Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Er komt reclame in Ubuntu 12.10  (gelezen 35784 keer)

Offline joop905

  • Lid
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #175 Gepost op: 2012/09/29, 18:13:46 »
+1  Thomas

de meeste die hier reageren gebruiken al iets anders
af en toe een verdwaalde 10.4, 12.04 gebruiker
Unity heeft al goed huisgehouden

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #176 Gepost op: 2012/09/29, 18:35:05 »
Daar lijkt het inderdaad op, zelf ben ik er ook zo een ;)

Ik twijfel altijd of ik nog wel moet reageren op dit soort dingen, maar ik vind het eigenlijk gewoon jammer dat ubuntu steeds verder af komt te staan van waarom ik het ooit ben gaan gebruiken.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #177 Gepost op: 2012/09/29, 18:58:57 »
Citaat
Eigenlijk had ik natuurlijk gehoopt dat veel meer mensen vinden dat reclame niet in Ubuntu thuishoort. Want we hebben als community best wel wat macht, we zijn tenslotte voor de meeste mensen in Nederland dè toegang tot Ubuntu ondersteuning en informatie.

ik denk dat je de reacties kunt samenvatten van geschokt tot enigzins verbaasd, en alles wat daar tussen ligt. Van principieel tot heel pragmatisch. ik voel me zeer gesteund in sommige reacties. gelukkig.

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #178 Gepost op: 2012/09/29, 20:41:14 »
+1  Thomas

de meeste die hier reageren gebruiken al iets anders
af en toe een verdwaalde 10.4, 12.04 gebruiker
Unity heeft al goed huisgehouden

Bron? Want op een paar uit dit draadje na weet ik niet wat ze gebruiken dus dat kun je niet zomaar stellen...

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #179 Gepost op: 2012/09/30, 10:32:08 »
Eigenlijk had ik natuurlijk gehoopt dat veel meer mensen vinden dat reclame niet in Ubuntu thuishoort. <-Knip->

Even terug komende op de woorden reclame, advertenties, ed.....

Mark wil een superslimme zoekmachine inbouwen in Ubuntu, die voor de gebruiker al het werk gaat doen.
Of die gebruiker nu software, een computer of een stofzuiger zoekt maakt niet uit.
 
En dus is er bedacht dat net als in de google zoekmachine die alles vind op het www ook de zoekmachine van Ubuntu alles voor je gaat vinden op het www.
Er word dus niet bewust reclame of advertenties Aangeboden maar er word een gevonden Resultaat getoond !

En dit zijn twee heel verschillende zaken.

Dat jij gimp zocht in de dash en daarvoor in plaat een gazelle fiets kreeg komt omdat deze functie nog niet goed werkt.
En dus kan je het uitzetten.

MAW stop nou eens met dat gewauwel over reclame in Ubuntu, want dat is niet de achterliggende gedachte over deze functie.
De naast liggende bedoeling is dus 1 plek waar je alles kan vinden, en dat je niet nog eens een browser moet openen en in google moet gaan zoeken.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #180 Gepost op: 2012/09/30, 11:01:10 »
MAW stop nou eens met dat gewauwel over reclame in Ubuntu, want dat is niet de achterliggende gedachte over deze functie.
De naast liggende bedoeling is dus 1 plek waar je alles kan vinden, en dat je niet nog eens een browser moet openen en in google moet gaan zoeken.
Waarom beginnen ze dan gelijk met Amazon? Je ziet, dat sommige mensen dit zien als ongewenste reclame die door hun strot geduwd wordt. ALs ze nou eerst eens begonnen met, ik noem maar wat, Google resultaten in de lens te tonen, had dat een stuk minder ophef veroorzaakt.

Offline Tom

  • Lid
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #181 Gepost op: 2012/09/30, 11:02:41 »
Helemaal eens met @Gandyman ..het begint  kinderachtig te worden met principes en ideologie.
Maar goed dat is mijn persoonlijke mening over die hele discussie hier ,speel liever dan een spelletje Mens erger je niet.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #182 Gepost op: 2012/09/30, 11:48:34 »
Nah.. daar prik ik zo doorheen die smoes van alle informatie kunnen vinden. Alle informatie is gelijkwaardig alleen sommige is meer gelijkwaardig dan andere (daar verdient Canonical geld mee...).

Als Canonical werkelijk de intentie had gehad om alleen shopping resultaten te laten zien op het moment dat je daadwerkelijk iets wilt kopen hadden ze eenvoudig kunnen filteren op woorden als: kopen, winkel, aanbieding, prijs, e.d. in je zoekopdracht zodat je alleen shopping resultaten krijgt als je expliciet aangeeft dat je iets wilt kopen. Zo'n filter op zoektermen kan iedere programmeur in drie minuten maken. Dan heb je het dus ook niet langer over reclame die zich kenmerkt doordat ze zich aan de gebruiker opdringt als deze er niet om heeft gevraagd maar laat je alleen winkelresultaten zien als de gebruiker heeft aangegeven te willen winkelen.

Maar dat doet Canonical niet, en ze geven ook niet aan dat ze dat gaan doen. Lekker vaag houden dat je alles kan vinden, inclusief shopping aanbiedingen als je een zoekopdracht geeft. En ondertussen daar geld mee verdienen.

De kracht van een zoekmachine is nu net dat deze laat zien wat jij zoekt, en niet alles!
« Laatst bewerkt op: 2012/09/30, 12:07:25 door Thomas de Graaff »

Offline Tom

  • Lid
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #183 Gepost op: 2012/09/30, 11:48:52 »
Iedereen mag zijn eigen ideologie hebben en als men dat kinderachtig vind, dan respecteer je de ander niet.
Goed dat lees jij daaruit ,geen probleem ..ik bedoelde daarmee dat je er niet over moet blijven miepen ,zeuren etc


[Mod edit: taalgebruik iets aangepast]
« Laatst bewerkt op: 2012/09/30, 13:28:49 door asphyxia »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #184 Gepost op: 2012/09/30, 12:01:45 »
Gandy man vraag of men wil stoppen met het 'gewauwel' over reclame. In dezelfde post geeft hij argumenten tegen het standpunt van een aantal deelmeners van de discussie waarvan je kan verwachten dat ze een reactie oproepen.

Dergelijke discussietechnieken zijn naar mijn mening erg laag bij de grond omdat je eerst een reactie oproept, en vervolgens direct enige reactie afdoet als 'gewauwel' waar men mee zou moeten stoppen.

Graag gewoon netjes blijven discussieren hier, en niet onder de gordel met dergelijke discussietechnieken.

Edit:

Aan iedereen die deze discussie graag ziet stoppen, begin bij jezelf! Zolang je blijft deelnemen stopt de discussie niet!
« Laatst bewerkt op: 2012/09/30, 13:41:58 door Thomas de Graaff »

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #185 Gepost op: 2012/09/30, 12:26:33 »
Ik vind het wel een juist punt dat er, eigenaardig genoeg, voor Amazon gekozen wordt en niet voor een dienst als Google of iets anders.
Nu, Amazon een beetje verkennend, het is wel zo dat je héél veel resultaten krijgt als je op die webwinkel zoekt met een paar trefwoorden. . Dus ik kan wel begrijpen dat dat idee is meegenomen in de Dash; die volgens de ideeënbakkers sowieso iets moet weergeven als resultaat van jouw ingegeven woord.
Helaas is dat wel een winkel, en geen 'vrije' informatie (de Wiki b.v. had een beter idee geweest).

Ik blijf het een stompzinnig idee vinden voor 12.10 dat zeker voorop gesteld.
Misschien, zoals dat vaker is met tussenversies, wordt het gelijk afgevoerd met a grote protesten, b minimale downloads van deze versie, en c teleurstellende resultaten.

Ik vind het ook vreemd dat de LTS blijkbaar maar goed is voor een paar maanden gebruik door een aantal mensen, en net nu Canonical 5 jaar ondersteuning pusht; reclamevrij.
Het is in mijn ogen poepsimpel: wil je niet met 12.10 werken = laat het dan (of werk even met de terminal om de ongewenste zaken eruit te slopen).
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #186 Gepost op: 2012/09/30, 12:41:41 »
@ Joris
Tussenversies zijn juist om te testen, dus als je het ergens niet mee eens bent moet je dat duidelijk maken bij een tussenversie waar nieuwigheden worden geïntroduceert. Als je gaat zitten wachten tot de volgende LTS versie alvorens actie te ondernemen is het te laat.

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #187 Gepost op: 2012/09/30, 13:19:13 »
MAW stop nou eens met dat gewauwel over reclame in Ubuntu, want dat is niet de achterliggende gedachte over deze functie.
De naast liggende bedoeling is dus 1 plek waar je alles kan vinden, en dat je niet nog eens een browser moet openen en in google moet gaan zoeken.
Waarom beginnen ze dan gelijk met Amazon? Je ziet, dat sommige mensen dit zien als ongewenste reclame die door hun strot geduwd wordt. ALs ze nou eerst eens begonnen met, ik noem maar wat, Google resultaten in de lens te tonen, had dat een stuk minder ophef veroorzaakt.

Dat dacht ik dus niet. Weet je hoeveel klachten er zijn over Google's privacy?

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #188 Gepost op: 2012/09/30, 13:46:34 »
Als er behoefte bestaat aan een multifunctionele zoekfunctie in een enkel zoekveld, heb ik een suggestie: die bestaat al. Kijk eens rechtsboven in de Firefox taakbalk, daar staat er een. Voorzien van een drop-down menu met google, bing, wikipedia, amazon, eBay en meer.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #189 Gepost op: 2012/09/30, 14:19:04 »
@ Joris
Tussenversies zijn juist om te testen, dus als je het ergens niet mee eens bent moet je dat duidelijk maken bij een tussenversie waar nieuwigheden worden geïntroduceert. Als je gaat zitten wachten tot de volgende LTS versie alvorens actie te ondernemen is het te laat.

Klopt, maar gewoon die versie NIET downloaden is in mijn ogen het sterkste protest, gekoppeld aan woordelijke (en dadelijke, zoals die zwarte kleur die je suggereerde) protesten naar Canonical. Geen, of weinig downloads is voor Canonical zeker niet interessant.
Bovendien kan ik niet aannemen dat ze de volgende LTS (waar de zakelijke markt het voornamelijke doel is) gaan volproppen met van de pot gerukte ideeën, althans ik zou het beleid van Canonical dan niet meer serieus nemen (en ook uitwijken naar Debian zelf).

Maar voorlopig zijn ze nog druk in de weer met 12.10, dus ik zou zeker de final afwachten vóór daadwerkelijk iets te ondernemen, persoonlijk en/of vanuit de gemeenschap. Het protest uit zich dan wel in het NIET downloaden van die versie. Erg is dat niet gezien er maar weinig echt vernieuwend is in 12.10 (op de kernel na). Met 11.04 , de introductie van Unity, lagen de zaken lichtjes anders, daar was de 'vernieuwing' spectaculairder. Maar ergens heb je zeker gelijk Thomas als dat voor jou niet kan dat je daar je conclusies maakt. Ik zou het jammer vinden moest een stom idee een aardschok veroorzaken, bij wijze van spreken, in de gemeenschap. Zoals al een beetje gebeurd is met het Engelstalige forum. Ik vind dat idee die gevolgen niet waard.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #190 Gepost op: 2012/09/30, 14:46:54 »
Als er behoefte bestaat aan een multifunctionele zoekfunctie in een enkel zoekveld, heb ik een suggestie: die bestaat al. Kijk eens rechtsboven in de Firefox taakbalk, daar staat er een. Voorzien van een drop-down menu met google, bing, wikipedia, amazon, eBay en meer.

Kan ook gewoon vanuit de adresbalk in zowel FF, Opera, Chrome, QupZilla, Safari (de nieuwste) enz. (eigenlijk elke moderne webbrowser)

Maar dat kun je ook gewoon zelf toevoegen aan de Dash. Er zijn lenzen voor Wikipedia en DuckDuckGo enzo.

Offline Tom

  • Lid
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #191 Gepost op: 2012/09/30, 16:36:50 »
Iedereen mag zijn eigen ideologie hebben en als men dat kinderachtig vind, dan respecteer je de ander niet.
Goed dat lees jij daaruit ,geen probleem ..ik bedoelde daarmee dat je er niet over moet blijven miepen ,zeuren etc
Wanda toch, wat zeg je me nou!?


[Mod edit: al aangepast]

Sorry maar was eigenlijk niet tegen jou gedacht ,al lijkt het inderdaad wel zo ..dus mijn excuus daarvoor . :-[
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #192 Gepost op: 2012/09/30, 22:58:44 »
Er word door teveel mensen gevraagd waarom Amazon ?
Teveel om allemaal te quoten.

Volgens mij heeft Mark duidelijk uitgelegd wat het uiteindelijke doel word van deze zoekfunctie.
Het is nu in de ontwerp / testfase en men heeft als voorbeeld de producten genomen uit de winkel van amazon, vreemd?

[KNIP]

Stel er komt wel reclame in Ubuntu en Canonical verdient er geld mee juich ik dat alleen maar toe.
Mensen die zo vriendelijk zijn om vele tientallen miljoenen te steken in een project zodat de hele mensheid gratis een besturing systeem tot zijn beschikking krijgt gun ik wel wat.

Moderator Edit: Voor sommigen beledigende tekst verwijderd.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/07, 13:03:37 door Ron »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #193 Gepost op: 2012/09/30, 23:45:00 »
Nuja, ik erger me niet aan die reclame maar aan de andere kant wil ik er ook best voor betalen hoor. Ik bedoel, als je het gewoon net als Apple de prijs laag houdt dan kopen veel mensen het toch wel. (ik doel dan op OSX zelf natuurlijk, hardware is een ander verhaal)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #194 Gepost op: 2012/10/01, 09:15:24 »
Mark S.:
Citaat
We picked Amazon as a first place to start because most of our users are also regular users of Amazon,
Even voor de goede orde.

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #195 Gepost op: 2012/10/01, 11:48:30 »
Ik heb totaal geen problemen met de reclame. Ik snap dat er geld moet binnenkomen. Ik zal deze shopping lens dan ook helemaal niet verwijderen.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #196 Gepost op: 2012/10/01, 11:58:53 »
Ik heb totaal geen problemen met de reclame. Ik snap dat er geld moet binnenkomen. Ik zal deze shopping lens dan ook helemaal niet verwijderen.
Vraagje: jij gebruikt ook geen ad-blocker in je browser? En stel dat je dat wel doet en een site vraagt je om die uit te zetten ivm de mis te lopen advertentie-inkomsten, dan doe je dat ook?

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #197 Gepost op: 2012/10/01, 12:03:56 »
Net als dat je ad-blocker aan en uit kan zetten is het uiteraard het beste als dat ook kan voor deze functie in Ubuntu.
En dan zijn we weer goed bezig, de 1 wil het wel en de ander wil het niet.
En zelfs de mensen die het niet willen kunnen hem toch even aan zetten als ze perse iets zoeken.

Uiteindelijk kan deze functie een goede vervanger zijn/worden voor Google.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #198 Gepost op: 2012/10/01, 13:11:14 »
Er word door teveel mensen gevraagd waarom Amazon ? Teveel om allemaal te quoten.
Waar dan? Welke mensen zijn dat dan?

Citaat
Het is nu in de ontwerp / testfase en men heeft als voorbeeld de producten genomen uit de winkel van amazon, vreemd?
Ja, dit vind ik vreemd. Ik heb namelijk geen enkele discussie gehoord, waar dan ook, dat gebruikers dit (reclame in het zoekresultaat) graag ZELF zouden willen hebben. Ook heb ik in launchpad geen bug gevonden waar hier om gevraagd wordt én waarbij dit massaal bijgevallen wordt door de gemeenschap.

Deze 'feature' is erin geparachuteerd zonder dat daar een gebruikersvraag voor stond. En nota bene NA de feature freeze, helemaal not done. Dit dient slechts het bedrijfsdoel van Canonical. Niets mis mee (dat bedrijfsdoel dan, niet de manier waarop), maar laten we eerst eens discussieren obv de naakte feiten, niet op aannames,  verdachtmakingen, dus  zonder te oordelen.

Net als dat je ad-blocker aan en uit kan zetten is het uiteraard het beste als dat ook kan voor deze functie in Ubuntu.
Dat je alles aan en uit kan zetten, was me bekend, maar dat was de vraag ook niet. De vraag is:

Citaat
Als je vindt dat reclame binnen Ubuntu een goede zaak is, gebruik je dan een ad-blocker? Zo ja, waarom?
« Laatst bewerkt op: 2012/10/01, 13:25:46 door markba »

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #199 Gepost op: 2012/10/01, 13:23:40 »
Nuja, die adblocker blokkeert ook ads die hinderlijk zijn en dan bedoel ik ook echt hinderlijk zoals die videoads op YouTube onderaan de pagina die afspelen terwijl jij je video bekijkt.

Ontopic: http://www.infoworld.com/d/data-center/ubuntu-has-bigger-problem-its-amazon-blunder-203467?page=0,0