Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Heb een vraag gesteld aan Neelie ter info  (gelezen 16677 keer)

Re: Heb een vraag gesteld aan Neelie ter info
« Reactie #25 Gepost op: 2013/05/22, 20:48:03 »
Analoog over de hele browser- en mediaspelerdiscussie: noem mij één veelgebruikt desktop-OS dat deze niet meelevert (behalve die verplicht gereinigde versies van Windows die niemand gebruikt).

AmigaOS 4.x (de nieuwste versies dus) en Haiku. Het hangt ervanaf wat jij veelgebruikt noemt maar ze staan wel samen op de 4e plaats achter Win, Mac en Linux.
Ik kan niet zo direct statistiekjes vinden over gebruik, maar wel featurelijsten van beide OSen:
http://www.amigaos.net/
https://www.haiku-os.org/slideshows/haiku-tour

Beiden komen met een browser en mediaspeler.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

« Reactie #26 Gepost op: 2013/05/22, 21:07:28 »
@SeySayux: Nee, op AmigaOS moet je een mediaspeler downloaden (dat staat ook op de site als je doorklikt en dan krijg je een download-link), een browser zit er wel op inderdaad. En Haiku heeft pas een browser sinds recent en daarvoor moet je een nightly build hebben. In de huidige alpha-versie zit het niet. Een mediaspeler wel, hetzij barebones maar goed dat klopt inderdaad.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/22, 21:11:36 door Vistaus »

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #27 Gepost op: 2013/05/22, 21:14:57 »
Dit probleem is al sinds 2004 bekend op Launchpad als Bug #1, gemeld door Mark Shuttleworth en op te lossen door Ubuntu (niet door Neelie).
Microsoft has a majority market share in the new desktop PC marketplace. This is a bug which Ubuntu and other projects are meant to fix.
Vorig jaar liet Mark in een interview weten dat de bug kan worden gesloten omdat we nu kunnen kiezen voor een niet-Microsoft computer:
I think the world is a much more balanced place now with iOS and Android so, perhaps we can consider that one fixed.
Lijkt me ook het antwoord wat Joaquín Almunia (de opvolger van Neelie) zal (kunnen) geven.
Ook tijdens zijn laatste interview is de verwachting van Mark dat dit probleem (bijna) is opgelost:
Will the major PC manufacturers (Dell, Lenovo, HP) increase availability and model range of Ubuntu-preinstalled laptops in Europe?

In the last six months [there have been] a lot of new models from HP, Asus, Dell etc in Europe, and elsewhere. That will, I expect, continue.

Klik links bovenin op Documentatie

« Reactie #28 Gepost op: 2013/05/22, 22:29:31 »
We zitten nu ook op het kantelpunt met het hele tablet- en smartphonegebeuren. Zoals ik al eerder de vraag heb gesteld: moet een fabrikant de mogelijkheid geven om een ander OS te laten installeren op een tablet? In tegenstelling tot pakweg een PC die allemaal ongeveer hetzelfde werken en waarvan de standaarden relatief open zijn -- en het dus ook mogelijk wordt om andere operating systems te draaien -- zijn tablets meestal specifiek voor één OS (of een paar) ontworpen.

Langs de ene kant zou het mooi zijn als we Microsoft kunnen verhinderen hun quasi-monopolie te misbruiken (door de opkomst van tablets en de popularisering van OS X en Linux is dit al sterk geminderd), langs de andere kant is het moeilijk om regelgeving te bedenken waarmee we niet onszelf in onze voet schieten.

Zoals ik al eerder zei, leveren zonder OS maakt het product minder aantrekkelijk voor leken. We zouden dan kunnen stellen: geef de keuze of geef een terugbetaling voor de ongebruikte software. Moeten we die lijn doortrekken naar smartphones en tablets? (zoals ik al eerder zei, vrij moeilijk om daar een alternatief OS op te draaien -- en bij Android en iOS betaal je sowieso niet voor de software). Ook naar gamingconsoles, set-top boxes, netwerkapparatuur, of zelfs wasmachines?

Als we de koppeling van webbrowsers, mediaspelers, kantoorsoftware etc. niet meer toestaan, komt, zoals eerder aangehaald, bijna ieder OS (desktop of mobiel) in de problemen.

Dus we zien hier duidelijk een probleem, maar een oplossing laat nog op zich wachten...

Ik zou zeggen: profiteer van de "mobiele revolutie" om mensen kennis te laten maken met andere desktop operating systems. Sinds de iPhone en iPad is het aantal verkochte MacBooks ook behoorlijk gestegen.

(Geen idee of Canonical intresse heeft een lijn aan laptops te marketen?)
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Xelron X

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2013/05/23, 00:37:30 »
(Geen idee of Canonical intresse heeft een lijn aan laptops te marketen?)

Net als met de TV zullen ze dat nog niet echt gaan doen denk ik. De focus van Canonical/Ubuntu ligt nu eerst op de smartphone en tablet markt. Misschien nadien?

« Reactie #30 Gepost op: 2013/05/23, 01:31:04 »
Canonical heeft al meermaals gezegd dat ze geen hardware gaan maken, ook geen smartphonetjes en tablets.

« Reactie #31 Gepost op: 2013/05/23, 08:20:09 »
Ik had het dus over mobiele apparaten.
Ik niet en de TS ook niet:
Citaat
> Beste mevrouw Kroes,
>
> Ik merk dat in Nederland nagenoeg geen notebooks zonder OS te koop zijn.
> Op een desktop pc is ook bijna altijd een OS aanwezig of men moet zelf
> een pc bouwen/samenstellen.
> Nagenoeg  altijd moet een versie van Microsoft Windows meegekocht worden.

Nogmaals: een tablet is een kleine computer dus het valt wel degelijk onder personal computing. Maar als je die woorden zo letterlijk neemt dan kunnen we laptops ook schrappen want een laptop is geen desktop.

Je hele stelling is wankel, omdat je praktisch van ieder merk telefoon, tabblet enz enz kan kiezen of je een model met windows of android of iets anders wilt.

Dus je haalt dit bij elke discussie wel aan, echter bij al dit soort apparaten is er vaak wel een keuze en of het segment is zo breed dat je kan kiezen.

Bij een PC kan je nooit kiezen, want welk merk, type  of soort clone of wat dan ook, zodra het een pc is staat er ongevraagd en ongewenst windows op.
En nogmaals dit is niet het geval met de zaken die jij aanhaalt, daar is altijd een keuze van OS.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

« Reactie #32 Gepost op: 2013/05/23, 11:14:22 »
@Gandyman: Oh, dus ik kan ervoor kiezen om een mooie Motorola met Windows Phone te nemen ondanks dat ze alleen maar Android-phones produceren? Of een mooi Blackberry Z10 met webOS ondanks dat ze alleen maar BB10-phones produceren? Dacht het niet he. Er mag dan wel veel keus zijn, dat wil niet zeggen dat iedereen blij is met die keus. Ik hoef die Android- en iSpeelgoed-meuk niet en Windows Phone vind ik een beetje controversieel (fijn OS maar dan help ik MS). En ik ken meer mensen die er zo over denken (alleen al de Jolla-aanhangers wat vele duizenden zijn). Dus dan blijft er weinig over in de (web)winkel. Daarom ook dat ik nauwelijks nog een smartphone gebruik.

Maar op computers kun je tenminste Windows nog vervangen door eender welk OS (m.u.v. AmigaOS en OSX). Op telefoons en tablets heb je die keuze niet. Je koopt en je moet gebruiken wat er op zit i.t.t. een computer.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/23, 11:19:36 door Vistaus »

« Reactie #33 Gepost op: 2013/05/23, 11:26:20 »
@Vistaus: dat kan je toch makkelijk aanpassen met een OS naar keuze, niet (even XDA-developers in gedachten)?
Ik koop een smartphone alleen als ik weet dat er via XDA ROM's te verkrijgen zijn met een OS naar keuze. (Windows Phone is voor mij ook te controversieel, en je zit weer gauw in de illegaliteit ..... :) )
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

« Reactie #34 Gepost op: 2013/05/23, 11:31:07 »
@Joris: Niet elke telefoon op XDA heeft een port, laat staan dat het stabiel is. En niet elk OS is te porteren. Ubuntu Touch, FF OS en Android zijn makkelijk te porteren naar andere toestellen mits de bootloader ontgrendelbaar of te omzeilen is. Maar daar houdt het zo'n beetje op.
En dan heb je alleen maar de keus uit drie dingen. FF OS zie ik niet zitten, Android weet je mijn mening al over en Ubuntu Touch is verre van af dus dat is nog moeilijk bruikbaar voorlopig.

Meer OS'en dan die drie zijn niet te porteren dus helaas, zo open is het allemaal niet i.t.t. een computer.

Offline jabuca

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2013/05/23, 12:52:43 »
Als ik een nieuwe pc koop, met een besturingssysteem en licentie, en ik kan/wil dit niet gebruiken vindt ik het niet meer dan normaal dat ik daarvoor een X-bedrag terug krijg. Om een vergelijking met de auto van  jvecht te maken.  Een oud-collega van mij kocht een paar jaar geleden een nieuwe auto, hij is een boom van kerel, en daar moesten (nieuwe) andere stoelen in, om dan die andere mee naar huis te nemen is geen optie, dus is de garage hem op een goede manier tegemoet gekomen.
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #36 Gepost op: 2013/05/23, 14:24:57 »
Als ik een nieuwe pc koop, met een besturingssysteem en licentie, en ik kan/wil dit niet gebruiken vindt ik het niet meer dan normaal dat ik daarvoor een X-bedrag terug krijg.
Er wordt doorgaans duidelijk vermeld welk besturingssysteem wordt meegeleverd. Kan je niet beter een andere computer nemen in plaats van achteraf geld terug eisen?
Een oud-collega van mij kocht een paar jaar geleden een nieuwe auto, hij is een boom van kerel, en daar moesten (nieuwe) andere stoelen in, om dan die andere mee naar huis te nemen is geen optie, dus is de garage hem op een goede manier tegemoet gekomen.
Goede service van de garage. Zo heb ik een aantal computers gekocht bij de plaatselijke computerwinkel en aangegeven dat ik er geen Windows bij wil. Geen probleem, alleen kon de winkel niet garanderen dat de computer goed werkt met linux, dat risico was voor mij. De grote winkels zullen deze service niet (kunnen/willen) leveren en daar heb ik de computers dus niet gekocht.
De grote regionale winkels (de zogenaamde dozenschuivers) bieden vaak de laagste prijs en dat is alleen mogelijk als je standaard producten afneemt. Wil je maatwerk, moet de winkel extra service verlenen die vaak meer kost dan een (relatief goedkope) Windows licentie.

« Reactie #37 Gepost op: 2013/05/23, 14:33:18 »
@testcees: "Er wordt doorgaans duidelijk vermeld welk besturingssysteem wordt meegeleverd. Kan je niet beter een andere computer nemen in plaats van achteraf geld terug eisen?"

Noem mij 1 laptop zonder OS of met een alternatief OS (m.u.v. OSX) die ik gewoon in een fysieke electronicazaak kan kopen en dan bedoel ik wel een laptop van een bekend merk, geen winkel-eigen merk.

« Reactie #38 Gepost op: 2013/05/23, 14:34:33 »
Volgens de gebruikersrechtoverkomst (EULA) van Microsoft zou je je geld (voor Windows zelf) moeten terugkrijgen als je niet akkoord gaat met de door Microsoft gestelde voorwaarden. Als de computerfabrikanten zich daaraan zouden houden (wat Microsoft ook wel van ze zal eisen) zou een voorgeïnstalleerde Windows ook een minder groot probleem zijn.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

« Reactie #39 Gepost op: 2013/05/23, 14:38:01 »
Volgens de gebruikersrechtoverkomst (EULA) van Microsoft zou je je geld (voor Windows zelf) moeten terugkrijgen als je niet akkoord gaat met de door Microsoft gestelde voorwaarden. Als de computerfabrikanten zich daaraan zouden houden (wat Microsoft ook wel van ze zal eisen) zou een voorgeïnstalleerde Windows ook een minder groot probleem zijn.

Probleem is alleen: hoe bewijs je dat je niet akkoord bent gegaan?

« Reactie #40 Gepost op: 2013/05/23, 14:49:45 »

Goeie vraag. Misschien die EULA maar eens voorleggen aan mijn vader, hij is rechter.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #41 Gepost op: 2013/05/23, 14:56:07 »
Noem mij 1 laptop zonder OS of met een alternatief OS (m.u.v. OSX) die ik gewoon in een fysieke electronicazaak kan kopen en dan bedoel ik wel een laptop van een bekend merk, geen winkel-eigen merk.
BTO ?
Die maakt laptops op bestelling, net als vele anderen doen met desktops.
Mijn ervaringen hiermee zijn positief.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #42 Gepost op: 2013/05/23, 15:46:25 »

Ik geloof dat je tijdens de setupfase als een van de eerste dingen met de EULA moet akkoord gaan, anders gaat de installer niet verder (dit is ook zo voor OEM-installaties).

Ik weet ook niet juist hoe het zit met de licentiesleutel als je om een refund vraagt, maar ik neem aan dat die dan ook gedeactiveerd wordt. Dus als je Windows toch installeert en je vraagt om een refund, wordt je installatie vanop afstand gedeactiveerd.
LibSylph
SeySayux.net

« Reactie #43 Gepost op: 2013/05/23, 20:28:02 »
BTO ?
Die maakt laptops op bestelling, net als vele anderen doen met desktops.
Mijn ervaringen hiermee zijn positief.

Maar heeft BTO een fysieke winkel dan? Ik kan het zo gauw namelijk niet vinden. Maar goed, punt blijft dat de meeste winkels niks anders verkopen dan een computer met Win of OSX er al op.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #44 Gepost op: 2013/05/23, 20:36:58 »
Maar heeft BTO een fysieke winkel dan? Ik kan het zo gauw namelijk niet vinden. Maar goed, punt blijft dat de meeste winkels niks anders verkopen dan een computer met Win of OSX er al op.
Voor zover ik weet, geen eigen winkel, alleen een aantal dealers.

Ooit vroeg ik in een winkel, wat een laptop kostte, wanneer ik geen Windows wilde.
De bedrijfsleider moest erbij komen, omdat ik vertelde, dat koppelverkoop strafbaar is.
Het antwoord was, dat moet ik die zonder Windows apart bestellen, geen probleem, maar dan is hij wel €50.00 duurder ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline Pfoeh

• Lid
« Reactie #45 Gepost op: 2013/05/23, 22:57:22 »
Mijn vader heeft onlangs een PC gekocht bij een winkel in Horst.
Toen we aangaven geen behoefte te hebben aan Windows7 of 8 en vroegen of we deze PC ook zonder OS konden kopen en wat dan het verschil was: korting EUR 95,00.
Viel me niet tegen. Is wel geen laptop maar wel een correcte winkel dus.
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #46 Gepost op: 2013/05/24, 00:28:15 »
De bedrijfsleider moest erbij komen, omdat ik vertelde, dat koppelverkoop strafbaar is.
Strafbaar?
Een fabrikant van computers, die bijvoorbeeld tien procent van de markt bezit, mag toch Microsoft Windows bij zijn product verkopen. Het koppelende product is immers de computer; er is voor deze fabrikant dus geen aanzienlijke marktmacht.
Het antwoord was, dat moet ik die zonder Windows apart bestellen, geen probleem, maar dan is hij wel €50.00 duurder ........
Voor die meerprijs bestellen ze, en krijg jij, wel een geheel zelf samengestelde personal computer. Naar eigen wens/specificaties. Hoeveel service wil je nog meer voor dat geld?

p.s. velen gaan voor 50 euro korting  en nemen het standaard product  (dezelfde computer met Windows). Zoals je weet kan je daar vaak ook linux op installeren. :P

« Reactie #47 Gepost op: 2013/05/24, 00:42:03 »
@testcees: Volgens Neelie is koppelverkoop met Windows strafbaar. Dat heeft ze vorig jaar nog gezegd. Maarja, kennelijk verkies jij Wikipedia boven een EU-lid dat opkomt voor dit soort dingen...
« Laatst bewerkt op: 2013/05/24, 00:43:35 door Vistaus »

« Reactie #48 Gepost op: 2013/05/24, 09:34:57 »
@Gandyman: Oh, dus ik kan ervoor kiezen om een mooie Motorola met Windows Phone te nemen ondanks dat ze alleen maar Android-phones produceren? Of een mooi Blackberry Z10 met webOS ondanks dat ze alleen maar BB10-phones produceren? Dacht het niet he. Er mag dan wel veel keus zijn, dat wil niet zeggen dat iedereen blij is met die keus. Ik hoef die Android- en iSpeelgoed-meuk niet en Windows Phone vind ik een beetje controversieel (fijn OS maar dan help ik MS). En ik ken meer mensen die er zo over denken (alleen al de Jolla-aanhangers wat vele duizenden zijn). Dus dan blijft er weinig over in de (web)winkel. Daarom ook dat ik nauwelijks nog een smartphone gebruik.

Maar op computers kun je tenminste Windows nog vervangen door eender welk OS (m.u.v. AmigaOS en OSX). Op telefoons en tablets heb je die keuze niet. Je koopt en je moet gebruiken wat er op zit i.t.t. een computer.

Je kan wel moeilijk doen, maar als je de winkel inloopt kan je een telefoon kopen en kiezen met welk OS !!
Je kan kiezen tussen windows, android, OSX  enz enz.
Dat je dan weer niet de telefoon krijgt die jij wil is gewoon een probleem dat de wereld zich nog niet aangepast heeft aan jouw wensen.

Bij Computers of personal computers is het verhaal heel simpel, 98 % van alle verkochte computers staat windows op, en als je in de winkel rondloopt kan je niet kiezen uit Debian, Red Had, KDE Ubuntu enz enz.
Je krijgt tegen wil en dank windows klaar uit.

Of je moet een pc kopen van het merk Apple, omdat je dat zo mooi vind, dan krijg je ongevraagd (en misschien ongewild) OSX in je maag gesplitst.

je hebt dus helaas in dit geval geen gelijk............ =D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

« Reactie #49 Gepost op: 2013/05/24, 11:02:07 »
@Gandyman: Maar feit blijft dat je op die gekochte computer tenminste nog een ander OS kan installeren. Op smartphones en tablets is dat in 99% van de gevallen nauwelijks of niet te doen. Op een computer kan ik zelf Ubuntu installeren, op een smartphone/tablet zit ik vast het OS wat ik erbij krijg. Maarja, smartphones ben ik toch allang niet meer in geïnteresseerd dus daar houd ik wel over op.

En ook op een Mac kun je gewoon Windows of Ubuntu installeren. Ubuntu draait hier voortreffelijk op mijn MacBook Pro.

Maar als we het zo gaan doen dan heb je bij computers ook keus. In de winkel staan computers met Windows, OSX en ChromeOS. Dat die computers dan niet zijn zoals jij wil is gewoon een probleem dat de wereld zich nog niet heeft aangepast aan jouw wensen. Wie de bal kaatst...
« Laatst bewerkt op: 2013/05/24, 11:08:52 door Vistaus »