Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu One stopt ermee  (gelezen 36767 keer)

Offline DurQ

• Lid
Re: Ubuntu One stopt ermee
« Reactie #75 Gepost op: 2014/05/23, 19:49:55 »
Ik ben nog op zoek naar een goed alternatief voor One. Ik zou graag wat advies willen op basis van de volgende punten:

- Ik gebruik momenteel Mint Petra 64, maar het kan zijn dat ik later weer terug ga naar Ubuntu
- Ik gebruik de cloud voor synchronisatie van afbeeldingen, documenten, e-books. 5 GB red ik het prima mee
- Ik gebruik de Ubuntu App op mijn Samsung met Android. Synchronisatie van afbeelding die ik maak met mijn telefoon > laptop is een must.
- Ik heb een gedeelde map met mijn vriendin. Vriendin gebruikt Windows 7 en moet dus ook de cloud software kunnen gebruiken.
- Graag zie ik goede integratie van de cloudsoftware in mijn OS zoals dat bij One ook prima werkt.
- Het moet gratis zijn.

« Reactie #76 Gepost op: 2014/05/23, 19:57:55 »
DropBox en OneDrive sluiten het beste aan bij jou punten.

Offline DurQ

• Lid
« Reactie #77 Gepost op: 2014/05/23, 20:08:53 »
OneDrive voor Linux ja?

Offline MKe

• Lid
« Reactie #78 Gepost op: 2014/05/23, 20:16:10 »
Tja, ik zou zeggen copy.com (https://www.copy.com/home/ of dropbox. Onedrive is een ander beestje en integreert niet goed met linux.

« Reactie #80 Gepost op: 2014/05/23, 20:46:47 »
OneDrive is voor mij echt geen optie: http://techcrunch.com/2014/05/13/nsa-docs-detail-efforts-to-collect-data-from-microsofts-skype-skydrive-and-outlook-com/

DropBox wordt ook onder surveillance van de NSA gehouden en Box.com ook. Tja, Owncloud is het enige alternatief dan...

OneDrive voor Linux ja?

Ja, zoals je op de vorige pagina kunt lezen heeft iemand een Linux-client gemaakt voor OneDrive die prima werkt :) (de API's voor ontwikkelaars zijn gewoon open bij OneDrive dus iedereen kan software schrijven voor/met OneDrive)

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #81 Gepost op: 2014/05/23, 20:55:53 »
Ja, zoals je op de vorige pagina kunt lezen heeft iemand een Linux-client gemaakt voor OneDrive die prima werkt :) (de API's voor ontwikkelaars zijn gewoon open bij OneDrive dus iedereen kan software schrijven voor/met OneDrive)
Voorlopig is het niet veel meer dan een POC (proof-of-concept), maar eigenlijk dat nog niet eens:

Citaat
A single person is working on a OSS Linux daemon see http://xybu.me/projects/skydrive-d/ based on an earlier python project. As at Feb 2014 it is far away from being a viable end-user package. There is no time line when it may be ready it could be months or years away. All you can do is see the directory of the OneDrive - have I misread something?
http://www.reddit.com/r/linux/comments/1ymxfh/skydriveonedrive_client_for_linux/

Ver, ver weg van een volwassen sync-client....

« Reactie #82 Gepost op: 2014/05/23, 21:26:33 »
Dat is een verouderd bericht. Je kunt niet alleen de OneDrive-map zien, het synchroniseren werkt daadwerkelijk en tot dusver nog geen outages gehad. Het synct al je bestanden naar de OneDrive-map toe en je kunt er bestanden inzetten die dan weer naar de cloud gaan.
Kijk, dat het nog niet volwassen is, dat geef ik eerlijk toe. Dat moet zich nog bewijzen over de komende tijd. Maar ik gebruik onedrive-d nu daadwerkelijk dus ik kan je op voorhand vertellen dat de client al heel goed werkt, het synchroniseren gaat toppie en snel.

Offline markba

• Lid
« Reactie #83 Gepost op: 2014/05/23, 21:33:14 »
Dat is een verouderd bericht. Je kunt niet alleen de OneDrive-map zien, het synchroniseren werkt daadwerkelijk en tot dusver nog geen outages gehad. Het synct al je bestanden naar de OneDrive-map toe en je kunt er bestanden inzetten die dan weer naar de cloud gaan.
Kijk, dat het nog niet volwassen is, dat geef ik eerlijk toe. Dat moet zich nog bewijzen over de komende tijd. Maar ik gebruik onedrive-d nu daadwerkelijk dus ik kan je op voorhand vertellen dat de client al heel goed werkt, het synchroniseren gaat toppie en snel.
Het zal allemaal best wel, maar voorlopig niet geschikt voor dagelijks gebruik ("productie"):

Citaat
The project is still under development. Please back up your data if you really want to use it in real scenario.
http://xybu.me/projects/onedrive-d/
Dat zeggen ze er zelf over....

« Reactie #84 Gepost op: 2014/05/23, 21:40:29 »
"het zal allemaal best wel"

Goed, laat maar zitten allemaal. Blijkbaar heb je geen zin om mijn verhaal te lezen. Ik vertel het vanuit gebruikersperspectief omdat ik het gebruik, meer niet. En als je goed leest schreef ik ook dat ik eerlijk toegeef dat het nog niet volwassen is. Maar dat wil niet zeggen dat het niet bruikbaar is. In tegenstelling: het werkt totnutoe prima.

(Trouwens, ga je ook Pipelight verwijderen? Want Pipelight is ook nog volop in ontwikkeling en heb wel een paar keer een crash gehad erdoor en aangezien jij dat wel gebruikt...)
« Laatst bewerkt op: 2014/05/23, 21:42:45 door Vistaus »

Offline markba

• Lid
« Reactie #85 Gepost op: 2014/05/23, 21:53:58 »
"het zal allemaal best wel"

Goed, laat maar zitten allemaal. Blijkbaar heb je geen zin om mijn verhaal te lezen. Ik vertel het vanuit gebruikersperspectief omdat ik het gebruik, meer niet. En als je goed leest schreef ik ook dat ik eerlijk toegeef dat het nog niet volwassen is. Maar dat wil niet zeggen dat het niet bruikbaar is. In tegenstelling: het werkt totnutoe prima.
Niet zo persoonlijk aantrekken.

We zitten hier in een draad om alternatieven voor U1 te bespreken. Dat moet dus een drop-in replacement worden naar iets wat net zo bruikbaar en betrouwbaar is. Hoe goed ook, deze gebruikers hebben helemaal niets aan een eerste versie van een sync-client..... Dat is de boodschap die ik graag wil overbrengen.

Euforie en enthousiasme zijn mooie eigenschappen, maar realisme is beter, daar kun je echt wat mee.....

Citaat
(Trouwens, ga je ook Pipelight verwijderen? Want Pipelight is ook nog volop in ontwikkeling en heb wel een paar keer een crash gehad erdoor en aangezien jij dat wel gebruikt...)
Nogal offtopic. De eerste versies van pielight waren voor mijn doeleinden niet echt bruikbaar en kon het daardoor niet bij 'mijn' gebruikers toepassen. Nu zijn we een eind verder en lijkt het erop dat de meeste Silverlight-sites (waaronder Magister) wel goed werken. Het product is idd van zeer gebrekkig naar volwassen gegaan. En pas nu kan ik gebruiken.

En ook hiervoor geldt dat ik 'mijn' gebruikers nooit wil confronteren met een oplossing die niet werkt. Dat heeft alles met professionaliteit te maken....

« Reactie #86 Gepost op: 2014/05/23, 22:19:46 »
We zitten hier in een draad om alternatieven voor U1 te bespreken. Dat moet dus een drop-in replacement worden naar iets wat net zo bruikbaar en betrouwbaar is.

Maar dan is het juist wél een goed alternatief, want volgens jou was de U1-sync nooit helemaal goed en betrouwbaar, dus wat dat betreft is deze eerste versie van de client "net zo bruikbaar en betrouwbaar" :P

Het product is idd van zeer gebrekkig naar volwassen gegaan. En pas nu kan ik gebruiken.

Dat is dan jou ervaring, in mijn ervaring is Pipelight nog wel in ontwikkeling. Over het algemeen is het best stabiel hoor, dus prima bruikbaar voor waar ik het voor nodig heb. Maar een sporadische crash is er nog wel dus het is nog niet volwassen in mijn ervaring.

Offline markba

• Lid
« Reactie #87 Gepost op: 2014/05/23, 22:25:13 »
We zitten hier in een draad om alternatieven voor U1 te bespreken. Dat moet dus een drop-in replacement worden naar iets wat net zo bruikbaar en betrouwbaar is.

Maar dan is het juist wél een goed alternatief, want volgens jou was de U1-sync nooit helemaal goed en betrouwbaar, dus wat dat betreft is deze eerste versie van de client "net zo bruikbaar en betrouwbaar" :P
Een incidentele glitch (bij U1) kan natuurlijk altijd voor komen. Maar laten we er over ophouden. Kennelijk zie je niet wat ik wil zeggen.

« Reactie #88 Gepost op: 2014/05/23, 22:30:54 »
Een incidentele glitch (bij U1) kan natuurlijk altijd voor komen.

Dat is niet wat je eerst zei, maar soit.

Maar laten we er over ophouden. Kennelijk zie je niet wat ik wil zeggen.

En jij ziet niet wat ik wil zeggen. Dus laten we inderdaad maar ophouden.

Enfin, ik denk dat het wel zo duidelijk is. onedrive-d volwassen? Nee. Maar ik vind het prima voor normaal gebruik (let wel gewoon goed op, niet met dichte ogen gebruiken) en jij niet. Het is nu aan de vraagsteller om een keuze te maken. Iets anders kan ie ook kiezen, er zijn genoeg alternatieven voor U1 (ook Dropbox, Box.com, Owncloud, Owndrive, enzovoort enzovoort).
« Laatst bewerkt op: 2014/05/23, 22:32:51 door Vistaus »

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #89 Gepost op: 2014/05/24, 11:53:17 »
- Het moet gratis zijn.
Opslagmedia kost geld , verbruikt stroom en moet worden beheerd. Ubuntu One was een betaalde dienst en nu zoek je een gratis alternatief.
is iets gratis, dan ben jij het product
Ik gebruik de cloud voor synchronisatie van afbeeldingen, documenten, e-books. 5 GB red ik het prima mee
Zo weinig kan vaak met een kennismakingsaanbieding en worden betaalt door akkoord te gaan met het verzamelen en delen (verhandelen) van gegevens over het gebruik van de dienst. Of door actief reclame te maken voor de dienst (referral program bonus). Omdat dit (in verhouding tot een betaalde dienst) minder oplevert is de “gratis” opslagcapaciteit vaak beperkt (relatief beperkt, tot wel 10TB!).
Een zekere lock-in heb je altijd, ook bij opensource. Stopt de provider kan je niet meer bij je data.
Teleurstellend is dat Owndrive geen backup van Owncloud aanbiedt. Dat betekent dat je naast je bestanden (die je toch altijd locaal hebt staan), de overige data niet kunt meenemen. Denk dan aan contacten, agenda en dat soort dingen. Dat weerhoudt mij ervan om andere dingen dan  bestanden via Owndrive te laten lopen. Een beetje jammer, deze (mogelijk onbedoelde) lockin....
Zoals je waarschijnlijk weet worden contacten en agendaitems opgeslagen in de (centrale) database. Heb je toegang tot de database (omdat je Owncloud zelf host of laat hosten) kan je een databasedump maken. Ubuntu One gaf ook een (mogelijk onbedoelde?) lockin, het was niet mogelijk (niet eenvoudig) over te gaan op een niet-Ubuntu distributie (bijvoorbeeld Debian). :|

Op Wikipedia:
« Laatst bewerkt op: 2014/05/24, 12:41:40 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline markba

• Lid
« Reactie #90 Gepost op: 2014/05/24, 11:56:44 »
Zoals je waarschijnlijk weet worden contacten en agendaitems opgeslagen in de (centrale) database. Heb je toegang tot de database (omdat je Owncloud zelf host of laat hosten) kan je een databasedump maken.
Ja dat weet ik. Daarom wil ook naar eigen hosting. En daarom valt het me tegen dat ik dat bij Owndrive NIET kan en dus ook geen data ga invoeren die ik zelf niet kan migreren (zoals contacten, agenda, etc.). Toch wel een gemiste kans voor Owndrive.....
« Laatst bewerkt op: 2014/05/24, 12:02:35 door markba »

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #91 Gepost op: 2014/05/24, 12:45:23 »
Citaat
The project is still under development. Please back up your data if you really want to use it in real scenario.
Garanties worden wel vaker niet gegeven, ook bij Ubuntu One niet (zie de gebruiksvoorwaarden).
Canonical is not responsible for the loss of any of your data

Offline markba

• Lid
« Reactie #92 Gepost op: 2014/05/24, 12:57:02 »
Citaat
Garanties worden wel vaker niet gegeven, ook bij Ubuntu One niet (zie de gebruiksvoorwaarden).
Canonical is not responsible for the loss of any of your data
Appels. Peren. Dat laatste staat namelijk bij ALLE software. Ook bij vrije software als de GPL.

In die zin zijn we wederom in een zwart-wit discussie waar geen ruimte voor nuance of redelijkheid plaats lijkt te zijn. Volgens mij begrijpen namelijk we allemaal prima wat er bedoeld wordt....
« Laatst bewerkt op: 2014/05/24, 13:03:46 door markba »

Offline markba

• Lid
« Reactie #93 Gepost op: 2014/05/24, 13:02:15 »

Op Wikipedia:
Dit is wel een aardige. Als ik zover ben dat ik Owncloud zelf gehost heb en er een dikke opslagserver aan gekoppeld heb (via ssh), dan ga ik via webdav (wordt gefaciliteerd door Owncloud) backups maken. Dat ga ik ook aanbieden voor de gebruikers van De Vrije PC.

Heb al wat experimentjes gedaan met Deja Dup (de in Ubuntu standaard ingebouwde backup-client), en dat werkt feilloos.

Offline DurQ

• Lid
« Reactie #94 Gepost op: 2014/05/24, 14:15:00 »
bedankt allemaal voor de input. Ik heb Copy geïnstalleerd en dat lijkt vooralsnog prima te werken.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #95 Gepost op: 2014/05/24, 14:48:20 »
Als ik zover ben dat ik Owncloud zelf gehost heb en er een dikke opslagserver aan gekoppeld heb (via ssh), dan ga ik via webdav (wordt gefaciliteerd door Owncloud) backups maken. Dat ga ik ook aanbieden voor de gebruikers van De Vrije PC.

Heb al wat experimentjes gedaan met Deja Dup (de in Ubuntu standaard ingebouwde backup-client), en dat werkt feilloos.
Klopt, werkt goed samen. Mooie is dat je (optioneel) de Deja Dup back-up kan versleutelen (met een wachtwoord) zodat de beheerder van Owncloud (De Vrije PC) er niet in kan kijken.

Bottleneck kan de internet-uploadsnelheid worden (niet anders dan bij gebruik van Ubuntu One en je kan de back-up pauzeren om later te hervatten) maar hier intern werkt het goed.
Deja Dup integreert ook goed met Nautilus (Herstellen naar vorige versie of Ontbrekende bestanden herstellen).

Als je ook met Owncloud bestanden wil synchroniseren (via een client) kan je een apart (2e) account overwegen voor Deja Dup om synchronisatie van de back-up te voorkomen.

How to Back Up Ubuntu the Easy Way with Déjà Dup

Offline markba

• Lid
« Reactie #96 Gepost op: 2014/05/24, 17:17:34 »
Als ik zover ben dat ik Owncloud zelf gehost heb en er een dikke opslagserver aan gekoppeld heb (via ssh), dan ga ik via webdav (wordt gefaciliteerd door Owncloud) backups maken. Dat ga ik ook aanbieden voor de gebruikers van De Vrije PC.

Klopt, werkt goed samen. Mooie is dat je (optioneel) de Deja Dup back-up kan versleutelen (met een wachtwoord) zodat de beheerder van Owncloud (De Vrije PC) er niet in kan kijken.
Ja, precies, jij hebt m door. Juist door die client-side versleuteling van DD kan ik dit ook zonder problemen aanbieden en kan ik met droge ogen beweren dat NIEMAND bij de gegevens kan komen behalve zijzelf. En dat laatste is iets wat (zelfs) Dropbox niet kan beweren.....

Citaat
Bottleneck kan de internet-uploadsnelheid worden (niet anders dan bij gebruik van Ubuntu One en je kan de back-up pauzeren om later te hervatten) maar hier intern werkt het goed.
Deja Dup integreert ook goed met Nautilus (Herstellen naar vorige versie of Ontbrekende bestanden herstellen).
In 1 van mijn testjes heb ik het volgende gedaan: eerst een backup naar een locale harde schijf (of andere locale opslageenheid). Dan die bestanden copieren (verplaatsen) naar de cloud-locatie door die fysiek op die server te laden. Die eerste keer gaat dus lekker snel, is wel wat extra werk natuurlijk. En daarna hoeft de incrementele backup naar de cloud-locatie eigenlijk niks meer te doen. Zoiets heet 'preloading' en gaat perfect met Deja Dup omdat deze locaal feitelijk geen administratie houdt. Echt een geniaal concept (duplicity is het eigenlijk).

Het mooie van de combinatie van DD en Owncloud is dat je eenvoudig user-management (bv gebruikers aanmaken) kan doen, en dan met name op het gebied van quota. Op server/schijf-niveau van Linux zijn er wel mogelijkheden, maar ik vond dat erg omslachtig werken eerlijk gezegd. In Owncloud kun je gewoon standaard een een bepaald quotum geven, allemaal via de web-interface.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/24, 17:25:28 door markba »

Offline MKe

• Lid
« Reactie #97 Gepost op: 2014/05/24, 20:32:51 »
bedankt allemaal voor de input. Ik heb Copy geïnstalleerd en dat lijkt vooralsnog prima te werken.
Ik gebruik het al een half jaar. Ben met UbuntuOne gestopt toen bleek dat het niet goed werkte op Debian (de vader van Ubuntu  notabene, zou toch moeten werken) en Dropbox niet op mijn 'oude' iOS6 iPod kon worden geinstalleerd. Copy werkt echter uitstekend op Windows, Apple en alle linux smaken en geeft ook nog eens 15 GB, meer dan je nodig hebt.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/24, 20:34:40 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

« Reactie #98 Gepost op: 2014/05/25, 11:28:03 »
Dan heb je vast wel een link MKe waarmee ik mijzelf een accoutn kan aanschaffen. Volgens mij krijg ik dan 20 GB ipv 15 GB. ;)

Net zoals bij Dropbox als je via je link een ander blij kan maken met Dropbox meer ruimte.

Klopt, bij OneDrive is dat ook zo en als ik me niet vergis is of was dat bij Box.com ook zo en bij Ubuntu One idem. Is een leuke manier om extra ruimte te krijgen :)

Offline MKe

• Lid
« Reactie #99 Gepost op: 2014/05/27, 06:53:46 »
Dan heb je vast wel een link MKe waarmee ik mijzelf een accoutn kan aanschaffen. Volgens mij krijg ik dan 20 GB ipv 15 GB. ;)

Net zoals bij Dropbox als je via je link een ander blij kan maken met Dropbox meer ruimte.
Natuurlijk:
https://copy.com?r=NyDjap