Het verhaal gaat me te ver om helemaal te bepraten, daarom beperk ik me tot dit stukje
Ik niet. Het maakt dat er voor grotere leveranciers geen peil meer op te trekken is en dat men dus weigert de duizend-en-een dialecten te ondersteunen. Daarbij opper je verderop vrij onrealistisch dat Microsoft wel eens failliet zou kunnen gaan, maar ik denk toch echt dat de kans dat die beperkte groep programmeurs van die ene distro die wij hebben gekozen er de brui aan geeft, groter is dan dat Microsoft omvalt...
Ben ik het niet mee eens, en bestaan (bijvoorbeeld) maar 3 verschillende soorten Linux, de Linux zoals we die kennen in Debian, Ubuntu enz.
daarnaast BSD en tot slot OSX van apple.
Iedere zichzelf respecterende programmeur met een serieus stukje software zal ervoor zorgen dat zijn software op alle 3 de soorten goed werkt.
Mocht hij dit niet doen en is zijn software heel erg handig, nuttig of goed, zal de community het oppakken en geschikt maken voor hun distro.
Bijvoorbeeld met MySQL, dit is zeer geliefd en veel gebruikt en wanneer jij een andere SQL database manager gebruikt en wil overstappen naar MySQL zul je heel veel scripts en omzetting's software vinden op het www om te kunnen overstappen naar MySQL.
Dit soort zaken zijn er veel minder of niet voor windows.
Sterker nog heb zelf de afgelopen jaren meegemaakt dat de software leverancier helemaal in de problemen kwam met zijn sql database programma in windows, door bijvoorbeeld een SP van Microsoft, of door hun eigen update naar een hogere versie of door de overstap van W-XP naar W-7 , wat resulteerde in wekenlang ploeteren om alles weer in orde te krijgen, we waren zomaar 1100 tekeningen kwijt in de nieuwe sql database, en die wilde we graag terug hebben.

Is uiteindelijk grotendeels wel gelukt maar koste hun en ons wekenlang werk....
Ow ik vergeet nog ff de overstap van 32 bit naar 64 bit, toen hebben we een paar maanden practisch nix kunnen doen omdat alles herschreven moest worden

Dit soort dingen is in Linux vrijwel nooit het geval, er is altijd wel een snelle efficiente oplossing voor problemen.
Het is de bekende kwestie van de sop en de kool. Als iedereen hier over moet op totaal nieuwe systemen ( als die er al zijn) dan verliezen we gigantisch veel expertise en productiviteit.
Er is altijd wel ergens een oplossing voor te maken, of jouw klanten moeten ook allemaal in dat schuitje zitten, ja dan heb je de core busines van je bedrijf gericht op de klant en zal je zelf niet iets anders kunnen doen.
Die keuze wordt hier gewoon niet gemaakt op basis van ' maar als Microsoft failliet gaat' om vervolgens volledig in te zetten op de inspanningen van een (bewonderenswaardige) groep enthousiaste vrijwilligers.
De Linux community bestaat niet alleen uit vrijwilligers, dat moet je anders zien.
Er zijn zeer veel professionele programma's die gewoon geleverd worden door bedrijven waar je dus ook gewoon voor moet betalen bij aanschaf of anderszinds.
Ook voor Ubuntu kan je betaalde ondersteuning krijgen, het bedrag is echter ten opzichte van windows ondersteuning een lachertje zo weinig en je hebt natuurlijk geen dure licentie's.
De kracht van Linux is juiste dat de hele wereld (gratis?) meewerkt aan Linux, en omdat er dus +50 miljoen medewerkers zijn is continuiteit gegarandeerd en kan alles heel goedkoop gemaakt worden, ook bedrijven vragen mensen uit de community om iets voor hun te maken of te doen en zullen dan geld geven, alleen niet de €100.- per uur die een software schrijver vraagt in de windows omgeving

Als een bedrijf failliet gaat of een software schrijver stopt ermee zal de community het overpakken en ermee doorgaan.
Als dit in een windows omgeving gebeurt bijv. Autocad gaan failliet, zal je naar iets anders moeten overstappen of zelf ook failliet gaan omdat jouw bedrijf afhankelijk is van Autocad.
En dan kan je een professioneel bedrijf zijn met heel veel expertische van Autocad maar dat boeit nix. Vendor Locking
We hebben hier te maken met een professionele organisatie waarbij het maken van rendement prevaleert boven een principiële keuze voor een Operating System.
Ik zeg altijd ( en dat word me niet in dank afgenomen

) Iedere professioneel bedrijf dat zichzelf respecteert zal en kan nooit met windows gaan werken. Het is in gebruik onbetrouwbaar in alle facetten en nog veel belangrijker lees de EULA eens goed door.
Als je met windows werkt in je bedrijf hoe kan je dan de beloftes (zoals continuïteit en betrouwbaarheid) waarmaken die je aan de klant verteld ?
Nogmaals lees de EULA al is het maar voor de grap en laat hem ook eens lezen door de directie en geef ze dan een spiegel.
Verder is er zeker in het begin diepgaande expertise noodzakelijk om de eerste hobbels en valkuilen te slechten en die expertise hebben wij niet in huis...
Expertise kan je altijd inhuren of krijgen vanuit de community, er zijn altijd wel mensen die iemand anders willen helpen al dan niet tegen een kleine fee.....
Ik ben bang, dat Linux /Open Source toch een marginale rol zal blijven spelen zolang er geen naadloze overstap van Microsoft naar Linux/Open Source geboden wordt.
Linux /Open Source hoeft daar helemaal niet voor te zorgen dat ligt aan de persoon zelf, hoe flexibel die is, en wat veel belangrijker is, Hoe Slim Is Die Gebruiker ?
Ik had al eerder Vendor Locking genoemd en niet voor niets.
Dit geld voor zowel het OS wat je gaat gebruiken als voor de software die je aanschaft (niet te vergeten de hardware + leverancier).
Voor beide geld de vraag is het een strop waar ik me hoofd instop en zoja hoe strak word die strop aangetrokken waardoor ik me hoofd nooit meer uit die strop kan trekken en dus stik.
Als je dat niet goed bekijkt kan ik de toekomst je continuïteit in gevaar komen en zal je de gehele tijd veel geld betalen.
Wanneer je de zaken slim opzet kan je zonder al teveel problemen overstappen naar wat je wilt.
En wanneer je met het hoofd in de strop zit en niet meer wegkomt kan je nooit een andere de schuld hiervan geven, het is echt een eigen keuze geweest om je hoofd erin te stoppen.
Ik hoop dat ik nu heb duidelijk gemaakt dat windows heel iets anders is dan Linux, zowel het OS als de software die je op het OS draait.
En ik ben toch echt van mening dat Linux in heel veel opzichten 100X of misschien wel 1000X beter is.