Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Netneutraliteit gesloot door Neelie....  (gelezen 20017 keer)

Re: Netneutraliteit gesloot door Neelie....
« Reactie #50 Gepost op: 2014/03/22, 22:56:39 »
Staat ook de datum 1 April bij vermeld in het artikel . :)

Nee, er staat alleen 1 januari vermeld in het artikel.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #51 Gepost op: 2014/03/22, 23:02:56 »
Een meerderheid in het Europees parlement maakt daar op 1 April een einde aan (begin van het artikel)

« Laatst bewerkt op: 2014/03/22, 23:04:51 door Tom »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #52 Gepost op: 2014/03/22, 23:08:01 »
Zo te lezen in dit artikel mag volgens onze telecomwet geen blokkade worden opgelegd op diensten als WhatsApp en Spotify. En volgens mij geldt onze wet ook als er geen netneutraliteit meer is, of zie ik dat verkeerd?
Nu mag het idd niet. Juist deze wet zal aangepast worden zodat dit soort dingen mogelijk worden (whatsapp blokkeren/betalend maken, etc.).

« Reactie #53 Gepost op: 2014/03/22, 23:08:44 »
Een meerderheid in het Europees parlement maakt daar op 1 April een einde aan (begin van het artikel)

Oh, je hebt gelijk, het staat er inderdaad :) Maar 1 april, soit. Niet alles met een datum 1 april is een grap.

« Reactie #54 Gepost op: 2014/03/23, 09:30:42 »
In Turkije liet de president ook nog ff zien hoe makkelijk het is, KLIK en geen twitter meer....

Maar jij had daar een workaround voor he? Vistaus ?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline koos4401

• Lid
« Reactie #55 Gepost op: 2014/03/23, 11:01:20 »
@Handyman: Waarom deze uithaal naar Vistaus:
Citaat
Volgens mijn gerespecteerde krant hebben de in Turkije wonende Twitteraars daar een workaround voor - die ook nog goed werkt.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

« Reactie #56 Gepost op: 2014/03/23, 15:43:30 »
Niet alleen Turkije maar ook Venezuela  :'(

(Censuur Venezuela
Het censuur in Venezuela neemt verder toe. Op de televisie is de Colombiaanse nieuwszender NTN24 verdwenen. Communicatie via radio en televisie is nu volledig in handen van de overheid. Twitterberichten vanuit Venezuela worden gecensureerd. Beelden van de demonstraties worden geblokkeerd. In de stad San Cristobal is het internet afgesloten. Journalisten die nog aanwezig zijn in Venezuela worden geïntimideerd. Wie goed zoekt kan via YouTube en Facebook gruwelijke filmpjes vinden waarop ongewapende burgers tijdens vreedzame demonstraties worden beschoten en in elkaar geslagen door het leger van Venezuela.)

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #57 Gepost op: 2014/03/23, 21:01:22 »
In Turkije liet de president ook nog ff zien hoe makkelijk het is, KLIK en geen twitter meer....

Vistaus wel maar voor andere, minder technische mensen wordt het lastig
Ondanks de blokkade blijft het mogelijk om via een vpn de Twitter-site te bezoeken.
Netneutraliteit (gelijke behandeling van alle data) waar dit topic over begon zie ik als iets anders dan het op (politiek of gerechtelijk) bevel blokkeren van sites zoals recent TPB in Nederland en nu dan Twitter of heel internet sluiten zoals in Venezuela.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline koos4401

• Lid
« Reactie #58 Gepost op: 2014/03/25, 16:31:54 »
Koos4401 citeert zichzelf eerst even:
Citaat
Volgens mijn gerespecteerde krant hebben de in Turkije wonende Twitteraars daar een workaround voor - die ook nog goed werkt.
Inmiddels schijnt daar - volgens dezelfde gerespecteerde krant  - iets tegen gevonden te zijn.

Offline markba

• Lid
« Reactie #59 Gepost op: 2014/03/25, 17:15:45 »
Koos4401 citeert zichzelf eerst even:
Citaat
Inmiddels schijnt daar - volgens dezelfde gerespecteerde krant  - iets tegen gevonden te zijn.
Het gaat er niet om dat er geen work-a-rounds zouden zijn, maar dat ik deze überhaupt niet toe zou willen passen: dat zou een beknotting van mijn vrijheid betekenen.

« Reactie #60 Gepost op: 2014/03/25, 20:45:55 »
Bedankt koos en femke98 :)

@markba: Dat ben ik met je eens. Maar een workaround is altijd beter dan dat je helemaal niets meer kunt op je favoriete website hè.

« Reactie #61 Gepost op: 2014/03/26, 09:04:16 »
Ik snap even niet waarom jullie Vistaus zo op de hak nemen.
Is helemaal niet nodig!

Lekker op de man spelen hè.......en waarom........getuigd niet echt van volwassenheid.

Dat kan ik wel uitleggen  =D

Toen deze disc starten dook vistaus de disc in met allerhande argumenten waarmee de Netneutraliteit nogal luchtig of niet zo belangrijk werd weggezet.
Hij start dus zelf iedere keer dit soort discussies......  ook nu weer....
Nu laat Turkije ff zien hoe makkelijk de knop omgedraaid kan worden en de mensen in dit geval geen twitter meer hebben.
Dan kan je workarounds weten van hier tot Tokio maar dat is: A. niet voor de gewone mens te doen, B. Ook een workaround word uiteindelijk onderschept, zodat je op geen enkele manier meer gebruik kan maken van twitter.

Hiermee is dus het belang aangetoond van Netneutraliteit en is dat niet iets om ff luchtig overheen te stappen.

Nu kan ik je verzekeren dat in oorlogstijd of anderzinds vele knoppen worden omgedraaid waardoor de burger nog maar weinig communicatie overhoud.

Offline markba

• Lid
« Reactie #62 Gepost op: 2014/03/26, 09:21:46 »
Dan kan je workarounds weten van hier tot Tokio maar dat is: A. niet voor de gewone mens te doen, B. Ook een workaround word uiteindelijk onderschept, zodat je op geen enkele manier meer gebruik kan maken van twitter.
en C. Soms kun je helemaal geen workaround bedenken!

Stel dat ik als nieuwkomer een concurrerende dienst op youtube wil maken (ff als voorbeeld) en ik betaal niet aan de provider (terwijl de ander dat wel doet), dan zal die provider de eindgebruiker  belonen met langzame/haperende verbindingen Die eindgebruiker kan niets anders dan overstappen, maar zal dat uiteraard niet doen voor een-of-ander product van een nieuwkomer (dat zich helemaal niet kan bewijzen). 

Uiteindelijk komt het er op neer dat nieuwkomers geen kans meer krijgen en de markt verdeeld gaat worden tussen een handvol grote partijen (lees: het grote geld). Het geld regeert en dat is precies waar internet niet voor staat. En daarom: netneutraliteit!

« Reactie #63 Gepost op: 2014/03/26, 11:08:26 »
IDD  8-)

Offline markba

• Lid
« Reactie #64 Gepost op: 2014/03/26, 11:47:59 »
Eigenlijk vat ik de zin van Markba niet, of hij stelt hem verkeerd, want ik lees dat wanneer er een workaround zou zijn, hij hem niet toe zal passen, omdat dat een beknotting van zijn vrijheid zou betekenen,. Maar als de regering of wie dan ook jouw verteld dat je niets meer op internet mag doen, dan zou ik juist blij zijn met een workaround.
Geen enkel (overheids-) orgaan zou het recht mogen bezitten de (onvervreembare) rechten van burgers aan te tasten. Fijn dat er een workaround is, maar dat is symptoombestrijding, de oorzaak blijft hetzelfde: overheden die censuur toepassen om burgers onder de knoet te houden....

Maar op zich heeft dit weinig met netneutraliteit te maken, dit gaat om overheidscensuur. Netneutraliteit gaat over de macht geven aan commerciele partijen. En ja, ook dit kan misbruikt worden door overheden (als die censuur willen toepassen). Dus dit is wéér een extra argument om netneutraliteit een warm hart toe te dragen.

Nu kan ik je verzekeren dat in oorlogstijd of anderzinds vele knoppen worden omgedraaid waardoor de burger nog maar weinig communicatie overhoud.
Zelf snap ik de naïviteit niet van mensen die denken dat dit soort dingen ook niet bij ons gaan plaatsvinden. In Engeland waren ze (na/tijdens de rellen aldaar) al zover om versleuteld verkeer via de Blackberry per definitie als ongewenst te kenmerken: http://webwereld.nl/overheid/54743-lagerhuis-eist-uitleg-blackberry-na-britse-rellen

Controle is alles blijkt maar weer >>>> burgers zijn niet te vertrouwen (vindt de overheid). Dus dat is dan de zogenaamde hoogstaande Westerse 'democratie' met al die hoge normen en waarden.....
« Laatst bewerkt op: 2014/03/26, 12:26:54 door markba »

« Reactie #65 Gepost op: 2014/03/26, 11:52:45 »
Ja, de democratie hier in Nederland is lang niet meer wat het geweest is. Dat ben ik met je eens, markba. Maar netneutraliteit sta ik niet persé achter. Ik vind niet dat het persé beter is. Dat wil niet zeggen dat ik tegen ben, maar ook niet dat ik een groot voorstander ben. Zo simpel is mijn mening en daarvoor is het, wat betreft mijn standpunt wel mooi geweest zo :)
« Laatst bewerkt op: 2014/03/26, 12:24:51 door Vistaus »

Offline markba

• Lid
« Reactie #66 Gepost op: 2014/03/26, 12:26:04 »
Citaat van: marba
Zelf snap ik de naïviteit van mensen die denken niet dat dit soort dingen ook niet bij ons gaan plaatsvinden

waarschijnlijk bedoel je het iets anders......Zelf snap ik de naïviteit van mensen niet, die denken dat dit soort dingen niet bij ons gaan plaatsvinden.

(ligt aan de zinsopbouw, want nu zeg je dat mensen niet denken dat dit soort dingen hier niet gaan plaatsvinden ;) )
Kleinigheidje, maar toch....het wordt misschien snel verkeerd opgevat.
Heb t aangepast, de zin klopte idd niet. Tnx!

Citaat
en voor vistaus......als je nu gewoon dat laatste weg laat (vanaf maarja....),  ipv elke keer er weer op te hameren, dan houdt het waarschijnlijk wel op.
Precies.

Offline koos4401

• Lid
« Reactie #67 Gepost op: 2014/03/26, 12:38:15 »
@Paul: laat me raden:
Citaat
Maar goed, ik ben al overgestapt naar een concurrent.
Uit Rusland is alles beter?
Ik zie liever:"Kan uit Rusland iets goeds komen?"
Als ik mis geraden heb, hoe doe jij dat dan?

« Reactie #68 Gepost op: 2014/03/26, 12:47:04 »
@Paul: laat me raden:
Citaat
Maar goed, ik ben al overgestapt naar een concurrent.
Uit Rusland is alles beter?
Ik zie liever:"Kan uit Rusland iets goeds komen?"
Als ik mis geraden heb, hoe doe jij dat dan?

Volgens de oprichter/hoofdontwikkelaar van Telegram zit zijn bedrijf in Amerika, ondanks dat de oprichter/hoofdontwikkelaar uit Rusland komt.

Offline koos4401

• Lid
« Reactie #69 Gepost op: 2014/03/26, 20:47:10 »

« Reactie #70 Gepost op: 2014/03/27, 21:50:15 »
En inmiddels is de Turkse Twitter-blokkade alweer van de baan omdat Twitter bij de rechter geklaagd heeft: http://www.nu.nl/tech/3736233/turkije-moet-twitter-blokkade-opheffen.html Dat heeft uiteindelijk toch niet lang geduurd, 'slechts' een week. Valt me nog mee. Voor hetzelfde geld had de rechter anders geoordeeld...

« Reactie #71 Gepost op: 2014/03/27, 21:53:49 »
Bert Ernste (Xubuntu 24.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline markba

• Lid
« Reactie #72 Gepost op: 2014/03/27, 23:11:24 »
Nu blokkeert Turkije Youtube.
De aanleiding is nogal bizar.

Citaat
Aanleiding is volgens Hürriyet een uitgelekte opname van een bespreking op hoog niveau over de burgeroorlog in buurland Syrië.
Duzzzz, omdat een filmpje dreigt/gaat uitlekken met een nogal 'pikante' inhoud, blokkeren we maar de hele handel. Dat geeft maar hoe a-technisch, wereldvreemd maar tegelijkertijd megalomaan deze heersers zijn. (alsof een blokkade de onthulling van deze waarheid zou kunnen tegenhouden....)

Overigens, zowel de blokkade van twitter als die van youtube hebben niks met netneutraliteit an sich te maken: de blokkade werd gedaan (voor zover ik heb kunnen nagaan) obv dns.

« Reactie #73 Gepost op: 2014/03/28, 00:20:27 »
De Telecomtoezichthouder was degene die de blokkade uitvoerde (hoewel opgelegd door Erdohan).

Offline koos4401

• Lid
« Reactie #74 Gepost op: 2014/03/28, 09:27:16 »
Citaat
En inmiddels is de Turkse Twitter-blokkade alweer van de baan omdat Twitter bij de rechter geklaagd heeft: http://www.nu.nl/tech/3736233/turkije-moet-twitter-blokkade-opheffen.html Dat heeft uiteindelijk toch niet lang geduurd, 'slechts' een week. Valt me nog mee. Voor hetzelfde geld had de rechter anders geoordeeld...
Helaas, niet té westers denken, Vistaus.
De regering daar moet de rechterlijke uitspraak nog steeds opvolgen (en kan ook nog in beroep)