Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Consultancy  (gelezen 19176 keer)

Re: Consultancy
« Reactie #75 Gepost op: 2013/10/17, 14:28:15 »
@R.J. Tuijnman , en heeft u al een soort conclusie voor uzelf geformuleerd aangaande uw vraagstelling? Zodat het wat meer helder waar u zelf staat in de discussie. Dat lijkt mij ook beter voor het topic zelf. Alvast bedankt!

Ron By the way...
Ik heb een voorlopige conclusie getrokken op basis van het eerste gesprek met de consultant. Daar moet nog een second opinion overheen waarvoor ik binnenkort een afspraak zal gaan maken als ik het project waar ik nu mee bezig ben afgerond heb en dus even de ruimte heb voor nieuwe initiatieven.
Alle goede bedoelingen ten spijt blijft mijn eerste premisse overeind dat een drastische wijziging van de gebruikte werkprogrammatuur geen optie is.
Verder is virtualisatie van desktops en data in de cloud geen optie.
Mijn eerste insteek om in ieder geval aan de (SQL) serverkant de nodige besparingen te kunnen realiseren lijkt op basis van de informatie die ik nu heb een redelijk kansloze missie: de besparingen die ik enerzijds via het uitsparen van Microsoft licenties denk te behalen, verdampen weer aan het inhuren van expertise vanwege mijn nagenoeg totale onkunde op het gebied van Linux.
Voeg daar dan bij dat de kans op 'storingen' na bijvoorbeeld het doorvoeren van updates van de maatschappijsoftware exponentieel toeneemt door alle dialectverschillen tussen MySQL en MS-SQL en de daarmee samenhangende conversieslagen die er gemaakt moeten worden, dan vrees ik dat de sop uiteindelijk meer kost dan de kool. Als hier de boel een uur stilligt, dan zijn we 'n kleine 3000 euro lichter. Dat zijn dus geen onderbrekingen die ik graag voor mijn rekening neem.
Mijn verlangen om me uit de wurggreep van Microsoft en zijn rigide licentiebeleid te bevrijden blijven, maar ik ga geen kamikaze-aanval via mijn eigen werkgever lanceren.
Ik blijf deze discussie dan ook belangstellend volgen en dank u allen voor het positieve meedenken met een Linux no-know...

« Reactie #76 Gepost op: 2013/10/17, 14:34:23 »
Nuja, de kans op storingen na updates op servers is nihil. Als er zoveel storingen waren i.c.m. MySQL dan zouden niet meer dan 80% van de servers op Linux draaien (wat dus wel het geval is).

Maar goed, expertise kost inderdaad geld en het is jammer te horen dat het niet kan. Maar ik begrijp de beslissing en geef zeker niet op: op een dag zal het bij uw bedrijf vast wel mogelijk zijn :)

« Reactie #77 Gepost op: 2013/10/17, 15:00:28 »
Nuja, de kans op storingen na updates op servers is nihil. Als er zoveel storingen waren i.c.m. MySQL dan zouden niet meer dan 80% van de servers op Linux draaien (wat dus wel het geval is).

Maar goed, expertise kost inderdaad geld en het is jammer te horen dat het niet kan. Maar ik begrijp de beslissing en geef zeker niet op: op een dag zal het bij uw bedrijf vast wel mogelijk zijn :)
Voor alle duidelijkheid: de software is geschreven op het gebruik van MS-SQL, dát maakt de conversie noodzakelijk en daardoor de systemen kwetsbaar. De updates betroffen de updates op de werk-software.
Ben het helemaal met je eens dat de stabiliteitsreputatie van MySQL en Linux meer dan voortreffelijk is, maar dát was het issue dan ook niet...

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #78 Gepost op: 2013/10/17, 20:10:38 »
Voeg daar dan bij dat de kans op 'storingen' na bijvoorbeeld het doorvoeren van updates van de maatschappijsoftware exponentieel toeneemt door alle dialectverschillen tussen MySQL en MS-SQL en de daarmee samenhangende conversieslagen die er gemaakt moeten worden, dan vrees ik dat de sop uiteindelijk meer kost dan de kool. Als hier de boel een uur stilligt, dan zijn we 'n kleine 3000 euro lichter. Dat zijn dus geen onderbrekingen die ik graag voor mijn rekening neem.
Uitgaande dat het databases betreft van externe leveranciers zoals Exact, etc.:

Het porteren van een database van MS-SQL naar bv MySQL is een kansloze missie. De databases lijken in structuur en mogelijkheden in de verste verte niet op elkaar. Als je al hieraan begint, dan is dat, afhankelijk van de complexiteit een traject van maanden zo niet jaren. Bovendien moet dan ook altijd de client-kant (webserver of desktop) ook geherprogrammeerd worden. Zonder hulp van de leverancier gaat dat nooit lukken.
« Laatst bewerkt op: 2013/10/17, 20:15:18 door markba »

Offline markba

• Lid
« Reactie #79 Gepost op: 2013/10/18, 11:43:15 »
Uit een andere draad van het forum:

Citaat
De Gendarmerie installeerde al rond 2005 met het installeren van OpenOffice op destijds 90.000 pc's. Daarmee bespaarde de politie fors op licentiekosten en er werd een overstap gemaakt naar documenten op basis van het odf-formaat. Later volgden Firefox en Thunderbird als respectievelijk standaard webbrowser en mailclient. Ook Gimp en VLC worden gebruikt. In 2008 werd op 5000 systemen Ubuntu geïnstalleerd om de basis te leggen voor een uitrol in de gehele Franse politieorganisatie.
http://tweakers.net/nieuws/91606/franse-politie-claimt-forse-kostenbesparingen-door-overstap-naar-ubuntu.html

Zij hebben heel duidelijk de weg van geleidelijkheid gekozen waarbij wel altijd het doel in zicht wordt gehouden. Dat een zogenaamde bing-bang transitie gedoemd is te mislukken beseffen gelukkig de meesten wel.

Begin, net als de Frandse endarmerie eens rustig aan met het installeren van LibreOffice op de bestaande desktops en zet alle alle documenten om naar het eigen formaat van LO (odf). Want veel van de gemelde uitwisselingsproblemen ontstaan, het zit eigenlijk al in het woord, juist dóór die uitwisseling (MS Office <> LibreOffice). Wissel je niet uit, dan heb je per definitie geen probleem.

De ontstane compatabiliteitsproblemen zullen er komen, dat staat buiten kijf maar zullen dan eenmalig opgelost kunnen worden. Na omzetting naar het basisformaat van LibreOffice, zullen deze niet steeds meer opnieuw terugkeren.

Het is even door de zure appel heen bijten, maar het overschakelen naar een vrije variant van het office-pakket (incl. documenten) is, indien succesvol een belangrijke eerste stap.

« Laatst bewerkt op: 2013/10/18, 13:19:33 door markba »

« Reactie #80 Gepost op: 2013/10/18, 13:12:28 »

Het porteren van een database van MS-SQL naar bv MySQL is een kansloze missie. De databases lijken in structuur en mogelijkheden in de verste verte niet op elkaar. Als je al hieraan begint, dan is dat, afhankelijk van de complexiteit een traject van maanden zo niet jaren. Bovendien moet dan ook altijd de client-kant (webserver of desktop) ook geherprogrammeerd worden. Zonder hulp van de leverancier gaat dat nooit lukken.

Porteren gaat idd niet lukken of een trauma opleveren.
Alhoewel het overzetten naar MySQL wel aan te raden zou zijn.

Ik ken een bedrijf wat alles aan Autocad gehangen heeft en waarschijnlijk gaat overstappen naar een soort GIS programma.
Dit gaat ook pijn doen en in principe word er al vanuit gegaan dat alle tekeningen (denk aan veel meer dan 10 000) opnieuw getekend moeten worden.
Als men nu goed kiest kwa programma zal er in de toekomst geen problemen meer zijn en kan er overgestapt worden naar andere software.
Maar hoe dan ook, nu moet alles opnieuw gedaan worden, en in die richting moet jij ook denken als je wilt overstappen naar MySQL.
Dat is nu ff bijten maar voor de toekomst zit je gebeiteld.

Toch wel apart dat je dit zegt:

Ben het helemaal met je eens dat de stabiliteitsreputatie van MySQL en Linux meer dan voortreffelijk is, maar dát was het issue dan ook niet...
Toch is dit niet geheel onbelangrijk als je even later zegt:
[ Als hier de boel een uur stilligt, dan zijn we 'n kleine 3000 euro lichter. Dat zijn dus geen onderbrekingen die ik graag voor mijn rekening neem.
Dus stabiliteit is wel degelijk een issue voor het bedrijf en niet geheel onbelangrijk.

Citaat
Mijn verlangen om me uit de wurggreep van Microsoft en zijn rigide licentiebeleid te bevrijden blijven, maar ik ga geen kamikaze-aanval via mijn eigen werkgever lanceren.
Ik blijf deze discussie dan ook belangstellend volgen en dank u allen voor het positieve meedenken met een Linux no-know...
Zo'n aanval is ook zinloos, > Kijken - Denken - Doen < is het devies.

Je zit in een vervelende positie en daar is uit te komen, alles is mogelijk, maar zonder pijn en werk zal het niet gaan, dus idd kool en sop verhaal.
Wat in je voordeel werkt is dat de wereld meer en meer Linux ontdekt en meer en meer bedrijven overstappen, hoogst waarschijnlijk zal zo'n bedrijf ook eens aansluiting bij jullie zoeken en dan zal er toch weer gebrainstormt moeten worden, blijf je MS trouw of wil je een klant erbij hebben.
« Laatst bewerkt op: 2013/10/18, 13:24:10 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

« Reactie #81 Gepost op: 2013/10/20, 10:04:22 »
Hier een meer inhoudelijk verhaal over de migratie naar Ubuntu door de Franse politie.
http://www.zdnet.com/it-was-a-huge-risk-how-the-end-of-xp-support-helped-frances-gendarmes-embrace-ubuntu-fast-7000022030/

De overstap is altijd een investering.
In het begin ben je inderdaad extra kosten kwijt aan o.a. trainingen, maar daarna bespaar je o.a. aan licentie kosten en storingen.

« Reactie #82 Gepost op: 2013/10/21, 09:36:02 »

Exact mijn gevoel in deze. Updates van de software gaan gepaard met complexe queries - dat gaat nooit 1-op-1 lukken...

« Reactie #83 Gepost op: 2013/10/21, 09:46:47 »

Porteren gaat idd niet lukken of een trauma opleveren.
Alhoewel het overzetten naar MySQL wel aan te raden zou zijn.

Toch wel apart dat je dit zegt:

Toch is dit niet geheel onbelangrijk als je even later zegt:
[ Als hier de boel een uur stilligt, dan zijn we 'n kleine 3000 euro lichter. Dat zijn dus geen onderbrekingen die ik graag voor mijn rekening neem.
Dus stabiliteit is wel degelijk een issue voor het bedrijf en niet geheel onbelangrijk.
...Stabiliteit is inderdaad een issue voor ons, maar momenteel hebben we ook niet veel last van 'uitval'. Ook onze Microsoft-omgeving is behoorlijk stabiel. Het is echt niet zo dat we om de haverklap plat liggen vanwege de MS-omgeving. Als we al plat gaan dan is het in 99% van de gevallen stroomstoring of hardwarefalen.

Je zit in een vervelende positie en daar is uit te komen, alles is mogelijk, maar zonder pijn en werk zal het niet gaan, dus idd kool en sop verhaal.
Wat in je voordeel werkt is dat de wereld meer en meer Linux ontdekt en meer en meer bedrijven overstappen, hoogst waarschijnlijk zal zo'n bedrijf ook eens aansluiting bij jullie zoeken en dan zal er toch weer gebrainstormd moeten worden, blijf je MS trouw of wil je een klant erbij hebben.
Dat laatste ben ik wel met je eens. Maar misschien is de tijd nog niet rijp voor ons om de overstap al te maken. Strategisch gezien zou een moment waarop er sowieso naar een ander pakket uitgeweken moet worden een beter moment zijn.

« Reactie #84 Gepost op: 2013/10/21, 09:49:09 »
Uit een andere draad van het forum:

Citaat
De Gendarmerie installeerde al rond 2005 met het installeren van OpenOffice op destijds 90.000 pc's. Daarmee bespaarde de politie fors op licentiekosten en er werd een overstap gemaakt naar documenten op basis van het odf-formaat. Later volgden Firefox en Thunderbird als respectievelijk standaard webbrowser en mailclient. Ook Gimp en VLC worden gebruikt. In 2008 werd op 5000 systemen Ubuntu geïnstalleerd om de basis te leggen voor een uitrol in de gehele Franse politieorganisatie.
http://tweakers.net/nieuws/91606/franse-politie-claimt-forse-kostenbesparingen-door-overstap-naar-ubuntu.html

Zij hebben heel duidelijk de weg van geleidelijkheid gekozen waarbij wel altijd het doel in zicht wordt gehouden. Dat een zogenaamde bing-bang transitie gedoemd is te mislukken beseffen gelukkig de meesten wel.

Begin, net als de Frandse endarmerie eens rustig aan met het installeren van LibreOffice op de bestaande desktops en zet alle alle documenten om naar het eigen formaat van LO (odf). Want veel van de gemelde uitwisselingsproblemen ontstaan, het zit eigenlijk al in het woord, juist dóór die uitwisseling (MS Office <> LibreOffice). Wissel je niet uit, dan heb je per definitie geen probleem.

De ontstane compatabiliteitsproblemen zullen er komen, dat staat buiten kijf maar zullen dan eenmalig opgelost kunnen worden. Na omzetting naar het basisformaat van LibreOffice, zullen deze niet steeds meer opnieuw terugkeren.

Het is even door de zure appel heen bijten, maar het overschakelen naar een vrije variant van het office-pakket (incl. documenten) is, indien succesvol een belangrijke eerste stap.

Probleem is echter dat we ook te maken hebben met externe documenten en externe partijen, koppelingen van pakketten (CRM etc.) met MS-Office. En dat gaat nog steeds fout heb ik gemerkt.

Offline markba

• Lid
« Reactie #85 Gepost op: 2013/10/21, 10:13:34 »

Probleem is echter dat we ook te maken hebben met externe documenten en externe partijen, koppelingen van pakketten (CRM etc.) met MS-Office. En dat gaat nog steeds fout heb ik gemerkt.
Uiteraard heeft de Franse Gendarmerie hier ook last van (naast iedere organisatie die overgaat naar een ander office-pakket) en toch hebben ze succesvol kunnen migreren.

Een 100% correct overgang zonder verstoring is niet realistisch, in welke overgang dan ook; zelfs een versie-opwaardering van MS Office zul je dit soort dingen tegenkomen.

De vragen die je jezelf zou kunnen stellen:
- hoe vaak gebeurt het?
- hoe gemakkelijk is het te herstellen?
- is er een pragmatische oplossing mogelijk (zoals een enkel station met MSO overlaten)?

Acceptatie van onvolkomenheden en de wil om te zoeken naar pragmatische oplossingen zijn voorwaarden om aan zo'n migratie te beginnen. Zijn die niet aanwezig, dan heeft het geen zin om er aan te beginnen.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #86 Gepost op: 2013/10/21, 11:12:02 »
De Nederlandse overheid is verplicht om met openstandaarden te werken, daar waar dit niet mogelijk is, zijn ze verplicht om in het jaarverslag de reden op te geven (pas-toe-of-leg-uit).
Een pakket dat het aanbevolen ODF formaat niet ondersteunt, mag eigenlijk sinds 2006 niet meer aangeschaft worden :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #87 Gepost op: 2013/10/21, 11:24:44 »
Nogmaals: MS Office werkt keurig onder Wine. Ik snap het wel met Exact enzo maar MS Office onder Wine lost in ieder geval het probleem mt comptabiliteit op die jullie hebben.

Verder ben ik het eens met markba en Ron.

« Reactie #88 Gepost op: 2013/10/21, 13:02:43 »
De Nederlandse overheid is verplicht om met openstandaarden te werken, daar waar dit niet mogelijk is, zijn ze verplicht om in het jaarverslag de reden op te geven (pas-toe-of-leg-uit).
Een pakket dat het aanbevolen ODF formaat niet ondersteunt, mag eigenlijk sinds 2006 niet meer aangeschaft worden :lol:

Volgens mij stelt deze regel in de praktijk alleen niet zo veel voor (zie het Magister-drama op de middelbare scholen) en weten we ook niet of met die 'externe partijen' hier de overheid wordt bedoeld.

« Reactie #89 Gepost op: 2013/10/21, 13:18:57 »
Volgens mij stelt deze regel in de praktijk alleen niet zo veel voor (zie het Magister-drama op de middelbare scholen) en weten we ook niet of met die 'externe partijen' hier de overheid wordt bedoeld.
Onder meer de overheid, maar zeker ook gewoon onze klanten die documenten en spreadsheets aanleveren...

« Reactie #90 Gepost op: 2013/10/26, 16:17:53 »

Het trieste is dat veel overheden inmiddels zijn overgestapt naar de nieuwste MS Office die ook odf ondersteunt. De standaardinstelling is echter docx :-(

« Reactie #91 Gepost op: 2013/10/26, 20:13:33 »
De standaardinstelling van de nieuwste MS Office is geen DOCX. Zodra je hem voor de eerste keer start vraagt ie meteen of je docx of odf wil gebruiken voor alle nieuwe bestanden. Als je dan gewoon kiest voor odf dan stelt ie dat als standaard in.

« Reactie #92 Gepost op: 2013/10/27, 12:18:33 »
De standaardinstelling van de nieuwste MS Office is geen DOCX. Zodra je hem voor de eerste keer start vraagt ie meteen of je docx of odf wil gebruiken voor alle nieuwe bestanden. Als je dan gewoon kiest voor odf dan stelt ie dat als standaard in.

Misschien op je eigen PC thuis maat niet op de standaard uitgerolde werkplek. Daar heeft de afdeling ICT alle instellingen voorgekookt, wat ik uit oogpunt van beheer en ondersteuning dan wel weer weer begrijp. Had liever een andere keuze gezien.

« Reactie #93 Gepost op: 2013/10/27, 13:08:04 »
Oké, fair enough. Ik heb inderdaad alleen die ervaring met de nieuwste Office op mijn computer, niet op een werkplek.

« Reactie #94 Gepost op: 2013/10/28, 09:16:48 »
Nogmaals: MS Office werkt keurig onder Wine. Ik snap het wel met Exact enzo maar MS Office onder Wine lost in ieder geval het probleem mt comptabiliteit op die jullie hebben.

De enige reden dat ik over wil op Open Source is de licentiewurggreep van Microsoft. Als ik MSOffice blijf gebruiken schiet ik daar ook met Wine 'wineg' mee op...

« Reactie #95 Gepost op: 2013/10/28, 09:19:00 »

Die worden hier inderdaad niet mee bedoeld. Klanten leveren ons cijfers aan in Excel- of documenten in Wordformaat. Dat KAN de overheid zijn , maar meestal bedrijven en particulieren...

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #96 Gepost op: 2013/10/28, 09:56:34 »
Klanten leveren ons cijfers aan in Excel- of documenten in Wordformaat. Dat KAN de overheid zijn , maar meestal bedrijven en particulieren...
Je kunt bedrijven en particulieren dwingend vragen, om alles in openstandaarden aan te leveren, wanneer je daarbij verwijst naar de website van de overheid, waarin e.e.a. wordt uitgelegd.
Scholen zijn geen overheid en zelfs het UWV beweert geen overheid te zijn.
Vanachter mijn klaptopje ben ik de lokale en provinciale politiek aan het bewerken en voorlichten, in de hoop dat er bij een aantal mensen (veelal ambtenaren) de oogjes geopend worden.
Het vreemde is, dat de meesten niet eens op de hoogte zijn (voorbeeld: politie, die sinds 2013 onder het rijk valt).

Nu dreig ik toch OffTopic te gaan, sorry :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #97 Gepost op: 2013/10/28, 10:23:44 »
Klanten leveren ons cijfers aan in Excel- of documenten in Wordformaat. Dat KAN de overheid zijn , maar meestal bedrijven en particulieren...
Je kunt bedrijven en particulieren dwingend vragen, om alles in openstandaarden aan te leveren, wanneer je daarbij verwijst naar de website van de overheid, waarin e.e.a. wordt uitgelegd.
Scholen zijn geen overheid en zelfs het UWV beweert geen overheid te zijn.
Vanachter mijn klaptopje ben ik de lokale en provinciale politiek aan het bewerken en voorlichten, in de hoop dat er bij een aantal mensen (veelal ambtenaren) de oogjes geopend worden.
Het vreemde is, dat de meesten niet eens op de hoogte zijn (voorbeeld: politie, die sinds 2013 onder het rijk valt).

Nu dreig ik toch OffTopic te gaan, sorry :lol:

Wij kunnen weinig 'dwingen'. Bij ons is de klant koning. We hebben ook veel bejaarde klanten die nauwelijks de powerknop van hun PC weten te vinden, laat staan dat de dwingende eis voor Open standaarden daar in goede aarde zal vallen. Wij hebben maar één belang: ons bedrijf overeind houden en winst maken. Open Source is bepaald geen doel op zich voor ons. Als ik hier voorstel dat we ons in allerlei bochten moeten gaan wringen en onze klanten 'onder druk' moeten gaan zetten, dan word ik hier afgeschoten door de directie...

« Reactie #98 Gepost op: 2013/10/28, 11:20:14 »

De enige reden dat ik over wil op Open Source is de licentiewurggreep van Microsoft. Als ik MSOffice blijf gebruiken schiet ik daar ook met Wine 'wineg' mee op...

Behalve dan dat je op de lange termijn flink bespaart want een licentie voor MS Office (zeker voor bedrijven!) is behoorlijk goedkoop in vergelijking met Windows+alle bijkomende diensten.

Maar goed, als je die wurggreep echt niet meer wilt dan kun je nog Kingsoft Office gebruiken. Die hebben tegenwoordig een Linux-versie en DOC en DOCX openen daar veeeeeeel beter in dan in LibreOffice/OpenOffice.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #99 Gepost op: 2013/10/28, 23:59:06 »
Nogmaals: MS Office werkt keurig onder Wine.
Hier privé ook (zelden een ´vastloper´) maar zoals ook op appdb.winehq.org te lezen niet geheel vanzelf. Of je deze probleempjes kan en wil hebben in een zakelijke omgeving moet meewegen in deze (stoere) beslissing. En, hoewel je wel moet betalen voor MS Office, wordt deze configuratie niet door Microsoft ondersteund.
Behalve dan dat je op de lange termijn flink bespaart want een licentie voor MS Office (zeker voor bedrijven!) is behoorlijk goedkoop in vergelijking met Windows+alle bijkomende diensten.

Maar goed, als je die wurggreep echt niet meer wilt dan kun je nog Kingsoft Office gebruiken. Die hebben tegenwoordig een Linux-versie en DOC en DOCX openen daar veeeeeeel beter in dan in LibreOffice/OpenOffice.
LibreOffice: licentiekosten (altijd) €0,00. Is de 'free version' van Kingsoft Office onder Linux vrij zakelijk te gebruiken?
Citaat van: Kingsoft office
Free version can be used completely free of charge for personal users
Om hier meer over te weten heb ik de Linux-versie (.deb) gedownload. De map DEBIAN bevat een bestand met de naam 'copyright':
Files: *
Copyright: Copyright 1988-2013 Kingsoft Corp.
License: Proprietary
 The full text of the license can be found in the file
 `/opt/kingsoft/wps-office/office6/License.doc'
 in Simplified Chinese.
Echter een bestand met de volledige licentie is niet aanwezig in de download (ik kan het niet vinden)? Daarom neem ik aan dat deze software niet vrij te gebruiken is (zakelijk of vrij gebruik is niet duidelijk toegestaan). Op de website kan ik geen gebruiksvoorwaarden (of prijs) vinden voor de Linux-versie.
p.s. vertalingen zijn blijkbaar wel vrij en open.

Op dit moment is (volgens de websites) een licentie voor Kingsoft Office (Windows) veel goedkoper maar als je schrijft dat Microsoft bedrijven andere prijzen vraagt blijft de vraag hoeveel euro dit op lange termijn per werkplek bespaart (meegerekend kosten van de omschakeling en mogelijk afwijkende kosten voor beheer, ondersteuning, verstoringen, enz).
Klik links bovenin op Documentatie