Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows 8: grote kans voor Linux  (gelezen 253429 keer)

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #700 Gepost op: 2012/10/27, 11:56:47 »
Citaat
om "helemaal bij" te zijn, antwoordde Lieven dat je om helemaal bij te zijn Linux op zo'n systeem moest installeren.

hehehe, lol ;)

Ergens achter mijn 3-zit staat nog een computertje (Dell D520) met Windows 7 Ultimate erop; gewoon om dingen te doen die ik niet met Linux kan = ik date die alleen af en toe op en buiten dat staat ie daar te staan.
Morgen zou ik eens mijn TomTom one eens willen updaten, dat zou betekenen dat na 1.5 jaar dat ding ergens voor zou dienen ;) .

Wat doe ik met Linux: internetten/ mail/ kantoorbewerkingen (verslagen maken/ caculaties/ en een kleine database onderhouden/ videobewerking (summmier) en vooral uittesten van onze nieuwe software voor CCTV-zaken) / foto's overzetten/ wat torrentgebruik/ en mijn muziekcollectie archiveren en managen.

Heb ik Windows ERGENS voor nodig ? Tja, als ik dat zou willen wel, maar doorzetten om dingen te realiseren in Linux (Kubuntu en Xubuntu) is voor me leuker en het houdt mijn geest fris; ook eens buiten het forum gaan voor allerlei oplossingen ;) .

W8 is voor 30€ te krijgen als upgrade; dat klinkt mooi en echt ik vind het een bijzonder schappelijke prijs, maar wat je ervoor krijgt is volgens mij pure ergernis, én bovendien is downgraden een huzarenstukje (qua tijdsinvulling).
Voor een W7-gebruiker is er geen enkel argument (ook niet het goedkope ervan) om op te waarderen naar een, alweer, experimentele release van iets dat pas goed zal draaien met W9 (Vista in gedachten).
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

« Reactie #701 Gepost op: 2012/10/27, 12:28:19 »
Citaat
Toen hem echter op het laatst gevraagd werd of je dus echt Win8 moest hebben om "helemaal bij" te zijn, antwoordde Lieven dat je om helemaal bij te zijn Linux op zo'n systeem moest installeren.

HeHe, ik heb die uitzending ook gevolgd, en had tijdens die uiteenzetting over Windows 8 net tegen mijn vrouw gezegd: "gebruik Linux inplaats van Windows", en, zegt die knaap dat toch ook zeker, blijkbaar ben ik dus niet de enige fervente, en uitsluitend Linux gebruiker.  =D
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #702 Gepost op: 2012/10/27, 12:54:53 »
Daarnaast is zo'n upgrade pas mogelijk (zo te zijn volgens die prijspagina) vanaf Win7. Vista- en lager-bezitters hebben vette pech, (...)
Op de site van Microsoft Store staat anders
Citaat
Voor het installeren van Windows 8 Pro, moeten klanten werken met Windows XP SP3, Windows Vista of Windows 7. (..)

Dus die prijspagina waarnaar ik verwees klopt niet. I stand corrected.

Citaat
Ik ga er vanuit dat je een PC uit-de-doos zou moeten kunnen gebruiken, zonder allerlei handelingen, (…)
Dat zal ongetwijfeld het geval zijn, voor degene die op het moment dat ze aan een nieuwe pc/laptop/netbook een Linux distributie overwegen het geval zijn. Want die kunnen daarover eerst info zoeken op het internet. Of naar ervaringen vragen op een Linux forum. ...
Jij hebt het hier over installatie, ik heb het puur over het gebruik. Wat betreft de installatie, dat is iets wat De Vrije PC doet. Mensen krijgen dan een gebuiksklare computer die ze aan kunnen zetten en meteen mee werken. Ik geef ze dus informatie (via workshops) maar verzorg ook de installatie en ondersteuning (vrijwel niet nodig).

Offline jolo

• Lid
« Reactie #703 Gepost op: 2012/10/27, 13:27:37 »

Wat betreft de installatie, dat is iets wat De Vrije PC doet.
Linux voor-geïnstalleerde pc's dus. In Linux Magazine 04 2012 staat een klein artikeltje "Nieuwe kans voor Linux-pc's? Waarin twee met Ubuntu 12.04 laptops genoemd worden.

Zelf ben ik niet echt een voorstander van Linux voor-geïnstalleerde Linux pc/laptops. Want ik vind dat men op zijn minst een Linux distributie zelf moet kunnen installeren. Zo kan niet elke Windows gebruiker, deze zelf installeren. Verder denk ik, dat je op een Linux voor-geïnstalleerde Linux merk pc/laptops zonder Windows, toch daaraan meebetaald. Ook lijkt me de keuze in Linux voor-geïnstalleerde Linux pc/laptops beperkter.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

« Reactie #704 Gepost op: 2012/10/27, 13:47:10 »
Misschien beperkter maar zeker niet van mindere kwaliteit. Ik weet niet of het nu De Vrije PC is, maar er is een NL-shop die Lenovo Thinkpad-laptops met Ubuntu 12.04 voorgeïnstalleerd verkoopt en Lenovo Thinkpad is uitermate goede kwaliteit voor een kleine prijs :) (weet ik uit eigen ervaring met 2 Thinkpads+Ubuntu)

« Reactie #705 Gepost op: 2012/10/27, 16:40:02 »
Sja toch wel jammer dat je een computer hebt samengesteld die niet goed werkt met Linux, en alleen wil werken met allerhande smaken van windows.
Het zit je in ieder geval of heel erg dwars omdat je het er iedere keer over hebt, of je bent echt een windows fan omdat je altijd wel een negatief praatje hebt over Linux en een zeer positief praatje over windows.

Maakt mij niet uit maar valt wel op, en sja dat op een linux forum ?
Waar kan ik ondersteuning krijgen voor Ubuntu? Ik woon in West-Vlaanderen tussen Ieper en Menen. Van 10.04 ben ik tevreden geweest, 12.04 werkt hier voor geen meter. Ubuntu zelf crasht niet, maar de programma's bevriezen. (Vensters worden grijs.) Ja, mijn computer beschikt over hardware die niet door Ubuntu wordt ondersteunt. Dit is de eerste computer waarop ik Ubuntu (of andere linux versies) installeer. Is het feit dat ik over niet ondersteunde hardware beschik mijn fout?
Ubuntu 12.04 gebruik ik nu slechts zelden. Ik ga gedwongen over naar W7. Bijgevolg ben ik nu een Windows lover? Tja, als beginneling op dit forum was ik ook al teveel Windows minded. Zo kan ik het ook ontzettend goed uitleggen?
Vandaag kreeg ik reeds door een bedrijfsleider een W8 licentie aangeboden voor bewezen diensten. Zou Windows 8 echt een grote kans zijn voor linux?

Ubuntu werkt aangenaam en fijn als de hardware wordt ondersteunt en je effectief kan doen wat je wil doen.  Dit gaat voor mij niet op, dus ben ik automtisch een Windows lover? Hartelijk dank voor de ruimdenkendheid?! (Het citaat komt van Gandyman, maar ik viseer de persoon niet. Het gaat mij om een bepaalde denkwereld.)

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #706 Gepost op: 2012/10/27, 18:52:36 »
@Bloom, Ik wil juist Linux gebruiken.
Ik heb eindeloos geprobeerd om zo veel mogelijk software in Linux werkend te krijgen om zo min mogelijk Windows nodig te hebben. Ik vind Xfce juist fijn werken en verkies het boven Windows 7 en 8.
Maar ik baal er ontiegelijk van dat na alles wat ik geprobeerd heb, ik uiteindelijk de conclusie moest trekken dat Linux niet weet om te gaan met hardware die gewoon Linux ondersteuning heeft met een iets andere opstelling.
Voor ik de extra hardware toevoegde klaagde al mijn vrienden dat ik iedere keer moest rebooten omdat ik in Linux zat. Op mijn laptop zit ik voor 90% van de tijd in Linux en ga ik alleen naar Windows als ik bepaalde software nodig hebt of bij iemand ben en daar iets moet doen waar ik Windows voor nodig heb.

Ondersteuning heb ik gezocht en ook kunstmatige oplossingen gezocht. De uiteindelijk conclusie was dat op dit moment Linux het niet ondersteund. Of het ooit komt is niet zeker.
Nu baal ik ontiegelijk omdat ik nu de helft van mijn hardware moet uitzetten om wel gebruik te kunnen maken van Linux en de programma's daarin die ik altijd gebruik op mijn desktop pc.

Lijkt nu of ik zeur over Linux maar dat is meer om 2 redenen. De eerste is omdat ik baal dat het niet werkt.
De 2de omdat nu al weer onzin rond gaat over Windows.
Ja ik weet dat de meeste liever met Linux werken en dat doe ik ook maar ik ben nog altijd aangewezen op Windows. Ik weet ook de minpunten van Windows maar wat ik niet begrijp is de spook verhalen en de onzin die verspreid word over Windows en over Windows 8 waar ze alleen over gelezen hebben of een keertje in VB geprobeerd hebben.
Over XP word minder geklaagd terwijl dat systeem juist meer voldoet aan het beeld wat men hier heeft van Windows.
Ik heb in het begin en doe het af en toe nog eens Unity een kans geven om te zien of ik er mee kan werken.
Ik heb het 3 maanden geprobeerd zonder iets anders te gebruiken en ik kon en kan er nog steeds niet aan wennen. Windows 8 was de eerste keer dat ik er mee werkte ook wennen maar dat heb ik net als Unity een kans gegeven. Duurde niet lang of ik kreeg door hoe het werkte. Ze hebben nu nog wat extra verbeteringen toegevoegd die op zich wel fijn maar ook zonder die dingen kan ik er goed mee werken.
Zelf vind ik Windows 8 zeer prettig werken aangezien ik op de desktop in Windows 7 ook nooit het menu gebruik. Voor mij is Windows 8 dus net als Windows 7 op de desktop maar dan beter.
Blijkbaar vind men dat hier niet leuk om te horen als MS ook wel eens iets verbeterd.
Ja je zult moeten wennen in Windows 8 maar als je wat verder kijkt dan het menu zie je dat er eigenlijk niets veranderd is aan de desktop en dat het alleen maar sneller is geworden en ondersteuning op bepaalde punten ook beter is geworden zoals voor meerdere monitoren.

@markba, Dus op ieder systeem zo uit de doos werkt Linux probleemloos? Apart want ik heb al verschillende gebruikers geholpen om iets werkend te krijgen of het terug naar Windows te zetten omdat het systeem niet ondersteund werd door Linux. Dat waren van de kant en klare systemen en laptops en geen zelfbouw systemen of waar ze zelf hardware in hebben gedaan.
Tevens gebruiken veel van mijn kennissen en vrienden software die niet in Linux werkt of waar een vervanging voor te krijgen is. Ja voor de standaard gebruiker wel maar niet iedereen is een standaard gebruiker.
Het is juist mooi als alles goed met Linux zou werken en dan heb ik het even niet over de software maar over de hardware. Ja het hangt mede af van de fabrikanten maar dat los je niet op door te zeggen dat je maar een standaard systeem moet gebruiken en anders maar lekker Windows moet gebruiken.
Makkelijke oplossing voor een probleem. Blijkbaar is de afwijkende gebruiker dus niet welkom op Linux.
Waarom zouden bedrijven moeite doen om drivers en software te maken voor een platform waar de gebruiker alleen maar wil dat je standaard dingen er mee doet zoals wat internetten.
Er hangt een hele industrie achter die afwijkende gebruiker die ondanks de teruglopende verkoop toch goed draait en nog steeds flink blijven ontwikkelen omdat er vraag voor is. Die afwijkende groep is groter dan de hele Linux gemeenschap is.
Begrijp steeds meer waarom die groep niets met Linux te maken willen hebben.
Mensen zoals jij die alleen kijken naar hun eigen kleine wereldje snappen niet dat er meer is dan alleen dat blijkbaar. Wil wel eens weten wat jij doet als iemand met een systeem zoals ik heb bij jou komt voor hulp.
Zeg je tegen die persoon gebruik maar Windows want wij willen je niet in Linux zeker?

Uhm van al die systemen die jij in orde maakt hadden er standaard a Windows op zitten?
Aangezien jij mensen helpt met systemen zo uit de doos zijn het allemaal systemen met Windows er op waar ze dus netjes voor betaald hebben bij de aankoop. Als jij er dan Linux op zet of ze doen het zelf dan hebben ze nog steeds betaald voor Windows of ze het nu gebruiken of niet.
Dus kost Windows 8 uiteindelijk maar 30 Euro als je niet zelf een systeem bouwt en Windows weg laat.
Koop je een systeem zonder Windows maar met Linux dan ben je niet altijd goedkoper uit en als het wel zo is scheelt dat niet het bedrag wat Windows kost waardoor het nog niet extreem veel scheelt.

@Gandyman, Toeloop bleek juist groter te zijn geweest met Windows 8 en ook is de verkoop tot nu toe goed  geweest met Windows 8. Systemen deden het ook goed alleen is het daarbij afwachten of dat neit weer terug zakt. e denken dat het bij de systemen zo is geweest dat mensen een aankoop hebben uitgesteld om op Windows 8 te wachten zodat ze konden kiezen.
Losse verkoop van Windows 8 was wel boven verwachting hoog.
Ik zelf dacht dat men het eerder online zou kopen dan in de winkel maar velen kopen toch graag iets wat ze vast kunnen houden.

Ik heb mijn pc op Linux samen gesteld met daarbij wetende dat Linux in de latere versies betere ondersteuning zou geven voor meerdere monitoren. Dat blijkt dus in beperkte mate het geval te zijn helaas.
Ik ben geen Windows fan boy zoals men denkt en ik werk liever in Linux. Alleen wat ik tegen vind vallen is dat men roept hoe fantastisch het is en hoe slecht Windows is terwijl ik nu een omgekeerde ervaring mee maak.

@Pattatezak, Jij snapt het.
Ik ben nog altijd zeer erg Windows gericht kwa denk wereld omdat ik nog veel in Windows doe.
Ben er nog steeds afhankelijk van maar Linux bevalt mij ook zeer goed ondanks dat ik niet alle software er in kan gebruiken. Ondanks die beperking werk ik veel in Linux.
Nu baal ik dat het niet werkt en helaas is door de beperkte ondersteuning van zowel de hardware fabrikant als Linux het niet mogelijk mij systeem goed te laten werken.
Maar ik begrijp de reacties wel aangezien ik op andere forums waar ik op zit waar ik over Windows klaag, zeggen ze juist het omgekeerde. heb daar maar niet gemeld dat het nu niet goed werkt.
Maar voor mij is het en en, en niet of of, zoals veel gebruikers aan beide zeide denken.
Ik houd van het werken met computers en van verschillende systemen. Altijd weer iets om mee te klooien.

« Reactie #707 Gepost op: 2012/10/27, 20:35:16 »
Sja toch wel jammer dat je een computer hebt samengesteld die niet goed werkt met Linux, en alleen wil werken met allerhande smaken van windows.
Het zit je in ieder geval of heel erg dwars omdat je het er iedere keer over hebt, of je bent echt een windows fan omdat je altijd wel een negatief praatje hebt over Linux en een zeer positief praatje over windows.

Waar kan ik ondersteuning krijgen voor Ubuntu? Ik woon in West-Vlaanderen tussen Ieper en Menen. Van 10.04 ben ik tevreden geweest, 12.04 werkt hier voor geen meter. Ubuntu zelf crasht niet, maar de programma's bevriezen. (Vensters worden grijs.) Ja, mijn computer beschikt over hardware die niet door Ubuntu wordt ondersteunt. Dit is de eerste computer waarop ik Ubuntu (of andere linux versies) installeer. Is het feit dat ik over niet ondersteunde hardware beschik mijn fout?
Ubuntu 12.04 gebruik ik nu slechts zelden. Ik ga gedwongen over naar W7. Bijgevolg ben ik nu een Windows lover? Tja, als beginneling op dit forum was ik ook al teveel Windows minded. Zo kan ik het ook ontzettend goed uitleggen?
Vandaag kreeg ik reeds door een bedrijfsleider een W8 licentie aangeboden voor bewezen diensten. Zou Windows 8 echt een grote kans zijn voor linux?

Ubuntu werkt aangenaam en fijn als de hardware wordt ondersteunt en je effectief kan doen wat je wil doen.  Dit gaat voor mij niet op, dus ben ik automtisch een Windows lover? Hartelijk dank voor de ruimdenkendheid?! (Het citaat komt van Gandyman, maar ik viseer de persoon niet. Het gaat mij om een bepaalde denkwereld.)

LMAO. Een Windows-lover is iemand die Windows adoreert en geen alternatief wil uitproberen. Jij probeert Ubuntu uit en het bevalt niet maar juist uitproberen is waar het hem om gaat. Je bent dus geen Windows-lover, je bent een objectieve eindgebruiker die na uitvoerig testen Windows boven Ubuntu verkiest en daar is helemaal niks mee want iedereen moet gebruiken wat voor hem/haar het beste werkt :)

Offline markba

• Lid
« Reactie #708 Gepost op: 2012/10/27, 20:43:15 »
@markba, Dus op ieder systeem zo uit de doos werkt Linux probleemloos?
Zeg ik dat dat dan? Denk het niet want bij herhaling roep ik dat ik een PC compleet geinstalleerd aflever voor de gebruikers binnen het project. Wat ik bedoel (nogmaals) is dat de gebruiker deze alleen maar hoeft aan te zetten en te gebruiken en verder geen omkijken heeft naar updates, anti-virus, etc. Wij beloven een PC-zonder-zorgen en wij leveren een PC-zonder-zorgen. Dit wordt gewaardeerd mag ik zeggen.

Citaat
Apart want ik heb al verschillende gebruikers geholpen om iets werkend te krijgen of het terug naar Windows te zetten omdat het systeem niet ondersteund werd door Linux. Dat waren van de kant en klare systemen en laptops en geen zelfbouw systemen of waar ze zelf hardware in hebben gedaan.
Helemaal niet apart hoor want dit zeg ik namelijk EXACT hetzelfde: de problemen met hardware los ik zelf op en laat ik niet over aan de gebruiker.

Citaat
Tevens gebruiken veel van mijn kennissen en vrienden software die niet in Linux werkt of waar een vervanging voor te krijgen is. Ja voor de standaard gebruiker wel maar niet iedereen is een standaard gebruiker.
Blijkbaar hebben we een andere doelgroep met dito ervaring.

Citaat
Mensen zoals jij die alleen kijken naar hun eigen kleine wereldje snappen niet dat er meer is dan alleen dat blijkbaar.
Jammer dat je verkiest voor een aanval op de man en vervalt in denigrerende opmerkingen, ik ga daar ook niet op in. Als je wilt weten hoe klein mijn wereld is, lees dan een eerdere post van me door.

Citaat
Wil wel eens weten wat jij doet als iemand met een systeem zoals ik heb bij jou komt voor hulp.
Helpen misschien? Al vrees ik dat onze energieën niet op elkaar afgestemd zijn. Bovendien zal ik vanwege mijn beperkte tijd niet tot het uiterste gaan: als een stuk hardware (denk aan een wifi-stick) moeilijk aan de gang te krijgen is of alleen met zeer veel inspanning, dan verkies ik de makkelijke oplossing: koop een nieuwe die wel (gegarandeerd) werkt; of vervang bv een video-kaart door eentje die ik op de stapel heb liggen. Er is dan een oplossing alleen kost het in sommige gevallen wat eurootjes. Helaas, maar ik dien pragmatisch te zijn, ik moet mijn tijd efficient inzetten om anderen niet te kort te doen.

Citaat
Zeg je tegen die persoon gebruik maar Windows want wij willen je niet in Linux zeker?
Door het woord 'zeker' te gebruiken weet je blijkbaar het antwoord al. En defineer eens 'wij', bedoel je jezelf dan ook mee?

En om toch deze retorische vraag te beantwoorden: ik ben niet de persoon te om zeggen dat anderen niet tot deze 'exclusieve' club mogen behoren, ik moet er niet aan denken zeg! Wat ik wel doe: mensen informatie geven zodat ze ZELF op objectieve gronden (geen onderbuik-gevoelen en misplaatste angst) kunnen besluiten of Linux iets voor ze is of niet. Mensen kunnen dit heel goed zelfstandig beslissen, mits ze maar alle informatie hebben:
http://devrijepc.nl/ubuntu/6-workshop-ubuntu
http://devrijepc.nl/ubuntu/3-wat-kan-ubuntu

Het is geen haleluja-verhaal want mensen die niet willen, kunnen inderdaad beter niet overstappen. Ik kan en wil mensen niet overtuigen, dat mogen ze zelf doen.

Citaat
Uhm van al die systemen die jij in orde maakt hadden er standaard a Windows op zitten?
Wat denk je van 100%? Maar waarom zou dit relevant zijn?

Citaat
Aangezien jij mensen helpt met systemen zo uit de doos zijn het allemaal systemen met Windows er op waar ze dus netjes voor betaald hebben bij de aankoop.
Zo'n 20% van de installaties bestaat uit door bedrijven en particulieren gedoneerde PC's. De ontvangers van zo'n gedoneerde PC betalen dus helemaal niets. Voor de overigen 80% boeit het totaal niet dat Windows er af gaat, het enige wat ze willen is (weer) een goed werkende PC.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #709 Gepost op: 2012/10/27, 20:50:31 »
12.04 werkt hier voor geen meter. Ubuntu zelf crasht niet, maar de programma's bevriezen. (Vensters worden grijs.)
Probeer Xubuntu eens?
https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu
Citaat
Zou Windows 8 echt een grote kans zijn voor linux?
Reken maar. De gebruikerservaring is bar en boos, en ik hoor niets dan klachten van mensen die veel met W8 te maken hebben. Kortom: een mooie kans voor Linux!  =D

En tja, een paar procent (aanzienlijk minder dan 10 %) heeft pech met z'n ijzerwaar, die niet goed wil draaien in Linux. En zal dus uiteindelijk wel door één deur moeten met Windows 8. Jammer voor emiel1976 en Pattatezak (en dat meen ik oprecht), maar het is blijkbaar niet anders voor jullie.....

Al die lappen tekst met jubelverhalen over W8 zijn doen me enigszins denken aan gesublimeerde onmacht: "de druiven zijn zuur":
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fabels_van_Aesopus#De_vos_en_de_druiven

« Reactie #710 Gepost op: 2012/10/27, 20:58:56 »
@Pattatezak: Een ding is trouwens niet helemaal waar. Sinds wanneer werkt alles 100% op Windows out-of-the-box? Op mijn vorige Lenovo zat standaard Windows 7 Home Premium en WiFi deed het niet onder de meegeleverde (!) Windows. Daarna Ubuntu erover heen gezet en ineens deed WiFi het wel. Aangezien het onder Ubuntu wel werkte is het dus geen hardwarefout geweest.

Offline markba

• Lid
« Reactie #711 Gepost op: 2012/10/27, 21:08:15 »
En tja, een paar procent (aanzienlijk minder dan 10 %) heeft pech met z'n ijzerwaar, die niet goed wil draaien in Linux. En zal dus uiteindelijk wel door één deur moeten met Windows 8. Jammer voor emiel1976 en Pattatezak (en dat meen ik oprecht), maar het is blijkbaar niet anders voor jullie.....
In mijn ervaring is het idd niet meer dan een paar procent. Een beetje het vervelende is dat degene die er mee te maken krijgt, echt een probleem heeft (daar kunnen we geen discussie over hebben) maar dit dan ook projecteert naar die overige 95% die geen probleem heeft. Het is makkelijker om maar rond te blijven roepen dat Linux niks is en zal worden (gebaseerd op een enkele persoonlijke ervaring) dan je verlies te nemen en het eens met een ander stuk hardware te proberen.

Het is dan de uitzondering die de regel bevestigd, maar het is knap lullig als jij net die ene uitzondering bent....  :(

Citaat
Al die lappen tekst met jubelverhalen over W8 zijn doen me enigszins denken aan gesublimeerde onmacht: "de druiven zijn zuur":
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fabels_van_Aesopus#De_vos_en_de_druiven
Het zou me niets verbazen als het allemaal gesponsorde stukken tekst zijn of verkapte advertorials. Maar ze doen maar, want mensen zijn echt niet gek hoor, die hebben meer door dan de gemiddelde marketing-meneer M/V denkt of hoopt!

« Reactie #712 Gepost op: 2012/10/27, 21:11:27 »
Ik ben een 95% Linux gebruiker (heb alleen W7 in Virtualbox voor enkele door school verplichte Windows programma's.)

Maar ik denk toch niet dat Windows 8 zo'n slechte zet is. Het ziet er allesinds veel 'hipper' uit dan 7, en 'hip' is een must tegenwoordig. Zolang je maar het woord 'apps' in de mond neemt.
Toen mijn bijna 50-jaar ouder vader Windows 8 zag op het nieuws, zag hij het wel helemaal niét zitten om dat te gaan gebruiken, maar computerzaken interesseren hem niet, dus binnen 5 jaar werkt hij gewoon op Windows 8, als ik hem een paar keer toon hoe je een browser opent en wat bestanden bewerkt.

Ik wil maar zeggen, zolang Microsoft een beetje innoveert, zullen veel gebruikers er gewoon bij blijven, uit gewoonte.

En kan je ze het kwalijk nemen?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #713 Gepost op: 2012/10/27, 21:13:01 »
Een beetje het vervelende is dat degene die er mee te maken krijgt, echt een probleem heeft (daar kunnen we geen discussie over hebben) maar dit dan ook projecteert naar die overige 95% die geen probleem heeft. Het is makkelijker om maar rond te blijven roepen dat Linux niks is en zal worden (gebaseerd op een enkele persoonlijke ervaring) dan je verlies te nemen en het eens met een ander stuk hardware te proberen.
Precies. Dat is wat ik bedoelde met "de druiven zijn zuur": de reacties van emiel1976 en Patattezak vertonen sterke gelijkenis met die van de vos uit de fabel.

« Reactie #714 Gepost op: 2012/10/27, 21:14:34 »
@Pattatezak: Een ding is trouwens niet helemaal waar. Sinds wanneer werkt alles 100% op Windows out-of-the-box? Op mijn vorige Lenovo zat standaard Windows 7 Home Premium en WiFi deed het niet onder de meegeleverde (!) Windows. Daarna Ubuntu erover heen gezet en ineens deed WiFi het wel. Aangezien het onder Ubuntu wel werkte is het dus geen hardwarefout geweest.

Gewoon een driver die niet goed geïnstalleerd was in Windows ? Is me overkomen met een gloednieuwe Acer en na de nieuwste driver te hebben gedownload en geïnstalleerd te hebben was dat euvel opgelost (dat was voor de bluetooth bij mij).

« Reactie #715 Gepost op: 2012/10/27, 21:16:39 »

Gewoon een driver die niet goed geïnstalleerd was in Windows ? Is me overkomen met een gloednieuwe Acer en na de nieuwste driver te hebben gedownload en geïnstalleerd te hebben was dat euvel opgelost (dat was voor de bluetooth bij mij).

Dat bleek ook niet het probleem te zijn. Wat het wel was boeit me ook niet veel maar het gaat erom dat het gewoon niet out-of-the-box werkte en dat is wel wat een eindgebruiker (zoals ik) verwacht ;) Maar ach, met Ubuntu werkte WiFi prima dus voor mij enkel probleem. Alleen de meeste mensen zijn toch Windowsers dus als het dan niet werkt...

Offline bwman

• Lid
« Reactie #716 Gepost op: 2012/10/27, 21:22:08 »
Gelukkig hoor ik bij die 99 procent gelukkige gebruikers die nog geen problemen heeft gehad met de harde waren. alles werkt zoals het moet
ik heb geen problemen gehad om naar linux progjes over te stappen.  Maar als je problemen hebt met de harde waren dan is het zeer vervelend en kan ik inkomen dat je na veel proberen er de brui aan geeft.
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

« Reactie #717 Gepost op: 2012/10/27, 21:23:15 »
Het klopt wel wat je zegt hoor Vistaus; soms loop je met Windows evengoed tegen dingen aan die schijnbaar moeilijk of niet aan de praat te krijgen zijn (zeker vanaf de Vista-versie; XP kon je alles op installeren, vanaf Vista niet meer).

Dus lopen roepen dat Linux niet alles onder de knie heeft is een eenzijdige kijk op de dingen.
Zoals men al suggereerd: koop dan hardware die wel goed werkt met Linux (ten andere dat geldt ook voor speciale gevallen en Windows; zonder software van de fabrikant krijg je ook dingen gewoon niet aan de praat ;) ).

Windows 8 is in mijn kringen ook onthaalt op negatief gebied; vooral switchen tussen Metro en Start is een ramp zo luidt het.
Hier ben ik braafjes al USB-sticks met Ubuntu/Kubuntu en Xubuntu aan het maken  =D ik zie ze wel afkomen .....

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #718 Gepost op: 2012/10/27, 21:35:16 »
@Vistaus, Voor mij maakt het besturingssysteem niet uit. (is ook niet meer helemaal juist want Apple producten komen er niet meer in maar dat is niet vanwege de software of hardware).
Het liefste wil ik alles in beide systemen kunnen draaien omdat ik de ene keer Windows boven Linux verkies en omgekeerd. Uiteindelijk als ik ga internetten en dergelijke en dus geen dingen ga doen waar ik echt specifiek Windows voor moet hebben dan kies ik 9 van de 10 keer Linux boven Windows.
Dus ben eigenlijk meer een Linux liefhebber.

@markba, Zal het dit keer kort houden.
Ten eerste wil ik het niet persoonlijk op jou richten maar zo kwam het ook op mij over vandaar die reactie.
Dan wat mijn probleem is en wat je ook aan haalt en dat is dat als ik nu mij setup werkend wil hebben, dan moet ik hardware die ondersteund word vervangen door andere hardware. Dat is dus gewoon jammer omdat ik juist dacht dat ik door goed op te letten wat er allemaal in Linux ondersteund word eigenlijk deels voor niets is geweest en dat ik dus nog net er van uit kan gaan dat als er in de ondersteunende software Linux staat, dat het dan ook werkelijk zo is of dat het alleen werkt onder bepaalde omstandig heden.
Zou het kort houden dus laat het hier even bij want anders word het weer zo'n lijst.
Bedoelde met Windows op de pc wat anders maar zie dat het wat anders staat dan dat ik in mijn hoofd had.
Probleem is, is dat wat ik in mijn hoofd heb ook zelf terug lees en niet zie of iets op de juiste plek staat en of alles er wel staat.
Liet in verslagen wel eens een heel hoofdstuk weg wat ik zo uit mijn hoofd kon vertellen terwijl het nergens op papier stond.

@Pjotr, Waar hoor jij dat dan want in mijn omgeving gaan ze juist over op Win 8 omdat de gratis test versie ze goed beviel.
Ik zelf ga het ook online kopen omdat het mij ook goed bevalt.

Baal wel dat het niet werkt.
Zou er niet over klagen als ik er niets om zou geven want ik wil juist dat het werkt. Rede waarom ik morgen als Voyager 12.10 uit komt, ik gelijk mijn desktop pc ge testen met een distro die gewoon afschuwelijk is, RebeccaBlackOS. Puur om te kijken of wayland wel die ondersteuning bied.
Het is kwa OS echt een afrader.

Heb trouwens niet gewacht op de Windows 8 tablet maar heb een Android tablet genomen.
Dus zo'n fanboy ben ik dus ook niet. Ja ik vind Windows 8 voor de tablet heel mooi en fijn werken maar dankzij MS Nederland ben ik voor Android gegaan.
Windows 8 update neem ik wel maar dat staat los van waar ik met ze problemen over heb gehad.
Laatste tijd trouwens veel gezeur met MS gehad want de Xbox was net zo'n ramp.

@Joris Donders, Het switchen van en naar de desktop? Ik gebruik alleen de desktop omgeving in Win 8. Zou niet weten wat ik in het menu moet doen.
Eigenlijk heb ik vanaf Windows 95 ruzie met het menu wat Windows er iedere keer in douwt. Ze hebben iedere keer van die menu's die niet logisch zijn en dat werd per versie alleen maar erger. In Win 7 zoek je net als in Unity je gek om iets te vinden.
In Windows 8 we wat getest en wat indelingen gemaakt maar buiten het opstarten en daarna voor de desktop kiezen zie ik het niet en gebruik ik het niet.

Ga ik blijkbaar met heel ander soort mensen om dan jullie. Zitten wel een hoop hardcore gamers bij maar ook een hoop computer freaks en ict'rs.
Degene die Windows 8 niet zien zitten, zien dat ook niet met Linux en blijven liever bij wat ze nu gebruiken en dat is over het algemeen XP met een enkeling Windows 7.
Zelfs andere systemen laten testen maar ze zeggen toch snel dat ze liever blijven gebruiken wat ze hebben.

Offline markba

• Lid
« Reactie #719 Gepost op: 2012/10/27, 21:45:59 »
Liet in verslagen wel eens een heel hoofdstuk weg wat ik zo uit mijn hoofd kon vertellen terwijl het nergens op papier stond.
Joh, als het in je hoofd maar goed staat, al zal de leraar er geen boodschap aan hebben.  :)

Citaat
Ga ik blijkbaar met heel ander soort mensen om dan jullie. Zitten wel een hoop hardcore gamers bij maar ook een hoop computer freaks en ict'rs.
Dat dacht ik al (zie mijn eerdere post). Het is logisch dat deze doelgroep hier op een heel andere manier in zit: geen enkel ander mens houdt zich bezig met FPS en ping-tijden en zo. Derhalve kun je binnen die groep allerlei optimalisatie-problemen verwachten.

Probeer te bedenken dat die groep relatief klein is en zeker GEEN doorsnede is van de gemiddelde computergebruiker, de groep waar ik me op richt.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #720 Gepost op: 2012/10/28, 00:38:57 »
Verslagen ben ik uit gaan besteden en dat werkte goed. Zorgde ik voor alle technische spec's en berekeningen en dan deden de andere het schrijfwerk. =D
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Ik was met al die berekeningen sneller klaar dan hun met 1 hoofdstuk.

Is toch jammer dat ze zich niet bezig houden met die groep gebruikers.
Dat is net de groep die er voor zorgt dat Linux groot word.
Apple heeft jaren geleden er op aangedrongen dat er meer games naar hun platform zouden komen en dat maakte wel dat het aandeel wat toenam.
Nadeel van de Apple systemen is dat ze moeilijk te upgraden zijn en waar het wel mogelijk is, er weinig keus is en het duur is.
Linux heeft dat probleem niet aangezien het van het zelfde platform als Windows gebruik maakt.
Gamers geven tevens het minste om het besturingssysteem van de gebruikers. Ze willen maar 1 ding en dat is het maximale uit hun systeem halen en als Linux sneller is dan gebruiken ze dat.
De mindere goden en minder fanatieke gamers volgen dan vanzelf omdat ze dat geen geld kost en ze dan toch wat betere prestaties uit hun systeem krijgen.
Met Counterstrice koos je voor de Linux server omdat die beter draaide. Hebben ze nooit reclame voor hoeven maken omdat het in de gemeenschap rond ging.

Offline Suns

• Lid
« Reactie #721 Gepost op: 2012/10/28, 07:23:40 »

Dat heb ik ook gehad dat mij programma's bevroren ik kon het geluid niet gebruiken en als ik sommige programma's wou opstarten bevroren ze spontaan , toen kwam ik tot de ontdekking dat het kabeltje van van mij webcam nog was aangekoppeld dus eruit gehaald en probleem opgelost ik werk ook met Ubuntu 12.04.1en heb geen klagen.
13th Gen Intel® Core™ i5-1340P × 16
geheugen 64,0 GiB

Linux Counter - user #51039

« Reactie #722 Gepost op: 2012/10/28, 09:57:33 »

Mijn denkwereld is positief en analytisch.

Kijk mijn beste Pattattezak, je moet je eerst afvragen waarom je bent gaan upgraden naar 12.04 ?
Was dit wel nodig ?
Werkte er iets niet in 10.04?
Ben je gewoon nieuwsgierig ? (is hierop het antwoord JA , waarom heb je 12.04 dan niet geinstalleerd in VB om het eens te bekijken en op jouw computer te testen?)
Weet je heel zeker dat 12.04 niet goed werkt op jouw PC ? , is de upgrade wel goed gegaan ? , heb je niet geupgrade is dan de installatie wel goed gegaan ? , zit er niet ergens een instelling verkeerd ?

Zie je wat ik bedoel ?
Je klaagt nu wel dat 12.04 ineens niet meer goed lijkt te werken, echter wat voor zin heeft het om iets te doen als je niet een positief resultaat verwacht en wil hebben.
Ik heb mijn PC om meerdere redenen nog niet geupgrade naar 12.04, en heb ook nog geen goede reden gevonden waarom ik naar 12.04 zou moeten gaan.
Ik zit dus nu zeer tevreden op een goed werkende PC te typen en te werken, iedere dag weer.

Het feit dat windows XP op die PC van jouw goed werkt lijkt me logisch, of je moet een zooitje hardware hebben samengesteld wat absoluut niet goed kan samenwerken met elkaar.
Dat je daarna windows vista erop zet wat ook goed werkt en of nu weer windows 7 wat tot je grote verbazing goed werkt ?
dat in vergelijking met Ubuntu, SJA ??? waarom zou dat nu toch zijn.

Zal ik je eens iets voorspellen ?
Zelfs Windows 8 zal goed werken op die PC, dus dat kan je met een gerust hard installeren.

En waarom het goed werkt ?
Dan kan ik hier wel tot in detail gaan zitten uitleggen maar dat zal ik maar niet doen.........

BTW nog even terug komend op de titel van deze post ?  (Windows 8: grote kans voor Linux)

Ik zat gisteren avond te genieten van een aantal Windows8 reclames.
Kijk een reclame op een commerciele zender kost €173.- per seconde, de reclame duurde 37 seconden, dus?
173 X 37 = € 6401.-  gedeeld door een upgrade van € 30 = kost iedere reclame rond de 213 upgrade klanten.
Ik heb op de zender waarop ik keek de reclame 2 X voorbij zien komen dus dat kosten 426 upgrade klanten.
Oftewel er moeten nu al meer dan 426 mensen een Windows8 upgrade kopen van  €30.- voordat ze wat gaan verdienen... :P

Ik hoop dat de reclame campagne een paar miljard euro gaat kosten. :)

« Laatst bewerkt op: 2012/10/28, 10:06:24 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

« Reactie #723 Gepost op: 2012/10/28, 10:08:10 »
@Gandyman: Een reden om te upgraden kan zijn dat 10.04 over 6 maanden niet meer wordt ondersteund en dus die 6 maanden een overgangsperiode naar de nieuwe interface kunnen zijn. Hoeft niet bij jou het geval te zijn maar even als algemene reden he ;)

« Reactie #724 Gepost op: 2012/10/28, 16:51:21 »
Emiel 1976,
Voor mij is het ook een en, en verhaal. Ik wil dat het werkt zonder al te veel moeten klooien. Soms scoort Linux ontzettend goed, zelfs stukken beter dan Windows, soms is het ontzettend balen met Linux en bied Windows een betere uitkomst.
Pjotr,
Nope! Opensuse is een grotere kanshebber. Office is ontzettend belangrijk voor mij. Daarom heb ik ook een goede Java nodig om gebruik te kunnen maken van Thinkfree.com. Mijn machine is krachtig genoeg voor een "full option" besturingssysteem. Ik wil dit dus ook? Mijn ervaring is echter dan Linux niet voldoet voor een veelvoud van 10 %. Maar we hebben elk onze leefwereld, bijgevolg zijn cijfertjes naargelang de interpretatie niks en toch alles zeggend? "Druiven zijn zuur" zal ik niet lezen door gebrek aan interesse. I'm sorry. Leest u de korte aanvulling bij Vistaus eens?
Vistaus
1) Thx!
2) Beweer ik dat ergens? Die ervaring deel ik met u maar dan bij de laptop van iemand anders.
3) Thx again!!
Ter aanvulling: Sommige computers (Helaas niet de mijne.) werken echt stukken beter met een linuxversie dan dat ze dat ooit met Windows zouden doen. Dan heb je helaas nog de gebruiker die soms enkel Windows wilt. Maar daar ben ik geen schuldige aan zoals Pjotr beweert.
Suns,
Hartelijk dank voor de suggestie. Maar ik heb geen webcam.
Gandyman,
Omdat 10.04 slechts 3 jaar ondersteunt wordt? Verder waren er ontzettend goede recensies over 12.04 en in VB kreeg ik 12.04 niet werkend. 12.04.1 is trouwens geen upgrade maar een nieuwe installatie.