Heb inmiddels in mijn omgeving ook een paar mensen "om gekregen" naar Linux (Mint). Vooral omdat ze bang waren voor de bankzaken.... de dreiging dat als ze met XP door zouden gaan en ze zouden gehackt worden... ze zelf voor de kosten van het verlies van geld vd bank op zouden draaien. Vrees dart ze anders nog jaren doorgegaan waren.... tot hun pc echt op was (mensen met een kleine beurs dus).
Er is werkelijk anders geen enkele reden in hun ogen om om te gaan en zien het vooral als geldklopperij net als de fuzz om het millennium "probleem"...
Tja... en de Linux wereld is heel lang elitair en narcistisch geweest, in hun ogen... en dat heeft ook geen goed gedaan.
Dat imago raak je niet zo maar kwijt... dus 30 mensen om is een groot succes in je omgeving....
Wat natuurlijk een grote rol speelt.. als je een nieuwe pc koopt dan krijg je voor die prijs er vaak Windows bij... Alleen zelfbouw PC's of BTO-laptops kun je vaak zonder een Windows licentie kopen... dus als je hem toch hebt en er voor betaald hebt.. waarom zou je hem dan niet gebruiken.... ook al zijn het die rotte tegeltjes... soms is een legale downgrade naar Win7 zelfs nog mogelijk.
Een andere grote rol is de gewenning; ik zie het aan mijn ega.... is ze eindelijk gewend aan iets... en dan overgaan naar iets anders.... das vindt ze totaal niet prettig, het werkt toch... dus er moet wel een heel sterk argument zijn, liever helemaal niet dus.... Gevaar? Totaal geen besef, de verhalen op het journaal hierover dringen amper door. Heeft toch een prima opleiding... het is gewoon de interesse... het zal haar een zorg zijn als het echt niet nodig is...
Op mijn 2 servers (samen met mijn zoon, voor zijn beroep als documentaire fotograaf) heb ik Debian opgezet. De minste opschmuck, een simpele gui omdat het mijn dagelijkse werk ook niet is. Draait nu 3 jaar als webdav server, een soort eigen Dropbox variant, wereldwijd via SSH/https benaderbaar. De servers zijn elkaars backup.
Voor mijn werk heb ik een win7 laptop, die ik af en toe mee naar huis neem. Wil ik thuis toch werken zonder die latop, dan doe ik dat ook op een Win7 systeem, met hetzelfde office pakket als op mijn werk, vanwege compatibiliteit moet dat.; dat risico neem ik niet. Ik ken OOO en Libreoffic en kan er verder prima mee werken, maar excel en speicale macros voor het werk.. blijft lastig... Voor 12.95 euro of zo kunnen we een thuislicentie krijgen en de (nog studerende) kids zijn er blij met MS Office, want die hebben goedkope Surfspot versies (win + office) op hun systemen staan... die krijg ik ook niet zo maar over... naar Linux.
Voor het (intensief) sporten gebruik Sporttracks; heb het nog niet onder Wine getest.. ik zie net dat het met Mono zou moeten werken:
http://www.gpspassion.com/forumsen/topic.asp?TOPIC_ID=124627Gezien mijn werk is de animo nog steeds niet erg hoog om om te gaan.
Hopelijk is er een beetje een beeld gekregen wat er zo in mijn omgeving zich afspeelt tav Linux.