Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Firefox 29 : een andere interface  (gelezen 15693 keer)

Re: Firefox 29 : een andere interface
« Reactie #50 Gepost op: 2014/05/04, 22:39:21 »
Dan heeft Canonical denk ik iets aangepast in de Ubuntu-versie... waarschijnlijk vanwege het feit dat FF het menu al op de bovenste balk heeft, zoals wowo aangeeft. Dan zou je FF moeten downloaden van de website om die optie wel te krijgen.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #51 Gepost op: 2014/05/04, 22:41:37 »
Die zie je toch gewoon in global menu verschijnen als je met de muis daarover heen gaat ?

Nope. Met 'global menu' bedoel je toch de menu's die helemaal bovenaan het beeldscherm staan? Ik vraag het maar even voor de zekerheid. =D  =D =D  Ik schreef het al, ook in menu Beeld, Werkbalken, géén optie 'Menubalk'. Alleen 'Bladwijzerbalk' en 'Aanpassen'.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #52 Gepost op: 2014/05/04, 22:46:41 »
Dan heeft Canonical denk ik iets aangepast in de Ubuntu-versie... waarschijnlijk vanwege het feit dat FF het menu al op de bovenste balk heeft, zoals wowo aangeeft. Dan zou je FF moeten downloaden van de website om die optie wel te krijgen.

Ik gebruik Ubuntu 12.04, daarin heeft Firefox geen menubalk in z'n eigen vensterrand. En zó ontzettend verlegen zit ik niet om die optie 'Menubalk', dat ik daarvoor een Firefox van hun website ga downloaden. =D 

Offline wowo

• Lid
« Reactie #53 Gepost op: 2014/05/04, 23:15:52 »
Omdat een plaatje meer zegt dan duizend woorden.
Als bij jou niets in de bovenste "systeem" balk verschijnt wanneer je er met je muis overheen gaat (+firefox venster moet wel actief zijn), is er volgens mij wat mis gegaan.
3xDesktop Manjaro Linux Gnome; 2xLaptop Manjaro Linux Gnome

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #54 Gepost op: 2014/05/04, 23:36:20 »
Wat ook kan:
Klik op menuknop Firefox - Aanpassen - Werkbalken tonen/verbergen - vink aan: Menubalk

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #55 Gepost op: 2014/05/05, 00:18:19 »
Als bij jou niets in de bovenste "systeem" balk verschijnt wanneer je er met je muis overheen gaat.........
Wowo, ik heb wel een menubalk, maar in menu Beeld op die menubalk en dan de optie Werkbalken, staat géén optie 'Menubalk'.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #56 Gepost op: 2014/05/05, 00:25:45 »
Klik op menuknop Firefox - Aanpassen - Werkbalken tonen/verbergen - vink aan: Menubalk

Sorry voor de domme vraag Pjotr, maar wat is de 'menuknop Firefox'? :rolleyes: Die nieuwe knop aan de rechterkant met de drie horizontale streepjes? Zo ja, daar is geen 'Werkbalken tonen/verbergen' te bekennen.

Offline valk

• Lid
    • mpvalk
« Reactie #57 Gepost op: 2014/05/05, 07:03:01 »
Ik heb de Menubalk ook niet inderdaad, maakt niet uit via welke methode ik het probeer aan te zetten... Ik draai het standaard thema onder FF 29

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #58 Gepost op: 2014/05/05, 07:40:45 »
Met die menubalk (zeg maar het klassieke menu  met Bestand, Bewerken, Beeld, etc.) is wat raars aan de hand. Onder 12.4/14.04 Unity komt deze netjes in beeld, maar in gnome-fallback bijvoorbeeld dus niet. Ook in Windows zie ik m niet verschijnen. En ik zie de optie Menubalk idd ook niet onder Beeld. Weird.

Het lijkt iets te maken te hebben met de optie om de tabs in de titelbalk te tekenen en/of dat die grote Firefox-knop (ook in de titelbalk) wel of niet verschijnt: http://superuser.com/questions/747278/firefox-29-how-to-get-control-menu-back
(alhoewel dat allemaal onder Windows is, lijkt er toch een connectie te zijn)

EDIT.

Heb onder Windows het volgende gebrobeerd:
- menu openen (knop met de 3 liggende streepjes)
- klik Aanpassen
- klik onderaan Werkbalken tonen/verbergen
- klik klik (activeer) Menubalk
.... en dan verschijnt het 'klassieke' menu (ergens in de titelbalk)

Vreemd is dus dat ik onder Unity (12.04/14.04) de optie 'Werkbalken tonen/verbergen' die onderaan verschijnt gewoon niet zie! Neem aan dat meerdere mensen dat hebben, vandaar de spraakverwarring.

En ook: onder Beeld, Werkbalken zie ik onder Windows wél de optie Menubalk, en onder Ubuntu niet.

Het zou dus kunnen dat onder Ubuntu een aangepaste versie gebruikt wordt, die onder Unity wel goed werkt, maar onder ander desktops (zoals gnome fallback) dus niet......
« Laatst bewerkt op: 2014/05/05, 09:12:23 door markba »

Offline Tom

• Lid
« Reactie #59 Gepost op: 2014/05/05, 09:07:13 »
Als je op die rechterknop klikt - dan op aanpassen staat links onder de knop voor de instellingen Menubalk etc ,ik gebruik wel geen ubefox of hoe dat ding heet.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline markba

• Lid
« Reactie #60 Gepost op: 2014/05/05, 09:22:30 »
En ik heb wel degelijk de nieuwe FF 29.0
Als dit onder Mint is, zou het kunnen dat dit de onaangepaste versie van FF is. Waarbij je dus wel die 2 knoppen onderaan bij Aanpassen ziet. Datzelfde zou kunnen gelden van Xubuntu (daar zie je de knoppen blijkbaar wel). Onder Ubuntu zijn ze er simpelweg niet.

Dit klinkt heel aannemelijk. Heeft iemand dit al gedaan (downloaden + installeren)?
« Laatst bewerkt op: 2014/05/05, 09:24:02 door markba »

« Reactie #61 Gepost op: 2014/05/05, 12:05:44 »
Precies. femke98 en ik hebben wel gewoon de optie Menubalk onder rechtermuisknop op de tabbladenbalk. Dus het is niet onmogelijk gemaakt door Mozilla in ieder geval... dan ligt het inderdaad aan Ubuntu's (niet Xubuntu's) versie.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/05, 12:19:49 door Vistaus »

Offline PKing

• Lid
« Reactie #62 Gepost op: 2014/05/05, 12:14:08 »
Onder Xubuntu 14.04 kun je daar wel voor menubalk etc kiezen.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #63 Gepost op: 2014/05/05, 12:16:50 »
In Ubuntu 14.04 staat het er inderdaad niet, maar daarin is het ook niet nodig: de menubalk van Firefox zit standaard nog steeds gewoon helemaal bovenin het scherm, in het globale menu (beweeg je muispijl maar eens helemaal naar boven).  :)
« Laatst bewerkt op: 2014/05/05, 12:19:21 door Pjotr »

Offline valk

• Lid
    • mpvalk
« Reactie #64 Gepost op: 2014/05/05, 12:54:49 »
Ah wacht, maar er wordt nu over de menubalk gesproken, als in de balk met File, Open, etc...
Ik bedoel eigenlijk de Add-on bar, waar bepaalde extensies als nzbdstatus en Xmarks zichzelf zichtbaar maken. Die balk en dus ook die apps zie ik niet meer... Je kon die balk altijd laten zien met Ctrl + \ of zoiets.

« Reactie #65 Gepost op: 2014/05/05, 13:07:39 »
Ah wacht, maar er wordt nu over de menubalk gesproken, als in de balk met File, Open, etc...
Ik bedoel eigenlijk de Add-on bar, waar bepaalde extensies als nzbdstatus en Xmarks zichzelf zichtbaar maken. Die balk en dus ook die apps zie ik niet meer... Je kon die balk altijd laten zien met Ctrl + \ of zoiets.

Ja, het ging hier over de menubalk, o.a. Mikkel had daarbij hulp nodig, vandaar.

De add-on-balk bestaat niet meer, die is eruit gesloopt in FF 29.

Offline markba

• Lid
« Reactie #66 Gepost op: 2014/05/05, 13:12:54 »
In Ubuntu 14.04 staat het er inderdaad niet, maar daarin is het ook niet nodig: de menubalk van Firefox zit standaard nog steeds gewoon helemaal bovenin het scherm, in het globale menu (beweeg je muispijl maar eens helemaal naar boven).  :)
Als je het zo bekijkt, is er alleen maar onder Ubuntu/Unity de menubalk standaard aanwezig. Onder elk ander platform (Xubuntu, Windows, etc.) dien je deze expliciet aan te zetten (als het al kan want soms (bv onder gnome fallback) lijkt de knop om dat te doen simpelweg verdwenen).

Het menu wordt dus standaard niet getoond. En dat is nogal een curieuze ontwerpoverweging, want in het menu zitten allerlei zaken die je gewoon heel hard nodig hebt (ga geen opsomming doen) en die ook niet na het aanpassen van de werkomgeving gedaan kunnen worden. Als je dus als 'gewone'gebruiker iets mist en je ook niet weet dat je eerst die menubalk aan moet zetten, mis je dus heel veel!!! Waarom staat deze standaard niet aan is dan de vraag?

Vreemd, erg vreemd.....

Zie hier een discussie die bij mozilla gevoerd wordt hierover:
https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=940669
« Laatst bewerkt op: 2014/05/05, 13:49:30 door markba »

Offline valk

• Lid
    • mpvalk
« Reactie #67 Gepost op: 2014/05/05, 13:32:23 »

Ja, het ging hier over de menubalk, o.a. Mikkel had daarbij hulp nodig, vandaar.

De add-on-balk bestaat niet meer, die is eruit gesloopt in FF 29.

Dat heb ik ook net gelezen, sorry voor de verwarring mijnerzijds....

« Reactie #68 Gepost op: 2014/05/05, 13:36:33 »
Als je het zo belijkt, is er alleen maar onder Ubuntu/Unity de menubalk standaard aanwezig. Onder elk ander platform (Xubuntu, Windows, etc.) dien je deze expliciet aan te zetten (als het al kan want soms (bv onder gnome fallback) lijkt de knop om dat te doen simpelweg verdwenen).

Het menu wordt dus standaard niet getoond. En dat is nogal een curieuze ontwerpoverweging, want in het menu zitten allerlei zaken die je gewoon heel hard nodig hebt (ga geen opsomming doen) en die ook niet na het aanpassen van de werkomgeving gedaan kunnen worden. Als je dus als 'gewone'gebruiker iets mist en je ook niet weet dat je eerst die menubalk aan moet zetten, mis je dus heel veel!!! Waarom staat deze standaard niet aan is dan de vraag?

Vreemd, erg vreemd.....

Zie hier een discussie die bij mozilla gevoerd wordt hierover:
https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=940669

Tja, niet om het goed te praten, maar in Chrome(ium) staat de menubalk m.u.v. Unity ook standaard niet aan. En Opera. Wellicht dacht FF om minimalistischer te zijn dat ze hun voorbeeld volgden? (zomaar een gokje)

Offline markba

• Lid
« Reactie #69 Gepost op: 2014/05/05, 13:48:13 »
Tja, niet om het goed te praten, maar in Chrome(ium) staat de menubalk m.u.v. Unity ook standaard niet aan. En Opera. Wellicht dacht FF om minimalistischer te zijn dat ze hun voorbeeld volgden? (zomaar een gokje)
Klopt (dat in Chrome je geen menubalk hebt). Alleen is het punt hier: in Chrome kun je alle functies die voorheen in het menu zaten, nu via dat configuratiemenu bereiken (het is meer een grafische vervanging zeg maar).

Bij FF werkt dat anders: daar lijkt het hetzelfde (omdat er hetzelfde icoon voor gebruikt is), maar is het wezenlijk anders: want daar is het 'slechts' een dynamische verzameling van icoontjes (die je zelf ook bij elkaar kunt klikken). Het is op zich wel een vervanging van alle functionaliteit (die in het menu opgesloten zit), maar soms ben je 5 klikken verder terwijl je dat met 1 klik (via het menu) ook gedaan zou kunnen hebben.

En dat is precies het punt wat ik wil maken: waarom essentiele zaken weglaten omdat het toevallig niet smoelt of zo? Wat mij betreft de verkeerde weg.....

« Reactie #70 Gepost op: 2014/05/05, 13:51:32 »
Nogmaals: ik probeer het niet goed te praten, ik dacht slechts even 'hardop' over een reden dat FF dit nieuwe 'beleid' toepast. Het is niet een kwestie van "ja maar Chrome heeft functie x daar gezet", het ging mij meer om van wie ze inspiratie hebben opgedaan. En ja, dat je iemand als voorbeeld neemt en je interface daarop aanpast, hoeft niet altijd positief uit te pakken natuurlijk.

Offline markba

• Lid
« Reactie #71 Gepost op: 2014/05/05, 14:03:09 »
Inspiratie opdoen van een ander (een pessimist heeft het dan over 'pikken') is in mijn ogen altijd goed: waarom het wiel steeds opnieuw uitvinden terwijl het al voor je gedaan is. Niemand hoeft zich ervoor te schamen dat ze iets geleerd hebben van een ander....

Punt is (en nu ga ik mezelf herhalen) dat de 2 menuutjes van FF en Chrome op elkaar lijken, maar een totaal verschillende inhoud hebben en totaal anders werken. Kijk maar eens goed (heb ik ook gedaan en nu pas zie ik het.....)

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #72 Gepost op: 2014/05/05, 14:19:32 »
Als je het zo bekijkt, is er alleen maar onder Ubuntu/Unity de menubalk standaard aanwezig.

Nou, niet dus. Ik gebruik Ubuntu 12.04 met Unity, het systeem is (uiteraard) up-to-date en de versie van Firefox is (dus) 29. En daarin is géén mogelijkheid te vinden om 'Menubalk' aan te vinken. Ook via de nieuwe Menu openen-knop, Aanpassen, is er géén optie 'Werkbalken tonen/verbergen'. Het enige dat daar bij mij onderaan staat is een langwerpige knop 'Standaardinstellingen herstellen'.

« Reactie #73 Gepost op: 2014/05/05, 14:26:30 »
Als je het zo bekijkt, is er alleen maar onder Ubuntu/Unity de menubalk standaard aanwezig.

Nou, niet dus. Ik gebruik Ubuntu 12.04 met Unity, het systeem is (uiteraard) up-to-date en de versie van Firefox is (dus) 29. En daarin is géén mogelijkheid te vinden om 'Menubalk' aan te vinken. Ook via de nieuwe Menu openen-knop, Aanpassen, is er géén optie 'Werkbalken tonen/verbergen'. Het enige dat daar bij mij onderaan staat is een langwerpige knop 'Standaardinstellingen herstellen'.

markba bedoelt bovenin op het paneel, het Global Menu. Dat is standaard gewoon aan in Unity. Dat is *niet* hetzelfde als de optie 'menubalk'. Als het Global Menu bij jou ook niet aanwezig is, dan kun je beter FF opnieuw installeren want dan is er iets kapot in je browserprofiel.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/05, 14:29:49 door Vistaus »

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #74 Gepost op: 2014/05/05, 15:31:00 »
Als je het zo bekijkt, is er alleen maar onder Ubuntu/Unity de menubalk standaard aanwezig. Onder elk ander platform (Xubuntu, Windows, etc.) dien je deze expliciet aan te zetten (als het al kan want soms (bv onder gnome fallback) lijkt de knop om dat te doen simpelweg verdwenen).
Klopt.... Ik heb 'm dus ook op al m'n machines aangezet. Behalve op de netboekjes, want die hebben een klein scherm, en daarbij vind ik iets meer bruikbare vensterruimte wel prettig.  :)