Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Voyager: Xfce op haar best  (gelezen 36842 keer)

Offline emiel1976

• Lid
Re: Voyager: Xfce op haar best
« Reactie #125 Gepost op: 2012/10/12, 01:02:35 »
@RikRik, Wat vind je minder overzichtelijk want de basis is gelijk aan die van Xubuntu met de enige echt opvallende wijziging is het AWN dock.
Daar gebruikt hij tekst iconen maar je kunt het heel makkelijk aanpassen zodat de originele iconen er in staan en ook het thema is zo aangepast.
Verder zou je het weg kunnen halen en het dock wat Xfce zelf gebruikt (werkbalk gemaakt tot dock) terug plaatsen.
Conky staat zo uit en verder is het buiten extra software gelijk aan Xubuntu.

Ik zelf gebruik al een tijdje Voyager en het bevalt zeer goed.
Het is voor mij juist perfect aangezien ik het dock zeer fijn vind werken en stukken beter vind en wat ik in Xubuntu eigenlijk mis.
Verder vind ik het er zeer mooi uit zien en maakt het Xfce nog een stapje beter.
Als ik kijk naar waar ze met 12.10 komen dan kan ik niet wachten tot het er is. Buiten dat ze met Xfce 4.10 komen, komen ze ook met verbeteringen op het gebied van Conky en bieden ze nog wat extra dingen.
De wallpapers zijn gewoon schitterend en er is keus genoeg.
Iets wat ik bij Xubuntu een beetje mis al vind ik de nieuwe achtergrond in Xubuntu 12.10 wel mooi.
Verder dat ze een soort Gnome Do gebruiken en dat mee op laten starten en mooi in de werkbalk hebben verwerkt vind ik zeer fijn.
Nu hebben ze ook een soort Unity en Gnome menu. Dat was er al wel maar het is in Xfce 4.10 beter geworden en hun gebruiken het als een soort menu naast het bekende menu van Xfce.

Enige wat ik altijd doe is de map locaties naast het menu erbij zetten zodat ik snel en makkelijk bij al mijn bestanden kan. Beetje zoals het in Gnome 2 was.
Daarnaast zet ik 5 bureaubladen in plaats van 2.

Zie ik het trouwens goed in het filmpje dat je nu op ieder bureaublad een eigen afbeelding kunt zetten?
Dat kan nu alleen per monitor.

« Reactie #126 Gepost op: 2012/10/12, 08:02:46 »
dat zag ik inderdaaad ook in het filmpje :)
vind ik weer een leuke extra :) (heb het ooit eens op ubuntu gedaan, maar daar had ik weer extra software etc voor nodig geloof ik).
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.

Steunpunt Leiden en omstreken

« Reactie #127 Gepost op: 2012/10/12, 11:56:00 »
Je dient wel veel te slopen van 'extra's' die Voyager meegeeft op verschillende vlakken, maar buiten dat heb ik er weinig moeite mee om er dagelijks mee te werken (thuis en werk).

Wat bedoel je hiermee? Wat heb je zoal moeten slopen?

Er zitten vele leuke ideeën in Voyager, maar die zijn helaas ondersteund door diverse PPA's = daar kan ik professioneel niet op rekenen alhoewel ze goed lijken te lopen (veelal PPA's van eenmansprojecten). Ik ben daar een beetje huiverig voor.
Maar dit Voyager is voorlopig, voor mij, een testperiode, mocht het allemaal goed verlopen is het voor langere duur natuurlijk.

Door die hoop PPA's meen ik dat Voyager niet geschikt kan zijn voor een professionele productie-omgeving , daar is Xubuntu zelf veel meer geschikt (en beproefd) voor. Maar bij Voyager zelf meent men dat mijn behoud eerder ongegrond is. 
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #128 Gepost op: 2012/10/12, 12:25:14 »
Door die hoop PPA's meen ik dat Voyager niet geschikt kan zijn voor een professionele productie-omgeving , daar is Xubuntu zelf veel meer geschikt (en beproefd) voor.
Precies mijn mening.  :)
Sterker nog: die PPA's maken 'm mijns inziens tevens ongeschikt voor productiemachines *thuis*, oftewel de werkpaarden waar je ook in de thuissituatie altijd van op aan moet kunnen.

Citaat
Maar bij Voyager zelf meent men dat mijn behoud eerder ongegrond is.
Wij van WC-eend adviseren WC-eend....  :P
« Laatst bewerkt op: 2012/10/12, 12:27:22 door Pjotr »

« Reactie #129 Gepost op: 2012/10/12, 14:12:18 »
Het zijn ook geen 'kleine' dingetjes eh die PPA-toevoegingen;

- Bleachbit (ook als root)
- Grub customizer
- Boot reparatie
- OS uninstaller
- ...

enfin ik wil maar zeggen: allemaal leuk dat wel, maar hoogst ongeschikt voor professionele doeleinden (in mijn ogen) / Bovendien aartsgevaarlijke systeemprogjes die je OS in mum van tijd gewoon plat leggen.

Vandaar mijn 'sloopwerk' aan Voyager.
Ik ben serieus aan het denken om een normale Xubuntu om te bouwen a la Voyager (in feite gewoon AWN gebruiken als extra) en eens te kijken of ik hem net zo mooi kan krijgen.
Voor Conky zijn er genoeg howto's en mooie dingen te downloaden en te installeren, mocht dat een vereiste zijn.

Dat vond ik, met het wat ingraven van Voyager, een HEEL groot minpunt.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/12, 14:16:46 door Joris Donders »

« Reactie #130 Gepost op: 2012/10/12, 14:33:41 »
Wat de PPA's betreft ben ik het met jullie eens. wat ik vooral vreemd vond is dat OS uninstaller alleen werkt vanaf de live versie, maar dat hij er nog steeds op staat als je pc geinstalleerd is.
Waarom niet hem laten uninstalleren, net zoals de partitie aanpasser bij Ubuntu?

verder vind ik Voyager geweldig, vooral erg mooi. Bleachbit, etc zijn gedeinstalleerd, en ik ben helemaal tevreden :) (nouja, als ik zo zie hoe 12.10 er weer uit gaat zien, moet ik natuurlijk wel weer een nieuwe versie installeren over 2 weekjes :) )

dex
So i installed Linux.

« Reactie #131 Gepost op: 2012/10/12, 19:04:18 »
In ieder geval kwam ik nog geinigheden tegen die me niet bevielen, dus Voyager mag voor mij naar Deep Space ;)

Ook op redelijk indringende vragen over de achtergronden van Voyager bleven veel mails onbeantwoord, of antwoordde men na 3 weken met iets lulligs dat Voyager door meerdere mensen opgebouwd wordt (rarara wie wat en hoeveel) . Alles in het Frans (hoewel mijn vraag over hoeveel mensen Voyager hebben gemaakt in het Engels was). Leuke distro dat wel, maar voor (semi-) professioneel gebruik is het beste advies zonder twijfel: XUBUNTU (en bouw hem desnoods om met AWN en leuke Conky-scripts. Voeg zelf wat leuke wallpapers toe en je hebt quasi hetzelfde maar op een véél betere grond)

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #132 Gepost op: 2012/10/12, 19:58:33 »
@emiel1976
Ik ben nog een keer aan het stoeien geweest de AWN dock en Conky maar ik vind beide progjes helemaal niet handig.
Met AWN krijg ik niet de configuratie die ik graag wil hebben en de informatie die Conky geeft is vaak onleesbaar of niet interessant genoeg om continu op m'n bureaublad te laten zien. Voor mij is de configuratie die ik nu gebruik perfect, Xubuntu met Cairo,  Xfce op haar best zou ik  zeggen  8-) :

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #133 Gepost op: 2012/10/12, 22:48:25 »
Ik heb Voyager toen deze uitkwam een weekje geprobeerd, en kwam tot de conclusie dat het hier meer een bèta betrof dan een final release.  Althans, als ik het vergelijk met andere testversies die ik heb gehad. Of ik doe allemaal foute dingen, dat kan natuurlijk ook  ;)

Misschien dat het nu een pak beter is, maar ergens heb ik het idee dat als je Xubuntu eens zelf flink gaat tunen, dat je dan tot wel iets soortgelijks kan komen. Ppa's moet je maar net willen, en veel wallpapers boeit me niet. De grootste leverancier van kekke wallpapers is Google Images, tenslotte.

Voor een pc die enige bedrijfszekerheid mag bieden, zou ik het voorbij laten gaan.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #134 Gepost op: 2012/10/12, 23:46:35 »
@RikRik, Ik snap wat je bedoelt en ik heb voor ik dankzij Vistaus Voyager leerde kennen, verschillende keren geprobeerd om zo iets te maken met Cairo dock en AWN.
Cairo dock werkte over het algemeen probleemloos maar AWN gaf wel eens wat problemen bij mij met Xubuntu. Persoonlijk vond ik AWN net iets fijner werken en toen ik met Voyager 12.04 ging werken beviel mij het dock gelijk en werkte het probleemloos.
Conky was een leuk extra en wat je zecht het is niet altijd even duidelijk maar dat kun je makkelijk aanpassen met andere kleuren en andere formaat.
Het menu heb ik alleen in het begin gebruikt om te zien wat er allemaal was.
Nu gebruik ik het niet meer en zou ik zonder zo'n menu kunnen omdat ik mijn Conky keus al heb gemaakt.
Ga ze ook in Xubuntu op mijn desktop plaatsen.

PPA's zijn voor mij niet zo'n probleem omdat ik eigenlijk niet zo bezig ben met een hoofd systeem. Ik vervang om de zoveel tijd toch mijn Linux versie voor iets anders of nieuws en dan pas ik meestal al mijn systemen aan.
Verder verwijder ik uit Voyager wat ik niet gebruik en plaats ik wat ik wel gebruik.
Veel van wat ze gebruiken in Voyager gebruikte ik al zoals in 12.04 Tilda, AWN (Cairo dock) en Conky.
Ook andere software maar ik gebruikte voor het eerst in Voyager Kazam screencaster waar ik eerst FFmpeg gebruikte wat o zich goed werkt maar Kazam bevalt mij goed.
Tevens gebruik ik nu Synaptic.

Wat ik nu in Voyager 12.10 zag in het filmpje bevalt mij ook zeer goed. Mooie indeling en weer wat extra functies. Wel ook weer onnodige dingen maar zoals je zelf toe kunt voegen, kun je ook dingen zelf verwijderen.
Zelf vind ik het fijner om Voyager als basis te gebruiken en daar dingen uit te verwijderen dan dingen in Xubuntu toe te voegen aangezien dat in bijvoorbeeld AWN niet altijd even goed ging.

Maar ieder zijn ding.
Zo verwijder ik wel wat ppa's maar ik vind het zelf niet een groot probleem. Ik voeg er zelf namelijk ook een paar aan toe zoals die van KDEnlive en Blender.
Ben niet zo tegen ppa's al vind ik ze niet altijd even fijn.

« Reactie #135 Gepost op: 2012/10/19, 15:06:51 »
Vandaag van Ubuntu 12.04 overgestapt op voyager. werkt geweldig!

ondertussen bezig met alles configureren, en loop tegen een probleem aan:
In 12.04 had ik een shortcut om het volume harder en zachter te zetten, nl. ctrl+up en ctrl+ down (pijltjestoetsen) ingesteld.  Dit via dash --> keyboard --> shortcuts.
muziek op pauze ging via ctrl+spatiebalk.

Ik kan iets soortgelijks wel terugvinden (settings --> settings manager --> keyboard), maar daar moet ik zelf de 'terminalcode' voor volume harder/zachter/ muziek op pauze neerzetten, en die kan ik met geen mogelijkheid vinden...

Ha, eindelijk gevonden hoe dit moet! Open 'Toetsenbord' onder Instellingen, klik op tabje Sneltoetsen, dan op Toevoegen. Typ in het opdrachtveld "amixer set Master 5%+ -q", klik OK, typ dan je gewenste sneltoets om het volume te uppen. Doe hetzelfde maar dan met "5%-" voor volume verlagen.

(Dat moet echt eenvoudiger! :-) )

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #136 Gepost op: 2012/10/19, 18:54:28 »
Stel jij dit dan in op andere toetsen want ik hoef dat op mijn laptop niet te doen?
Mijn toetsenbord aan mijn pc heeft een eigen audiokaart en die volume word veranderd met Xubuntu en Voyager waar die in Ubuntu wel mijn volume in van de pc aanpast.
Wou eerst kijken of ik dat kon omzetten maar ik gebruik geen Linux meer op die pc.

Nog 2 dagen en dan is Voyager 12.10 er met al die leuke dingen er in. =D
Ben mijn laptop al aan het klaar maken om alles om te zetten naar 12.10.
Doe een nieuwe installatie zodat hij weer mooi op geschoond is.
12.10 ondersteund mijn laptop kwa audio en video veel beter en niet alleen dat ook andere dingen worden beter ondersteund.
Ook draait Thunar nu fatsoenlijk en start het gelijk op, in plaats dat je bij de eerste keer dat je het opstart moet wachten.
Voor mijn laptop is 12.10 een verbetering al is dat voor mijn pc wat anders die juist wat minder draait met 12.10.

« Reactie #137 Gepost op: 2012/10/20, 10:30:04 »
Vandaag van Ubuntu 12.04 overgestapt op voyager. werkt geweldig!

ondertussen bezig met alles configureren, en loop tegen een probleem aan:
In 12.04 had ik een shortcut om het volume harder en zachter te zetten, nl. ctrl+up en ctrl+ down (pijltjestoetsen) ingesteld.  Dit via dash --> keyboard --> shortcuts.
muziek op pauze ging via ctrl+spatiebalk.

Ik kan iets soortgelijks wel terugvinden (settings --> settings manager --> keyboard), maar daar moet ik zelf de 'terminalcode' voor volume harder/zachter/ muziek op pauze neerzetten, en die kan ik met geen mogelijkheid vinden...

Ha, eindelijk gevonden hoe dit moet! Open 'Toetsenbord' onder Instellingen, klik op tabje Sneltoetsen, dan op Toevoegen. Typ in het opdrachtveld "amixer set Master 5%+ -q", klik OK, typ dan je gewenste sneltoets om het volume te uppen. Doe hetzelfde maar dan met "5%-" voor volume verlagen.

(Dat moet echt eenvoudiger! :-) )

Helaas, zoiets als deze was ik al tegengekomen, maar werkt bij mij niet ;(
Had geloof ik iets te maken met dat er bij mij geen 'Master' is...

Maar ach, zo met de muis aanklikken gaat ook best op zich :)
So i installed Linux.

« Reactie #138 Gepost op: 2012/10/20, 12:31:23 »
Installeer eens amixer, dan werkt het mogelijk/waarschijnlijk wel. Wat je muis-opmerking betreft, natuurlijk heb je gelijk. Anderzijds: Linux moet doen wat ik wil en niet andersom!  =D

FrSu

• Gast
« Reactie #139 Gepost op: 2012/10/20, 12:54:01 »
In afwachting van Voyager 12.10 heb ik 12.04 toch even weer geprobeerd via de Live USB. Ik heb steeds vastlopers met afgeleiden van Ubuntu 12.04, maar met Voyager lijkt dit nu anders te zijn. Een aangename verassing. =D

Mooie distro die er goed uitziet en lekker snel is als Live USB op mijn netbookje.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #140 Gepost op: 2012/10/20, 14:34:23 »
12.10 is een heel stuk sneller en dat merk je vooral als je Thunar opstart, dat opent vrijwel gelijk.
Morgen is het zo ver. Ik ben nu mijn laptop aan het aanpassen.

« Reactie #141 Gepost op: 2012/10/20, 18:47:11 »
Installeer eens amixer, dan werkt het mogelijk/waarschijnlijk wel. Wat je muis-opmerking betreft, natuurlijk heb je gelijk. Anderzijds: Linux moet doen wat ik wil en niet andersom!  =D

Helaas, amixer (alsa utils) is standaard geinstalleerd op voyager, dus die heb ik al.... (heb er een tijd naar gekeken, weet nu niet meer alles precies, helaas..)

maar thanks anyways :)
So i installed Linux.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #142 Gepost op: 2012/10/21, 02:31:48 »
Voyager 12.10 komt de 25ste uit in verband met problemen met AWN. AWN blijkt niet goed te werken in 12.10 en daarom heeft hij besloten om het niet te gebruiken en de launch een paar dagen uit te stellen.
Mocht alles goed gaan dan komt het de 25ste anders kan het zijn dat het later uit komt.
Ben benieuwd wat hij nu gaat gebruiken als dock en hoe het word.

Nog een paar daagjes wachten dus.

« Reactie #143 Gepost op: 2012/10/21, 11:39:07 »
Heel waarschijnlijk zal de ontwikkelaar dan overstappen naar Cairo dock of iets dergelijks.

Jammer dat AWN niet goed draait op 12.10  :| maar er zal wel een mouw aan gepast worden eh

FrSu

• Gast
« Reactie #144 Gepost op: 2012/10/21, 12:03:39 »
In afwachting van Voyager 12.10 heb ik 12.04 toch even weer geprobeerd via de Live USB. Ik heb steeds vastlopers met afgeleiden van Ubuntu 12.04, maar met Voyager lijkt dit nu anders te zijn. Een aangename verassing. =D

Mooie distro die er goed uitziet en lekker snel is als Live USB op mijn netbookje.

Helaas bleek na installatie dat ook deze vast liep. Eerst Ubuntu 12.10 er maar even op gezet in afwachting van Voyager 12.10 later deze week.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #145 Gepost op: 2012/10/21, 16:08:44 »
Basis van Voyager 12.04 is gelijk aan die van Xubuntu. Het enige verschil is dat het wat extra software mee krijgt en een aantal dingen geintergreerd zijn zoals bijvoorbeeld AWN. Als Xubuntu 12.10 op je systeem draait dan doet Voyager 12.10 dat ook.

Denk ook dat het Cairo dock word.
Hij zal nu wel een eigen thema aan het maken zijn zodat het weer op het dock in 12.04 lijkt.
Vind persoonlijk AWN wat prettiger werken maar dat lukt helaas niet meer en ik denk dat hij dus de juiste keus gemaakt heeft om het te vervangen met wat anders. Je zit natuurlijk niet te wachten op bugs en dergelijke.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #146 Gepost op: 2012/11/01, 17:00:34 »
Voyager 12.10 is er.
Ziet er weer goed uit en ben het aan het downloaden.
Dock onder is iets aangepast maar ziet er weer goed uit. Dock rechts met werkblad wisselaar en extra functies en het thema is wat aangepast.
Verder weer goed uitgebreid en extra toevoegingen tegenover 12.04.

« Reactie #147 Gepost op: 2012/11/01, 17:29:32 »
Ik heb Voyager 12.10 vandaag ook binnengehaald. Een juweel van een Linux-distro, licht maar tot alles in staat! Naar mijn smaak simpelweg de fijnste, de prettigste en met afstand de mooiste. Een grote Chapeau voor de maker ervan, je merkt aan alles hoeveel energie die man - hoe heet hij eigenlijk, ik vind alleen maar de aanduiding admin op zijn site? - in dit werkstuk heeft gestoken.

En een project als dit onderstreept andermaal de enorme keuzevrijheid die je als Linux-gebruiker geniet. Bevalt de ene distro niet (meer), dan vind je elders wel weer een juweel. Die je vervolgens, dankzij Xfce in dit geval, helemaal naar je eigen hand kunt zetten.

Ik heb dat AWN-verhaal niet tot in detail gevolgd. Komt dat programma nog beschikbaar in 12.10?

Ik ga mijn huidige Voyager 12.04 overigens niet onmiddellijk updaten, om de simpele reden dat dat draait als een trein.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #148 Gepost op: 2012/11/01, 18:00:53 »
Ik weet niet hoe hij heet, dacht dat dat in de filmpjes staat.
AWN is niet meer beschikbaar in 12.10 maar ik denk dat het nu Cairo dock is geworden. Ga het straks op mijn systemen zetten.

Upgraden gaat niet, je zult een nieuwe installatie moeten doen wil je van 12.04 naar 12.10.
Dacht vanwege de software en dergelijke die hij gebruikt maar heb het maar half gelezen. Google translate maakt er een aparte tekst van en ik met dat nog eens op mijn gemak gaan lezen.

Ik vind het mooi hoe hij de muziek speler en dergelijke heeft gedaan. Speler in de terminal vind ik wel leuk.
Vind het iets hebben.

De basis van Voyager is Xubuntu en dat draait bij mij ook goed. 12.10 ook dus zal Voyager 12.10 dat ook doen.

« Reactie #149 Gepost op: 2012/11/01, 22:37:56 »
Hoi luitjes, Heb m hier nu ook draaien. Mooie distro,  jammer dat het dock er niet meer in zit.
Is nu de standaard xfce werkbalk geworden.