Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?  (gelezen 97527 keer)

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #175 Gepost op: 2014/08/08, 08:10:03 »
Toen Apple begon standaard automatisch die mail onderschriften te plaatsen vond ik dat vreselijk pronkerig staan, maar nu het op veel plekken is kan het idd een mooi klein stukje reclame zijn.

...

Dat probleem is vele jaren geleden al opgelost, omdat je met Ubuntu kan werken door het op te starten van een Live CD of USB stick.
Nadat je gewerkt hebt sluit je Ubuntu en je HD is zelfs niet eens beroerd.

Andere optie is/was met Wubi, hiermee kan je Ubuntu in windows installeren gelijk een normaal windows programma, je krijgt een dualboot, en als je het zat was kon je het de-installeren waarna ook de dualboot verdween...
Bekijk hier Wubi

Tis allemaal niet zalig makend, maar het is heel veel meer dan wat eender welk ander OS te bieden heeft...  8-)

Inderdaad niet zalig makend hoewel het erg nuttig kan zijn.
Echter wil men vaak langere tijd proberen dan 1 sessie. Om bijvoorbeeld andere programma's te proberen en/of alle hardware werkende te krijgen.
Een Live stick is hier niet ideaal tot niet gechikt voor omdat bij elke keer opstarten alles weer weg is.

Wubi is dan beter, maar kan de volle potentie van een computer niet volledig gebruiken. Ook wilt het niet altijd zeggen dat een geslaagde Wubi installatie betekend dat een normale installatie ook goed werkt.

« Reactie #176 Gepost op: 2014/08/08, 10:08:40 »
@Femke89
Bedankt voor je aanwijzing.
Eigenlijk had ik dat moeten weten.
Algemene instellingen van Thunderbird staan onder Bewerken > Voorkeuren
En dit is één van de Account-specifieke instellingen die te bereiken zijn door met de rechtermuisknop te klikken op de accountnaam in de linkerkolom in het Thunderbird-scherm. Want daar maak ik ook verschil in het ophalen van mail. Mijn hoofd-account laat ik bij aanklikken van Thunderbird ophalen maar de overige accounts (gmail en mail.com en ook nog mijn kpnplanet account die, ondanks dat ik al twee jaar weg ben bij KPN, nog steeds bereikbaar en actief is) moet ik ophalen door er zelf om te vragen.
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

« Reactie #177 Gepost op: 2014/08/08, 10:22:13 »
Ik dacht een idee te hebben, maar dat kan volgens mij helemaal niet.
Het idee was: Zet bij installatie van Linux in Thunderbird standaard de ondertekening

Deze mail komt van een Linux-computer
(of iets dergelijks)

, zoals dat ook gebruikelijk is  bij de iPad
maar zoiets schijnt in Thunderbird helemaal niet te kunnen :'( :'(

Ondertekening in Thunderbird kan wel degelijk. Ik heb 6 accounts met alle 6 een andere handtekening.
Het is niet zo moeilijk om te doen, het kan op 2 manieren.

Of een text bestandje met daarin je handtekening in html
of in Thunderbird zelf Bewerken->accountinstelleningen en dan het account nemen en dan zie je rechts Tekst van de ondertekening
(en daaronder zie je dan dat je je eigen text bestandje kan uploaden wat je gemaakt hebt.)

@Old man,

Hier nog een linkje met volledige uitleg en plaatjes.
Ondertekening in Thunderbird

Overigens helemaal wel een fijne site die zaken duidelijk uitlegt, en ook nog in je moerstaal :)
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

« Reactie #178 Gepost op: 2014/08/08, 11:47:32 »
@Erik Krom: Hangt ervanaf hoe je die USB-stick maakt. Met bepaalde programma's zoals UNetBootIn en Ubuntu's USB Creator kun je aangeven ruimte te willen reserveren voor documenten en programma's e.d. Hoe meer opslagruimte de USB-stick heeft, hoe meer ruimte je hebt om je dingen te slaan. Dan is het dus wél handig voor dat soort mensen.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #179 Gepost op: 2014/08/08, 16:26:29 »
Volgens mij gebruite Wubi wel gewoon de hardware en niet ge-emuleerde, zoals dat in virtualbox gebeurt. Met Wubi kun je dus wel degelijk testen of Linux gaat werken op je computer. Het enige verschil is het filesysteem, waarvan je zeker weet dat het beter gaat werken op een'native' installatie.

« Reactie #180 Gepost op: 2014/08/08, 17:31:44 »
Volgens mij gebruite Wubi wel gewoon de hardware en niet ge-emuleerde, zoals dat in virtualbox gebeurt. Met Wubi kun je dus wel degelijk testen of Linux gaat werken op je computer. Het enige verschil is het filesysteem, waarvan je zeker weet dat het beter gaat werken op een'native' installatie.

Klopt, Wubi gebruikt gewoon de hardware as is. Met een Wubi kan je wel degelijk testen of je computer Ubuntu kan draaien.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #181 Gepost op: 2014/08/08, 20:47:29 »
Wubi was een fantastische manier voor Windows gebruikers om kennis te maken met Ubuntu. Helaas wordt Wubi vanaf Ubuntu 13.04 (april 2013) en in Windows 8 niet meer ondersteund en past Wubi niet in een topic over nieuwe strategieën.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #182 Gepost op: 2014/08/08, 20:53:13 »
Zouden we meer met demonstraties moeten doen? En dan bedoel ik NIET dat we met zijn allen naar het Binnenhof gaan (alhoewel ... )
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jolo

• Lid
« Reactie #183 Gepost op: 2014/08/08, 21:46:04 »
Ik denk dat we niet veel meer kunnen doen, dan de vragen over Linux op dit forum te beantwoorden. Terwijl in China en België men over lijkt te stappen op Windows 7, lijkt men in Nederland te gaan voor Windows 8.1.

Zo noemde sidius op bladzijde vijf nog dat er geen goed alternatief is voor Lightroom. Een programma dat ongeveer 130 € kost. Ik kan me best voorstellen als iemand onlangs veel geld heeft uitgeven voor software, dan niet zomaar overstapt op gratis open source software. Verder is men mogelijk in Windows gewend te werken met de nieuwste software versies. Terwijl dat in Ubuntu niet gebruikelijk is.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

« Reactie #184 Gepost op: 2014/08/09, 11:31:26 »
Hej hej,

Zojuist heb ik 3 pagina's van dit topic doorgelezen. Misschien is dit idee al eerder genoemd, maar misschien niet.
Ik denk dat kinderen en tieners op scholen les zouden moeten krijgen in Linux. De kinderen van nu zijn heel erg gewend aan diverse besturingssystemen, dus eentje erbij voelt voor hun heel natuurlijk. Als je er maar Minecraft op kunt spelen, en dat kan al aardig op een laptop met 1 GB RAM onder Ubuntu. Mijn neefje van 10 doet dat dus. -Maar met Skype ook standaard aan, vindt hij het een beetje langzaam worden :-) . Deze generatie is over een paar jaartjes oud genoeg om hun eigen computers te kopen en dan vinden ze Linux heel normaal...

Misschien is dat een geschikte markt om Linux te promoten, zo van jong geleerd is oud gedaan. Zal wel veel vrijwilligers werk vragen, maar ik krijg de indruk dat de die-hards hier op dit forum heel veel doen voor de goede zaak. Moet je wel een beheerder van school computers meehebben, dan gaat het makkelijker. Of een directeur van een school en dan een hoek inrichten met Linux pc's, met in ieder geval Minecraft erop.
Er zijn ook echt veel leuke onderwijs programma's, creatieve bijvoorbeeld, onder Linux. Moet toch kunnen.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

« Reactie #185 Gepost op: 2014/08/09, 11:37:12 »
Ha, zojuist las ik dat er wel iets was gediscussieerd over Chrome books en scholen. Dat is voor de kinderen nog niet zo zichtbaar als Linux, dus mijn vraag is: zou je de kinderen niet kunnen interesseren voor Linux? De woorden Ubuntu en Minecraft laten samenvallen..

« Reactie #186 Gepost op: 2014/08/09, 12:03:40 »
Ha, zojuist las ik dat er wel iets was gediscussieerd over Chrome books en scholen. Dat is voor de kinderen nog niet zo zichtbaar als Linux, dus mijn vraag is: zou je de kinderen niet kunnen interesseren voor Linux? De woorden Ubuntu en Minecraft laten samenvallen..

Ja, maar Chromebooks mogen we het niet over hebben. Of je nu met ChromeOS of Ubuntu op een Chromebook werkt. Zie de discussie die jij las.

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #187 Gepost op: 2014/08/09, 12:56:43 »
Persoonlijk denk ik dat de IE browser nog het grootste struikelblok is om over te stappen naar Linux.

Zelf adviseer ik kennissen die moeilijk doen om over te stappen om eerst de Firefox browser op Windows te installeren en daar een poosje mee te leren omgaan om dat een browser wel het meest gebruikt word op een OS. En als je al een jaar of 10 met IE heb gewerkt dan is de overstap naar Firefox voor de meeste al te veel om die te leren kennen. En het e-mail programma Thunderbird niet te vergeten.
Met als gevolg als ze tegelijk overstappen op Linux waar standaard de Firefox in zit dat ze naar een maand of 2 weer afhaken om dat ze dat te moeilijk vinden en weer terug vallen op Windows.

En het volgende advies voor win gebruikers is, installeer het er naast of te wel dualboot, zodat zij altijd nog even terug kunnen als het nodig is.
Zelf heb ik een hekel gekregen om win7 nog op te starten dus ik gebruik het alleen nog maar om de updates er op te zetten en heel af en toe voor een programma wat echt niet onder Ubuntu draait, zoals een goed OCR programma en voor mijn Mio auto navigator software om te updaten.
« Laatst bewerkt op: 2014/08/09, 13:03:02 door Henkp »

« Reactie #188 Gepost op: 2014/08/09, 13:17:49 »
Ja, mensen die ineens een Smartphone hebben zonder Windows, die zullen het sneller vatten denk ik. Puur het idee dat er nog andere mogelijkheden bestaan dan de ene Windows die de mensen al kennen, dat is heel lastig te vatten, vooral voor wat oudere mensen. Maar heb je al eens een ander systeem in de handen gehad, dan lijkt het meer op elkaar en vind je sneller je weg, ook in Linux.

Mijn buurvrouw van 91 jaar oud heeft het net zo moeilijk bij de overstap van W XP naar W8 hoor, dat geeft precies dezelfde problemen. Zij had net zo goed naar Linux kunnen overstappen. De mensen moeten toch telkens weer nieuwe dingen bijleren op de computer, dat hebben ze ook gedaan toen ze voor het eerst aan de slag gingen.
Ik herinner me nog die lastige lessen op de middelbare school, ik liet telkens de netwerkprinter vastlopen.. :D Maar nu vind ik computeren wel leuk!

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #189 Gepost op: 2014/08/09, 13:55:49 »
Bekende verhalen!

Ik heb een lief klein laptopje, vrijwel nieuw. Laatst op Lubuntu gezet. Daar heb ik hier wel van van verteld. Nu kon ik het laatst niet laten het ding zo te maken dat hij voor oma te gebruiken zou zijn. Oma vind een tablet geweldig maar al dat geveeg is haar een beetje te vreemd. Dat kan ik me trouwens goed voorstellen.
Citaat
Je wil niet weten hoe lang ik doorgegaan ben met ouderwets tandenpoetsen (heen en weer) met onze nieuwe elektrische  tandenborstel een paar jaar geleden. Dat gaat nou eindelijk wel.
Nu start die kleine rechtstreeks op met haar als gebruiker. Niks nodig behalve wat geduld en dat heeft ze wel. Dan kan ze kiezen uit drie bureaublad iconen: Internet, e-mail en haar bestanden. Internet is voorzien van een paar bladwijzers, e-mail van een paar bekenden in het adresboek en de bestanden is haar thuismap. Nu eens kijken wat het oplevert. En anders pas ik hem zo aan als het voor haar werkt. Lukt het niet, ook OK. Je leert er altijd wat van.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!

« Reactie #190 Gepost op: 2014/08/09, 14:01:33 »
@Henkp: IE is het grootste struikelblok? Oh dus daarom is het marktaandeel van IE-gebruik het afgelopen kwartaal dramatisch gekelderd...
Sterker nog: in Nederland is het marktaandeel van IE nog niet eens een kwart van alle internetgebruikers: http://www.nu.nl/tech/3791380/internet-explorer-verliest-fors-marktaandeel-in-nederland.html

@jvecht: Tanden poetsen doe ik nog steeds liever met de hand. Dat elektrische gebeuren is niks voor mij.
« Laatst bewerkt op: 2014/08/09, 14:05:10 door Vistaus »

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #191 Gepost op: 2014/08/09, 14:57:20 »
@Henkp: IE is het grootste struikelblok? Oh dus daarom is het marktaandeel van IE-gebruik het afgelopen kwartaal dramatisch gekelderd...
Sterker nog: in Nederland is het marktaandeel van IE nog niet eens een kwart van alle internetgebruikers: http://www.nu.nl/tech/3791380/internet-explorer-verliest-fors-marktaandeel-in-nederland.html

@jvecht: Tanden poetsen doe ik nog steeds liever met de hand. Dat elektrische gebeuren is niks voor mij.

Waar slaat dat nu op, afgelopen kwartaal dramatisch gekelderd.
Ik heb het over gebruikers die al een jaar of 10 of zelfs langer daar mee werken.
En ja ze kunnen er ook een andere browser op Ubuntu installeren die zij dus al gebruiken, maar dan moeten zij dat wel weten! Daar dat meestal niet staat vermeld voor de beginner.

En de e-mail, wat daar van te denken?.

Edit: het zijn niet allemaal ICT mensen die overstappen en zware hobbyisten die dat wel gemakkelijk kunnen doen. Breed denken schijnt nogal moeilijk te zijn.
« Laatst bewerkt op: 2014/08/09, 15:00:19 door Henkp »

« Reactie #192 Gepost op: 2014/08/09, 15:12:23 »
Oké, dus de link die ik je gaf is een leugen. Goed, bedankt, dan weet ik dat ook weer!

10 jaar of langer is dus maar een klein groepje gezien het huidige marktaandeel van nog geen 20% van IE in Nederland... Chrome zit op ruim 45%, zijn dat allemaal ICT'ers dan???

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #193 Gepost op: 2014/08/09, 15:17:18 »
Oké, dus de link die ik je gaf is een leugen. Goed, bedankt, dan weet ik dat ook weer!

10 jaar of langer is dus maar een klein groepje gezien het huidige marktaandeel van nog geen 20% van IE in Nederland... Chrome zit op ruim 45%, zijn dat allemaal ICT'ers dan???

Wie zegt er nu dat die link een leugen is!!!!!!!!!!!!

« Reactie #194 Gepost op: 2014/08/09, 15:25:18 »
... kun je ook het tweede deel van mijn post beantwoorden? Nog geen 20% gebruikt IE, dat betekent dus dat het groepje waar jij het over hebt heel klein is. Chrome zit op 45%, ik kan me niet voorstellen dat dat allemaal ICT'ers zijn.

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #195 Gepost op: 2014/08/09, 15:52:22 »
... kun je ook het tweede deel van mijn post beantwoorden? Nog geen 20% gebruikt IE, dat betekent dus dat het groepje waar jij het over hebt heel klein is. Chrome zit op 45%, ik kan me niet voorstellen dat dat allemaal ICT'ers zijn.

Ja hoor dat kan ik, je begrijp nog steeds niet dat ik het over oudere gebruikers heb. En wat dat laatste kwartaal betreft dat geeft dus al duidelijk aan dat dit van nu is. En wat mij betreft zakt dat percentage naar nul,nul % daar ik dat monopoly van MS al jarenlang beu ben.

En verder wens ik een ieder veel plezier met dit gratis Linux OS hier.  8-)
Ik geniet er in ieder geval volop van.
« Laatst bewerkt op: 2014/08/09, 16:10:23 door Henkp »

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #196 Gepost op: 2014/08/09, 15:57:20 »
En verder wens ik een ieder veel plezier met dit gratis Linus OS hier.  8-)
Ik geniet er in ieder geval volop van.
Ik ook!! Heerlijk ... .

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #197 Gepost op: 2014/08/09, 19:14:20 »
Ik denk ook dat het probleem is dat mensen de handleiding niet lezen, want heeft windows-help-en-ondersteuning OOIT je probleem opgelost?
bij mij niet en windowsgebruikers bij mijn opleiding gebruiken dat al helemaal niet, echter de help-en-ondersteuning/handleiding van linux is juist zeer uitgebreid! maar niemand leest m! (programma "hulp" of https://help.ubuntu.com/14.04/index.html)

« Reactie #198 Gepost op: 2014/08/09, 20:13:28 »
@Henkp: De ouderen is ook maar een klein clubje want veel ouderen weten niet eens wat een browser is, laat staan wat IE is (en of ze al dan niet IE gebruiken). Zie ook femke's post.

@niekn: Windows Help heeft me wel eens geholpen. Voor simpele dingen is het prima te gebruiken. Voor wat minder simpele dingen is de oplossing op internet makkelijker te vinden. Linux-helpinformatie is voor allerlei dingen prima te gebruiken, dus ben met je eens dat dat beter is.
« Laatst bewerkt op: 2014/08/09, 20:15:40 door Vistaus »

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #199 Gepost op: 2014/08/09, 20:28:37 »
Ik denk ook dat het probleem is dat mensen de handleiding niet lezen
Inderdaad, sommige veel mensen willen een computer zonder handleiding.

Tegenwoordig krijg je vaak geeneens een handleiding bij een nieuwe computer maar alleen een oninteressant boekwerk met veiligheids- en garantiebepalingen en als je geluk hebt een uitvouwtekening waarop de aan/uit-schakelaar en de aansluitingen zijn te zien.

Vroeger was alles beter, bij de C64 kreeg je naast een uitgebreide handleiding een complete programmeercursus Basic en het elektronisch schema.
de help-en-ondersteuning/handleiding van linux is juist zeer uitgebreid! maar niemand leest m! (programma "hulp" of https://help.ubuntu.com/14.04/index.html)
Zeeer uitgebreid en Nederlandstalig*: https://help.ubuntu.com/14.04/ubuntu-help/index.html of http://wiki.ubuntu-nl.org/

* Afhankelijk van de taalinstelling van de browser.
Klik links bovenin op Documentatie