Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?  (gelezen 97742 keer)

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #100 Gepost op: 2014/07/12, 12:34:42 »
Citaat
een groot probleem in linux
is wel wat anders dan:
Citaat
een probleem van 'Linux'

Excuses, heb het fout gelezen. Maar goed, mijn vanaf "Maar gelukkig" tot en met "Photoshop in de cloud" blijft staan...

Offline bwman

• Lid
« Reactie #101 Gepost op: 2014/07/12, 13:39:36 »
ik heb ook lightroom in gebruik en daar ben ik best tevreden mee al combineer ik dit wel met andere fotoprogramma's ,dit over en weer springen is id lastig maar niet onoverkomelijk en de resultaten zijn m.i. steeds zeer goed. rawtherapee moet ik mij nog eens in verdiepen.
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Offline Erik

• Lid
« Reactie #102 Gepost op: 2014/07/12, 13:44:14 »
Hoe zinvol ditmaal ook, het gaat weer off-topic. Dat is jammer van dit voortreffelijke topic
Linux sinds SUSe 6.3, Slackware en nu Ubuntu/Xubuntu. Single boot. Dual is OUT!

« Reactie #103 Gepost op: 2014/07/12, 13:46:17 »
Ik zou zeggen investeer in een cloud dienst want dat gaat het toch steeds meer worden.
Kijk naar alle opslagdiensten en bv Google Docs en Microsoft Office.
Daar heeft volgens mij Ubuntu met Ubuntu One een steekje laten vallen.
Maar ja ik ken het beleid daarachter niet.

En verder zou ik Ubuntu willen adviseren om voor hun product(en) een wat begrijpelijker naamsgebruik te introcuceren.
bv Toen ik nog verknocht Win XP gebruiker was (niet eens lang geleden) zocht ik natuurlijk naar een alternatief, want XP ging niet meer verder.
Nu had ik in eerste instantie willen overstappen naar 7 maar dat trok mijn oude bak niet.
Ook heb ik wel wat ervaring met het oplossen van problemen dus dacht ik dan ga ik eens Linux (Ubuntu) proberen.
Maar dan ga je googlen en wat je dan niet allemaal voorbij ziet komen.
Kijk maar eens op distrowatch. Dus daar ga je het ook niet mee vinden, of je moet ze allemaal gaan uitproberen wat voor een leek niet te doen is.
En recensies lezen is ook geen optie want iedereen is over "zijn" distro natuurlijk laaiend enthousiast.
Dus dan een afscheiding maken naar de zeg 2 grootste Ubuntu en Linux Mint.
Weer ben je er dan nog niet uit want wat zegt mij iets als Lubuntu, Kubuntu, Xubuntu en Ubuntu (de andere nog maar buiten beschouwing gelaten)
Welke van die vier is nu het geschiktst voor mij.
Dat is dus nergens aangegeven. Ze hebben het over desktopomgevingen. Nou dat zegt dus een noob helemaal niks.
Ook kan je nog wel wat terugvinden over Systeem specificaties maar ook dat zegt niet veel als je daar niks van weet.
Ik kan nog wel even doorgaan, zoals dat issue met de software, maar waar het mij voornamelijk overgaat is dat mensen die op zoek gaan naar een ander OS hier bij Ubuntu uitkomen omdat het daar helder omschreven word.
Nu heb ik wat ervaring, maar het moet duidelijker worden voor wie wat geschikt is.
En ik weet wel dat dat niet altijd even duidelijk is, maar dat kan je wel duidelijk maken.
Door bv aan te geven dat Xubuntu geschikt is voor een wat oudere PC vanaf bj zus tot bj zoveel en waar een bepaald OS op heeft gewerkt en wat je met dat besturingssysteem kan verwachten.
En dan denk ik dat het voor de overstappers toch het makkelijkste is dat je een vergelijking maakt met Windows.

Lubuntu= Eerste Win XP computer
Kubuntu= Win XP home/prof
Xubuntu= Win XP prof/Vista
Ubuntu= Win 7
Ik geef maar enkele voorbeelden wat misschien niet eens goed is, maar er moet iets te vergelijken zijn.
Je kan het ook nog anders aanpakken en alles Ubuntu noemen en dan daar types aangeven.
bv Ubuntu light of Ubuntu bussines of Ubuntu Regular of etc

Ik stop ermee en laat jullie weer je mening geven die ik ook ter harte neem.
Maar we moeten denken in de geest van de mens die er nog niks van weet of een beetje
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

« Reactie #104 Gepost op: 2014/07/12, 14:25:22 »
"Lubuntu=Eerste Win XP-computer"

Dat hangt ook weer van de specs af. Hier één hele oude laptop met voorheen Win XP. Lubuntu trekt ie niet, wil niet eens opstarten vanwege de specs. Alleen Bodhi 2.x draait er voortreffelijk (daar Bodhi nog lichter is dan Lubuntu). Sorry, niet om de betweter uit te hangen ofzo. Alleen om aan te geven dat het moeilijk is om een bepaalde distro met een bepaald bouwjaar te associëren want het blijft toch afhankelijk van de specs...

Overigens staat er wel een duidelijk onderscheid tussen de verschillende *buntu-edities op onze website (http://www.ubuntu-nl.org/afgeleiden/introductie), maar op de internationale site kan dat zeker een stuk beter, dat ben ik met je eens; die is teveel op Ubuntu gericht en niet op de andere uitgaven. Natuurlijk kan de indeling en inhoud van onze website altijd beter en als lid van het Webteam zijnde wil ik suggesties ter harte nemen en evt. doorvoeren :)

Ubuntu Light, Ubuntu Regular, etc. dat lijkt me niet veel toevoegen. Een leek weet waarschijnlijk niet eens wat voor Windows-editie ze gebruiken anders dan 'XP' of '7'.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/12, 15:22:24 door Vistaus »

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #105 Gepost op: 2014/07/12, 15:03:37 »
"Lubuntu=Eerste Win XP-computer"

Dat hangt ook weer van de specs af.
Precies. Zelf hanteer ik 512 MB als ondergrens (en dan gebruik ik  "uiteraard" Lubuntu). Het zou dus beter zijn om de verdeling per geheugenhoeveelheid in te delen; tenminste, zo doe ik het.

Overigens ben ik met Lubuntu (of een andere afgeleide), niet onverdeeld gelukkig, want telkens kom ik erachter dat sommige eenvoudige dingen of niet of op een hele andere manier werken dan de hoofdversie (Ubuntu). Laatst zocht ik in Lubuntu in de bestandsbladeraar (pc-man) naar een knopje om een USB-stick veilig te verwijderen: kon die dus niet vinden! En leg dat dan maar weer eens uit aan een argeloze gebruiker .......  Grrrr!!!!

Daarom ben ik er huiverig voor om "zo maar" een andere distro te gaan gebruiken, zeg maar de hype du jour. De basis-dingetjes gaan altijd wel goed, maar de duivel zit m juist in de details...... En omdat ik die zelf moet oplossen, kijk ik wel uit om al dat werk op mn hals te halen.

« Reactie #106 Gepost op: 2014/07/12, 15:24:31 »
Nou dat bedoel ik:
Citaat
Ubuntu Light, Ubuntu Regular, etc. dat lijkt me niet veel toevoegen. Een leek weet waarschijnlijk niet eens wat voor Windows-editie ze gebruiken anders dan 'XP' of '7'.
Als je dus aan een Windows gebruiker vraagt wat er op zijn computer staat, zegt hij/zij Windows.
Maar bij een Ubuntu's gebruiker zal dat waarschijnlijk ook worden Ubuntu terwijl hij wel weet dat er bv Bodhi Linux op staat.
Maar dat zegt niks bij de meeste mensen.
En dat is het probleem.
Want dit topic gaat erover om Ubuntu te promoten, maar er zijn zoveel verschillende distro's dat je door de bomen het enge bos niet meer ziet.
Wat de meeste mensen dan maar besluiten om toch maar weer voor Windows te gaan, omdat dat toch wel vertrouwd is.
Dan maar weer wat geld investeren.
mvg,  Peter

« Reactie #107 Gepost op: 2014/07/12, 15:26:11 »
Nuja, daarom is onze site ook duidelijk en staat Ubuntu voorop met vermelding van de bekende afgeleiden zoals Xubuntu en Lubuntu, waarbij ook vermeld staat op wat voor PC's ze draaien.

Maar nogmaals:
"Natuurlijk kan de indeling en inhoud van onze website altijd beter en als lid van het Webteam zijnde wil ik suggesties ter harte nemen en evt. doorvoeren :)"

Offline markba

• Lid
« Reactie #108 Gepost op: 2014/07/12, 15:35:51 »
.... maar er zijn zoveel verschillende distro's dat je door de bomen het enge bos niet meer ziet.
Wat de meeste mensen dan maar besluiten om toch maar weer voor Windows te gaan, omdat dat toch wel vertrouwd is.
Dat denk ik ook. Té veel keuze is gewoon niet goed, zeker in het begin. En zeker ook als je graag wilt dat er ondersteuning is (in de vorm van een echt persoon). Dan is de kans groter dat je met een "doorsnee" Ubuntu (afgeleide) een betere kans maakt.

Daarom hanteer ik maar 2 smaken:
- 512 Mb - 1.5 GB: Lubuntu
- meer dan 1.5 GB: Ubuntu
Dit ook ivm de ondersteuning die men van mij/ons verwacht: ik kan niet óók nog eens "expert"in Kubuntu/Xubuntu/etc. zijn.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/12, 15:41:46 door markba »

Offline MKe

• Lid
« Reactie #109 Gepost op: 2014/07/12, 17:31:54 »
Naar mijn mening is darktable wel degelijk een goed alternatief voor lightroom.
Ik ben zeer tevreden met  Lightzone, maar sidius wil graag lightroom, en dan stopt de discussie, toch?
niet echt, hij claimed dat er geen goede alternatieve software is voor linux en neemt lightroom als voorbeeld. Ik heb weinig gevonden wat niet in linux kan en in windows wel. Met uitzondering van de ondersteuning van navigatie apparatuur.

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #110 Gepost op: 2014/07/12, 18:55:50 »
niet echt, hij claimed dat er geen goede alternatieve software is voor linux en neemt lightroom als voorbeeld. Ik heb weinig gevonden wat niet in linux kan en in windows wel. Met uitzondering van de ondersteuning van navigatie apparatuur.

en het ironische is dat tomtom zelf linux gebruikt op zijn apparaten: http://nl.support.tomtom.com/app/answers/detail/a_id/2381/~/broncode-voor-de-linux-kernel-die-in-tomtom-go-wordt-gebruikt

grappig... ze hebben linux incompatibel weten te maken met linux.....

« Reactie #111 Gepost op: 2014/07/12, 19:48:07 »
Citaat
ze hebben linux incompatibel weten te maken met linux
Tja, wel de lusten maar niet de lasten!

Maar ja dat is nu nog het probleem van een OS dat wel bekend is voor de meeste werkzaamheden.
Maar voor specifieke nog wat achterloopt, omdat MS, Apple en Google toch nog de grootste vinger in de pap hebben, bij het ondersteunen van software voor hun OS'sen.
mvg,  Peter

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #112 Gepost op: 2014/07/12, 19:56:10 »
Naar mijn mening is darktable wel degelijk een goed alternatief voor lightroom.
Ik ben zeer tevreden met  Lightzone, maar sidius wil graag lightroom, en dan stopt de discussie, toch?
Het is einde discussie omdat wij misschien wel vinden dat er een alternatief is voor Lightroom en wij ons goed kunnen redden, maar sidius vroeg niet om hulp en is stellig overtuigd door te schrijven: 'En nee kom niet met half af alternatieven als Lightzone etc. ' 
Ik  heb zelf jaren lang Adobe Photoshop CS5 gebruikt onder wine, een superieur progje als je het mij zou vragen, maar helaas niet helemaal legaal. Ik heb bewust kozen om een stapje terug te doen en alleen nog maar legale progjes te gebruiken die zoals ik schreef, doorzettingsvermogen eisen,  Adobe Photoshop CS5, daar kan geen enkele open source tegen op.
Vooral met de komst van Lightzone, was het gemakkelijker voor mij om, principieel, afscheid te nemen van illegale software

En dan nog TOMTOM, het is zoals niekn schreef:  ironisch. Het een akelig gemis voor de Linux gebruiker dat men een linux Navigatie systeem niet kan updaten en ik had jaren geleden nog een stille hoop, maar TomTom don't care about us, they've stolen GNU/Linux code and don't give it back to GNU/Linux users.
http://discussions.tomtom.com/t5/Map-installation/TomTom-Home-for-linux/td-p/6291/page/14

Deze topic heet: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën
Het probleem is niet Linux als besturing, we hebben ondertussen fantastische distro's ter beschikking, maar hoe "verkopen" we de alternatieve software, kunnen we opboksen tegen windowssoftware?   
« Laatst bewerkt op: 2014/07/12, 20:01:48 door RikRik »

« Reactie #113 Gepost op: 2014/07/12, 20:13:03 »
Citaat
ze hebben linux incompatibel weten te maken met linux
Tja, wel de lusten maar niet de lasten!

Kan ik ook tegen jou zeggen :P Jij vindt dat het duidelijker moet wat wat is, vervolgens vraag ik tot 2 keer toe of je een suggestie hebt voor onze site en dat negeer je compleet. Ik verwacht niet een A4'tje binnen 5 minuten, maar ik had wel verwacht dat je *iets* terug zou zeggen...
Overigens ben je daar niet de enige in die stilvalt als het om onze site gaat na zelf een discussiepunt erover te hebben aangehaald, maar je bent wel de enige in *dit* topic...
« Laatst bewerkt op: 2014/07/12, 20:16:41 door Vistaus »

« Reactie #114 Gepost op: 2014/07/12, 21:43:34 »
In mijn eerste verhaaltje heb ik al wat suggesties gedaan.
Of jij daar wat mee "moet" doen Lijkt mij niet zo een, twee, drie aan de orde.
Ik heb voor de goede orde aangegeven waar met name voor de eventuele nieuwe gebruiker het allemaal niet al te duidelijk is.
En ik vind niet dat ik jouw daar mee moet opschepen.
Daar de meeste forumleden hier al wat jaren rond bivakkeren zijn sommige dingen zoals specs en software misschien gesneden koek voor jullie.
Maar voor mij als toch al redelijk gevorderd computer gebruiker (weliswaar met Windows) is dat nog wel allemaal te behappen en anders vraag ik het wel op dit forum. Maar voor velen niet!
En ook een forum is een drempel.
Maar om Ubuntu te promoten (waar dit topic toch over gaat als ik mijn niet vergis) zeg jij dat als Lubuntu niet lekker draait je dan maar Bodhi Linux moet nemen (weliswaar ook een Ubuntu derivaat), maar niet to the point.
Ook vind ik dat sommige software nog niet al te gemakkelijk is te installeren (en dan heb ik het niet over die uit het software centrum)
Maar dat zijn dus oa een paar aanmerkingen waar nog wat verbetering in moet gebeuren willen de mensen nog enthousiaster worden om dit goede product toch te gaan gebruiken.

Dus ik wil wel de lusten, maar ook de lasten.
Maar helaas niet iedereen. Die willen gewoon dat alles out of the box werkt.
mvg,  Peter

« Reactie #115 Gepost op: 2014/07/12, 22:15:59 »
Ja, maar ik ben wel van het Webteam dus als er ergens iets duidelijker kan op de site, dan mag je me daarmee opschepen. Als ik daar niet mee opgescheept had willen worden, dan had ik niet de functie van website editor geaccepteerd he ;)

En ja, je kunt wel vallen over Lubuntu vs Bodhi maar wat wil je dan doen als iemand zegt "Lubuntu wil niet opstarten op mijn oude PC" en het blijkt door de specs te komen: "gooi dat ding maar weg"? Dan is Bodhi toch een prima alternatief voor Lubuntu. Niet om hier de Bodhi-fanboy uit te hangen, het is alleen om een punt te maken aangaande het specs-discussiepunt...

« Reactie #116 Gepost op: 2014/07/12, 22:25:03 »
Ja sorry ik liet mij meeslepen in het Ubuntu gebeuren.
Maar nu zie ik pas dat de titel van dit topic toch iets meer beweegt dan Ubuntu.
Waarvoor mijn excuses.  :-[
Maar toch moeten we nadenken over het verspreiden aan de "gewone" computer gebruiker.
En dan zijn al die distro's soms wel wat verwarrend.
Maar hoe dat op te lossen. ???
mvg,  Peter

« Reactie #117 Gepost op: 2014/07/13, 11:18:40 »
Ik heb onlangs deelgenomen aan een Repair-Café waarbij ik de organisatoren had weten te overtuigen om de ombouw van WinXp naar Linux op de aankondiging te plaatsen. We hebben een vijftal computers kunnen ombouwen. Wat mij het opviel is dat het grote deel van de mensen niet eens weet dat linux bestaat, noch het is noch waar het voor dient. Dat hoeft an sich geen probleem te zijn. Een groot deel van de bevolking weet ook niet precies hoe een auto werkt. Als een auto je zonder zonder al te veel kommer en kwel van A naar B brengt, dan ben je daar over het algemeen dik tevreden mee. Hetzelfde geldt voor een computer. Het kan de meeste gebruikers geen barst schelen of ze nu met een Windows of met een linux-os aan de slag gaan. Wel is het zo dat de consument zich in Nederland en België geen computer met linux kan aanschaffen (althans toch niet in het gebruikelijke commerciële circuit). In het onderwijs en de opleidingscentra wordt nauwelijks of niet over linux gesproken. Je krijgt dan het volgende gegeven: Linux wordt uit de focus gehouden (commercieel niet interessant - weinig gebruikers en op gratis software kan men geen winstmarge maken), de consument is over het algemeen goed af met Microsoft-software en de consument heeft nauwelijks interesse naar de inside-details van een machine. Om dergelijk paradigma te doorbreken heb je wel een bijzonder goed product nodig met een uitstekende dienstverlening. Helaas, linux heeft dat niet.

Een ombouw van windows naar linux brengt meestal kommer en kwel met zich mee: printer/scanner/wifi-dongle werkt niet meer. Soms werken bepaalde websites niet meer (dat is we al veel verbeterd) : muziek-streaming, websites van de overheid( !!!) met Silverlight, ... Er blijven al te lang bugs in linux-applicatie steken die het gebruikers-comfort verminderen. Zo kan je bv. bij Ubuntu netjes instellen dat Shotwell moet starten als een camera ingeplugd wordt, maar dat werkt blijkbaar niet (op xubuntu dan weer wel). Als je dan Shotwell start dan dien je eerst de camera te unmounten (anders krijg een foutbericht). Voor geeks als wij is het meestal geen probleem en vinden we snel een omweg om ons ding te kunnen doen, maar voor een windows-gebruiker waar die zaken meestal naadloos en probleemloos gebeurden werken dergelijke ongemakken weinig vertrouwen op.

In tweede instantie kunnen de nieuwe linux-gebruikers nergens met hun vragen terecht (verwacht niet dat men op een linux-forum vragen gaat stellen!). Een windows-gebruiker weet al snel vriend, collega, buur, ... te vinden die hem met een specifiek probleem kan helpen. Een beginnend linux-gebruiker vind moeilijker aanspreekpunten. Nogmaals, vergeet niet dat het gros van de gebruikers geen interesse heeft in de werking van een computer! Kijk dan ook even rond in de bib. Je vindt er nauwelijks boeken over linux. En als je er vindt, dan zijn die helaas compleet verouderd (dat is trouwens ook zo met de meeste info die je vindt op het net). WinXp is na 10 jaar nagenoeg ongewijzigd gebleven. Van de meeste linux-desktop-omgevingen kan je dat niet zeggen.

Nieuwe strategieën? Het zou al meegenomen zijn mochten websites van overheden (oa. ook van het onderwijs) consequent gebruik gaan maken van open standaarden (ook voor documenten!). Het is de taak van de overheid dat iedereen toegang tot die informatie en diensten krijgt (als randvoorwaarde kan eventueel gesteld worden dat het os en de browser up-to-date zijn). Hiermee wordt een eerste obstakel dat het gebruik van open-source in de weg staat weggewerkt. Het zou ook meegenomen zijn mocht er in het onderwijs meer diversiteit in de ict-opleiding aanwezig zijn. Veel studenten die hun opleiding beëindigd hebben, hebben nog nooit met linux of open-source, zoals libre office gewerkt. Hetzelfde geldt in het volwassen-onderwijs. Merk op dat veel van die projecten deels met gemeenschapsgeld gesponsord worden. Het kan toch moeilijk de taak van de gemeenschap zijn om de indoctrinatie in een bepaald product of dienst te gaan sponsoren?

Al met al, ik zou zeggen, schrijf iedere dienst aan die het gebruik van open-source in de weg staat. Helpt het niet onmiddellijk, het zorgt er wel voor dat mensen bewust van open-source beginnen te worden.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #118 Gepost op: 2014/07/13, 11:31:37 »
@vrijevogel: meer witregels in je tekst, graag..... Heel wat meer. Nauwelijks leesbaar zo....

Oneens met je mening over de tegenwoordige kwaliteit van Linux: die is gewoon goed. Uitstekend zelfs.

Ook qua gebruiksgemak steken bepaalde distro's inmiddels ver boven Windows uit. Vergelijk Ubuntu 14.04 en Linux Mint 17 Cinnamon maar eens met Windows 8. Apparatuur die in Linux lastig doet, is er gelukkig niet veel meer: dat is een minderheid.

Wel mee eens, dat er meer reclame moet komen. Van onderop. Bekendheid moet beter. Frappez, frappez toujours.... En zoals al door verschillende mensen opgemerkt: toespitsen op slechts enkele distro's, want anders ziet men door de bomen het bos niet meer.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/13, 12:44:51 door Pjotr »

« Reactie #119 Gepost op: 2014/07/13, 12:44:37 »
Ik gebruik al een paar jaar Shotwell op verschillende distro's/werkomgevingen maar ik heb nog nooit een melding gehad dat ik mijn camera moest unmounten en automatisch openen werkt keurig. Dus ik zie het probleem niet, beste vrijevogel... En Silverlight is al helemaal taboe want Silverlight wordt vanaf 2019 niet mer ondersteund dus men zal toch moeten overstappen op iets anders.

Trouwens, naadloos op Windows? Moest toevallig even Windows gebruiken laatst om iets met mijn moeders Blackberry Z30 te kunnen doen. Hij verscheen maar niet in de Verkenner en pas na flink DuckDuckGo'en kwam ik erachter dat ik nog een programma'tje van de BB-site moest downloaden voordat de Verkenner hem herkende. Dat is dus echt niet 'naadlozer' dan op Linux. En merk op dat ik geen beginner ben, maar een beginner zou dus net zo moeten rondzoeken op internet voor dit op Windows dan voor eenzelfde iets op Linux... Nee, naadloos is Windows ook niet altijd.

Verder eens met Pjotr.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/13, 12:46:57 door Vistaus »

Offline markba

• Lid
« Reactie #120 Gepost op: 2014/07/13, 12:53:06 »
En Silverlight is al helemaal taboe want Silverlight wordt vanaf 2019 niet mer ondersteund dus men zal toch moeten overstappen op iets anders.
Op zich klopt het wat je zegt, alleen heb je er zo weinig aan als je tot 2019 op een houtje moet bijten...   ;)
Gelukkig stappen steeds meer sites van silverlight af (vanwege de EOL) en hebben we pipelight voor de vastgeroeste gevallen.

« Reactie #121 Gepost op: 2014/07/13, 12:57:14 »
En Silverlight is al helemaal taboe want Silverlight wordt vanaf 2019 niet mer ondersteund dus men zal toch moeten overstappen op iets anders.
Op zich klopt het wat je zegt, alleen heb je er zo weinig aan als je tot 2019 op een houtje moet bijten...   ;)
Gelukkig stappen steeds meer sites van silverlight af (vanwege de EOL) en hebben we pipelight voor de vastgeroeste gevallen.

Op zich klopt het wat je zegt, maar daar doelde ik niet op. vrijevogel zei dat veel vasthouden aan Silverlight, maar dat is vrij onmogelijk in het geval bijv. overheidssites aangezien die over *moeten* stappen door de aankomende EOL. Dus 'vasthouden' is weinig sprake van, 'nu nog wel' is correcter. Dat bedoelde ik :)

Inderdaad stappen steeds meer over. Zelfs Netflix kan via HTML5 nu. Hoewel nog niet op Linux (vereist nog steeds Pipelight), maar op andere apparaten zoals Chromebooks al wel dus ook dat soort belangrijke diensten stappen over :)
« Laatst bewerkt op: 2014/07/13, 13:02:14 door Vistaus »

« Reactie #122 Gepost op: 2014/07/13, 14:37:06 »

Wel mee eens, dat er meer reclame moet komen. Van onderop. Bekendheid moet beter. Frappez, frappez toujours.... En zoals al door verschillende mensen opgemerkt: toespitsen op slechts enkele distro's, want anders ziet men door de bomen het bos niet meer.

Ik hou de keuze heel bewust heel beperkt; Ubuntu, Xubuntu en als het echt niet anders kan Lubuntu.
Om een idee te geven laat ik occasioneel ook Kubuntu zien maar zoals eerder gezegd: men knapt af op de fontvervuiling die Kubuntu wel heeft.

Mint, Bodhi, Mandriva, Fedora, OpenSuse houd ik bewust ver verwijderd in mijn uitleg van de mogelijkheden. (Dat moeten ze maar zelf ontdekken mocht daar nood aan zijn)

Helaas voor reclame zijn we vooral op eigen initiatieven aangewezen om bekendheid te verwerven.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

« Reactie #123 Gepost op: 2014/07/13, 14:55:01 »
Bij deze nog maar even wat duidelijker ;)

Als je ideeën/suggesties hebt hoe wij als Ubuntu-NL met onze *website* beter kunnen promoten, laat het vooral weten in het volgende topic: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=6102.0  - Ook ideeën/suggesties voor Ubuntu-NL op sociale media (zie handtekening) zijn meer dan welkom :)

P.S. Het mag evt. ook in dit topic aangezien ik hier ook 'rondhang' ;)

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #124 Gepost op: 2014/07/14, 21:58:17 »
Het is niet mijn bedoeling om hier een ideologische discussie te beginnen. Daar zijn al genoeg andere draadjes over....
Okay. Ik kon zo snel geen recent draadje vinden en ben er maar (weer) een gestart: Ubuntu is geen Windows (vervanger).
Klik links bovenin op Documentatie