Voeg daar dan bij dat de kans op 'storingen' na bijvoorbeeld het doorvoeren van updates van de maatschappijsoftware exponentieel toeneemt door alle dialectverschillen tussen MySQL en MS-SQL en de daarmee samenhangende conversieslagen die er gemaakt moeten worden, dan vrees ik dat de sop uiteindelijk meer kost dan de kool. Als hier de boel een uur stilligt, dan zijn we 'n kleine 3000 euro lichter. Dat zijn dus geen onderbrekingen die ik graag voor mijn rekening neem.
Uitgaande dat het databases betreft van externe leveranciers zoals Exact, etc.:
Het porteren van een database van MS-SQL naar bv MySQL is een kansloze missie. De databases lijken in structuur en mogelijkheden in de verste verte niet op elkaar. Als je al hieraan begint, dan is dat, afhankelijk van de complexiteit een traject van maanden zo niet jaren. Bovendien moet dan ook altijd de client-kant (webserver of desktop) ook geherprogrammeerd worden. Zonder hulp van de leverancier gaat dat nooit lukken.
Porteren gaat idd niet lukken of een trauma opleveren.
Alhoewel het overzetten naar MySQL wel aan te raden zou zijn.
Ik ken een bedrijf wat alles aan Autocad gehangen heeft en waarschijnlijk gaat overstappen naar een soort GIS programma.
Dit gaat ook pijn doen en in principe word er al vanuit gegaan dat alle tekeningen (denk aan veel meer dan 10 000) opnieuw getekend moeten worden.
Als men nu goed kiest kwa programma zal er in de toekomst geen problemen meer zijn en kan er overgestapt worden naar andere software.
Maar hoe dan ook, nu moet alles opnieuw gedaan worden, en in die richting moet jij ook denken als je wilt overstappen naar MySQL.
Dat is nu ff bijten maar voor de toekomst zit je gebeiteld.
Toch wel apart dat je dit zegt:
Ben het helemaal met je eens dat de stabiliteitsreputatie van MySQL en Linux meer dan voortreffelijk is, maar dát was het issue dan ook niet...
Toch is dit niet geheel onbelangrijk als je even later zegt:
[ Als hier de boel een uur stilligt, dan zijn we 'n kleine 3000 euro lichter. Dat zijn dus geen onderbrekingen die ik graag voor mijn rekening neem.
Dus stabiliteit is wel degelijk een issue voor het bedrijf en niet geheel onbelangrijk.
Mijn verlangen om me uit de wurggreep van Microsoft en zijn rigide licentiebeleid te bevrijden blijven, maar ik ga geen kamikaze-aanval via mijn eigen werkgever lanceren.
Ik blijf deze discussie dan ook belangstellend volgen en dank u allen voor het positieve meedenken met een Linux no-know...
Zo'n aanval is ook zinloos, > Kijken - Denken - Doen < is het devies.
Je zit in een vervelende positie en daar is uit te komen, alles is mogelijk, maar zonder pijn en werk zal het niet gaan, dus idd kool en sop verhaal.
Wat in je voordeel werkt is dat de wereld meer en meer Linux ontdekt en meer en meer bedrijven overstappen, hoogst waarschijnlijk zal zo'n bedrijf ook eens aansluiting bij jullie zoeken en dan zal er toch weer gebrainstormt moeten worden, blijf je MS trouw of wil je een klant erbij hebben.