Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014  (gelezen 22546 keer)

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #75 Gepost op: 2013/03/04, 22:06:22 »
@FreeTheBee: Nou, dan mag je mij een persoonlijke cursus Vim+Latex komen geven want ik snap er geen bal van. Latex met GUI is nog totdaaraantoe al zie ik daar ook niet echt de bomen door het bos maar Vim+Latex gaat me toch echt te ver. Bovendien kan Latex niet overweg met ODT en dat is voor mij een minpunt.

@Pattattezak: Ja, LO Base is echt belachelijk uitgedund. MS Access is veel beter dan Base omdat je er veel meer mee kan. Als je graag een Linux-alternatief wil proberen dat beter is probeer dan Kexi eens. Lay-out is misschien eventjes wennen maar je kunt er wel veel meer mee dan met Base en de comptabiliteit van Kexi is ook beter.

« Reactie #76 Gepost op: 2013/03/04, 22:32:22 »
Gebruiksvriendelijkheid is een erg subjectief begrip. Ik vind Word bijvoorbeeld bijzonder ongebruiksvriendelijk, in tegenstelling tot de combinatie Vim met LaTeX. Natuurlijk ben je de eerste keer dat je iets moet schrijven sneller met Word, maar bij regelmatig gebruik is de tweede optie voor mij vele malen efficienter. Voor gereedschap wat ik veel gebruik, vind ik een leercurve niet zo relevant als het gaat om gebruiksvriendelijkheid.
Vergelijk je nu Vim met Word? Dat zijn twee totaal andere werelden met eveneens totaal andere doelgroepen.

Ik merk een ontzettend anti-MS-Office-sentiment in dit topic, en ik probeer er argumenten uit te trekken, maar verder dan uitingen van persoonlijk ongenoegen komt het niet. Jammer, ik kan zo geen discussie voeren.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/04, 22:33:59 door Cumulus007 »

« Reactie #77 Gepost op: 2013/03/04, 22:38:43 »
O ja, dat vergeet ik nog: laat ze wél ODT ondersteunen in de Linux-versie van MS Office. In de Windows-versie doen ze dat maar in de Mac-versie niet; krijg je geen enkel ODT-bestand mee open omdat ze ODT-ondersteuning niet hebben ingebouwd.

« Reactie #78 Gepost op: 2013/03/04, 22:39:28 »
@Vistaus: Ik gebruikte LaTeX al een jaar of 5 met winedt en later texmaker voor ik Vim ben gaan gebruiken, dus ik had 2 maal met een enkele leercurve te maken. Beiden tegelijk leren kan frustrerend zijn denk ik ;). Het zou met tex4ht mogelijk moeten zijn om naar odt (en andere formaten) te compileren. Ik heb dit lang geleden, zonder succes, een keer geprobeerd. Misschien werkt dit nu beter, maar ik heb het nooit meer nodig gehad.

« Reactie #79 Gepost op: 2013/03/04, 22:43:33 »
@Vistaus: Ik gebruikte LaTeX al een jaar of 5 met winedt en later texmaker voor ik Vim ben gaan gebruiken, dus ik had 2 maal met een enkele leercurve te maken. Beiden tegelijk leren kan frustrerend zijn denk ik ;). Het zou met tex4ht mogelijk moeten zijn om naar odt (en andere formaten) te compileren. Ik heb dit lang geleden, zonder succes, een keer geprobeerd. Misschien werkt dit nu beter, maar ik heb het nooit meer nodig gehad.

Ik wil niet compileren, ik wil ODT kunnen OPENEN met Latex. Oftewel: mijn huidige ODT-bestanden in Latex openen.

Maar goed, dat maakt niet uit want dat Latex is veel te moeilijk voor me. En bovendien is dit teveel offtopic want Latex is totaal niet vergelijkbaar met MS Office/LO; en Vim ook niet.

« Reactie #80 Gepost op: 2013/03/04, 23:23:10 »
Vergelijk je nu Vim met Word? Dat zijn twee totaal andere werelden met eveneens totaal andere doelgroepen.
Vim is natuurlijk geen tekstverwerker, maar wanneer ik het gebruik om een LaTeX document te schrijven, gebruik ik het als alternatief voor Word of LO.  Ik vind dat persoonlijk prettiger werken, maar ik kan me goed voorstellen dat het voor anderen juist een drama zou zijn. Die subjectiviteit in gebruiksvriendelijkheid was het punt dat ik trachtte te maken. Ik zou in tekstverwerkers graag opmaakcode kunnen zien, Word en Writer zijn te veel een zwarte doos voor mij. Daarnaast wil ik het liefst geen muis nodig hebben als ik revisies doe en dan zijn beide tekstverwerkers ook niet zo geschikt.

Mijn anti-sentiment bestaat zeker richting Word, dat komt met name door studenten schrijfwerk en een temp baantje documentatie schrijven. Ik vind het ook vreemd dat standaard settings totaal niet conform eenvoudige basisregels van typografie zijn (rond de 90 karakters per regel bijv). Excel is als spreadsheet prima denk ik en naar mijn mening veel fijner in gebruik dan calc. Alleen fatsoenlijke grafieken maken is een drama en de export opties zijn veel te beperkt (misschien is dit recent veranderd). Powerpoint doet wat het moet doen, al zou ik liever zien dat er wat meer leercurve zou zijn voor het werken met effecten ;) Als ik even snel een presentatie in elkaar moet draaien, gebruik ik het wel, maar LaTeX met Beamer heeft mijn voorkeur. Met de andere programma's in MSO en LO heb ik weinig tot geen ervaring.

@Vistaus: LaTeX is in weze een opmaaktaal en compiler. Dus je schrijft code in een tekst document net zoals je html of markdown kunt schrijven en om pdf oid te maken compileer je het tex document. Je zou evt. eens naar LyX kunnen kijken, dat is meer een wysiwyg tekstverwerker, maar gebruikt onder de motorkap LaTeX. Maar je hebt gelijk, dit is idd iets te ver off-topic, daar heb ik soms een handje van ;)

Offline MKe

• Lid
« Reactie #81 Gepost op: 2013/03/04, 23:48:57 »
Hoe staat het eigelijk met Caligra? Wordt dat nog ooit een alternatief (of is dat het al)?

« Reactie #82 Gepost op: 2013/03/05, 00:01:51 »
Hoe staat het eigelijk met Caligra? Wordt dat nog ooit een alternatief (of is dat het al)?
Caligra is prima bruikbaar, vooral Krita is echt goed aan het worden. Je moet je alleen wel een tijdje overgeven aan de aparte bediening en nieuwe mogelijkheden, want die is anders dan welk bekend pakket dan ook.

« Reactie #83 Gepost op: 2013/03/05, 00:55:58 »
@Cumulus: Krita was altijd al een topprogramma. Het is het enige van de suite die *niet* herschreven is omdat het al een goed en stabiel programma was.

@MKe: De ODT-ondersteuning valt wat tegen in Calligra (en KDE-libs in geval van een GTK-omgeving) maar verder is het, zoals Cumulus al zegt, een fijn programma aan het worden. Het is inderdaad enorm verbeterd. Alleen de layout is inderdaad wat wennen maar als je dat niet erg vindt dan kun je het gerust eens een kans geven.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #84 Gepost op: 2013/03/05, 06:26:15 »
Ah, bedank, ik moet caligra toch maar eens installeren. Ik gebruik KDE op mijn werksysteem, dus dat is geen probleem. Hoe zit het met de MSOffice compatibiliteit?

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #85 Gepost op: 2013/03/05, 06:43:24 »
Ikzelf gebruik het al, naar volle tevredenheid. Puntje om rekening mee te houden is wel dat je niet kunt opslaan in .doc(x), wel openen. En toen ik een odt gemaakt in Calligra opende in Writer was de opmaak helemaal weg...

Offline MKe

• Lid
« Reactie #86 Gepost op: 2013/03/05, 08:48:55 »
Hmm, dat is wel lastig. docx is het standaard fileformat hier.

« Reactie #87 Gepost op: 2013/03/05, 10:58:16 »
Vreemd, laatste keer dat ik het probeerde kon ik keurig in doc opslaan (niet docx).

« Reactie #88 Gepost op: 2013/03/05, 12:38:54 »
@FreeTheBee: Nou, dan mag je mij een persoonlijke cursus Vim+Latex komen geven want ik snap er geen bal van. Latex met GUI is nog totdaaraantoe al zie ik daar ook niet echt de bomen door het bos maar Vim+Latex gaat me toch echt te ver. Bovendien kan Latex niet overweg met ODT en dat is voor mij een minpunt.
Cursus LaTeX (Engels): http://en.wikibooks.org/wiki/LaTeX

Ik wil niet compileren, ik wil ODT kunnen OPENEN met Latex. Oftewel: mijn huidige ODT-bestanden in Latex openen.
ODT openen in LaTeX: http://writer2latex.sourceforge.net/

Merk op, LaTeX is vooral geschikt om langere, technische documenten te schrijven (zoals papers, wetenschappelijke handboeken, ...). Als je graag veel klooit met dingen stijlen, kleurtjes geven, wordart, en andere dingen waar eigenlijk een DTP-programma beter voor geschikt is dan een document processor, dan ga je LaTeX haten. Langs de andere kant, als je gewoon een verzorgd document wilt afgeven met een consistente stijl, zonder dat het jou uitmaakt wat die precieze stijl is, is LaTeX perfect. Vanaf het moment dat je zelf gaat klooien met titeltjes en subtiteltjes wordt het moeilijker, maar dat is ook niet de bedoeling — de filosofie van LaTeX is dat als je genoeg weet om zelf een stijl te maken, dan weet je ook genoeg over welke commando's je moet gebruiken.

Als voorbeeld, een kort document, met een titel, een stukje tekst en een afbeelding:

\documentclass[a4paper,12pt]{article} % simpel document op a4, basisgrootte 12 pt.

\usepackage{graphicx} % Voor inladen van afbeeldingen
\usepackage[dutch]{babel} % Vertel LaTeX dat we in het Nederlands bezig zijn.

\begin{document}
\title{Een voorbeeld}
\author{SeySayux}
\date{today}
\maketitle % voegt titel/auteur/datum in, of afhankelijk van document class,

\section{Sectie 1}
Ik ben makelaar in koffi, en woon op de Lauriergracht No 37. Het is mijn gewoonte niet, romans te schrijven, of zulke dingen, en het heeft dan ook lang geduurd, voor ik er toe overging een paar riem papier extra te bestellen, en het werk aan te vangen, dat gij, lieve lezer, zoâven in de hand hebt genomen, en dat ge lezen moet als ge makelaar in koffie zijt, of als ge wat anders zijt. Niet alleen dat ik nooit iets schreef wat naar een roman geleek, maar ik houd er zelfs niet van, iets dergelijks te lezen, omdat ik een man van zaken ben.

Dat zijn ook makelaars in koffie, doch hun adres behoeft ge niet te weten. Ik pas er dus wel op, dat ik geen romans schrijf, of andere valse opgaven doe. Ik heb dan ook altijd opgemerkt dat mensen die zich met zoiets inlaten, gewoonlijk slecht wegkomen. Ik ben drieënveertig jaar oud, bezoek sedert twintig jaren de beurs, en kan dus voor de dag treden, als men iemand roept die ondervinding heeft. Ik heb al wat huizen zien vallen! En gewoonlijk, wanneer ik de oorzaken naging, kwam het me voor, dat die moesten gezocht worden in de verkeerde richting die aan de meesten gegeven was in hun jeugd.

\begin{figure} % Laat LaTeX kiezen waar de afbeelding het best staat.
\centering
\includegraphics[width=\textwidth]{voorbeeld.png} % Voeg voorbeeld.png in, gecentreerd, vergroot tot het blad gevuld is.
\caption{Een afbeelding}
\end{figure}

\end{document}

Merk op dat LaTeX voor jouw nu het volgende standaard doet:
  • Stijl
  • Layout en plaatsing van afbeeldingen
  • Paginanummers
  • Woordafbreking
  • Sectienummers (je kan eenvoudig een inhoudstabel maken)
  • Opdeling in paragrafen (met inspringing, \usepackage{parskip} om paragrafen met spatie tussen te krijgen)
  • Breekt de pagina op de juiste plaats af, niet midden in een paragraaf
  • Zet afbeeldingen zodat ze niet in de weg staan.

MS Office/Libre Office kunnen dit ook allemaal, maar daar is het redelijk wat werk van klikken-en-slepen en moet je toch ook al wat er van kennen.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

« Reactie #89 Gepost op: 2013/03/05, 13:30:05 »
LaTeX is wel mooi en zo, maar met Google Drive en Microsoft Office 365 kan ik live samenwerken, notities achterlaten en ik heb mijn kantoorsuite overal bij me. Ik denk niet dat deze vorm van tekstverwerken nog toekomst heeft als men niet innoveert zoals andere partijen dat doen.

« Reactie #90 Gepost op: 2013/03/05, 13:59:19 »
Je kan volgens mij toch prima een LaTeX document schrijven in Google Drive als je de behoefte hebt aan live samenwerking, of zie ik iets over het hoofd?

« Reactie #91 Gepost op: 2013/03/05, 14:23:22 »
Je kan volgens mij toch prima een LaTeX document schrijven in Google Drive als je de behoefte hebt aan live samenwerking, of zie ik iets over het hoofd?

Nee, je kunt helemaal geen LaTeX-document schrijven in Google Drive.

Verder ben ik het wel met Cumulus eens. Het is alleen jammer dat ook Googel Drive zo'n moeite heeft met ODT-bestanden openen/converteren, anders zou ik er volledig op overgaan.

« Reactie #92 Gepost op: 2013/03/05, 14:51:09 »
Er zijn wel wat online opties, maar ik heb ze nooit gebruikt.
http://tex.stackexchange.com/questions/3/compiling-documents-online/6#6

Een andere mogelijkheid is om versie controle zoals git of bzr te gebruiken.

« Reactie #93 Gepost op: 2013/03/05, 15:19:23 »
Van ShareLaTeX kan ik alvast zeggen dat het heel goed werkt... Plus, het heeft vim-keybinds (wel een kleine subset, maar nog steeds beter dna<Esc>cb<Esc><Esc><Esc>cb<Esc>i^H^H^H^A^K^C^C
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #94 Gepost op: 2013/03/05, 15:36:05 »
Vreemd, laatste keer dat ik het probeerde kon ik keurig in doc opslaan (niet docx).

« Reactie #95 Gepost op: 2013/03/05, 15:40:14 »
Is dat zo?

\documentclass[a4paper,12pt]{article} % simpel document op a4, basisgrootte 12 pt.

\usepackage{graphicx} % Voor inladen van afbeeldingen
\usepackage[dutch]{babel} % Vertel LaTeX dat we in het Nederlands bezig zijn.

\begin{document}
\title{Een voorbeeld}
\author{SeySayux}
\date{today}
\maketitle % voegt titel/auteur/datum in, of afhankelijk van document class,

\section{Sectie 1}
Ik ben makelaar in koffi, en woon op de Lauriergracht No 37. Het is mijn gewoonte niet, romans te schrijven, of zulke dingen, en het heeft dan ook lang geduurd, voor ik er toe overging een paar riem papier extra te bestellen, en het werk aan te vangen, dat gij, lieve lezer, zoâven in de hand hebt genomen, en dat ge lezen moet als ge makelaar in koffie zijt, of als ge wat anders zijt. Niet alleen dat ik nooit iets schreef wat naar een roman geleek, maar ik houd er zelfs niet van, iets dergelijks te lezen, omdat ik een man van zaken ben.

Dat zijn ook makelaars in koffie, doch hun adres behoeft ge niet te weten. Ik pas er dus wel op, dat ik geen romans schrijf, of andere valse opgaven doe. Ik heb dan ook altijd opgemerkt dat mensen die zich met zoiets inlaten, gewoonlijk slecht wegkomen. Ik ben drieënveertig jaar oud, bezoek sedert twintig jaren de beurs, en kan dus voor de dag treden, als men iemand roept die ondervinding heeft. Ik heb al wat huizen zien vallen! En gewoonlijk, wanneer ik de oorzaken naging, kwam het me voor, dat die moesten gezocht worden in de verkeerde richting die aan de meesten gegeven was in hun jeugd.

\begin{figure} % Laat LaTeX kiezen waar de afbeelding het best staat.
\centering
\includegraphics[width=\textwidth]{voorbeeld.png} % Voeg voorbeeld.png in, gecentreerd, vergroot tot het blad gevuld is.
\caption{Een afbeelding}
\end{figure}

\end{document}
Ik zie niet in waarom bovenstaand document niet in Google drive geschreven kan worden...

Het 'compileren' ervan gaat natuurlijk niet in Google drive, maar goed, het compileren van een LaTeX document is iets anders dan het schrijven ervan. Dat is als ik het begrepen heb nu net de specifieke kracht van LaTeX, wat LaTeX onderscheid...

« Reactie #96 Gepost op: 2013/03/05, 16:04:59 »
Is dat zo?

[snip]
Ik zie niet in waarom bovenstaand document niet in Google drive geschreven kan worden...

Het 'compileren' ervan gaat natuurlijk niet in Google drive, maar goed, het compileren van een LaTeX document is iets anders dan het schrijven ervan. Dat is als ik het begrepen heb nu net de specifieke kracht van LaTeX, wat LaTeX onderscheid...

Inderdaad, voordat ik ShareLaTeX kende, heb ik een tijd gebruik gemaakt van Google Drive om documenten te delen. Het is niet zo ongelofelijk belangrijk dat je altijd een live preview hebt — LaTeX zorgt er juist zelf voor dat de layout goed is, zodat jij je volledig op de inhoud kan concentreren.

Voor documentatie van softwareprojecten staat toch meestal de hele rimram al in source control (git of svn), dus gebruiken we dat ook wel eens.

Dat is ook een voordeel aan LaTeX: de documenten zijn platte tekst, dus kan je heel veel tools gebruiken. Als je .doc-bestanden ietwat professioneel wilt maken, ga je MS Office nodig hebben. LaTeX kan je in iedere editor maken.
LibSylph
SeySayux.net

« Reactie #97 Gepost op: 2013/03/05, 20:28:44 »

Maar het ging erom dat Google DRIVE geen Latex kan, het ging er niet om dat er geen online opties waren.

@Timo: Oh, dan hebben ze dat kennelijk recent gedropt.

« Reactie #98 Gepost op: 2013/03/05, 20:41:15 »

Maar het ging erom dat Google DRIVE geen Latex kan, het ging er niet om dat er geen online opties waren.

http://bit.ly/Yb4mjm
LibSylph
SeySayux.net

« Reactie #99 Gepost op: 2013/03/11, 11:12:50 »
Voor wie graag de ribbon op Linux wil en een hele goede ondersteuning voor .docx: WPS Office is nu in bèta! Ze hebben een deb dus het is het proberen waard ;) Docx opent er in ieder geval heel erg goed in. De download-pagina is wel in het Chinees maar zoals in onderstaande video te zien is WPS Office gewoon Engels.
http://www.youtube.com/watch?v=ewnO77fwxy4

:)
« Laatst bewerkt op: 2013/03/11, 11:15:53 door Vistaus »