Mobiel bellen, sms'en en internetten in het buitenland mag vanaf eind volgend jaar niet meer kosten dan thuis. De extra kosten die telecomaanbieders voor dit zogeheten 'roaming' in rekening brengen, zijn dan niet meer toegestaan.
Ik hoop dat dat waar is, dat is volgens mij wel vaker beloofd. Mijn dertienjarige (Franse) dochter is met school een weekje in Engeland. Ze heeft een mobiel bij zich en stuurt af en toe wat sms'jes. Ze heeft een gewoon abo'tje bij Sosh, de lowbudget-tak van Orange, voor middelbare scholieren, van 5 euro per maand geloof ik. De stand na 5 dagen:
- appels : 4min20s 1,49€ (bellen dus)
- sms/mms : 16x 2,47€
- internet mobile : 30,91 Mo 15,80€
Ja ja, die zakkenvullers gappen gewoon een halve euro per megabyte uit je portemonnaie, alsof dat wat voorstelt, een megabyte. Niets tegen te doen, mijn dochter weet niet welke applicatie dat doet. En ze heeft niet eens een smartphone. Georganiseerde criminaliteit heet dat volgens mij.
Ik heb eens in NL een kaartje van de NS geraadpleegd met mijn Franse mobiel, kostte me 8 euro. Wat zullen die telco's miljarden en miljarden gaan verliezen als dit soort praktijken niet meer mogen. Je zou haast medelijden met ze krijgen.