"Als je een Mac koopt dan ben je afhankelijk van Apple voor veel dingen en dat word alleen maar erger."
Dat is wel zo, maar aan de andere kant is dat ook echt wel zo met Windows en Ubuntu.
Windows 8 --> Metro UI, Windows App Store
Ubuntu --> Unity, Ubuntu TV, Ubuntu Phone
Oké, je kunt er op Ubuntu wel gemakkelijker omheen, dat is natuurlijk wel zo omdat dat de kracht van Linux is. Maar als we even heel specifiek naar Ubuntu met Unity op alle (aanstaande) devices kijken vanuit een Pietje Puk-perspectief, dan zit je daar net zo vast mee als met OS X. Pas als je meer leert kunt je er omheen, maar dat kan op OS X ook wel. Althans, voor nu dan. Technische mensen komen overal omheen

"Apple kopieert meer dan je denkt vistaus en ja ze passen het aan en maken er iets moois van maar ze gebruiken heel vaak de basis van een ander systeem en passen dat aan."
Hoho, heb ik gezegd dat ze niet kopiëren dan? We hadden het over
10.8 vs Ubuntu n.a.v. dat artikel op OMG. Dat is wat waar ik mijn argument op baseerde. In zijn algemeenheid is het heel anders, maar op 10.8-niveau is er weinig gejat en dat is dus waar OMG helaas gefaald heeft.
En de CD-speler zit er nog steeds as of 25-02-2012 behalve in de Air, maar dat is normaal. Die netbookjes hebben ook geen CD-speler maar daar hoor ik je niet over

De rest van de Macs heeft gewoon een CD-speler of in Apple-taal een "superdrive".
En dat welke sites je wel en niet mag bezoeken is echt een kulargument, want dat is heus niet Apple-specifiek als dat er al komt. Google doet dat ook op ChromeOS, maar daar hoor ik je niet over.
iTunes slecht werken in Windows heb ik nooit last van gehad en de meeste mensen die ik ken gebruiken ook iTunes op Windows en iedereen prijst het de hemel in bij wijze van spreke. Als het echt vol met fouten zat, dan zou ik er toch op zijn minst 1 klacht over moeten horen van ze.
Neem me niet verkeerd, ik ben geen Apple-fanboy. Maar ik bekijk wel alles objectief. Ze maken fouten en die zie ik ook wel, maar niet alles is per definitie een fout of opsluiting (in vergelijking met de rest).