We zitten nu ook op het kantelpunt met het hele tablet- en smartphonegebeuren. Zoals ik al eerder de vraag heb gesteld: moet een fabrikant de mogelijkheid geven om een ander OS te laten installeren op een tablet? In tegenstelling tot pakweg een PC die allemaal ongeveer hetzelfde werken en waarvan de standaarden relatief open zijn -- en het dus ook mogelijk wordt om andere operating systems te draaien -- zijn tablets meestal specifiek voor één OS (of een paar) ontworpen.
Langs de ene kant zou het mooi zijn als we Microsoft kunnen verhinderen hun quasi-monopolie te misbruiken (door de opkomst van tablets en de popularisering van OS X en Linux is dit al sterk geminderd), langs de andere kant is het moeilijk om regelgeving te bedenken waarmee we niet onszelf in onze voet schieten.
Zoals ik al eerder zei, leveren zonder OS maakt het product minder aantrekkelijk voor leken. We zouden dan kunnen stellen: geef de keuze of geef een terugbetaling voor de ongebruikte software. Moeten we die lijn doortrekken naar smartphones en tablets? (zoals ik al eerder zei, vrij moeilijk om daar een alternatief OS op te draaien -- en bij Android en iOS betaal je sowieso niet voor de software). Ook naar gamingconsoles, set-top boxes, netwerkapparatuur, of zelfs wasmachines?
Als we de koppeling van webbrowsers, mediaspelers, kantoorsoftware etc. niet meer toestaan, komt, zoals eerder aangehaald, bijna ieder OS (desktop of mobiel) in de problemen.
Dus we zien hier duidelijk een probleem, maar een oplossing laat nog op zich wachten...
Ik zou zeggen: profiteer van de "mobiele revolutie" om mensen kennis te laten maken met andere desktop operating systems. Sinds de iPhone en iPad is het aantal verkochte MacBooks ook behoorlijk gestegen.
(Geen idee of Canonical intresse heeft een lijn aan laptops te marketen?)