Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014  (gelezen 15468 keer)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #125 Gepost op: 2013/05/08, 09:51:52 »
In mijn beleving's wereld is het "not done" om jezelf zo erg afhankelijk te maken van 1 ding dat je niet meer kan functioneren zodra dat ene ding er niet meer is.
Wijze woorden. Het punt is dat erg veel mensen niet eens beseffen dat ze afhankelijk zijn, en dit bij voorbaat ontkennen op het moment dat iemand ze daarop wijst (cognitieve dissonantie). Vrijheid is een keuze.

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #126 Gepost op: 2013/05/08, 11:30:53 »
@Gandyman: Ik heb met Office genoeg aanpasbaarheid maar ik kan me wel een beetje in Pattattezak vinden want ik heb wél een ander stukje software onder Wine draaien waar niet eens een Windows-alternatief voor is terwijl dit stukje software al sinds eind jaren 90 wordt gemaakt en nog steeds tot op de dag van vandaag een aantal keer per jaar wordt uitgebreid/bugfixes worden opgelost. De maker zorgt echter wel voor Wine-comptabiliteit en daarom draait het ook al vele, vele versies lang perfect onder Wine.
Maar goed, punt is wel: er is in al die jaren dat het al bestaat geen enkel alternatief op de markt gebracht, niet voor Windows, niet voor Mac en niet voor Linux. Dus als ie ooit een keer besluit te stoppen ermee dan is er geen alternatief. Dus helaas wordt je soms toch in een hoekje geduwd qua software :( Of zoals mijn vader zegt: "Wat voor de een een vrijheid is is voor de ander een beperking"...
« Laatst bewerkt op: 2013/05/08, 12:15:49 door Vistaus »

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #127 Gepost op: 2013/05/08, 17:34:58 »
Gandyman,
"Afhankelijk" is een veel te groot woord. Het gene dat me het meest bevalt, waar het gemakkelijkst mee werken is. Ik maak veel gebruik van mijn fiets, soms staat mijn oude benzine auto een hele maand stil. Mijn auto dient om grotere boodschappen te doen of om verder te reizen dan 30 km. Mijn auto zal ik nooit oprijden, net zo min ik ooit alle functies van MSO zal gebruiken. Wil ik daarom het gebruikersgemak van één van beiden missen?
En dat zoeken naar die alternatieven? Sorry, maar dat is momenteel niet aan orde. Zolang alles werkt, besteed ik mijn tijd liever aan andere zaken?
15 jaar geleden had ik geen pc, toen ging het ook. Sommige mensen worden nu reeds gefrustreerd als ze niet elk uur via hun "smartdinges" hun "Farcebookstatus" kunnen checken. Dat is echt niet aan mij besteed! Dus "afhankelijk" lijkt mij hier echt niet op zijn plaats?  8-)

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #128 Gepost op: 2013/05/08, 20:22:48 »
[offtopic] O ja, dat volk heb je ook nog tegenwoordig die niet van hun telefoontje kunnen afblijven omdat ze constant op FB of WhatsApp moeten zitten :rolleyes: Dat is vooral toepasselijk op de generatie onder mij (hoewel ik ook wel enkele leeftijdsgenoten ken die zo zijn). Bah. Sommige technologie is geen vooruitgang.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #129 Gepost op: 2013/05/08, 20:32:58 »
Ik voel mij totáál niet aangesproken, hoor :rolleyes:
XMPPWhatsApp heeft ook zo z'n voordelen hoor, echt ;)

Ik snap patattezak wel. Als je jarenlang hebt gewerkt met een functie in MSO, en die functie is er gewoon niet in alternatieven, blijf je werken met daar waar het wel werkt. Terecht. Nu weet ik niet hoe belangrijk de functie waar we het nu over hebben is, of ie écht geen alternatief heeft. Maar als dat zo is, is er weinig aan te doen. Esto.

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #130 Gepost op: 2013/05/08, 20:36:35 »
@Timo: Ik zei ook "vooral", ik bedoelde niet dat iedereen van de generatie onder mij zo is alleen dat het in die generatie veel meer voorkomt ;) En ik gebruik zelf ook WhatsApp dus ik weet wel wat de voordelen zijn. Maar ik ben er niet verslaafd aan, als er iets binnenkomt dan komt er iets binnen en dan kijk ik wel wanneer ik zin heb om daadwerkelijk mijn device te gaan pakken.

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #131 Gepost op: 2013/05/12, 09:02:09 »
Vistaus & Timo,
Het is niet mijn bedoeling om een oordeel te vellen. Alleen zijn er een kleine groep mensen die niet normaal meer functioneren als ze hun "smartdinges" gedurende enige tijd moeten missen. Bijgevolg missen ze vooral veel andere dingen? Een voorstelling bijwonen waar gevraagd wordt om de gsm uit te zetten is bijvoorbeeld niet aan hen besteed. Elk zijn manier van leven.  ;)

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #132 Gepost op: 2013/05/12, 11:34:51 »
@Pattattezak: En dat is dus precies wat ik bevestig, hoewel dat hier in NL i.t.t. BE een grotere groep is. Ben het met je eens.

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #133 Gepost op: 2013/05/20, 20:10:38 »
En nu geen gedoe meer met die taal wijzigen bij de eerste opstart: http://www.omgubuntu.co.uk/2013/05/microsoft-office-clone-wps-updates-interface-improves

Voor mijn Nederlandse vertaling moet je nog wel mijn instructies uitvoeren maar je weet in ieder geval wat je moet invullen en aanklikken bij de eerste opstart. En het thema ziet er veeeeel beter uit! :D

@Pattatezak: En nu zitten Spreadsheets er ook in! :)
« Laatst bewerkt op: 2013/05/20, 20:20:21 door Vistaus »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #134 Gepost op: 2013/05/20, 21:17:57 »
misschien gaat WPS office een mooie concurrent worden :-)
Een concurrent in de markt van gratis software. Een markt waar onder andere LibreOffice als vrije software beschikbaar is (zowel voor Linux als voor Windows).

Dit topic is gestart met een artikel over Microsoft Office, niet over de freeware versie van een gesloten Chinese namaak-Office die mogelijk ook voor Linux beschikbaar is.
Microsoft is being forced to take a serious look at Linux and a meaningful look at releasing their popular Office software for Linux in 2014.
Heeft iemand nog iets ontopic te melden of heb ik iets gemist?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #135 Gepost op: 2013/05/20, 21:46:56 »
Dit topic is gestart met een artikel over Microsoft Office, niet over de freeware versie van een gesloten Chinese namaak-Office die mogelijk ook voor Linux beschikbaar is.
Een gesloten product uit China. Zelf ervaar ik nu niet echt een warme deken van vertrouwen en veiligheid. Voor de anderen die het toch aandurven: niet mopperen als later blijkt dat allerlei mensen stiekem mee zitten te gluren....

Ter zake: volgens was de conclusie dat MSO op Linux slechts een gerucht was, niet meer en niet minder.

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #136 Gepost op: 2013/05/20, 21:58:01 »
@markba: En stel je voor dat gesloten software uit Nederland meekijkt met je! Ik zou maar oppassen met gesloten software hoor, je weet het maar nooit.

@testcees: Mogelijk? Heb je überhaupt de links gevolgd en mijn vertaling geprobeerd? Hij is er voor Linux.

En dan nog: wat is er mis met concurrentie? Ik heb niks dan problemen met LO dus wat mij betreft is een beetje concurrentie wel goed. Zou alleen beter zijn als ze ODT-ondersteuning toevoegen want dat is het enige wat me helaas bij LO houdt.
De interface is trouwens gejat ja maar LO heeft dan weer de interface van Office 2003 dus dat is in feite ook gejat. Ja, zo kunnen we eindeloos doorgaan. Punt is dat het functioneel is, wat functies heeft die MS Office niet heeft zoals geïntegreerde tabbladen en geïntegreerde, downloadbare sjablonen en dat het gewoon goed werkt.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/20, 22:00:00 door Vistaus »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #137 Gepost op: 2013/05/20, 22:01:00 »
@markba: En stel je voor dat gesloten software uit Nederland meekijkt met je! Ik zou maar oppassen met gesloten software hoor, je weet het maar nooit.
Je zegt het goed. Daarom kies ik ervoor om geen gesloten software te gebruiken. Anderen doen dat ook. Weer anderen vinden het allemaal niet zo belangrijk, moeten ze allemaal zelf weten.

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #138 Gepost op: 2013/05/20, 22:10:48 »
@markba: En stel je voor dat gesloten software uit Nederland meekijkt met je! Ik zou maar oppassen met gesloten software hoor, je weet het maar nooit.
Je zegt het goed. Daarom kies ik ervoor om geen gesloten software te gebruiken. Anderen doen dat ook. Weer anderen vinden het allemaal niet zo belangrijk, moeten ze allemaal zelf weten.

Klopt, maar dat heeft weinig van doen met WPS Office. Wij als Linux-gebruikers weten dat WPS gesloten is en wat de nadelen van geslotenheid zijn. Die eeuwige discussie over gesloten vs open, dat weten we wel hoor :)

Daarbij: als er al iets van spionage inzit dan was dat allang ontdekt want WPS Office bestaat al sinds 1988. Dus iemand had in al die jaren vast al ergens een spionagehole gevonden. En buiten dat is WPS/Kingsoft Office voor Android enorm populair, ook in Europa.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/20, 22:20:14 door Vistaus »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #139 Gepost op: 2013/05/20, 22:24:35 »
@markba: En stel je voor dat gesloten software uit Nederland meekijkt met je! Ik zou maar oppassen met gesloten software hoor, je weet het maar nooit.
Je zegt het goed. Daarom kies ik ervoor om geen gesloten software te gebruiken. Anderen doen dat ook. Weer anderen vinden het allemaal niet zo belangrijk, moeten ze allemaal zelf weten.

Klopt, maar dat heeft weinig van doen met WPS Office. Wij als Linux-gebruikers weten dat WPS gesloten is en wat de nadelen van geslotenheid zijn. Die eeuwige discussie over gesloten vs open, dat weten we wel hoor :)
Het is geen discussie. Ik zeg alleen wat ik vind en doe, niemand anders hoeft zich daar iets van aan te trekken. Door het gesloten karakter is het voor mij en mijn doelgroep simpelweg niet interessant. Want ja, verrassing, het overgrote deel van mijn doelgroep heeft wel degelijk iets met vrijheid, openheid en delen waarin gesloten producten helaas niet in passen. Maar nogmaals, dat moet iedereen voor zich uitmaken.

En veder wat testcees zegt: tijd om weer ontopic te gaan. Misschien maar een afsplitsing maken voor WPS, voor de liefhebbers.

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #140 Gepost op: 2013/05/20, 22:29:26 »
Het maakt mij ook niet uit dat jij liever FOSS verkiest, zelfs als dat mogelijk minder goed werkt. Dat is helemaal aan jou en ik doe dat ook voor zover mogelijk maar het heeft grenzen naar mijn mening. Maarja, helaas zit ik toch vast aan die bagger-LO zolang WPS geen ODT ondersteunt...
Maar ik doelde niet op jou doelgroep, ik doelde op de doelgroep dit wel ziet zitten en die hebben zich hier al gemeld :)

En w.b.t. een apart topic: ik was je net voor, heb een topic voor mijn vertaling van WPS Office aangemaakt ;)
http://forum.ubuntu-nl.org/tips-trucs/tip-wps-office-in-het-nederlands/new/#new
En daar ook bij vermeld dat als iemand WPS verder wil bespreken dat diegene daar een topic over mag aanmaken.