Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Er komt reclame in Ubuntu 12.10  (gelezen 36213 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #150 Gepost op: 2012/09/28, 12:27:38 »
@Thomas: zoals ik al zei: jede Konsequenz führt zum Teufel.  :)

Alles is betrekkelijk. Dat neemt niet weg, dat de verschillen in visie zo groot kunnen zijn (de nuances in grijs verschillen zo sterk), dat zinvolle discussie niet mogelijk is. Je wordt het dan toch nooit eens.

In een dergelijk geval is het vaak een goede "oplossing" om eenvoudigweg elkaars uiteenlopende kijk op de zaak te respecteren. Ieder kan vervolgens zijn eigen plan trekken....

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #151 Gepost op: 2012/09/28, 12:33:43 »
Naar mijn mening bepaald de mate waarin men het met elkaar eens is na een discussie niet de waarde van die discussie. Meer inzicht en respect voor de motieven van een ander, ook al heeft men zelf een andere mening, kan ook een zinvol resultaat zijn.

In deze draadlijkt het er af en toe op alsof men denkt dat bepaalde mensen idioot zijn als ze ineens vanwege wat reclame Ubuntu niet meer willen gebruiken. Een discussie kan er toe leiden dat men meer inzicht krijgt in de afwegingen hierachter, en het besef dat iemand niet gek is. En dat lijkt me ook een zinvol resultaat van een discussie, ondanks dat men het niet eens is met elkaar.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #152 Gepost op: 2012/09/28, 12:37:07 »
Naar mijn mening bepaald de mate waarin men het met elkaar eens is na een discussie niet de waarde van die discussie. Meer inzicht en respect voor de motieven van een ander, ook al heeft men zelf een andere mening, kan ook een zinvol resultaat zijn.

In deze draadlijkt het er af en toe op alsof men denkt dat bepaalde mensen idioot zijn als ze ineens vanwege wat reclame Ubuntu niet meer willen gebruiken. Een discussie kan er toe leiden dat men meer inzicht krijgt in de afwegingen hierachter, en het besef dat iemand niet gek is. En dat lijkt me ook een zinvol resultaat van een discussie, ondanks dat men het niet eens is met elkaar.
Daarmee ben ik het geheel eens.  :)

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #153 Gepost op: 2012/09/28, 12:55:30 »
"We"? Eerlijk gezegd vond ik dat interview met Desmond Tutu en die paar PDF'jes, die vroeger als "example content" werden meegeleverd, tenenkrommend, neigend naar een soort van evangelische verkondiging. Wat heeft een mensenrechtenactivist/geestelijke in godsnaam met een besturingssysteem te maken? Ik gebruik Ubuntu niet uit ideologie. Ik gebruik het uit praktische overwegingen.
Ik ben het grotendeels met je eens.  :)

Maar het is wel een feit dat sommige andere mensen destijds juist hierdoor werden aangetrokken tot Ubuntu. En vooral die kunnen zich, begrijpelijkerwijs, teleurgesteld voelen door de wat commerciëlere en minder ideologische koers die Canonical is gaan varen....
Dat kan kloppen, maar voor zover ik weet heeft Canonical vooral beloofd dat Ubuntu gratis is en altijd gratis zal zijn. Met de komst van deze "winkelfunctionaliteit" wordt die belofte allerminst geschonden.

Daar ben ik het volledig mee eens :)

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #154 Gepost op: 2012/09/28, 14:03:16 »
Dat kan kloppen, maar voor zover ik weet heeft Canonical vooral beloofd dat Ubuntu gratis is en altijd gratis zal zijn. Met de komst van deze "winkelfunctionaliteit" wordt die belofte allerminst geschonden.
Daar ben ik het volledig mee eens :)

Deze draad gaat niet over winkelfunctionaliteit, maar over het laten zien van (ongevraagde) reclame. Bij winkelfunctionaliteit kan je bij behoefte aan shoppen naar een 'winkel' gaan en dan aankopen plegen. Reclame biedt shoppingmogelijkheden aan terwijl je daar niet expliciet naar op zoek bent.

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #155 Gepost op: 2012/09/28, 14:26:28 »
Dat kan kloppen, maar voor zover ik weet heeft Canonical vooral beloofd dat Ubuntu gratis is en altijd gratis zal zijn. Met de komst van deze "winkelfunctionaliteit" wordt die belofte allerminst geschonden.
Daar ben ik het volledig mee eens :)

Deze draad gaat niet over winkelfunctionaliteit, maar over het laten zien van (ongevraagde) reclame. Bij winkelfunctionaliteit kan je bij behoefte aan shoppen naar een 'winkel' gaan en dan aankopen plegen. Reclame biedt shoppingmogelijkheden aan terwijl je daar niet expliciet naar op zoek bent.

De reclame komt van Amazon en wat is Amazon? Juist, een webwinkel.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #156 Gepost op: 2012/09/28, 14:46:33 »
Algemene opmerking: bijdrages van alleen 'daar ben ik het mee eens' zijn eigenlijk verkapte '+1' posts...
*schot voor de boeg*

OT: Amazon is een webwinkel, daar gaat het niet om. Die heb ik ook in Amarok zitten, om maar wat te noemen. Alleen kies ik er zelf voor om die aan te klikken of niet.
Als er vanuit wordt gegaan dat een flink percentage het zal 'vergeten' om die lensfunctie uit te schakelen, dan kan indirect een derde partij min of meer meelezen wat je op de pc doet. Tenminste, als ik e.e.a. goed heb begrepen.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #157 Gepost op: 2012/09/28, 20:07:34 »
Deze draad gaat niet over winkelfunctionaliteit, maar over het laten zien van (ongevraagde) reclame. Bij winkelfunctionaliteit kan je bij behoefte aan shoppen naar een 'winkel' gaan en dan aankopen plegen. Reclame biedt shoppingmogelijkheden aan terwijl je daar niet expliciet naar op zoek bent.
De reclame komt van Amazon en wat is Amazon? Juist, een webwinkel.
Dat Amazon een webwinkel is, en er amazon adds getoont worden, wil nog niet zeggen dat webwinkelfunctionaliteit altijd gelijk staat aan reclame. Het is prima mogelijk om webwinkel functionaliteit in een OS te stoppen zonder ongevraagde reclame te tonen.

Met jouw redenering zou iedereen een man zijn... (Een man is een mens, dus mensen zijn mannen.)
« Laatst bewerkt op: 2012/09/28, 20:09:33 door Thomas de Graaff »

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #158 Gepost op: 2012/09/28, 23:02:54 »
Zinvol of niet, overeenkomen of niet, élke filosofie dient gevoerd te worden. Vanuit elke andere kijkhoek kan je het 'object' beter benaderen. Isocrates heeft wel geroepen om gelijke violen op gelijke toon te stemmen, maar de ware filosofie is nog steeds die van Socrates die alles en elke uitvoering in vraag stelt (op zijn minst dat).

Ik begin Thomas beter te begrijpen in zijn standpunt, dewelke ik zeker respecteer. Maar ik vind ook dat een kapitein het schip pas kan verlaten als dat volledig gezonken is; QQ is nog in hevige vuurlinie met dat Amazongedoe, en net zoals Markba al poste zal het allemaal zo'n vaart niet lopen. Bovendien, en ik herhaal mezelf, is 12.04 nog bij lange niet uitgespeeld met haar 5 jaar lange ondersteuning.
Waarom nu in hemelsnaam met kruit schieten, als eigenlijk een, experimentele (alweer), tussenversie een belachelijk idee bergt ?

« Laatst bewerkt op: 2012/09/29, 09:56:10 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #159 Gepost op: 2012/09/29, 11:27:42 »
Citaat
Met jouw redenering zou iedereen een man zijn... (Een man is een mens, dus mensen zijn mannen.)



 


Inderdaad, mij ontgaat die vergeljjking van Thomas me ook volledig :o

een +1 dus?  :P

[Mod edit: exactemundo.]
« Laatst bewerkt op: 2012/09/29, 12:45:52 door asphyxia »

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #160 Gepost op: 2012/09/29, 12:08:12 »
Idd een dikke +1. Echter ik volg de redenering van Thomas wel. Daar gaat het niet om, wel om een lens (Ik heb trouwens geen lens in mijn zelf gebrouwen Ubuntu 12.04) uit Ubuntu 12.10. Zolang ik Ubuntu zelf kan aanpassen zal het mij worst zijn. Ik vind het niet netjes als de Amazone lens al geactiveerd is. Nu ja, nog even en we kunnen zelf beleven hoe het is.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #161 Gepost op: 2012/09/29, 12:09:55 »
@ Vistaus, de logische structuur achter je bewering bevat dezelfde fout als die tussen de stellling dat mensen mannen zijn omdat een man een mens is. Jij stelt dat webwinkelfunctionaliteit in een OS hetzelfde is als reclame omdat de reclame van Amazon, een webwinkel, komt. Daarbij ga je er in de logische structuur van de redenering vanuit dat een vergelijking twee kanten op gaat en webwinkelfunctionaliteit dus altijd met reclame komt terwijl dat niet het geval hoeft te zijn.

De reclame komt van Amazon en wat is Amazon? Juist, een webwinkel.

Reclame => Amazon => Webwinkel != Webwinkel => Amazon => Reclame

Man => Mens != Mens => Man

(Waar != betekent: is niet gelijkwaardig aan)

Is het zo duidelijker?
« Laatst bewerkt op: 2012/09/29, 12:12:20 door Thomas de Graaff »

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #162 Gepost op: 2012/09/29, 12:34:06 »
Misschien helpt het als ik het voorbeeld van Thomas op iets anders betrek?

In de wiskunde kennen we figuren met een gesloten oppervlak met vier zijden en vier hoeken van 90 graden. Die noemen we rechthoeken. In de grote verzameling van allerhande rechthoeken, kunnen we een deelverzameling onderscheiden waarbij de zijden even lang zijn, die noemen we vierkanten.
Dit betekent, dat een vierkant altijd ook een rechthoek is. Maar een willekeurige rechthoek is niet per sé een vierkant.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #163 Gepost op: 2012/09/29, 12:57:01 »
Kijk daar snap ik niets van, wel eenvoudig houden voor een oudere met alleen HKS. Maar wederom gaat het niet over lens, reclame,Amazone of wat er ook mee te maken heeft, laten we een vergelijkingen topic starten. Daar weet ik er ook nog wel een paar voor. ;)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #164 Gepost op: 2012/09/29, 13:55:56 »
Citaat
Met jouw redenering zou iedereen een man zijn... (Een man is een mens, dus mensen zijn mannen.)



 


Inderdaad, mij ontgaat die vergeljjking van Thomas me ook volledig :o

een +1 dus?  :P

[Mod edit: exactemundo.]

Thomas had het over MIJN beredenering...

Trouwens, als we dan toch gaan mierenneuken: volgens de forumregels mag een post met alleen een emoticon ook niet maar daar hoor ik je dan niet over...

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #165 Gepost op: 2012/09/29, 14:10:56 »
Reclame => Amazon => Webwinkel != Webwinkel => Amazon => Reclame

Man => Mens != Mens => Man

(Waar != betekent: is niet gelijkwaardig aan)

Is het zo duidelijker?

Niet echt duidelijker nee. Ik laat je wel even een screenshot zien van een Amazon-resultaat in de Dash en dan mag je zelf bepalen in hoeverre je dat niet op een winkel vindt lijken... Let ook op de grote BUY-knop.

« Laatst bewerkt op: 2012/09/29, 14:13:00 door Vistaus »

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #166 Gepost op: 2012/09/29, 14:39:48 »
@ Vistaus, nu een laatste poging dan..

Een winkel is een plek waar je heen gaat om dingen te kopen. Reclame dringt zich aan je op op plekken waar je niet bent om dingen te kopen. Shopping advertenties in de Dash zoekoptie zijn geen winkelfunctionaliteit als je niet expliciet naar Dash gaat om iets te kopen. Het is dan reclame. Dat reclame in Dash van een webwinkel komt maakt Dash nog geen webwinkel.

Je kan het mierenneuken noemen, maar ik vind het onderscheid tussen reclame en winkelfunctionaliteit belangrijk. Het eerste in naar mijn mening ongewenst, het tweede daar heb ik geen probleem mee. Een webwinkelmogelijkheid in Ubuntu is wat mij betreft ok, je gaat er heen als je iets wilt kopen, wil je dat niet, dan moet je er ook niet mee geconfronteerd worden. Het verschil is dat het eerste naar mijn mening niet ten dienste van de gebruiker is, maar vooral van belang van de adverteerder (vandaar ook dat die er voor wil betalen), een webshopmogelijkheid is wel ten dienste van de gebruiker, als deze er geen behoefte aan heeft, maakt deze er geen gebruik van, en hoeft deze er ook niet mee geconfronteert te worden.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/29, 14:45:34 door Thomas de Graaff »

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #167 Gepost op: 2012/09/29, 14:59:36 »
Heb je überhaupt het screenshot bekeken Thomas? Zie jij geen BUY-knop? Als ik BUY zie dan denk ik aan kopen en kopen = winkel.

@femke: Ik had het niet specifiek over jou post anders had ik dat er wel bijgezet want zo eerlijk ben ik dan ook wel weer.

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #168 Gepost op: 2012/09/29, 15:08:05 »
@Vistaus
Door op die buy knop te drukken wordt je doorgestuurd naar een winkel (namelijk amazon) Amazon is dus de winkel en de Dash is een reclamemiddel. In genoeg internet advertenties staat ook een buy-knop, maar de advertentie zelf is geen winkel, toch? Dat is de site waar je naar doorgestuurd wordt als je op die advertentie klikt.

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #169 Gepost op: 2012/09/29, 15:15:59 »
@Vistaus
Door op die buy knop te drukken wordt je doorgestuurd naar een winkel (namelijk amazon) Amazon is dus de winkel en de Dash is een reclamemiddel. In genoeg internet advertenties staat ook een buy-knop, maar de advertentie zelf is geen winkel, toch? Dat is de site waar je naar doorgestuurd wordt als je op die advertentie klikt.

Dat hangt ervanaf of je al een keer iets hebt gekocht bij Amazon of niet. Als je al ingelogd staat dan zorgt die buy-knop dat je iets direct koopt. Net als met apps installeren vanuit de Dash, zie daarvoor ook even het voorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=b3BFmIdzgsY

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #170 Gepost op: 2012/09/29, 15:32:57 »
@ Vistaus

In feite maakt de definitie niet zoveel uit, of die nu klopt of niet. Namelijk, of je het nu reclame in Dash noemt, of Dash een winkel noemt waar je heen moet om een bestand te zoeken op je computer, beiden vind ik voor de desktop die ik gebruik onacceptabel.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/29, 15:38:06 door Thomas de Graaff »

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #171 Gepost op: 2012/09/29, 15:41:01 »
LOL als we het allemaal zo doen als Femke graag ziet is niemand het meer oneens, alle onenigheid de wereld uit, draadje kan worden gesloten. Geweldige oplossing. :D Simpel idd.

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #172 Gepost op: 2012/09/29, 17:10:13 »
Eigenlijk had ik natuurlijk gehoopt dat veel meer mensen vinden dat reclame niet in Ubuntu thuishoort. Want we hebben als community best wel wat macht, we zijn tenslotte voor de meeste mensen in Nederland dè toegang tot Ubuntu ondersteuning en informatie.

Ik had al een ludieke actie in gedachten, iedere dag een uur lang al het Ubuntu Oranje op deze website vervangen door zwart. En dan een bericht naar Canonical sturen dat de Nederlandse Ubuntu gemeenschap het betreurt dat er standaard reclame in Ubuntu getoond zal worden, en dat daarom als protest de website van de Nederlandse Ubuntu gemeenschap dagelijks een uur lang op zwart gaat zolang reclame geen opt-in is. (Screenshotje van een zwarte site erbij natuurlijk).  :evil: Wellicht het berichtje meteen CC'en naar Ubuntu nieuws websites.

Maar goed, stellen dat de Nederlandse gemeenschap standaard reclame in Ubuntu niet ziet zitten, dat is natuurlijk onzin, de mensen die het echt als probleem zien zijn op één hand te tellen geloof ik.  Voor de meesten is het geen probleem zolang je het maar uit kan zetten.

Sja, minderheden gaan meestal wat harder brullen he. :) Ik zal er mee ophouden. ;)
« Laatst bewerkt op: 2012/09/29, 17:15:56 door Thomas de Graaff »

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #173 Gepost op: 2012/09/29, 17:14:40 »
Ik vind het niet een héél groot probleem, inderdaad vanwege de rede die Thomas noemde, maar ik val vooral over het woordje "standaard". Voor mij is het meer een principekwestie dan een probleem, maar ook voor een principekwestie mag zo'n actie er van mij best komen Thomas   ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #174 Gepost op: 2012/09/29, 17:43:20 »
Haha, leuke actie heb je bedacht, Thomas....  :)

Bijna jammer dat ik het niet met je eens ben.