Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Heb een vraag gesteld aan Neelie ter info  (gelezen 16654 keer)

Re: Heb een vraag gesteld aan Neelie ter info
« Reactie #75 Gepost op: 2013/05/26, 20:17:17 »
@testcees: Ja, wie wil er nog een nieuwe PC in dat geval? De mensen met een kapotte PC of die bewust iets nieuwers willen zullen vast nee zeggen en computerloos met hun bestaan verder gaan.

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #76 Gepost op: 2013/05/26, 21:41:53 »
@testcees: Ja, wie wil er nog een nieuwe PC in dat geval? De mensen met een kapotte PC of die bewust iets nieuwers willen zullen vast nee zeggen en computerloos met hun bestaan verder gaan.

Vooruit, ik help een handje met denken.

Stel, je bent een fabrikant van een OS.

Optie 1: Je brengt een nieuwe versie uit. Die werkt geweldig en doet het ook heel prima op oudere PC's. Wat vindt de hardware industrie daar dan van?

OK, optie 2: Je brengt een nieuwe versie uit. Die werkt geweldig en maar die doet het niet of niet best op oudere PC's. Moeilijk om te installeren ook. Ook oudere aanhangende apparatuur doet het soms niet meer. Wat vindt de hardware industrie daar dan van?

Hier is dan vervolgens de marketing afdeling van een dergelijke fabrikant. Die hebben met heel veel fabrikanten deals inzake de installatie van het OS. Aan welke optie geven die de voorkeur?

Wel, zie ik nu de wereld van onze computers ineens in een iets ander licht of zie ik spoken? Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat ik spoken zie ... .

Het is dus inderdaad compleet zinloos Neelie (of liever haar collega, die over monopolies gaat, om precies te zijn) vragen te stellen, testcees.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

« Reactie #77 Gepost op: 2013/05/31, 12:55:32 »
@Gandyman: Oh, dus ik kan ervoor kiezen om een mooie Motorola met Windows Phone te nemen ondanks dat ze alleen maar Android-phones produceren? Of een mooi Blackberry Z10 met webOS ondanks dat ze alleen maar BB10-phones produceren? Dacht het niet he. Er mag dan wel veel keus zijn, dat wil niet zeggen dat iedereen blij is met die keus. Ik hoef die Android- en iSpeelgoed-meuk niet en Windows Phone vind ik een beetje controversieel (fijn OS maar dan help ik MS). En ik ken meer mensen die er zo over denken (alleen al de Jolla-aanhangers wat vele duizenden zijn). Dus dan blijft er weinig over in de (web)winkel. Daarom ook dat ik nauwelijks nog een smartphone gebruik.

Maar op computers kun je tenminste Windows nog vervangen door eender welk OS (m.u.v. AmigaOS en OSX). Op telefoons en tablets heb je die keuze niet. Je koopt en je moet gebruiken wat er op zit i.t.t. een computer.

Je kan kiezen tussen windows, android, OSX  enz enz.

Oh nog eventjes voor de duidelijkheid: je kan wel voor Windows Phone kiezen maar je weet dat in de aankoopprijs een licenctiebedrag van 30 euro zit verwerkt? Je betaalt dus ook voor mobiele Windows een licentie...

« Reactie #78 Gepost op: 2013/05/31, 13:48:04 »
@Gandyman: Oh, dus ik kan ervoor kiezen om een mooie Motorola met Windows Phone te nemen ondanks dat ze alleen maar Android-phones produceren? Of een mooi Blackberry Z10 met webOS ondanks dat ze alleen maar BB10-phones produceren? Dacht het niet he. Er mag dan wel veel keus zijn, dat wil niet zeggen dat iedereen blij is met die keus. Ik hoef die Android- en iSpeelgoed-meuk niet en Windows Phone vind ik een beetje controversieel (fijn OS maar dan help ik MS). En ik ken meer mensen die er zo over denken (alleen al de Jolla-aanhangers wat vele duizenden zijn). Dus dan blijft er weinig over in de (web)winkel. Daarom ook dat ik nauwelijks nog een smartphone gebruik.

Maar op computers kun je tenminste Windows nog vervangen door eender welk OS (m.u.v. AmigaOS en OSX). Op telefoons en tablets heb je die keuze niet. Je koopt en je moet gebruiken wat er op zit i.t.t. een computer.

Je kan kiezen tussen windows, android, OSX  enz enz.

Oh nog eventjes voor de duidelijkheid: je kan wel voor Windows Phone kiezen maar je weet dat in de aankoopprijs een licenctiebedrag van 30 euro zit verwerkt? Je betaalt dus ook voor mobiele Windows een licentie...

Het is mij wel duidelijk, want je kan ook voor een android, OSX, ubuntu  enz enz  telefoon kiezen en dan betaal je nix.
Wat mij niet duidelijk is waarom jij perse een apparaat wilt kopen met windows erop, terwijl er ook apparaten te koop zijn waar geen windows op staat.

Ontopic, ze moeten in Brussel de regels veranderen voor PC, en dus is het goed om regelmatig van mij part met miljoenen mensen tegelijk brieven te sturen.
Net zo lang totdat microsoft zich gedraagt zoals het hoort of totdat ze failliet zijn, het is mij om het even.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

« Reactie #79 Gepost op: 2013/05/31, 14:56:48 »
Ik zei niet dat ik een apparaat wil met Windows erop, ik wou alleen even verduidelijken dat je voor Windows Phone ook een licentie betaalt en gebruikte jou citaat als leidraad. Waarom zou ik een smartphone willen, alleen omdat ik jong ben zeker? Want jonge mensen houden van 'shiny gadgets'? Ik niet. Ik hoef geen smartphone, ik denk gewoon in het algemeen.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/31, 15:25:01 door Vistaus »

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #80 Gepost op: 2013/05/31, 21:03:22 »
je kan wel voor Windows Phone kiezen maar je weet dat in de aankoopprijs een licenctiebedrag van 30 euro zit verwerkt? Je betaalt dus ook voor mobiele Windows een licentie...
Even op Pricewatch gekeken maar Windows toestellen zijn op het eerste gezicht geen 30 euro duurder als vergelijkbare toestellen van Apple of met Android, integendeel. Afijn ik zal nog eens goed naar de totaal prijzen (smartphone+OS/mogelijkheden) kijken voor ik conclusies trek.
Ontopic, ze moeten in Brussel de regels veranderen voor PC, en dus is het goed om regelmatig van mij part met miljoenen mensen tegelijk brieven te sturen.
Volgens Mark Shuttleworth is dit probleem al opgelost!
Persoonlijk computeren vandaag de dag is een breder aanbod dan het in 2004 was: telefoons, tablets, draagbare apparaten en andere apparaten maken allen deel uit van ons digitale leven. Vanuit een concurrerend perspectief gezien heeft die brede markt een gezonde concurrentie, met iOS en Android die een noemenswaardig deel van de markt hebben.
Waarom zou je in 2013 nog een brief sturen over ongezonde concurrentie? We kunnen wel met z'n allen een brief schrijven dat we graag een pc wil kopen voor gebruik met K/L/X/Ubuntu maar sturen we die naar Brussel of naar onze sabdfl Mark? :)
Klik links bovenin op Documentatie

« Reactie #81 Gepost op: 2013/05/31, 21:17:12 »
@testcees: Die 30 euro zit, nogmaals, al bij de prijs inbegrepen.

« Reactie #82 Gepost op: 2013/06/01, 19:23:53 »
Zoals eerder gezegd had ik dit aangekaart, na 4 maanden dit antwoord:

Geachte mevrouw,     
Geachte heer,

Bij dezen dank voor uw e-mail van 27 februari 2013 waarin u het hebt over de moeilijkheden om computerhardware te kopen waarop vooraf een ander besturingssysteem dan Microsoft Windows is geïnstalleerd.

Feedback van kritische burgers zoals uzelf, is voor ons een waardevolle bron van informatie, die wij altijd zeer serieus nemen. Ik wil u daarvoor dan ook bedanken.

Bezien vanuit het EU-mededingingsrecht, lijken de praktijken waarover u het hebt, echter niet het gevolg te zijn van concurrentieverstorende afspraken tussen Microsoft en de pc-bouwers of van een door Microsoft opgelegde verplichting. Voor zover ons bekend, zijn pc-bouwers niet contractueel verplicht om hun pc's te verkopen met daarop een Windows-besturingssysteem vooraf geïnstalleerd. Kennelijk is het de structuur van de markt en de algemene vraag van consumenten die pc-verkopers ertoe aanzet om pc's aan te bieden met daarop vooraf geïnstalleerde besturingssystemen. De Commissie stelt ook vast dat bepaalde pc-verkopers pc's aanbieden waarop vooraf het Linux besturingssysteem is geïnstalleerd.

Op basis van dit alles zijn wij momenteel niet voornemens om rond deze kwesties enig initiatief te nemen op grond van de EU-concurrentieregels.

Tot slot wil ik u verzekeren dat de Europese Commissie erop blijft toezien dat de IT-sector zich aan de Europese concurrentieregels houdt. De Commissie blijft de ontwikkelingen op de markten van nabij volgen.

Hoogachtend,

BANASEVIC Nicholas
Hoofd van eenheid

European Commission
DG COMP/C-3 : Antitrust - IT, internet en consumentenelektronica
Madouplein 1
1210 Sint-Joost-ten-Noode
België

Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

« Reactie #83 Gepost op: 2013/06/01, 19:27:17 »
En zo is het. Ik kan kiezen om een computer met Linux te kopen of een smartphone met iets anders dan iOS of Android. Dus geen enkel probleem m.i. Daar heeft de commissie gelijk in naar mijn mening.

« Reactie #84 Gepost op: 2013/06/05, 12:53:25 »
@SeySayux: Nee, op AmigaOS moet je een mediaspeler downloaden (dat staat ook op de site als je doorklikt en dan krijg je een download-link), een browser zit er wel op inderdaad. En Haiku heeft pas een browser sinds recent en daarvoor moet je een nightly build hebben. In de huidige alpha-versie zit het niet. Een mediaspeler wel, hetzij barebones maar goed dat klopt inderdaad.

Ik snap niet echt wat je hier mee bedoelt? Je wilt zeggen dat Haiku standaard niet met een webbrowser komt? Dat heb je dan fout, ik heb Haiku maanden geleden nog gebruikt en toen zat er toch echt een webbrowser bij.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu

« Reactie #85 Gepost op: 2013/06/05, 12:59:06 »
@lord: Ik snap niet waarom jij moeite hebt met lezen? Ik had het over de ALPHA-versie. Die heeft *geen* webbrowser aan boord. Ik heb die recent nog getest en een aantal maanden geleden ook. Geen webbrowser te bekennen. In de nightly build is ie wel aanwezig.

« Reactie #86 Gepost op: 2013/06/05, 13:08:15 »
Ja, de Alpha heeft een webbrowser, vast niet meegekomen met jouw download, volgende keer even MD5 hash controleren ;)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu

Offline BorisM

• Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
« Reactie #87 Gepost op: 2013/06/05, 13:37:59 »
En zo is het. Ik kan kiezen om een computer met Linux te kopen of een smartphone met iets anders dan iOS of Android. Dus geen enkel probleem m.i. Daar heeft de commissie gelijk in naar mijn mening.

Met algemene antwoorden krijg je vaak snel van de burger.  Maar nu wil ik bijv een ASUS of een LENOVO kopen omdat ik dat merk goed vind en wil daarbij geen Windows dat lukt mij niet en dat lukt wel als ik de keuze heb als ik  er een zonder os kan kopen en daaraan gaat meneer van de Commissie aan voorbij.
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

« Reactie #88 Gepost op: 2013/06/05, 13:42:49 »
@BorisM: De post die jij citeert was retorisch bedoeld ;)
Maar inderdaad, je kunt dat niet zonder Windows kopen. Maarja, ook op andere apparaten heb je gewoon geen keuze als je een specifiek merk wilt. Jammer, maar helaas. Gelukkig zijn de Thinkpads van Lenovo wel Linux-gecertificeerd en werken ze ook out-of-the-box met Ubuntu dus dat is dan weer een voordeel :) Die Windows-licentie kun je achteraf nog terugvragen, natuurlijk.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #89 Gepost op: 2013/06/05, 13:59:35 »
Maar nu wil ik bijv een ASUS of een LENOVO kopen omdat ik dat merk goed vind en wil daarbij geen Windows dat lukt mij niet en dat lukt wel als ik de keuze heb als ik  er een zonder os kan kopen en daaraan gaat meneer van de Commissie aan voorbij.
Daarover zegt de meneer van de Commissie dat de leveranciers van ASUS en LENOVO er zelf voor kiezen Windows vooraf te installeren en ook kunnen kiezen om K/L/XUbuntu of geen OS mee te leveren.

Wil je ook dat er wetgeving komt die eist dat autofabrikanten desgevraagd hun nieuwe model auto zonder motorblok leveren om het voor een handige doe-het-zelver makkelijker te maken er een ander motor in te bouwen?

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #90 Gepost op: 2013/06/05, 14:03:48 »
Die Windows-licentie kun je achteraf nog terugvragen, natuurlijk.
Natuurlijk, maar zoals eerder gezegd, de kans acht ik klein dat je geld terugkrijgt (noem eens 1 winkel die geld teruggeeft als je alleen de vooraf geïnstalleerde Windows retourneert).

« Reactie #91 Gepost op: 2013/06/05, 14:11:59 »
Die Windows-licentie kun je achteraf nog terugvragen, natuurlijk.
Natuurlijk, maar zoals eerder gezegd, de kans acht ik klein dat je geld terugkrijgt (noem eens 1 winkel die geld teruggeeft als je alleen de vooraf geïnstalleerde Windows retourneert).

... en dat is de precies de reden dat ik het woordje kun gebruikte ;)
(overigens had ik het over bij de fabrikant, niet bij een winkel)

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #92 Gepost op: 2013/06/05, 14:33:08 »
Alles kan, de vraag is vergelijkbaar: welke fabrikant geeft geld terug als je de vooraf geïnstalleerde Windows retourneert?

« Reactie #93 Gepost op: 2013/06/05, 14:41:02 »
Alles kan, de vraag is vergelijkbaar: welke fabrikant geeft geld terug als je de vooraf geïnstalleerde Windows retourneert?

HP. En Lenovo ook, maar bij Lenovo moet je dan wel net de juiste persoon treffen.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #94 Gepost op: 2013/06/05, 14:47:18 »
Wil je ook dat er wetgeving komt die eist dat autofabrikanten desgevraagd hun nieuwe model auto zonder motorblok leveren om het voor een handige doe-het-zelver makkelijker te maken er een ander motor in te bouwen?
Dat is een kromme vergelijking, die m.i. niet klopt.
Een motor is hardware, net als de wielen, de spatborden enz.
Het gaat er juist om, dat hardware en software gescheiden (kunnen) worden.
Vergelijk het met een auto, waarbij de leverancier/fabrikant jou verplicht, om Shell te tanken.
Gaat je auto defect en wordt er in de auto brandstof van BP gevonden, dan is je garantie vervallen :lol:

Bij een Apple (als voorbeeld) worden hardware en software op elkaar ontwikkeld, dit hoort m.i. dan ook onlosmakend bij elkaar.
Met "gewone" PC's is dat anders, daar wordt de software ontwikkeld voor bepaalde hardware, met daarbij eventueel een heel regiment aan drivers, om de hardware laten werken.
Hier zijn dus veel meer variabelen aanwezig, waarbij Linux er één van is (gelukkig).
Het verkopen van een doos met "standaard" hardware en het verkopen van een DVD met "standaard" software is daarom heel makkelijk te scheiden.
Vandaar dat ik dit koppelverkoop noem.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #95 Gepost op: 2013/06/05, 15:01:32 »

HP. En Lenovo ook, maar bij Lenovo moet je dan wel net de juiste persoon treffen.
Acer ook. Heb er zelf wel eens 50 euri teruggekregen voor Vista. Een heel gedoe, maar het was voor mij een principe-kwestie dus daar heb je wel wat voor over.

Het was wel in 2008, weet niet of het nog steeds zo is.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #96 Gepost op: 2013/06/05, 15:13:11 »
Eens dat mijn vergelijking met een complete auto mank gaat. Zoals iedere vergelijking. :)
Het verkopen van een doos met "standaard" hardware en het verkopen van een DVD met "standaard" software is daarom heel makkelijk te scheiden.
Vandaar dat ik dit koppelverkoop noem.
Precies en om deze koppelverkoop vragen verreweg de meeste consumenten. Hoewel het eenvoudig is een doos met "standaard" hardware te verkopen (of met linux) zien leveranciers hiervoor (blijkbaar) onvoldoende winstgevende marktvraag, een uitzondering daargelaten.

Acer ook. Heb er zelf wel eens 50 euri teruggekregen voor Vista. Een heel gedoe, maar het was voor mij een principe-kwestie dus daar heb je wel wat voor over.

Het was wel in 2008, weet niet of het nog steeds zo is.
Als het afhankelijk is of je net de juiste persoon treft en een heel gedoe is, heb ik daar weinig vertrouwen in. Het lijkt dan meer een coulance aanbod te zijn dan een garantie of een consumentenrecht. Het is de beslissing geweest van de fabrikant om bij Microsoft Windows in te kopen, vooraf te installeren en dit als "computer" te verkopen.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #97 Gepost op: 2013/06/05, 15:17:43 »
Als het afhankelijk is of je net de juiste persoon treft en een heel gedoe is, heb ik daar weinig vertrouwen in.
Bij mij (Acer) was het geen kwestie van 'de juiste persoon', het was bedrijfsbeleid van Acer dus zekerheid over uitvoering van de procedure, waarvan acte. De opmerking over die persoon staat op het conto van Vistaus.

Offline BorisM

• Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
« Reactie #98 Gepost op: 2013/06/05, 16:04:17 »

Deze discussie verzandt volgens een beetje in woordspelletjes waarbij kan en kun en goed lezen de hoofdtoon gaan voeren. Prima maar als men nu gewoon  een OS vrije PC/laptop zou leveren  en er desgewenst de win os bij zou doen is het klaar toch. Als wij ons daar eens voor in zouden zetten  en het daar over eens zouden zijn  zonder te mitsen en te maaren  en elk woordje hier op een goudschaaltje te wegen dan komen wij ergens met linux ubuntu. (sorry ik liet mij even gaan.)
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #99 Gepost op: 2013/06/05, 17:03:17 »
En dan op de helpdesk:

Klant: Mijn PC doet het niet.
Helpdesk: Wat doet het niet?
Klant: Windows start niet op.
Helpdesk: Maar u heeft gekozen voor een PC zonder OS.
Klant: Dat was goedkoper maar wat is een OS?
 =D

Deze discussie verzandt volgens een beetje in woordspelletjes waarbij kan en kun en goed lezen de hoofdtoon gaan voeren. Prima maar als men nu gewoon  een OS vrije PC/laptop zou leveren  en er desgewenst de win os bij zou doen is het klaar toch.
Het is al eerder genoemd en ik heb er geen ervaring mee noch belang in maar bijvoorbeeld BTO heeft ook notebooks zonder OS. Het kan dus wel.