@FreeTheBee: Nou, dan mag je mij een persoonlijke cursus Vim+Latex komen geven want ik snap er geen bal van. Latex met GUI is nog totdaaraantoe al zie ik daar ook niet echt de bomen door het bos maar Vim+Latex gaat me toch echt te ver. Bovendien kan Latex niet overweg met ODT en dat is voor mij een minpunt.
Cursus LaTeX (Engels):
http://en.wikibooks.org/wiki/LaTeXIk wil niet compileren, ik wil ODT kunnen OPENEN met Latex. Oftewel: mijn huidige ODT-bestanden in Latex openen.
ODT openen in LaTeX:
http://writer2latex.sourceforge.net/Merk op, LaTeX is vooral geschikt om langere, technische documenten te schrijven (zoals papers, wetenschappelijke handboeken, ...). Als je graag veel klooit met dingen stijlen, kleurtjes geven, wordart, en andere dingen waar eigenlijk een DTP-programma beter voor geschikt is dan een document processor, dan ga je LaTeX haten. Langs de andere kant, als je gewoon een verzorgd document wilt afgeven met een consistente stijl, zonder dat het jou uitmaakt
wat die precieze stijl is, is LaTeX perfect. Vanaf het moment dat je zelf gaat klooien met titeltjes en subtiteltjes wordt het moeilijker, maar dat is ook niet de bedoeling — de filosofie van LaTeX is dat als je genoeg weet om zelf een stijl te maken, dan weet je ook genoeg over welke commando's je moet gebruiken.
Als voorbeeld, een kort document, met een titel, een stukje tekst en een afbeelding:
\documentclass[a4paper,12pt]{article} % simpel document op a4, basisgrootte 12 pt.
\usepackage{graphicx} % Voor inladen van afbeeldingen
\usepackage[dutch]{babel} % Vertel LaTeX dat we in het Nederlands bezig zijn.
\begin{document}
\title{Een voorbeeld}
\author{SeySayux}
\date{today}
\maketitle % voegt titel/auteur/datum in, of afhankelijk van document class,
\section{Sectie 1}
Ik ben makelaar in koffi, en woon op de Lauriergracht No 37. Het is mijn gewoonte niet, romans te schrijven, of zulke dingen, en het heeft dan ook lang geduurd, voor ik er toe overging een paar riem papier extra te bestellen, en het werk aan te vangen, dat gij, lieve lezer, zoâven in de hand hebt genomen, en dat ge lezen moet als ge makelaar in koffie zijt, of als ge wat anders zijt. Niet alleen dat ik nooit iets schreef wat naar een roman geleek, maar ik houd er zelfs niet van, iets dergelijks te lezen, omdat ik een man van zaken ben.
Dat zijn ook makelaars in koffie, doch hun adres behoeft ge niet te weten. Ik pas er dus wel op, dat ik geen romans schrijf, of andere valse opgaven doe. Ik heb dan ook altijd opgemerkt dat mensen die zich met zoiets inlaten, gewoonlijk slecht wegkomen. Ik ben drieënveertig jaar oud, bezoek sedert twintig jaren de beurs, en kan dus voor de dag treden, als men iemand roept die ondervinding heeft. Ik heb al wat huizen zien vallen! En gewoonlijk, wanneer ik de oorzaken naging, kwam het me voor, dat die moesten gezocht worden in de verkeerde richting die aan de meesten gegeven was in hun jeugd.
\begin{figure} % Laat LaTeX kiezen waar de afbeelding het best staat.
\centering
\includegraphics[width=\textwidth]{voorbeeld.png} % Voeg voorbeeld.png in, gecentreerd, vergroot tot het blad gevuld is.
\caption{Een afbeelding}
\end{figure}
\end{document}
Merk op dat LaTeX voor jouw nu het volgende standaard doet:
- Stijl
- Layout en plaatsing van afbeeldingen
- Paginanummers
- Woordafbreking
- Sectienummers (je kan eenvoudig een inhoudstabel maken)
- Opdeling in paragrafen (met inspringing, \usepackage{parskip} om paragrafen met spatie tussen te krijgen)
- Breekt de pagina op de juiste plaats af, niet midden in een paragraaf
- Zet afbeeldingen zodat ze niet in de weg staan.
MS Office/Libre Office kunnen dit ook allemaal, maar daar is het redelijk wat werk van klikken-en-slepen en moet je toch ook al wat er van kennen.