Ontevreden over Unity in Ubuntu 12.04 heb ik de afgelopen weken verschillende distro's en window-managers bekeken en sommige geïnstalleerd, waaronder Mint 13 Mate en Cinnamon, Debian Stable, Xubuntu 12.04, Ubuntu 12.04 met Gnome Shell en Voyager. Eind van het verhaal is dat mijn werk-pc en de familie-pc nu beide zijn uitgerust met Voyager en dat zowel mijn familie als ik heel tevreden zijn. Lekker vlot (op 5 en 6 jaar oude pc's), vormgeving volledig naar je hand te zetten, even stabiel als Ubuntu, precies het systeem dat ik zocht.
Overigens lijkt er in deze draad een misverstand te bestaan over de ondersteuning en de status van de distributie. Ten eerste is het geen eigen/aparte distributie, maar een aangepaste versie van Xubuntu 12.04. Aangepast betekent: wat extra software uit Ubuntu Softwarecentrum toegevoegd (waaronder het zeer prettige Radio Tray), de vormgeving aangepast en een stel bureaubladachtergronden toegevoegd (de maker van Voyager is tevens fotograaf).
De ondersteuning bedraagt drie jaar, even lang als de ondersteuning van andere Ubuntu-derivaten zoals Xubuntu 12.04. Het is dus niet de maker die drie jaar ondersteuning garandeert, maar gewoon Ubuntu!