Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Onterecht bezwaar tegen Ubuntu  (gelezen 30781 keer)

Re: Onterecht bezwaar tegen Ubuntu
« Reactie #100 Gepost op: 2012/06/17, 09:22:14 »
ReactOS probeert juist de Windows-architectuur na te bouwen op Linux, dat is toch wat je bedoelt?
Citaat van de website:
Citaat
Dit is geen op Linux gebaseerd systeem, en het deelt niets met de unix architectuur.
;)

« Reactie #101 Gepost op: 2012/06/17, 11:40:27 »
Als ik je nog plusjes mocht geven dan kreeg je nu een triljoen plusjes ;) Goed gezegd! :)

[ontopic]
Windows is overigens niet de enige waarbij updates lang duren; OSX kan er ook wat van. Hoewel het bij OSX tussen Windows en Linux inzit.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #102 Gepost op: 2012/06/17, 12:22:13 »
Gewoon lekker doorgaan nu met het topic op de manier zoals je gewent bent. ;) ;)
Dit is het laatste bericht, dat ik hierover neerzet.
Op dit forum zijn de mensen met kennis vaak de jongsten, het is hier gewoon krom :lol:
We hebben echter allemaal dezelfde hobby en zijn (in principe) hier allemaal gelijk aan elkaar.
Niemand spreek ik hier aan met U, wie mij aanspreek met U, die zoekt ruzie ......
[/offtopic]
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #103 Gepost op: 2012/06/17, 12:58:08 »
Precies. We zijn allemaal gelijkwaardig aan elkaar :)

Offline Dave

• Lid
« Reactie #104 Gepost op: 2012/06/17, 20:28:23 »
Dat heeft U prima geformuleerd Ron  :evil:

Offline Tom

• Lid
« Reactie #105 Gepost op: 2012/06/18, 18:11:32 »
En mensen hebben ook de neiging dingen die ze lezen verkeerd op te vatten en jij bent daar een mooi voorbeeld van.
Het ging niet alleen om het woord jij ,het was de hele zin die niet erg vriendelijk overkwam ,en het woordje jij maakte het agressiever.
En al zijn wij hier allemaal gelijk en dat accepteer ik ook en begrijp ik ,een beetje vriendelijkheid en beleefdheid is nooit weg gegooid.
Maar goed jullie denken wat jullie willen en wat mij betreft kletsen  jullie er nog uren over door tis gewoon mijn mening ,niet meer en niet minder .. dus schiet maar.
Maar verlang er geen antwoord over van mij.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/18, 18:14:30 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Dave

• Lid
« Reactie #106 Gepost op: 2012/06/18, 18:24:49 »
Zo denk ik er al langer over in veel zaken Wanda. tZal de leeftijd zijn hahaha

« Reactie #107 Gepost op: 2012/06/18, 20:33:18 »
En mensen hebben ook de neiging dingen die ze lezen verkeerd op te vatten en jij bent daar een mooi voorbeeld van.
Het ging niet alleen om het woord jij ,het was de hele zin die niet erg vriendelijk overkwam ,en het woordje jij maakte het agressiever.
En al zijn wij hier allemaal gelijk en dat accepteer ik ook en begrijp ik ,een beetje vriendelijkheid en beleefdheid is nooit weg gegooid.
Maar goed jullie denken wat jullie willen en wat mij betreft kletsen  jullie er nog uren over door tis gewoon mijn mening ,niet meer en niet minder .. dus schiet maar.
Maar verlang er geen antwoord over van mij.

Noujazeg... Meneer Bloom zegt dit: http://forum.ubuntu-nl.org/algemeen-42/onterecht-bezwaar-tegen-ubuntu/msg826555/#msg826555
en ik voel me aangesproken daardoor omdat IK het argument maakte wat hij in die post aanhaalde. En die eerste zin daarvan is precies op diezelfde toon geschreven als hoe ik aan hem schreef.
Maarja, zoals altijd ben ik weer degene die alles fout doet...

Verder femke +1
« Laatst bewerkt op: 2012/06/18, 20:39:25 door Vistaus »

Offline Dave

• Lid
« Reactie #108 Gepost op: 2012/06/18, 22:10:09 »
Ach gossie  :evil:

(gelukkig kan je wel tegen een stootje, toch?

« Reactie #109 Gepost op: 2012/06/18, 22:54:32 »
De rede waarom Windows toen de grootste werd was vrij logisch.
Linux was er in het begin nog niet en anderen hadden nog niet die grafische interface op Apple na maar die systemen waren duur.
Als ze wel een grafische interface hadden dan was het niet te vergelijken met dat van Microsoft en Apple.

Dat is niet helemaal juist.
De Commodore Amiga? Goedkoper dan een PC met Windows of een Apple.
Grafische desktop die niet te vergelijken was met Microsoft en Apple (mooier) en bovendien echte multitasking. Voor mij was dat ook de reden om laat aan een pc te beginnen. Bovendien voelde het voor mij als ex-amiga gebruiker (ik heb nog steeds een A1200) de overstap naar Linux meer als thuiskomen. Dus de grafische interface is niet de reden, wel weet ik een andere reden (ooit opgepikt van de informatica opleiding). Volgens deze leraar maakte het Microsoft in begin niet uit dat er van bepaalde software (Word bijvoorbeeld) geen fluit uit dat er illegale kopieën verspreid werden, mits het voor thuisgebruik was. In die tijd was Wordperfect de nummer 1 tekstverwerker en veelal door bedrijven e.d. gebruikt. Het geval was dus dat in thuissituaties Word steeds meer en meer gebruikt werd en dat stukken ook aangeleverd werden in de bekende formaat. Bedrijven werden op die manier zachtjes warm gemaakt om over te stappen.

Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

« Reactie #110 Gepost op: 2012/06/19, 00:24:08 »
Dat is een bekende strategie, laat studenten / scholieren gratis kennismaken met je software (hetzij door sponsorprojecten, hetzij via piraterij) en als ze dan later professioneel ook met die software willen werken dan moet er gedokt worden. Bedrijven komen uiteraard niet zo makkelijk weg met illegale versies. Een beetje zoals drugsdealers  :evil:

Online Bloom

• Lid
« Reactie #111 Gepost op: 2012/06/19, 01:02:47 »
De rede waarom Windows toen de grootste werd was vrij logisch.
Linux was er in het begin nog niet en anderen hadden nog niet die grafische interface op Apple na maar die systemen waren duur.
Als ze wel een grafische interface hadden dan was het niet te vergelijken met dat van Microsoft en Apple.
Dat is niet helemaal juist.
De Commodore Amiga? Goedkoper dan een PC met Windows of een Apple.
Grafische desktop die niet te vergelijken was met Microsoft en Apple (mooier) en bovendien echte multitasking. Voor mij was dat ook de reden om laat aan een pc te beginnen. Bovendien voelde het voor mij als ex-amiga gebruiker (ik heb nog steeds een A1200) de overstap naar Linux meer als thuiskomen. Dus de grafische interface is niet de reden, wel weet ik een andere reden (ooit opgepikt van de informatica opleiding). Volgens deze leraar maakte het Microsoft in begin niet uit dat er van bepaalde software (Word bijvoorbeeld) geen fluit uit dat er illegale kopieën verspreid werden, mits het voor thuisgebruik was. In die tijd was Wordperfect de nummer 1 tekstverwerker en veelal door bedrijven e.d. gebruikt. Het geval was dus dat in thuissituaties Word steeds meer en meer gebruikt werd en dat stukken ook aangeleverd werden in de bekende formaat. Bedrijven werden op die manier zachtjes warm gemaakt om over te stappen.
Jullie vergeten allebei dat Windows 3.x en Windows 9.x wel degelijk een grafische concurrent had die bedoeld was voor pc's en technisch VEEL beter in elkaar stak: IBM OS/2 (later OS/2 Warp). En Bill Gates heeft zich in alle mogelijke bochten gewrongen om te voorkomen dat computerbouwers OS/2 standaard zouden meeleveren maar dat wel zouden doen met Windows, en hij heeft bevriende journalisten zover gekregen elke nieuwe versie van OS/2 ongunstig te vergelijken met pure vaporware van Microsoft. Daarbij werd Microsoft tot hun eigen verrassing zeer geholpen door IBM, waar een nieuwe baas was gekomen (Lou Gerstner) die niets meer met eindgebruikers te maken wou hebben en dus elke marketing van OS/2 verbood. Dat hield ook in dat er geen weerwerk geboden mocht worden aan de leugens die Microsoft toen over OS/2 verspreidde. Dit gebeurde allemaal nadat de OS/2-deal tussen Microsoft en IBM afgesprongen was en OS/2 ineens een concurrent werd van Windows 3.x. Microsoft kwam pas echt in nauwe schoentjes toen IBM on 1992 op de proppen kwam met OS/2 2.0, volledig 32-bit en met een nieuwe objectgeöriënteerde GUI die ronduit revolutionair was voor zijn tijd en nu eigenlijk nog steeds geen gelijke kent. Microsoft had absoluut niets dat de vergelijking kon doorstaan, maar wist met leugens de pers en veel gebruikers te doen wachten op die nieuwe krachtige en uiteraard veel betere nieuwe Windows die er echter nooit kwam. Na OS/2 2.0 (1992) kwam 2.1 (1993) en dan Warp 3.0 (1994) . Microsoft had nog steeds geen antwoord. Dat kwam er pas in 1995, met Windows 95. En dat bleek toen totaal niet te zijn wat Microsoft al die jaren had zitten beloven. Maar met de massieve marketingcampagne waarmee Windows 95 gelanceerd werd als was het het achtste wereldwonder, gebundeld met een kant-en-klaar Office-pakket dat effectief klaar was voor release op hetzelfde moment terwijl elke concurrentie (WordPerfect, Lotus, dBase) gesaboteerd werd met foute en ontbrekende informatie over API's zodat ze gewoon niet in staat waren software voor Win95 te maken die qua stabiliteit en snelheid kon tippen aan Office95. Daardoor en alleen daardoor kon dat de markt veroveren. Mensen weten kennelijk al niet meer dat Word in feite een slechtere tekstverwerker was dan WordPerfect en dat Excel niks voorstelde tegen Lotus 1-2-3 en dat ook Access niet kon concurreren tegen dBase. Niemand wou die producten dus hebben. Maar nadat Mîcrosoft als enige een fatsoenlijk werkende Office onder Win95 kon leveren, veranderde dat. Zo heeft Microsoft de markt veroverd: met liegen en bedriegen en saboteren van de concurrentie. Dat laatste deden ze ook door exclusiviteitscontracten met computerbouwers af te sluiten waardoor die niets anders dan Windows op hun computers mochten leveren op straffe van prijsverhogingen voor Windows. Zelfs IBM viel ten prooi aan die chantage en zag zich gedwongen geen OS/2 meer te leveren op hun eigen pc's, wat natuurlijk de ultieme doodsteek was voor dat schitterende platform.

Voor de duidelijkheid: ik probeer niet aan Microsoft-bashing te doen hier. Ik wil alleen in perspectief plaatsen hoe Microsoft aan marktdominantie kwam en dat dat heus niet eerlijkspelend gebeurde. Dat is geschiedenis!

Online Bloom

• Lid
« Reactie #112 Gepost op: 2012/06/19, 01:11:20 »
Noujazeg... Meneer Bloom zegt dit: http://forum.ubuntu-nl.org/algemeen-42/onterecht-bezwaar-tegen-ubuntu/msg826555/#msg826555
en ik voel me aangesproken daardoor omdat IK het argument maakte wat hij in die post aanhaalde. En die eerste zin daarvan is precies op diezelfde toon geschreven als hoe ik aan hem schreef.
Maarja, zoals altijd ben ik weer degene die alles fout doet...
Ik reageerde in feite op wat Roel1963 schreef. En ik heb me geen vragen gesteld bij het gebruik van de jij-vorm totdat Wanda tot mijn verrassing daarover viel. Ik ben er geen moment van uitgegaan dat het je bedoeling was mij denigrerend te behandelen. Dus: zand erover!

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #113 Gepost op: 2012/06/19, 07:45:02 »
@Theo, Amiga bleef op een gegeven moment achter en was toen ten dode opgeschreven.
Wel jammer want zoals je zelf al zei was het een zeer mooi systeem met dingen waar de pc nog niet aan kon denken om te kunnen.

@Bloom, Ja dat klopt die was ik vergeten.
Is ook zo lang geleden.
We hadden zo'n systeem op school wat op een karretje binnen werd gereden zodat het van klas naar klas kon gaan.
Zat je dan met heel de klas omheen om te kijken. Later kregen we op school computer les en dat was nog op die oude systemen met bandje en die werden vervangen door de Tulp computer. Denk wel bekend bij iedereen die wat ouder is.

Toen Windows bij bedrijven de markt in handen had, was het snel gedaan met de concurrentie.
Apple had zijn eigen hardware waardoor het afweek van de pc en ze op een gegeven moment zeer goede hardware hadden voor grafische bewerkingen. Die systemen waren zonder videokaart sneller dan de pc zonder videokaart op grafisch gebied. Dat zorgde er voor dat ze zeer goed waren voor het bewerken van films en afbeeldingen waardoor de Apple systemen zeer populair werden bij filmmaatschappijen en grafische bewerking bedrijven.
Nu gebruiken ze dezelfde hardware als de pc maar hebben ze nog wel een hele erfenis aan software uit die tijd.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #114 Gepost op: 2012/06/19, 08:14:24 »
@Theo, Amiga bleef op een gegeven moment achter en was toen ten dode opgeschreven.
Wel jammer want zoals je zelf al zei was het een zeer mooi systeem met dingen waar de pc nog niet aan kon denken om te kunnen.

Nee, Amiga bleef niet achter, maar Commodore ging wedden op het verkeerde paard (PC). Ik vraag me wel eens af wat er gebeurt zou zijn als Commodore dezelfde koers had gevaren als Apple en stoicijns een alternatief systeem (Amiga) op de markt had gebracht. Hadden we dan nu misschien met Commodore te doen i.p.v. Apple?

Ik herinner me nog dat de AGA chipset uitkwam en iedereen me vroeg wat je nou moest met 16,7 miljoen kleuren. 256 was toch genoeg? Amiga liep dus niet echt achter. Wat Apple had met die aparte hardware had de Amiga ook en veel goedkoper.

De Amiga is een mooi voorbeeld hoe de marktwerking is: Het systeem was grafisch zoveel beter dat veel mensen er spellen op gingen doen. Gevolg was dat iedereen de Amiga ging zien als een spelcomputer, hoe verkeerd ook. Die reputatie heeft de Amiga eigelijk nooit van zich af geschud en dus is de computer nooit serieus genomen. Hetzelfde probleem is Linux. Kwam ooit op de markt als een nerd-systeem. Die reputatie is moeilijk kwijt te raken.

« Laatst bewerkt op: 2012/06/19, 08:16:45 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #115 Gepost op: 2012/06/19, 08:52:44 »
Amiga was fantastisch, de games lagen lichtjaren voor op de rest en ook de game consoles die uit kwamen konden er toen niet aan tippen.
Het heeft jaren geduurd voor de pc met spellen kwamen die er beter uit zagen.
Jammer dat het er niet meer is. Zou wel eens willen weten waar we nu geweest waren als het er nog was.

« Reactie #116 Gepost op: 2012/06/19, 09:55:29 »
@Bloom: Dat is fijn om te horen. Inderdaad: zand erover! :)

@emiel: Ja, maar dat heb je helaas met meer bedrijven. PALM lag met webOS ook mijlen voor op de rest. Je ziet dat nu zo'n 4 jaar later pas andere mobile OS-makers dingen implementeren die webOS 4 jaar geleden al had.
En Opera, hoewel Opera nog bestaat, maar als Facebook Opera gaat kopen dan vrees ik dat ook daar de innovatie gaat verdwijnen, helaas.
Van Amiga is het ook erg jammer. Ben ook wel benieuwd waar ze nu zouden wezen. Zouden we dan computers van ze hebben die we nu alleen nog zien in sci-fi-/toekomstfilms?

@MKe: Het verschil is alleen wel dat Linux er nog wel vanaf kan komen daar Linux open source is en dus ieder bedrijf het zo niet-nerd kan maken als ze zelf willen. Plus dat Linux zelf geen commercieel product is i.t.t. Amiga.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/19, 09:57:42 door Vistaus »

« Reactie #117 Gepost op: 2012/06/19, 09:57:19 »
Pjotr, ik ben niet helemaal met jou eens met dat "anderhalf uur afwerken". Sinds Ubuntu 10.04 heb ik een script die ik bij elke versie van Ubuntu geleidelijk bij werk. Dit script zorgt dat hij verwijdert, installeert en configureert. Ik ben er MAX 30 minuten mee bezig, al moet ik erbij zeggen dat de computer juist er mee bezig is en ik andere dingen aan het doen ben.

Dit is bij Windows een NACHTMERRIE. Er staat ONGELOFELIJK veel bloatware erop en je kunt niet veel tegelijkertijd verwijderen, dus stuk voor stuk. En sommige van die klote programmas vragen ook om een reboot =_=!.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #118 Gepost op: 2012/06/19, 10:56:11 »
Pjotr, ik ben niet helemaal met jou eens met dat "anderhalf uur afwerken". Sinds Ubuntu 10.04 heb ik een script die ik bij elke versie van Ubuntu geleidelijk bij werk. Dit script zorgt dat hij verwijdert, installeert en configureert. Ik ben er MAX 30 minuten mee bezig, al moet ik erbij zeggen dat de computer juist er mee bezig is en ik andere dingen aan het doen ben.
Dat heb je slim aangepakt (al wil je dan wel ervoor zorgen dat het script actueel is voor de Ubuntuversie waar je het op gebruikt). Scheelt inderdaad een hoop tijd zo. :)

Maar normaal gesproken heeft men zo'n script niet, en dan kom je wel aan die anderhalf uur....

Ik heb er zelf ook wel eens aan zitten denken om zo'n scriptje op m'n webstek te zetten, maar daar heb ik van af gezien. Vanuit het idee dat ik mensen wil leren om goed met hun *buntu om te gaan, en niet zomaar andermans scriptjes te gaan toepassen.

Maar nogmaals: als je zelf zo'n scriptje maakt voor *eigen* gebruik, dan is dat beslist erg handig.  :)

Online Bloom

• Lid
« Reactie #119 Gepost op: 2012/06/19, 11:12:17 »
Dit is bij Windows een NACHTMERRIE. Er staat ONGELOFELIJK veel bloatware erop en je kunt niet veel tegelijkertijd verwijderen, dus stuk voor stuk. En sommige van die klote programmas vragen ook om een reboot =_=!.
Voor Windows gebruik ik dit: http://www.nliteos.com/nlite.html

« Reactie #120 Gepost op: 2012/06/19, 12:49:03 »
Ook voor Windows kun je daar een prima scriptje van maken en dat runnen via de opdrachtprompt.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #121 Gepost op: 2012/06/19, 13:05:23 »
Ook voor Windows kun je daar een prima scriptje van maken en dat runnen via de opdrachtprompt.
Met dit verschil dat je dan niet met redelijk standaard commando's kunt werken als apt-get, maar dat je moet downloaden van het internet en dan een installatie moet doen. Aan dit laatste kleven 2 nadelen:
1> URLs kunnen ondertussen veranderen zonder dat je dat weet
2> Installaties op windows zijn vaak interactief via de grafische installer, wat moeilijk te scripten valt.

Dit is natuurlijk het grote voordeel van repo's t.o.v. alles zelf installeren.

« Reactie #122 Gepost op: 2012/06/19, 13:06:49 »
Ho, sorry MKe, ik vergat te mentionen :-[
Dat was gericht aan shinger aangaande het verwijderen van software.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #123 Gepost op: 2012/06/19, 13:10:30 »

@MKe: Het verschil is alleen wel dat Linux er nog wel vanaf kan komen daar Linux open source is en dus ieder bedrijf het zo niet-nerd kan maken als ze zelf willen. Plus dat Linux zelf geen commercieel product is i.t.t. Amiga.
Klopt, en een ander verschil is ook dat Linux nog steeds bestaat en dat Amiga zo goed als dood is (Amiga Inc is volgens mij niet echt levensvatbaar). Maar het is wel erg moeilijk om van zo'n reputatie af te komen. Hoe lang is Linux daar nu niet al mee bezig?
Ho, sorry MKe, ik vergat te mentionen :-[
Dat was gericht aan shinger aangaande het verwijderen van software.
Ah, maar hij had het toch ook over installeren van software? Maar je hebt gelijk, ook onder windows kun je dit scripten. Het is alleen een stuk lastiger.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/19, 13:12:35 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

« Reactie #124 Gepost op: 2012/06/19, 17:25:56 »
Amiga was fantastisch, de games lagen lichtjaren voor op de rest en ook de game consoles die uit kwamen konden er toen niet aan tippen.
Het heeft jaren geduurd voor de pc met spellen kwamen die er beter uit zagen.
Jammer dat het er niet meer is. Zou wel eens willen weten waar we nu geweest waren als het er nog was.

Jammer dat wat er niet meer is? AmigaOS leeft nog vrolijk door en krijgt zelfs later dit jaar eindelijk 3D-acceleratie:
http://www.computerworld.com.au/article/426217/amigaos_4_developer_interview_why_it_endures_what_future_holds/?pp=3