Ook eens met Thomas.
Dit hele onderwerp is iets waar ik ook vaak over nadenk. Aan de ene kant was ik geïrriteerd dat Synaptic niet meer standaard geïnstalleerd was en dat alleen het Softwarecentrum nog in de menu's stond. Maar ik ben natuurlijk een geeky gebruiker. Aan de aan de andere kant vind ik dat het voor digibeten weer een stapje vooruit is dat ze nu het Softwarecentrum kunnen gebruiken in plaats van Synaptic. Ik heb zelf digibeten proberen te laten zien hoe Synaptic werkte en dat ging toch niet zo lekker. Te verwarrend. Conclusie: Naar mijn mening wel een goed besluit van Canonical.
Soms verlang ik naar een andere Linux distributie waar er minder voor je verstopt wordt. Maar het is toch wel lekker dat je in Ubuntu meteen YouTube filmpjes kan kijken (Flash), MP3's af kan spelen en dat het heel makkelijk voor elkaar te krijgen is is om DVD's af te spelen. Da's toch luxe vergeleken met veel geeky Linux distributies. Je kan niet alles hebben

Maar het leuke van Ubuntu is, het blijft wel Linux. Zoals iedereen hierboven al zei: wil je een krachtiger maar ingewikkelder programma installeren dan heb je dat zo gedaan. Er wordt niks van de mooie Linux-tools echt verwijderd uit Ubuntu. Dat is toch anders dan met Windows, waar technische dingen niet alleen verstopt worden maar soms ook weggehaald worden.
O ja: Mijn favoriete pakketbeheerder is nog steeds
aptitude, nog leuker dan Synaptic.
@Wim Apon: Als je echt nieuwsgierig bent naar pakettenbeheer en je hebt te veel tijd over dan raad ik je van harte aan om met
aptitude te spelen. Het is een soort Synaptic die draait in een tekstscherm/tekstvenster (een console programma). Wat ik zo mooi vind aan
aptitude is dat je ontzettend goed kan zien welk programma welke dependencies heeft. En je kan ook mooi zien wat "dependency"-dependencies zijn, wat "recommended"-dependencies zijn en wat "suggested"-dependencies zijn van een programma. Die "suggested"-dependencies installeert het Ubuntu-softwarecentrum trouwens nooit, maar soms staan daar nou net dingen bij waardoor je meer uit een programma haalt als je die ook installeert.
En natuurlijk is ook voor mij oefenen met
apt-get en
apt-cache verplichte kost.
Maar wat was eigenlijk het onderwerp van dit topic?