Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Er komt reclame in Ubuntu 12.10  (gelezen 46409 keer)

Offline Timo

• Forumteam
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #100 Gepost op: 2012/09/26, 18:33:08 »
Blergh, agressieve marketing heet dat :(

Op naar Debian...

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #101 Gepost op: 2012/09/26, 18:36:01 »
Blergh, agressieve marketing heet dat :(
De apologisten zullen wel weer roepen dat die snelkoppelingen snel verwijderd kunnen worden (wat ook zo is). Maar wat iemand hierboven al riep: het gaat om het principe.

Offline joop905

• Lid
« Reactie #102 Gepost op: 2012/09/26, 19:12:25 »
Ik gebruik al Debian op mijn desktop nu is ook mijn laptop 100% Debian ("moeder van de moeders")
mijn account opgezecht bij ubuntuforums.org/
Ik promoot geen ubuntu meer (ik promoot geen reclame bagger)

het gaat om het principe en privacy schenden

Offline Patch

• Lid
« Reactie #103 Gepost op: 2012/09/26, 19:45:28 »
Ik gebruik al Debian op mijn desktop nu is ook mijn laptop 100% Debian ("moeder van de moeders")
mijn account opgezecht bij ubuntuforums.org/
Ik promoot geen ubuntu meer (ik promoot geen reclame bagger)

het gaat om het principe en privacy schenden

+1. Momenteel nog op Kubuntu 12.04. Maar Debian begint een serieuze optie te worden.
Het hele gevoel rondom Ubuntu lijkt aan het schuiven.
Ubuntu voelt voor mij niet meer als die gelijkgestemde vriend...
Computing is not about computers any more. It is about living.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #104 Gepost op: 2012/09/26, 20:20:25 »
gelijkgestemde vriend  ?? Is maar software niks meer en niks minder ,en wat ik er niet op wil of gebruiken sloop ik er wel uit.
En iemand die bij de 12.10 pas begint met Ubuntu vindt het misschien zelf gemakkelijk... wie weet .. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #105 Gepost op: 2012/09/26, 20:36:03 »
En de nieuwe snelkoppelingen die standaard in de launcher komen zijn er ook al (in 12.10). Lekker shoppen bij Amazon en Ubuntu One.  :(

Ubuntu One Music Store = 7Digital, geen Amazonl. Daarbij: Rhytmbox heeft ook standaard de Ubuntu One Music Store-plugin aanstaan dus waarom hoor ik je daar dan niet over klagen?
« Laatst bewerkt op: 2012/09/26, 20:42:09 door Vistaus »

« Reactie #106 Gepost op: 2012/09/26, 21:27:28 »
Ik moet toch ff zeggen dat ik het vreemd vind dat er zoveel mensen zo aggresief reageren op het feit dat canonical een bepaald verdien model gaat inbouwen in de vorm van reclame.

Ik zie zelfs opmerking over principes ?
Dus deze personen hebben het recht om geheel gratis een mooi stukje software te verkrijgen voor helemaal nix  noppes nada ?
Ik vraag me dan af hoe deze personen dit recht verkregen hebbenm ?

Is er zoveel gedoneerd aan geld aan Canonical ?
Is er door de mensen zelf zoveel energie in gestoken om dit Ubuntu tot stand te brengen ?

Waarom moet altijd alles geheel voor nix zijn ?
En zelfs nu kan het dmv een kleine handeling uit gezet worden.
Dus wat is dan het probleem ?

Je kan pas echt gaan zeiken als Mark er met Canonical de stekker uit trekt en dat je gewoon ff 90 euri op tafel kan leggen om het te kopen

iki zou het dan wel rechtvaardig vinden als de gehele Linux communitie aan zou gaan meewerken, dus er word geheel gestopt met gratis software.

Ja dan pas is er reden om te zeiken. !
« Laatst bewerkt op: 2012/09/26, 21:32:57 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

« Reactie #107 Gepost op: 2012/09/26, 21:49:38 »
Dus deze personen hebben het recht om geheel gratis een mooi stukje software te verkrijgen voor helemaal nix  noppes nada ?
Ik vraag me dan af hoe deze personen dit recht verkregen hebbenm ?
Op zich is dat idd geen recht, maar wel een belofte van canonical.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #108 Gepost op: 2012/09/26, 21:57:25 »
Op zich is dat idd geen recht, maar wel een belofte van canonical.   < En waar staat dat zie die belofte breken ..t´is nog altijd gratis !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #109 Gepost op: 2012/09/26, 22:18:47 »
Gratis zonder te betalen, met gratis reclame? Nee
Wel betalen, mag van mij bijv. zoals bij Suse https://www.suse.com/products/desktop/how-to-buy/ als er maar geen reclame bijzit.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #110 Gepost op: 2012/09/26, 22:26:17 »
Ik doelde op de ubuntu promise zoals die op de  website staat. Daarin wordt het woord 'free' gebruikt, wat niet hetzelfde is als gratis. Gratis is ubuntu idd nog steeds, maar naar mijn mening breken ze hun belofte van een 'free os'  wel, al kan ik me voorstellen dat velen daar anders over denken. Het is voor mij een beetje op het randje eerlijk gezegd.

« Reactie #111 Gepost op: 2012/09/26, 22:29:08 »
Jammer dat er hier zoveel ongefundeerde onderbuikgevoelens worden gespuid, ik zie zelfs het schenden van privacy voorbij komen.

Zoals reeds uitgelegd in dit topic, zal Canonical als proxy fungeren, waarbij geen persoonlijke gegevens worden geopenbaard aan Amazon wanneer je de Dash gebruikt. Daarnaast kies je geheel zelf voor het aanklikken van Amazon in de starter.

Zouden jullie liever gaan betalen voor Ubuntu? Ieder weldenkend persoon weet dat dat de das zal omdoen voor Ubuntu, dat nog steeds in een opmars zit en niet kan vertrouwen op de bereidwilligheid van een fractie van de gebruikers.

Daarnaast bevat Ubuntu dus al talloze koppelingen naar commerciële websites, zoals Youtube, Bing, Vimeo... Wanneer je de videolens gebruikt, wordt er ook contact gezocht met een tiental videowebsites, zonder dat je een gebruikersovereenkomst moet accepteren. Wees dan wel zo consequent in je standpunten ;)

En je bent geheel vrij om deze functionaliteit uit te schakelen, te verwijderen of om gewoon een andere werkomgeving te gebruiken.

Geld groeit niet aan bomen. Om ontwikkeling te stimuleren zijn dit soort zaken nu eenmaal nodig.

« Reactie #112 Gepost op: 2012/09/26, 22:41:38 »
"Zoals reeds uitgelegd in dit topic, zal Canonical als proxy fungeren, waarbij geen persoonlijke gegevens worden geopenbaard aan Amazon wanneer je de Dash gebruikt."

Bedankt, dan had ik dus toch gelijk :) Ben wel benieuwd of leoquant het dan nog een keer wil testen.

Ben het verder met je eens. Het is inderdaad zo dat ergens het geld vandaan moet komen.

De opt-out gaat trouwens door: http://www.iloveubuntu.net/option-enabledisable-commercial-suggestions-ubuntu-1210s-unity-land-after-quantal-beta-2

« Reactie #113 Gepost op: 2012/09/26, 22:43:00 »
@ Gandyman, je hebt gelijk, boos zijn op Canonical omdat ze reclame in Ubuntu stoppen is niet rechtvaardig. Ze hebben tenslotte nooit belooft dat Ubuntu reclamevrij zou zijn.

Wat Canonical volgens mij wel belooft heeft is dat Ubuntu een besturingssysteem is waar de belangen van de gebruikers centraal staan. Zo heeft Mark Shuttleworth verkondigd dat de gemeenschap bij alle belangrijke beslissingen gehoord wordt, en dat in alle bestuurlijke organen de gemeenschap vertegenwoordigd zou moeten zijn. Canonical heeft altijd aangegeven waarde te hechten aan feed back van en samenwerking met de gebruikers.

Nu hebben denk ik sommige mensen (mensen die een hekel aan ongevraagde reclame hebben) de indruk dat bij het besluit om ongevraagde reclame te introduceren niet het belang van de gebruiker centraal staat. Verder hebben sommige mensen de indruk dat er ook geen ruggespraak met de gemeenschap is geweest bij dit besluit.

En als je als gebruiker altijd bent belooft dat je centraal staat, en ineens lijken er allerlei zaken gedaan te worden zonder dat gebruikers gehoord worden, waarbij andere belangen (snelle groei? expansiedrift? Dure nieuw projecten als Ubuntu foon, televisie etc?) prioriteit lijken te krijgen, dan is dat denk ik voor sommige mensen reden om boos te worden.

« Reactie #114 Gepost op: 2012/09/26, 22:46:33 »
@ Gandyman, je hebt gelijk, boos zijn op Canonical omdat ze reclame in Ubuntu stoppen is niet rechtvaardig. Ze hebben tenslotte nooit belooft dat Ubuntu reclamevrij zou zijn.

Wat Canonical volgens mij wel belooft heeft is dat Ubuntu een besturingssysteem is waar de belangen van de gebruikers centraal staan. Zo heeft Mark Shuttleworth verkondigd dat de gemeenschap bij alle belangrijke beslissingen gehoord wordt, en dat in alle bestuurlijke organen de gemeenschap vertegenwoordigd zou moeten zijn. Canonical heeft altijd aangegeven waarde te hechten aan feed back van en samenwerking met de gebruikers.

Nu hebben denk ik sommige mensen (mensen die een hekel aan ongevraagde reclame hebben) de indruk dat bij het besluit om ongevraagde reclame te introduceren niet het belang van de gebruiker centraal staat. Verder hebben sommige mensen de indruk dat er ook geen ruggespraak met de gemeenschap is geweest bij dit besluit.

En als je als gebruiker altijd bent belooft dat je centraal staat, en ineens lijken er allerlei zaken gedaan te worden zonder dat gebruikers gehoord worden, waarbij andere belangen (snelle groei? expansiedrift? Dure nieuw projecten als Ubuntu foon, televisie etc?) prioriteit lijken te krijgen, dan is dat denk ik voor sommige mensen reden om boos te worden.

Ze doen wel degelijk wat met de feedback: http://www.iloveubuntu.net/option-enabledisable-commercial-suggestions-ubuntu-1210s-unity-land-after-quantal-beta-2

En tja, dure projecten? Het Ubuntu-testtoestel, de Motorola Atrix, kregen ze gratis van Motorola en er was maar weinig code nodig om het aan de praat te krijgen, aldus Canonical. Dus zo duur was dat nu ook weer niet.
En die TV wordt deels vanuit de community ontwikkeld dus dat lijkt me dan ook niet hun duurste project maar wellicht zit ik er bij TV naast daar ik me daar minder in heb verdiept.

« Reactie #115 Gepost op: 2012/09/26, 22:51:45 »
Daarnaast bevat Ubuntu dus al talloze koppelingen naar commerciële websites, zoals Youtube, Bing, Vimeo... Wanneer je de videolens gebruikt, wordt er ook contact gezocht met een tiental videowebsites, zonder dat je een gebruikersovereenkomst moet accepteren. Wees dan wel zo consequent in je standpunten ;)

Mwah.. consequent zijn en groeiend inzicht staan vaak haaks op elkaar. Ik prefereer dan toch echt groeiend inzicht boven consequentie, hoe onpoitiek dat ook mag zijn.

Het argument dat als je ooit een paar kleine smerigheidjes hebt geslikt, je dan ook niet moet zeuren als de beerput open wordt getrokken gaat er bij mij niet in.. (Waarmee ik niet wil suggereren dat Ubuntu nu een beerput is hoor. ;) )
« Laatst bewerkt op: 2012/09/26, 22:54:47 door Thomas de Graaff »

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #116 Gepost op: 2012/09/26, 22:52:43 »
Citaat
Bedankt, dan had ik dus toch gelijk :) Ben wel benieuwd of leoquant het dan nog een keer wil testen.

wat moet getest? en wat heb ik getest?

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #117 Gepost op: 2012/09/26, 22:55:23 »
Citaat
Jammer dat er hier zoveel ongefundeerde onderbuikgevoelens
welke onderbuikgevoelens?
Hoeveel, en van welke aard?
Welke daarvan zijn ongefundeerd?

« Reactie #118 Gepost op: 2012/09/26, 22:59:07 »
@cumulus
P.s. er wordt meerdere malen in deze draad brand geroepen als er voor Ubuntu betaald zou moeten worden. Volgens mij is er in deze draad niet voorgesteld dat iedereen voor Ubuntu zou moeten betalen, maar dat er een reclamevrije, betaalde Ubuntu versie naast een gratis versie met reclame zou moeten komen zodat iedereen tevreden kan zijn, en Canonical ook aan inkomsten kan komen.

« Reactie #119 Gepost op: 2012/09/26, 23:20:37 »
Citaat

wat moet getest? en wat heb ik getest?

Oh excuses, ik bedoelde Johan. Kwam door dat zeitgeist-draadje dat ik jou per ongeluk haalde omdat jij daar veel uitgaande connecties zag ;) Maar goed, Johan, kun je het nog een keer testen dan?
« Laatst bewerkt op: 2012/09/26, 23:23:41 door Vistaus »

« Reactie #120 Gepost op: 2012/09/26, 23:23:27 »

Ik kan het gemist hebben maar is er niet overlegd met de community?
En belangen die centraal staan hoeft niet direct te betekenen dat wij met zijn alle ook mogen mee beslissen over de kassa van canonical en of hoe het geld van Mark moet worden uitgegeven ?

Citaat
Kan kloppen echter iedereen kan natuurlijk achteraf altijd nog klagen hierover, waarna het weer bijgesteld kan worden met daarbij natuurlijk het rekening nummer waar alle donaties op gestort kunnen worden.
Want hoe het went of keert al die mensen die voor canonical werken willen natuurlijk aan het eind van de maand ook geld zien, om hun hypotheek te kunnen betalen en nog wat eten te kunnen kopen.

Citaat

Zie hierboven, de gebruiker heeft al jaren achteraf kunnen klagen waarna Canonical zaken heeft bijgesteld.
Je benoemd snelle groei en expansiedrift, en ik kan dat alleen maar toejuigen.
Stel Canonical doet een miljoenen deal om Ubuntu in de tv krijgen is dat goed voor canonical en dus goed voor ons, de gebruiker.
Ditzelfde geld voor de foon en alle andere projecten waar ze aan meedoen of zich in plegen te profileren.

Stilstand is achtergaan, en daar gaat een bedrijf kapot aan.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

« Reactie #121 Gepost op: 2012/09/26, 23:34:27 »
@Gandyman
Waar heb je gelezen dat de werknemers van Canonical hun hypotheken niet meer kunnen betalen, en geen brood meer kunnen kopen? Volgens mij gaat het juist enorm goed met Canonical, ze investeren aan alle kanten.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #123 Gepost op: 2012/09/26, 23:58:42 »
Er zijn mensen die overwegend praktisch naar deze kwestie kijken, en mensen die haar overwegend ideologisch beschouwen. Dat zijn twee wezenlijk verschillende blikvelden, en daartussen krijg je nooit overeenstemming. Discussiëren daarover is dus eigenlijk nutteloos....

Zelf behoor ik tot de "praktici", want ik zit er niet mee. Maar ik respecteer de visie van de "ideologen". Ik betreur het, wanneer de Ubuntugemeenschap hierdoor goede mensen verliest. En ik vind het jammer om mensen te zien afhaken die ik al jaren ken.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #124 Gepost op: 2012/09/27, 00:28:19 »
Er zijn mensen die overwegend praktisch naar deze kwestie kijken, en mensen die haar overwegend ideologisch beschouwen. Dat zijn twee wezenlijk verschillende blikvelden, en daartussen krijg je nooit overeenstemming. Discussiëren daarover is dus eigenlijk nutteloos....
Wijze woorden...