Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Internet & Privacy  (gelezen 79128 keer)

Offline RikRik

• Lid
Re: Internet & Privacy
« Reactie #350 Gepost op: 2015/07/20, 13:26:14 »
@partyrabbit, het is een zaak van de politiek,de eerste en tweede kamer zijn de volksvertegenwoordigers met o.a. een controlerende taak. Het is ook een zaak van de Nederlandse poliek om de activiteiten van de AIVD, maar ook van de NSA te toetsen..
Zie https://www.google.nl/search?q=NSA+onderschepte+telefoontjes+in+Nederland&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=F9esVdfgOsGxsQHrmZbICQ
Deze topic gaat over internet en privacy, er zijn ergere zaken te melden dan de reclameboodschappen met een Google account..
Verder maak ik mij niet druk hoor, en van een uit de hand gelopen topic, waar EZ-man over spreekt ben ik het niet mee eens. ...

Offline Tom

• Lid
« Reactie #351 Gepost op: 2015/07/20, 16:14:28 »
Als ik het zo allemaal lees ,kunnen velen beter in de politiek gaan als met Linux distro´s te spelen werken etc ,want we maken ons weer lekker druk ,en het brengt niks op afijn er verandert niks.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #352 Gepost op: 2015/07/20, 17:11:11 »
Als ik het zo allemaal lees ,kunnen velen beter in de politiek gaan als met Linux distro´s te spelen werken
Of zoals ik, alle twee?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

« Reactie #353 Gepost op: 2015/07/20, 18:52:08 »
Als ik het zo allemaal lees ,kunnen velen beter in de politiek gaan
Nee laat maar. Ook daar heb ik mogen aanschouwen hoe het er aan toe gaat en daar ga ik me niet tussen begeven.
Overigens maak ik me niet druk hoor. ;)

Je, verbeter de wereld, begin bij jezelf....is een mooi spreekwoord.

Lang geprobeert. En ondertussen aangelopen tegen heel veel naïeve mensen die ondertussen lekker alles op facebook (rikrik b.v.) en google en weet ik veel wat gooien. Die allemaal lekker mee werken om dit soort zaken in stand te houden, want als de grote massa het echt niet zomaar zou pikken was het allang stukken minder.
Vaker uitgelegd, maar niemand wilde horen want "dat gebeurt niet".
Kun je nu ineens luisteren naar geneuzel over "nu, nieuws, nsa". Gebeurt al zo lang, is niet tegen te houden.
De wereld verbeter je zomaar niet. De massa blijft veel te graag liever in onwetendheid.

Ik deel wat ik wil delen, gebruik Linux ook vanwege de meer veiligheid (en principe en omdat ik het leuk vind), en verder doe ik wat ik denk dat okee is voor mij.

Zo denk ik er ook over.

Heb je wat te schoppen? Probeer er dan wat aan te doen! Maar roep dan niet (in mijn ogen) constant dat het niet goed is. Want daar bereik je niets mee.

Ik roep niet dat het niet goed is. Ik leg aanvullend uit waar het niet goed is en waar en waarom het ook nooit goed zal komen.
Maar ik snap het al. Ik ben al stil.  8-)
« Laatst bewerkt op: 2015/07/20, 18:59:25 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #354 Gepost op: 2015/07/20, 19:04:38 »
@Partygrabbit, je schreef" En ondertussen aangelopen tegen heel veel naïeve mensen die ondertussen lekker alles op facebook (rikrik b.v.) en google en weet ik veel wat gooien"

ik heb helemaal geen Facebook, en onwetend ben ik ook niet  ;)
Trouwens, Nederlanders zijn over het algemeen laconiek als het om privacy gaat..   
« Laatst bewerkt op: 2015/07/20, 19:07:28 door RikRik »

« Reactie #355 Gepost op: 2015/07/20, 19:30:28 »
Trouwens, Nederlanders zijn over het algemeen laconiek als het om privacy gaat..
Kijk, duidelijk dat we het over dat laatste dan wel eens zijn?
En onwetend noem ik je al helemaal niet. Maar als ik jou was zou ik me wat minder druk maken (als ik het zo vriendelijk bedoeld mag zeggen?).

Ok. Ik begreep eerder van wel dat je facebook had.

maar in de Facebook op onze pc staat de teller van Ghostery op 0.
ik had Shumway getest op een filmpje in Facebook

Maar ik mag niet meer reageren.  :-X (Anders krijg ik ruzie met Femke en dat is al helemaal het laatste wat ik wil. ^-^ )
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #356 Gepost op: 2015/07/20, 19:57:39 »
Kijk, duidelijk dat we het over dat laatste dan wel eens zijn?
En onwetend noem ik je al helemaal niet. Maar als ik jou was zou ik me wat minder druk maken (als ik het zo vriendelijk bedoeld mag zeggen?).

Ok. Ik begreep eerder van wel dat je facebook had.

maar in de Facebook op onze pc staat de teller van Ghostery op 0.
ik had Shumway getest op een filmpje in Facebook

Maar ik mag niet meer reageren.  :-X (Anders krijg ik ruzie met Femke en dat is al helemaal het laatste wat ik wil. ^-^ )
Off topic,
Ik heb geen Facebook, ik heb wel Shumway getest op de Facebook van m'n vrouw, dat schreef ik ook ergens.
Naïef betekent onwetend, je bedoelde vast wat anders.
Volgens mij hadden we het over een interessant onderwerp,internet&privacy, geheel on-topic.
Maar als ik je reactie lees maak jij je juist heel druk, vraag mij af, waarom?

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #357 Gepost op: 2015/07/20, 20:16:20 »
Citaat
Hahaha. Pas maar op, the guns are loaded!!

Citaat
Heb je wat te schoppen? Probeer er dan wat aan te doen! Maar roep dan niet (in mijn ogen) constant dat het niet goed is. Want daar bereik je niets mee.
Die opmerking was niet tegen jou alleen hoor, meer algemeen.  Dus niet tegen jouw persoonlijk!
Omdat ik heel veel mensen om mij heen hoor mopperen over het kabinet en over Rutte en noem maar op. Maar wie heeft ze gekozen? Juist, diezelfde mensen!

En daar kan ik moeilijk tegen.

Femke98, Je schrijft hier in meervoud aangaande de Politiek.
Lijkt mij nu niet zo handig!! :laugh: :laugh:

« Reactie #358 Gepost op: 2015/07/20, 23:14:16 »
Ik heb geen Facebook, ik heb wel Shumway getest op de Facebook van m'n vrouw, dat schreef ik ook ergens.
Zonder je te willen aanvallen. Dit is wel een beetje wat ik bedoel.
Voor ik me druk maakte over de nsa zou ik me eerst druk maken over het internetgedrag van mijn naasten. Daar kun je tenminste nog wat invloed hebben.
En als je dat doet, prima!

Mag ik zo vrij zijn je te corrigeren?
NAïEF
Te goed van vertrouwen zijn
naïef
    onvoldoende bewust van de mogelijke gevolgen van eigen handelen

Volgens mij hadden we het over een interessant onderwerp,internet&privacy, geheel on-topic.
Ik maak me niet druk. Zoals ik al uitlegde, ik kan me soms irriteren als er hard geroepen wordt over globale internet & privacy, terwijl men zelf vanalles vrij geeft.

Een voorbeeld. Moet je zien wat een commentaar er was op het EPD. Ondertussen stemt iedereen gemakshalve in zijn medisch dossier volledig vrij te geven zodra dat gevraagd wordt. Werkt men klakkeloos en ongevraagd mee aan een online onderzoek van het werk voor een "betere werksfeer" door allerhande privevragen over gezondheid financiën en gezinsomstandigheden te beantwoorden die geheel niets met het werk van doen hebben. Op een online formulier wat van een buitenlands bedrijf is, wat iets dieper op zijn website gewoon zelf verteld informatie te verzamelen voor commerciele doeleinden.
"Neuj, dat doen ze niet" hoor je dan als je daar iets van zegt. Ken je het verhaal van die voetballer en zijn strafblad wat veelvuldig bekeken is?
Een beetje hetzelfde als wat Femke over de politiek en stemmers zegt.

Al denk ik dat er weinig tegen te doen is, het onderwerp interesseert mij wel degelijk.

Maar ik wil écht geen ruzie met Femke of wie dan ook. Het is wel duidelijk zo.
« Laatst bewerkt op: 2015/07/20, 23:20:17 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #359 Gepost op: 2015/07/21, 00:01:44 »
Zonder je te willen aanvallen. Dit is wel een beetje wat ik bedoel.
Voor ik me druk maakte over de nsa zou ik me eerst druk maken over het internetgedrag van mijn naasten. Daar kun je tenminste nog wat invloed hebben.
En als je dat doet, prima!
Mijn vrouw gebruikt Facebook en kent het probleem privacy, politiek en maatschappelijke onderwerpen worden vermeden. Verder kan ik haar, en niemand anders,  dwingen Facebook te verlaten

Mag ik zo vrij zijn je te corrigeren?
NAïEF
Te goed van vertrouwen zijn
naïef
    onvoldoende bewust van de mogelijke gevolgen van eigen handelen
Volgens mij heb ik juist in mijn berichten laten zien dat ik niet naïef ben, wie schreef "de documenten van Snowden zijn "geheim" .. Snowden heeft een miljoen staatsgeheimen, hij is staatsvijand no: 1 in Amerika. 
Ik maak me niet druk. Zoals ik al uitlegde, ik kan me soms irriteren als er hard geroepen wordt over globale internet & privacy, terwijl men zelf vanalles vrij geeft.
Als je mijn berichten had gelezen, dan geven we alles vrij, zelfs met Dropbox, waar deze hele discussie mee begon.

Een voorbeeld. Moet je zien wat een commentaar er was op het EPD. Ondertussen stemt iedereen gemakshalve in zijn medisch dossier volledig vrij te geven zodra dat gevraagd wordt. Werkt men klakkeloos en ongevraagd mee aan een online onderzoek van het werk voor een "betere werksfeer" door allerhande privevragen over gezondheid financiën en gezinsomstandigheden te beantwoorden die geheel niets met het werk van doen hebben. Op een online formulier wat van een buitenlands bedrijf is, wat iets dieper op zijn website gewoon zelf verteld informatie te verzamelen voor commerciele doeleinden.
"Neuj, dat doen ze niet" hoor je dan als je daar iets van zegt. Ken je het verhaal van die voetballer en zijn strafblad wat veelvuldig bekeken is?
Een beetje hetzelfde als wat Femke over de politiek en stemmers zegt.

Al denk ik dat er weinig tegen te doen is, het onderwerp interesseert mij wel degelijk.
Het onderwerp  Internet & Privacy zou ons allemaal moeten interesseren, er is een instantie die de Privacy hoog in het vaandel heeft staan: het Koningshuis.
Maar ik wil écht geen ruzie met Femke of wie dan ook. Het is wel duidelijk zo.
Het is niet mijn bedoeling iemand hier te irriteren, discussiëren kan een meningsverschil geven.... ruzie is nergens goed voor en moet zoveel mogelijk vermeden worden   

Een opmerkelijk bericht, de NSA gebruikt Linux
http://webwereld.nl/development/87263-zoek-het-achterdeurtje-nsa-zet-securitytool-op-github

« Reactie #360 Gepost op: 2015/07/21, 11:28:23 »
Ach Femke. Veilige wifi? Dan nog worden alle prividergegevens en internetverkeer opgeslagen.
Internet kent geen volledige privacy in mijn ogen. Daar dien je zelf voor te waken.

Het is niet mijn bedoeling iemand hier te irriteren, discussiëren kan een meningsverschil geven.... ruzie is nergens goed voor en moet zoveel mogelijk vermeden worden   
Mijne zeker ook niet. Neem irriteren ook niet persoonlijk op je aangezien de oorzaak ervan meer bij mij ligt, en grotendeels bij die grote massa die écht volledig onwetend is.

Het is gewoon een interessant onderwerp wat denk ik iedereen die zich er enigszins mee bezig houdt kan prikkelen. Niets persoonlijks in mijn ogen of van mij uit.

Een opmerkelijk bericht, de NSA gebruikt Linux
http://webwereld.nl/development/87263-zoek-het-achterdeurtje-nsa-zet-securitytool-op-github
Lees ik dit als een bevestiging richting de beste keuze?  ;)
« Laatst bewerkt op: 2015/07/21, 11:30:57 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

« Reactie #361 Gepost op: 2015/07/27, 15:51:02 »
Oeps.....heel erg oeps....  :o
Vooral omdat veel fabrikanten geen patches uitbrengen.

Citaat
Lek in video-engine Android maakt apparaten kraken makkelijk

Een beveiligingsprobleem in Android zorgt ervoor dat een kwaadwillende enkel iemands telefoonnummer hoeft te weten om in veel gevallen toegang te krijgen tot zijn systeem. Het is onduidelijk of er al een patch is voor het probleem.

Android-logoDetails over het beveiligingsprobleem ontbreken vooralsnog. Duidelijk is wel dat het gaat om een beveiligingsprobleem in het Stagefright-framework in Android, dat verantwoordelijk is voor het afspelen van filmpjes. Een aanvaller kan malware verstoppen in de video, dat wordt ingeladen zodra het filmpje wordt gestart. Daarbij krijgt een aanvaller vergaande bevoegdheden: zo kan hij de microfoon en de camera activeren of het scherm 'aftappen'.

In het geval van bijvoorbeeld Hangouts worden filmpjes direct verwerkt door Stagefright, waardoor de malware direct bij het ontvangen al wordt geactiveerd. Een slachtoffer hoeft dus niet zelf een malafide filmpje op te starten. Beveiligingsonderzoeker Joshua Drake van Zimperium, die het probleem ontdekte, zegt tegenover NPR dat bij de standaard-berichten-app van Android filmpjes moeten worden ingeladen voordat ze schade kunnen veroorzaken. Het is niet duidelijk of apps als WhatsApp en Telegram dat ook doen, of filmpjes net als Hangouts direct inladen.

Daarnaast is onduidelijk of het probleem is gepatcht. Volgens onderzoeker Drake heeft Google zijn patches overgenomen, maar het is niet duidelijk of die in de meest recente Android-versie aanwezig zijn. Zeker is wel dat veel Android-toestellen niet zijn gepatcht: omdat fabrikanten software-updates voor Android meestal zelf nog aanpassen, kan het maanden duren voordat ze een patch krijgen, als de hardware überhaupt nog wordt ondersteund.

Op dit moment wordt het probleem nog niet actief misbruikt, maar dat kan veranderen nu het bestaan van de bug aan het licht is gekomen. Volgende week, op de Black Hat-beveiligingsconferentie in Las Vegas, maakt Drake meer details over het beveiligingsprobleem bekend.
https://tweakers.net/nieuws/104434/lek-in-video-engine-android-maakt-apparaten-kraken-makkelijk.html

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #362 Gepost op: 2015/07/27, 16:06:27 »
Oeps.....heel erg oeps....  :o
Vooral omdat veel -telefoonfabrikanten geen patches uitbrengen.

Brakke mobiele telefoons zijn de moderne variant van de nieuwe kleren van de keizer: het heeft niets om het lijf.
Het verdienmodel van telefoonaanbieders is gebaseerd op het stimuleren van klanten elke 2 jaar een nieuw ding te kopen/leasen.

Ik hoop dat Ubuntu dat kan doorbreken. Lastige klus voor ze.

« Reactie #363 Gepost op: 2015/07/27, 19:31:21 »
Gelukkig zijn er uitzonderingen op de regel, zoals Apple, Jolla en Bq, Ez-man :)

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #364 Gepost op: 2015/07/27, 22:16:32 »
Gelukkig zijn er uitzonderingen op de regel, zoals Apple, Jolla en Bq, Ez-man :)
Uhm, Apple? Die stopt met het niet ondersteunen van een bep. apparaat met de nieuwste software. Daardoor zijn er hele reeksen aan apparaten die op zich nog prima meekunnen, maar door Apple in de steek worden gelaten. Wat dat betreft doen ze precies hetzelfde als die 'vervelemnde' telefoon-aanbieders.
http://www.macrumors.com/2014/06/02/iphone-4-discontinued-ios8/

« Reactie #365 Gepost op: 2015/07/27, 23:02:16 »
Oké, ik neem Apple terug. Blijven Jolla en Bq over (met name Jolla doet het goed, krijg elke maand een nieuwe (beveiligings)update al meer dan een jaar lang en de ondersteuning gaat nog zeker een aantal maanden mee, zo niet een paar jaar :)).

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #366 Gepost op: 2015/07/28, 19:04:53 »
Als je geen bezwaar hebt tegen "talking heads" is deze link naar een video wel aardig: Fix the internet

Elf pleitbezorgers van een vrij en open internet gaan in op hun visies:
 -  Marleen Stikker (Directeur Waag Society, oprichter De Digitale Stad),
 -  Marietje Schaake (Europarlementariër D66),
 -  Caroline Nevejan (TU Delft, mede oprichter Waag Society),
 -  Christiaan Alberdingh Thijm (jurist, Brandeis),
 -  Hans de Zwart (Directeur Bits Of Freedom,
 -  Daniel Karrenberg (Chief Scientist RIPE NCC),
 -  Menso Heus (Coördinator Internet Protection Lab),
 -  Melanie Rieback (Radically Open Security)
 -  Jaromil (Dyne.org)
 -  Cees de Laat (Hoogleraar Universiteit van Amsterdam),
 -  Michiel Leenaars (Director of Strategy NLnet).

Een initiatief van :
Waag Society en Fast Moving Targets presenteren: Fix The Internet, een documentaire plus interviewserie over de vraag wat er stuk is aan internet, hoe dat komt, maar ook: hoe dat internet te repareren valt.

« Reactie #367 Gepost op: 2015/08/13, 19:36:48 »
Over privacy gesproken... Canonical en privacy-agnost MS die samenwerken, dat zie je ook niet elke dag: http://www.zdnet.com/article/canonical-and-microsoft-working-together-on-containers/

« Reactie #368 Gepost op: 2015/10/01, 19:24:36 »
Citaat
Recht op privacy straks alleen voor de rijken'

Het voornemen van Achmea om in ruil voor privé-gegevens premiekorting te geven, wordt door sommige klanten kritisch ontvangen. Achmea wil klanten een korting geven op hun premie als ze meetkastjes installeren in hun auto of huis en de gegevens delen met de verzekeraar.

Privacy-organisaties wijzen de plannen resoluut af en zien het als een verkwanseling van het grondrecht op privacy.
.....
http://nos.nl/artikel/2060663-recht-op-privacy-straks-alleen-voor-de-rijken.html

Tsja, in feite is dat nu ook al zo: betaalde privacy respecterende mailproviders vs Gmail voor de paupers.  ;)
Idem de gratis apps op je phone en de AH bonuskaart.

Overigens zijn er in diverse andere landen (bv Duitsland) al verzekeraars die autobezitters kastjes in hun auto laten monteren in ruil voor korting.

« Reactie #369 Gepost op: 2015/10/09, 12:28:01 »
Nou ja,het heeft ook zijn goede kant:
Goedendag meneer,u heeft te hard gereden!Nou agent,ik zal even een print out draaien..Eeh,u heeft ongelijk,kijk maar,precies op de limiet agent.. =D
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

« Reactie #370 Gepost op: 2015/10/09, 20:43:50 »
Ik kwam laatst een zeer interessant artikel/interview tegen over Privacy op internet.
http://computerworld.nl/cloud/86036-max-schrems-amerika-loopt-lachend-over-ons-heen

Goedendag meneer,u heeft te hard gereden!Nou agent,ik zal even een print out draaien..Eeh,u heeft ongelijk,kijk maar,precies op de limiet agent.. =D
Ik ben alleen bang dat de geijkte meter van de politie dan alsnog bepalend is. ;)

Offline markba

• Lid
« Reactie #371 Gepost op: 2015/10/09, 22:30:25 »
Beetje het niveau van: als je een bestandje kwijt bent, bel je even de nsa zodat zij het terug kunnen halen uit hun backup.

« Reactie #372 Gepost op: 2015/10/10, 00:22:53 »
Of de AIVD.

Offline markba

• Lid
« Reactie #373 Gepost op: 2015/10/10, 00:27:09 »
Of de AIVD.
Wat jij wilt. Die lui werken toch allemaal samen. Al beweren ze van niet. En komt later uit dat het toch zo is. Je zult maar bij zo'n ballentent werken.... =D

« Reactie #374 Gepost op: 2015/10/10, 06:14:21 »
Of de AIVD.
Wat jij wilt. Die lui werken toch allemaal samen. Al beweren ze van niet. En komt later uit dat het toch zo is.

Dat bedoelde ik er dus ook mee ;)