Gisteravond heb ik eindelijk mijn belastingaangifte in Nederland gedaan (hoewel ik in Duitsland werk, moet ik dat nog altijd doen). En ik was genoodzaakt dit vanuit een live-sessie via een usb-stick te doen. En wel hierom.
Diverse keren heb ik geprobeerd via de site van de belastingdienst mijn aangifte te doen. Elke keer kon ik gewoon inloggen, maar bij het gegevens laden crashte de verbinding.
Op een gegeven moment heb ik de belastingtelefoon maar eens gebeld, en na het afwinpelen van de gebruikelijke dooddoeners ('het zal wel aan uw systeem liggen') had ik hun IT-afdeling aan de lijn. En daar heb ik de vraag maar eens omgedraaid, en hun gevraagd om mij uit te leggen wat er nu precies misgaat bij het contact leggen met de laatste versie van een standaard browser. Na wat mistig gemompel 'het lijkt browser gerelateerd te zijn', gaf de man op een gegeven moment schoorvoetend toe dat 'het mogelijk is dat er enkele cookies geplaatst worden om de gebruikerservaring te verbeteren'.
Aha. De overheid gebruikt de belastingdienst dus, om op minstens 1 pc per huishouden in Nederland stiekem spyware te plaatsen. En gezien ik meervoudige cookie- en trackerkillers geinstalleerd heb, gaat dat dus mooi niet door.
Daarnaast:
1. 'Gebruikerervaring verbeteren' is een drogreden. Dat heb ik nog nooit nodig gehad bij overheidssites bij het invullen van enkele gegevens. Gewoon flauwekul.
2. Dit mogen ze helemaal niet doen, want bij wet is men verplicht hiervoor toestemming te vragen, maar dat geldt zeker alleen voor Nukubu's (term uit het leger, zoek maar op).
3. Het feit dat de communicatie crasht als het cookie weg is, lijkt mij al een aanwijzing dat het hier een kwaadaardige soort betreft. De wetgeving over cookie-communicatie is behoorlijk streng, maar het probleem is dat je het maar eens moet aantonen. Cookies, zeker LSO-cookies, kunnen stiekem zo ongeveer alles (je webcam en microfoon aanzetten, een keylogger installeren, je logfiles en bestanden doorsnuffelen en naar een externe server sturen, enz.).
Die dwangneurotische obsessie tot begluren 'voor uw eigen bestwil' is langzamerhand zeer irritant aan het worden. Transparantie, toch? Nu ja, dan kunnen bv. de onderhandelingen over TTIP ook wel transparant gemaakt worden, toch?