@ Gandyman, je hebt gelijk, boos zijn op Canonical omdat ze reclame in Ubuntu stoppen is niet rechtvaardig. Ze hebben tenslotte nooit belooft dat Ubuntu reclamevrij zou zijn.
Wat Canonical volgens mij wel belooft heeft is dat Ubuntu een besturingssysteem is waar de belangen van de gebruikers centraal staan. Zo heeft Mark Shuttleworth verkondigd dat de gemeenschap bij alle belangrijke beslissingen gehoord wordt, en dat in alle bestuurlijke organen de gemeenschap vertegenwoordigd zou moeten zijn. Canonical heeft altijd aangegeven waarde te hechten aan feed back van en samenwerking met de gebruikers.
Ik kan het gemist hebben maar is er niet overlegd met de community?
En belangen die centraal staan hoeft niet direct te betekenen dat wij met zijn alle ook mogen mee beslissen over de kassa van canonical en of hoe het geld van Mark moet worden uitgegeven ?
Nu hebben denk ik sommige mensen (mensen die een hekel aan ongevraagde reclame hebben) de indruk dat bij het besluit om ongevraagde reclame te introduceren niet het belang van de gebruiker centraal staat. Verder hebben sommige mensen de indruk dat er ook geen ruggespraak met de gemeenschap is geweest bij dit besluit.
Kan kloppen echter iedereen kan natuurlijk achteraf altijd nog klagen hierover, waarna het weer bijgesteld kan worden met daarbij natuurlijk het rekening nummer waar alle donaties op gestort kunnen worden.
Want hoe het went of keert al die mensen die voor canonical werken willen natuurlijk aan het eind van de maand ook geld zien, om hun hypotheek te kunnen betalen en nog wat eten te kunnen kopen.
En als je als gebruiker altijd bent belooft dat je centraal staat, en ineens lijken er allerlei zaken gedaan te worden zonder dat gebruikers gehoord worden, waarbij andere belangen (snelle groei? expansiedrift? Dure nieuw projecten als Ubuntu foon, televisie etc?) prioriteit lijken te krijgen, dan is dat denk ik voor sommige mensen reden om boos te worden.
Zie hierboven, de gebruiker heeft al jaren achteraf kunnen klagen waarna Canonical zaken heeft bijgesteld.
Je benoemd snelle groei en expansiedrift, en ik kan dat alleen maar toejuigen.
Stel Canonical doet een miljoenen deal om Ubuntu in de tv krijgen is dat goed voor canonical en dus goed voor ons, de gebruiker.
Ditzelfde geld voor de foon en alle andere projecten waar ze aan meedoen of zich in plegen te profileren.
Stilstand is achtergaan, en daar gaat een bedrijf kapot aan.