, en zoals ik het nu zie wil men bij onze organisatie gewoon Windows blijven uitleveren.

Offline PKing

• Lid
« Reactie #555 Gepost op: 2015/12/24, 15:47:07 »
Dat van het spellen spelen wat niet kan, heb ik ook al meegemaakt bij "arme" mensen die ik dacht te matsen met een laptopje met Xubuntu erop.
Gelukkig kon ik er anderen blij mee maken.

Wat betreft jouw organisatie, begrijp ik niet dat ze een "gratis" OS laten liggen en kiezen voor een betaalde versie, kunnen ze het geld niet beter gebruiken?
Of zijn ze bang dat de mensen dan de computer niet meer willen, want ook arme mensen blijken vaak nogal wat eisen te hebben, en niet zomaar ergens dankbaar voor te zijn is mijn ervaring:-)
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Dennissch

• Lid
« Reactie #556 Gepost op: 2015/12/24, 16:07:22 »
Dat van het spellen spelen wat niet kan, heb ik ook al meegemaakt bij "arme" mensen die ik dacht te matsen met een laptopje met Xubuntu erop.
Gelukkig kon ik er anderen blij mee maken.

Wat betreft jouw organisatie, begrijp ik niet dat ze een "gratis" OS laten liggen en kiezen voor een betaalde versie, kunnen ze het geld niet beter gebruiken?
Of zijn ze bang dat de mensen dan de computer niet meer willen, want ook arme mensen blijken vaak nogal wat eisen te hebben, en niet zomaar ergens dankbaar voor te zijn is mijn ervaring:-)

Windows kunnen wij gratis en legaal installeren. (via de OEM sticker die op de computer/laptop kleeft)

« Reactie #557 Gepost op: 2015/12/24, 17:39:28 »

Echt?  :evil:

Simpel toch? Graag of niet. Je kunt geen hulp bieden aan iemand die hulp niet aanpakt.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Frederik

• Gast
« Reactie #558 Gepost op: 2015/12/24, 18:04:41 »
Windows kunnen wij gratis en legaal installeren. (via de OEM sticker die op de computer/laptop kleeft)

Fout! en het mag niet (mij kan het niet schelen) want een sleutel en het schijfje samen vormen geen geldig bewijs van licentie.
Als een computer weggegeven of verkocht wordt inclusief OS en inclusief sticker met een sleutel is dat toch illegaal en strafbaar (zegt Microsoft).

Offline Dennissch

• Lid
« Reactie #559 Gepost op: 2015/12/24, 18:10:33 »

Fout! en het mag niet (mij kan het niet schelen) want een sleutel en het schijfje samen vormen geen geldig bewijs van licentie.
Als een computer weggegeven of verkocht wordt inclusief OS en inclusief sticker met een sleutel is dat toch illegaal en strafbaar (zegt Microsoft).

Denk jij nu werkelijk dat iedereen die zijn pc tweedehands op tweakers/marktplaats of waar dan ook nog het aankoopbewijs van Windows er bij heeft zitten? Als jij een pc via marktplaats of waar dan ook verkoopt en jij installeert hem netjes voor met sleutel die op de sticker op de computer zit. Dan is het toch goed? Zolang hij op die betreffende pc geïnstalleerd staat, en nergens anders...
« Laatst bewerkt op: 2015/12/24, 18:15:37 door Dennissch »

« Reactie #560 Gepost op: 2015/12/24, 18:17:10 »
Lijkt mij ook. Dan zou je je telefoon ook niet mogen verkopen voor je android eraf gegooid hebt?
Die oem versie is ook bedoeld om op die simpele wijze een geregisteerde versie te kopen zolang er maar een sticker met unieke key bij zit. In de praktijk wordt het soms wel ingewikkelder als je bijvoorbeeld een total crash hebt en je een nieuwe versie probeert te installeren onder de oude key.
Wat je koopt wordt jou eigendom, en jouw eigendom mag je doorverkopen.
Wel heb ik ergens gelezen dat je win10 voortaan leent en niet jouw eigendom wordt? Dan kan het moeilijker worden.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/24, 18:18:53 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Dennissch

• Lid
« Reactie #561 Gepost op: 2015/12/24, 18:21:19 »
Lijkt mij ook. Dan zou je je telefoon ook niet mogen verkopen voor je android eraf gegooid hebt?
Die oem versie is ook bedoeld om op die simpele wijze een geregisteerde versie te kopen zolang er maar een sticker met unieke key bij zit. In de praktijk wordt het soms wel ingewikkelder als je bijvoorbeeld een total crash hebt en je een nieuwe versie probeert te installeren onder de oude key.
Wat je koopt wordt jou eigendom, en jouw eigendom mag je doorverkopen.
Wel heb ik ergens gelezen dat je win10 voortaan leent en niet jouw eigendom wordt? Dan kan het moeilijker worden.

Ja ik zei OEM key op de sticker. Maar ik denk dat ik dit verkeerd uitleg. Ik bedoel niet de OEM algemene codes van de fabrikant, die fabrikanten standaard op nieuwe laptops zetten. Maar ik bedoel gewoon de unieke code die op een sticker aan de pc/laptop kleeft. Dus die unieke code die op die pc/laptop kleeft gebruiken we voor die betreffende pc/laptop.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/24, 18:24:22 door Dennissch »

« Reactie #562 Gepost op: 2015/12/24, 18:25:32 »
Ik bedoel niet de OEM algemene codes van de fabrikant

:evil: Nee die niet. Daar werd nogal eens mee gesjoemeld. Moesten een stel gebruikers weer zo'n melding rechtsonder weg gaan halen. ^-^
- I ♥ Linux -

Frederik

• Gast
« Reactie #563 Gepost op: 2015/12/24, 18:36:43 »
Wat ik denk of vind doet er helemaal niet toe
Als je geen betalingsbewijs van het OS kunt overleggen ben je illegaal bezig, dat heb ik niet bedacht. Overigens heb ik nog nooit van mijn leven een OS gekocht en heb ik kilo's boter op mijn hoofd. Maar hier wordt de veronderstelling neergelegd dat een computer wegdoen met behoud vaneen Windows  OS en licentie sleutel wel OK is en dat is het niet.
Mij kan het verder niks schelen  8-)

« Reactie #564 Gepost op: 2015/12/24, 18:47:01 »
Je koopt een windows. Los of bij je pc. Waarbij de laatste de verkoper gemachtigd is je een oem te leveren. En je hebt dan een aankoopbon omdat dit net als de pc die je koopt waarop het geinstalleerd wordt op de aankoopbon vermeldt wordt.
Volledig legaal.

En wat ik koop is van mij, en wat van mij is mag ik doorverkopen. Ook dat is niet illegaal.
Het enige waar microsoft over zou kunnen vallen is de levering van service, te beginnen met updates.

Maar inderdaad gaan we vrij ver off-topic. Sorry.
- I ♥ Linux -

« Reactie #565 Gepost op: 2015/12/24, 19:00:30 »
Nog wat leesvoer. Ik dacht me al te herinneren dat hierover een gerechtelijke uitspraak was.
https://www.computable.nl/artikel/opinie/softwarebeheer/5193754/1509029/microsoft-licenties-mogen-worden-doorverkocht.html
- I ♥ Linux -

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #566 Gepost op: 2015/12/24, 19:12:18 »
Je koop geen OS van Windows, Je betaald voor het gebruik.
Met andere woorden je heb het gewoon in bruikleen, met in de algemene voorwaarden, dat jij het alleen mag gebruiken.

En indien je het niet eens bent met de voorwaarden dan wordt je geacht het van je computer te verwijderen, dat geld voor bijna alle betaalde Software. (RTFM)

« Reactie #567 Gepost op: 2015/12/24, 19:14:29 »
Door de uitspraak van het Europese Hof in juli 2012 is deze clausule echter teniet gedaan en kunnen Microsoft-licenties worden doorverkocht zolang er wordt voldaan aan een aantal voorwaarden.

Bij win10 is dat wel veranderd geloof ik. Dat leen je inderdaad..
The game keeps on going. =D
- I ♥ Linux -

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #568 Gepost op: 2015/12/24, 19:22:46 »
Door de uitspraak van het Europese Hof in juli 2012 is deze clausule echter teniet gedaan en kunnen Microsoft-licenties worden doorverkocht zolang er wordt voldaan aan een aantal voorwaarden.

Bij win10 is dat wel veranderd geloof ik. Dat leen je inderdaad..
The game keeps on going. =D

Tja, ik heb je link nu pas gelezen. Maar dan staat er wel uitdrukkelijk in de EU!!!!

« Reactie #569 Gepost op: 2015/12/24, 19:24:33 »
Of die stikker een geldige licentie is of dat je er nog wat bij moet hebben hoor ik wel vaker wisselende verhalen over.
Maar bij mijn laatste laptop die ik kocht bij een webwinkel had alleen die stikker en geen andere licentie bewijzen.
Die licentie stikker is alleen geldig is voor de Windows versie die er op staat of een lagere versie.

Dus met een XP of Vista licentie stikker mag je niet zomaar W7 t/m 10 installeren.
Ook als er OEM op staat mag je dus niet zomaar een standaard Windows installatie erop zetten.
Ook geld een OEM alleen voor de computer waarbij die is geleverd.

Omdat een Windows licentie (vaak een OEM) al in de prijs van een computer zit inbegrepen merken mensen vaak niet dat je dus voor Windows betaald. Dit is waarom het argument dat je dat licentiegeld aan wat anders kan besteden vaak niet doordringt.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #570 Gepost op: 2015/12/24, 20:33:53 »
Koppel verkoop is in Nederland nog steeds verboden, je bent dus nooit verplicht, om een besturingssysteem bij je PC te kopen.
De enige uitzondering hierop is Apple (voor zover mij bekend), omdat deze zowel de hardware, als de software maakt.
Iedere normale PC of laptop is dus ook leverbaar zonder besturingssysteem.

Ooit gevraagd: Dat kan, dan moet hij apart besteld worden en wordt hij dus €50,00 duurder :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #571 Gepost op: 2015/12/24, 21:04:19 »
Koppel verkoop is in Nederland nog steeds verboden, je bent dus nooit verplicht, om een besturingssysteem bij je PC te kopen.
Onjuist, koppelverkoop is in Nederland alleen verboden voor ondernemingen met een economische machtspositie.
Een fabrikant van computers, die bijvoorbeeld tien procent van de markt bezit, mag toch Microsoft Windows bij zijn product verkopen. Het koppelende product is immers de computer; er is voor deze fabrikant dus geen aanzienlijke marktmacht.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #572 Gepost op: 2015/12/24, 21:07:26 »
Voordat ik bij deze organisatie kwam werken (ik doe dit in deeltijd als vrijwilliger) hadden ze al best veel computers met Ubuntu 14.04 LTS en aanverwanten klaar gemaakt. Dus wij stonden er wel degelijk voor open. Maar wat mijn aanspreekpunt op de ict afdeling tegen mij zei was echt iets in de trand van ''er is gewoon geen vraag naar, mensen willen Windows'' Je staat er soms van te kijken, soms komen mensen met die computers terug naar ons ''we kunnen geen GTA 5 spelen'' .....
Werkelijk waar, maar dit klinkt wel heel ridicuul (niet persoonlijk bedoeld). Van iedereen waarvoor wij linux hebben uitgeleverd (loopt in de 100-den, veelal op een donor-PC), was er werkelijk helemaal niemand die zegt: ''we kunnen geen GTA 5 spelen'' of "wij willen windows". Nu kan het zijn dat de ervaring van Stichting Leergeld met de doelgroep (mensen met beperkte financiele middelen) totaal anders is dan die van ons (De Vrije PC), maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Heb meer het idee dat de personen op de sleutelposities helemaal niet zo linux-minded zijn en daarom iedere stok om mee te slaan aangrijpen. Iets met onwil, onbekendheid en/of er niet 100% voor gaan.
Citaat
Wel heb ik zoiets van STEL we gaan bij onze organisatie computers voortaan uitleveren met Linux, dan ook massaal. En niet sommige met Windows en sommige met Linux. 
That's the spirit! Precies zo doen wij het.
Citaat
Maar dit is niet aan mij om te beslissen, en zoals ik het nu zie wil men bij onze organisatie gewoon Windows blijven uitleveren.
Denk dat het verschil is met ons. Anderen kunnen met ons samenwerken, op onze voorwaarden. Het is dan graag of niet. En dat heeft niets te maken met gebrek aan flexibiliteit of zo (zo kan het uitgelegd worden), maar alles met het idee dat wij voor 100% zeker weten dat linux voor onze doelgroep de beste keuze is.

Offline Dennissch

• Lid
« Reactie #573 Gepost op: 2015/12/24, 21:33:58 »
Voordat ik bij deze organisatie kwam werken (ik doe dit in deeltijd als vrijwilliger) hadden ze al best veel computers met Ubuntu 14.04 LTS en aanverwanten klaar gemaakt. Dus wij stonden er wel degelijk voor open. Maar wat mijn aanspreekpunt op de ict afdeling tegen mij zei was echt iets in de trand van ''er is gewoon geen vraag naar, mensen willen Windows'' Je staat er soms van te kijken, soms komen mensen met die computers terug naar ons ''we kunnen geen GTA 5 spelen'' .....
Werkelijk waar, maar dit klinkt wel heel ridicuul (niet persoonlijk bedoeld). Van iedereen waarvoor wij linux hebben uitgeleverd (loopt in de 100-den, veelal op een donor-PC), was er werkelijk helemaal niemand die zegt: ''we kunnen geen GTA 5 spelen'' of "wij willen windows". Nu kan het zijn dat de ervaring van Stichting Leergeld met de doelgroep (mensen met beperkte financiele middelen) totaal anders is dan die van ons (De Vrije PC), maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Heb meer het idee dat de personen op de sleutelposities helemaal niet zo linux-minded zijn en daarom iedere stok om mee te slaan aangrijpen. Iets met onwil, onbekendheid en/of er niet 100% voor gaan.
Citaat
Wel heb ik zoiets van STEL we gaan bij onze organisatie computers voortaan uitleveren met Linux, dan ook massaal. En niet sommige met Windows en sommige met Linux. 
That's the spirit! Precies zo doen wij het.
Citaat
Maar dit is niet aan mij om te beslissen, en zoals ik het nu zie wil men bij onze organisatie gewoon Windows blijven uitleveren.
Denk dat het verschil is met ons. Anderen kunnen met ons samenwerken, op onze voorwaarden. Het is dan graag of niet. En dat heeft niets te maken met gebrek aan flexibiliteit of zo (zo kan het uitgelegd worden), maar alles met het idee dat wij voor 100% zeker weten dat linux voor onze doelgroep de beste keuze is.

Nja dat van "we kunnen geen gta 5 spelen" stond los van het Linux verhaal eigenlijk. Soms komen er nu namelijk mensen terug die een PC met Windows Vista of 7 hebben ontvangen via ons en dan het gek vinden dat je op zo'n oude pc geen nieuwste Call  of Duty, Fifa, GTA of whatever kan draaien.

En verder snap ik jou helemaal wat jullie doen en wat jullie filosofie is. Maar ik heb jullie site laatst bekeken en jullie bestaan uit een klein team. Wij zijn met veel vrijwilligers, allemaal op andere dagdelen. Dan heb je nog de "baas" van ICT afdeling (er zijn ook andere afdelingen zoals gereedschapsafdeling en fietsenafdeling) en de directeur van de organisatie. Iedereen zal een andere mening daarom erover hebben. Kijk het belangrijkste is dat die mensen die de computer ontvangen gewoon hun ding kunnen doen. En dat kunnen ze, zeker. Alleen heb ik gemerkt dat die computers zelfs na een clean install van Vista gewoon traag zijn al meteen. (Vooral het opstarten) Met linux is daar wel wat snelheidswinst te behalen. Echter blijven de oude (kleine) harde schijfjes vaak de beperkende factor in die computers.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/24, 21:39:03 door Dennissch »

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #574 Gepost op: 2015/12/24, 22:01:42 »
Nu werk ik in deeltijd bij een organisatie dat computers opknapt voor de derde wereld en voor stichting leergeld.
Deze stichting heb ik tijdens een bijeenkomst met de gemeente, ooit aangeboden, om verouderde PC's te voorzien van Xubuntu en daarna het onderhoud, eventueel uitleg/scholing e.d. te verzorgen, alles op non-profit basis.
Ze waren dol enthousiast, en hebben vervolgens (al ruim een jaar) niets meer laten horen.
Een gemiste kans in Zeeland dus...............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.